Relaties
Regenbui67
19-08-2026 om 14:35
Geen klik met vriendinnen van zoons
Mijn man en zoons wilde graag een weekendje weg in een huisje en ik wil graag mee omdat ik mijn jongens niet meer zo vaak zie nu ze uit huis zijn. Ze hebben al iets leuks gevonden, maar ze willen hun vriendinnen ook mee. Ze hebben beide al een aantal jaar verkering, maar ik heb ondanks alles geen klik met de meiden. Tijdens kerst en verjaardagen ben ik te druk met hosten om mij er druk over te maken, maar een heel weekend lang met z'n alle op elkaars lip in een huisje is een ander verhaal. Mijn man en zoons voetballen veel, iets wat mij totaal niet ligt dus ik zou wel het hele weekend met die 2 meiden opgescheept zitten. Ik zie er erg tegenop.
De vriendin van de oudste is erg stil. Ze geeft vaak ook maar korte antwoorden en een gesprek met haar houden voelt als aan een dood paard trekken. Tijdens verjaardagen gaat ze ook na een uurtje naar buiten om door de wijk te lopen omdat het haar te druk wordt. Ze is erg op zichzelf. De vriendin van jongste klaagt aan een stuk door. Niks is er goed en ze heeft overal commentaar op. We gingen een keer met zoon uiteten en ze had 3 restaurants afgekeurd voordat we ergens konden eten. Bij de vierde waar ze wel naar toe wilde vond ze het eten matig.
Ik heb het al met mijn zoons erover gehad en die hebben het met hun vriendinnen besproken, maar beide kenden zich niet in het gedrag wat ik schetste. Dus nu lijkt het net of ik de onmogelijke schoonmoeder ben. Mijn man spendeert te weinig tijd met de meiden om er een mening over te hebben. Hoe pak ik dit aan? Terwijl ik dit typ voel ik mijn hartslag al stijgen.
Euphoria
21-08-2026 om 10:33
Miepjecody schreef op 21-08-2026 om 08:26:
[..]
Totaal niet herkenbaar. Er zijn toch zoveel dingen die je kunt doen
Maar dat is niet overal de norm.
Ik deed enkel dingen met moeder, vader was voor mij een groot schimmig iets. Nog nooit een diepgaand gesprek met die man gevoerd, laat staan dat ik iets met hem ondernam.
ik herinner mij nog dat een vriendin ooit als twintiger bij haar vader op schoot ging zitten en ze de grootste lol hadden. Ik kende dat niet en keek daarvan op. Ik was op dat moment zelfs behoorlijk van slag. Geen jaloezie, maar totaal ongewoon met de situatie.
dus bagatelliseer niet en doe niet alsof het de zo hoort en enkel dat de normale gang van zaken is.
zoveel mensen zoveel situaties.
Ademes
21-08-2026 om 10:56
Wat ik me afvraag TO, hoe communiceer je dit?
En hoe gaat dat bij je man en zoons, wie neemt daar het initiatief?
Je komt op mij wat afwachtend over en misschien heb je daar nog wel heel wat te winnen. Zelf heb ik ook alleen maar zoons, maar ik ze vraag regelmatig om mee te gaan naar een concert of tentoonstelling of restaurantje. En ik zoek ze ook regelmatig op in de stad waar ze wonen. Niet perse bij hen thuis (ligt aan hun woonsituatie), maar dan even lunchen ofzo. Het initiatief ligt het vaakst bij mij, maar daar is het niet minder leuk om.
Anne1234!
21-08-2026 om 11:53
kenfan schreef op 21-08-2026 om 10:17:
[..]
Ik zie hierbij vaders en zonen voor me die uit hun bol gaan bij een voetbalwedstrijd of formule 1 terwijl moeder en dochter in een badjas in een wellnessresort uitpuffen nadat ze de winkelstraten afgestruind hebben.
Ik dacht dat dat soort genderstereotypen inmiddels achterhaald waren. Niet een beeld waarin ik mijn eigen gezin herken, gelukkig.
Hier gaat het nog wel zo hoor 😅 Wat mij betreft helemaal prima, ook al is het genderstereotiep, iedereen heeft het leuk. Mijn man gaat regelmatig met zoon op voetbalweekend en ik ga regelmatig met dochters een dagje winkelen of naar het theater. Dat betekent niet dat ik nooit iets met zoon doe en man nooit iets met dochters maar wel.minder en korter. Dat doet overigens ook niks af aan de band die ik met zoon heb. Als er iets is waarover hij wil praten komt hij meestal bij mij.
TO ik zou man lekker samen met zoons op voetbalweekend laten gaan en zelf kijken welke dingen jij met je man, kinderen of anderen kan doen zodat je je niet buitengesloten voelt of eenzaam. Anderen zijn niet verantwoordelijk voor jouw plezier. Neem het heft in eigen handen en plan leuke dingen voor jezelf zonder dat je jezelf opdringt aan activiteiten vam anderen. Dat is voor niemand leuk.
En wat betreft je schoondochters. Probeer niet te oordelen. Laat hen henzelf zijn. En doe je uiterste best een goede band met hem op te bouwen, zonder opdringerig te zijn. Als je wil dat jouw zoons met hun gezin blijven komen dan zul je je echt moeten inhouden anders loop je het risico dat je ze steeds minder ziet.
Ninoea
21-08-2026 om 12:05
De communicatie in jullie gezin is wel omslachtig. Jij ergert je aan je schondochters en zegt dat tegen je zonen. Jij vindt dat je zonen te weinig initiatief nemen om wat met jou te doen en dat verwil je man dan wel vertellen tegen hen.
Je klaagt veel maar gaat het echte gesprek niet aan. Niet met je zonen en niet met je schoondochters. En als je meer of langer tijd met je zonen wil doorbrengen kun je dat simpelweg zeggen. Je doet een beetje als Calimero. Probeer eens wat meer in je kracht te staan. Je hebt vast leuke eigenschappen of hobbies en meer in je mars dan dit geklaag.
Miepjecody
21-08-2026 om 13:05
Herfstappeltaart schreef op 21-08-2026 om 08:52:
[..]
Ja maar niet bij iedereen bestaat die behoefte.
Daar kan ik me dan weer niets bij voorstellen
Miepjecody
21-08-2026 om 13:10
Euphoria schreef op 21-08-2026 om 10:33:
[..]
Maar dat is niet overal de norm.
Ik deed enkel dingen met moeder, vader was voor mij een groot schimmig iets. Nog nooit een diepgaand gesprek met die man gevoerd, laat staan dat ik iets met hem ondernam.
ik herinner mij nog dat een vriendin ooit als twintiger bij haar vader op schoot ging zitten en ze de grootste lol hadden. Ik kende dat niet en keek daarvan op. Ik was op dat moment zelfs behoorlijk van slag. Geen jaloezie, maar totaal ongewoon met de situatie.
dus bagatelliseer niet en doe niet alsof het de zo hoort en enkel dat de normale gang van zaken is.
zoveel mensen zoveel situaties.
Nee ik heb ook zelf niets met mijn vader gedaan ( dat had een andere reden, andere tijd)
Maar in deze tijd lijkt me dat, als je een goede band hebt, toch gewoon normaal.
Herfstappeltaart
21-08-2026 om 13:13
MiniJCW schreef op 21-08-2026 om 09:32:
[..]
Om met je kind of je ouder wat leuks te doen? Als er gewoon een goede band is, vind ik dat toch wel gek.
Nee hoor, dat is helemaal niet gek. Mijn man heeft een uitstekende band met onze dochters en we doen (en hebben gedaan) vaak genoeg iets leuks met ze, uit eten gaan ofzo, maar dan in gezinsverband. Mijn man heeft geen behoefte om 1 op 1 iets te doen met dochters. Hij gaat soms wel alleen naar een dochter om iets voor ze te repareren of te helpen behangen ofzo. Niks raars aan.
bieb1963
21-08-2026 om 15:35
[..]
Ik zie hierbij vaders en zonen voor me die uit hun bol gaan bij een voetbalwedstrijd of formule 1 terwijl moeder en dochter in een badjas in een wellnessresort uitpuffen nadat ze de winkelstraten afgestruind hebben.
Ik dacht dat dat soort genderstereotypen inmiddels achterhaald waren. Niet een beeld waarin ik mijn eigen gezin herken, gelukkig.
Hoezo ‘gelukkig’? Het gaat er toch om wie wat leuk vindt en niet of dat man/jongen of vrouw/meisje is? Ik vind persoonlijk dat geforceerde genderstereotypen aversie gedrag inmiddels achterhaald…. Zijn we inmiddels niet op een punt dat we ons allang beseffen dat voetbal niet alleen voor mannen/jongens is en niet alleen mannen/jongens dat leuk vinden? Maar dat betekent niet dat meisjes/vrouwen het leuk móeten… vinden. Laat iedereen lekker doen wat hij/zij zélf leuk vindt en laat anderen aub ermee ophouden hier iets van te moeten vinden.
CharlieB
21-08-2026 om 15:52
bieb1963 schreef op 21-08-2026 om 15:35:
[..]
Hoezo ‘gelukkig’? Het gaat er toch om wie wat leuk vindt en niet of dat man/jongen of vrouw/meisje is? Ik vind persoonlijk dat geforceerde genderstereotypen aversie gedrag inmiddels achterhaald…. Zijn we inmiddels niet op een punt dat we ons allang beseffen dat voetbal niet alleen voor mannen/jongens is en niet alleen mannen/jongens dat leuk vinden? Maar dat betekent niet dat meisjes/vrouwen het leuk móeten… vinden. Laat iedereen lekker doen wat hij/zij zélf leuk vindt en laat anderen aub ermee ophouden hier iets van te moeten vinden.
Zo mee eens. Er is niks mis met genderstereotype dingen doen, als mensen dingen doen die ze leuk vinden in dit geval met mensen die hetzelfde leuk vinden.
Het gaat er inderdaad om dat we weten dat iets niet uitsluitend voor het ene gender is én dat het ook normaal is om een genderstereotype ding níet leuk te vinden.
Maar laten we alsjeblieft ook nog wel gewoon mensen die genderstereotype activiteiten leuk laten vinden.
Tjilp
21-08-2026 om 18:02
familiegewoonten en -verwachtingen zijn zo verschillend, daar is weinig algemeens over te zeggen. Maar als je het contact met iemand wilt verbeteren, werkt het prettig iets te doen waar je allebei plezier in hebt, of waar je je bewust voor wilt openstellen. Waar een wil is, is een weg. En misschien liever wandelen dan samen aan tafel. Praat prettiger.
Kampeerder
21-08-2026 om 18:27
bieb1963 schreef op 21-08-2026 om 15:35:
[..]
Nee, helaas. Nou ja, over voetbal zijn we het dan wel eens, maar verder......
Zolang jongetjes in de huishoek op school nog altijd de vader 'moeten' spelen die naar zijn werk gaat, en meisjes voor de kinderen en de afwas 'moeten' zorgen is de strijd nog niet gestreden.....
Hoe kinderen aan die denkbeelden komen ligt toch vaak thuis.....
bieb1963
21-08-2026 om 19:03
Kampeerder schreef op 21-08-2026 om 18:27:
[..]
Nee, helaas. Nou ja, over voetbal zijn we het dan wel eens, maar verder......
Zolang jongetjes in de huishoek op school nog altijd de vader 'moeten' spelen die naar zijn werk gaat, en meisjes voor de kinderen en de afwas 'moeten' zorgen is de strijd nog niet gestreden.....
Hoe kinderen aan die denkbeelden komen ligt toch vaak thuis.....
Kom op zeg, er zullen nog weinig basisscholen zijn waar de jongetjes in de bouwhoek móeten spelen en meisjes in de poppenhoek móeten spelen…. Laat ze lekker doen waar ze zin in hebben en vindt er vooral niets van. Je hebt er pas iets van te vinden als ze gedwongen worden of op z’n minst flink gepusht. En waar zou jij je als individu met je eigen opvoeding je in hemelsnaam druk over maken? En wat weet je er verder van?
Want weet je wat er mis is met dat ‘er iets van vinden’ en conclusies trekken? Dat je een compleet verkeerde conclusie kunt trekken. Als jij elke week een vader op de bank ziet zitten bij de balletles van z’n dochter, kun jij de conclusie trekken dat die vader ‘goed bezig is’. Maar weet je, dat is het enige wat jij ziet. Wellicht is dat wel het enige wat die vader met z’n dochter doet.
Lolalyn
21-08-2026 om 19:11
[..]
Wat een rare/nare reactie
Gaat het niet om waar kinderen zelf zin in hebben? Ik heb mijn dochter enthousiast de complete Barbie uitzet gegeven omdat ik dat zelf zo leuk vond… die poppen zijn nooit gebruikt. Man heeft gepoogd haar een formule 1 fan te maken… ook niet gelukt. Oftewel, we hebben zgn meisjes als jongens dingen aangeboden en uiteindelijk doet ze lekker wat ze zelf leuk vindt.
Dat spastisch gender neutraal gedoe vind ik erg vermoeiend, als iedereen nu gewoon doet waar die blij van wordt… en als je nu eenmaal van winkelen en nagellakken houdt betekent dat niet dat dat minder waard is dan hoe in in jouw gezin gaat. Stop toch met het je beter voelen dan een ander.
bieb1963
21-08-2026 om 19:33
Lolalyn schreef op 21-08-2026 om 19:11:
[..]
Wat een rare/nare reactie
Gaat het niet om waar kinderen zelf zin in hebben? Ik heb mijn dochter enthousiast de complete Barbie uitzet gegeven omdat ik dat zelf zo leuk vond… die poppen zijn nooit gebruikt. Man heeft gepoogd haar een formule 1 fan te maken… ook niet gelukt. Oftewel, we hebben zgn meisjes als jongens dingen aangeboden en uiteindelijk doet ze lekker wat ze zelf leuk vindt.
Dat spastisch gender neutraal gedoe vind ik erg vermoeiend, als iedereen nu gewoon doet waar die blij van wordt… en als je nu eenmaal van winkelen en nagellakken houdt betekent dat niet dat dat minder waard is dan hoe in in jouw gezin gaat. Stop toch met het je beter voelen dan een ander.
Helemaal eens!!
Herfstappeltaart
21-08-2026 om 19:35
bieb1963 schreef op 21-08-2026 om 19:03:
[..]
Kom op zeg, er zullen nog weinig basisscholen zijn waar de jongetjes in de bouwhoek móeten spelen en meisjes in de poppenhoek móeten spelen…. Laat ze lekker doen waar ze zin in hebben en vindt er vooral niets van. Je hebt er pas iets van te vinden als ze gedwongen worden of op z’n minst flink gepusht. En waar zou jij je als individu met je eigen opvoeding je in hemelsnaam druk over maken? En wat weet je er verder van?
Want weet je wat er mis is met dat ‘er iets van vinden’ en conclusies trekken? Dat je een compleet verkeerde conclusie kunt trekken. Als jij elke week een vader op de bank ziet zitten bij de balletles van z’n dochter, kun jij de conclusie trekken dat die vader ‘goed bezig is’. Maar weet je, dat is het enige wat jij ziet. Wellicht is dat wel het enige wat die vader met z’n dochter doet.