Psyche en mentaal
Elmie
17-06-2025 om 14:23
Het gaat echt even helemaal niet goed met me
Zoals ik in de titel al zeg, gaat het echt even helemaal niet goed met me en weet ik even niet wat te doen.
Ik heb eerder een burn out gehad en heb daar restverschijnselen aan over gehouden. Ik heb nu een behoorlijke terugval. Zit tegen paniek aan. Heb heel weinig energie, in rust een behoorlijk hoge hartslag, voel me erg slap en zie overal tegenop.
Ik heb een haptonome maar die is op vakantie dus daar kan ik nu niet terecht. Morgen ga ik de huisarts bellen want dit gaat niet de goede kant op.
Ik heb ook een zoon van 10 die aardig wat sturing vraagt omdat hij adhd en autisme heeft. Ik merk dat het door mijn vingers glipt. Dat de regie in de opvoeding uit mijn handen glipt en dat beangstigt me.
Aan de ene kant zoek ik afleiding maar aan de andere kant heb ik daar weinig energie voor.
Wat is nou wijsheid om op dit moment te doen? Zoon komt zo thuis uit school en er moeten eigenlijk hapjes gemaakt worden voor morgen om mee te nemen naar school en het is eigenlijk iets simpels wat hij heeft uitgekozen maar ik zie er zo tegenop
Hoe krijg ik mezelf weer op de rails? Ik slik trouwens een heel klein beetje ad. Afgebouwd jaren terug van 150 naar 10.
O ja, en ik zit in de overgang en heb daarvoor een spiraal laten plaatsen en plak hormoonpleisters. Dit leek in het begin te helpen maar niet voldoende dus.
Fijn als jullie reageren!
Elmie
23-06-2025 om 11:11
Ik heb net een telefonische afspraak gehad met de poh. En voel me gewoon een beetje blij. Goede klik mee. Echt fijn!
Mika2024
23-06-2025 om 16:10
Het komt wel weer goed Elmie! Je hebt soms van die fases in je leven dat het niet zo lekker gaat. Dat accepteren is het halve werk.
Mvtj
23-06-2025 om 17:14
Elmie schreef op 23-06-2025 om 11:11:
Ik heb net een telefonische afspraak gehad met de poh. En voel me gewoon een beetje blij. Goede klik mee. Echt fijn!
Fijn dat je een goede klik hebt. Dat scheelt een stuk.
Tip voor opruimen: voor mij werkt body doubling heel goed. Gewoon iemand die er fysiek of op afstand bij is. Die persoon hoeft vrijwel niks te doen, toch is het een goede motivatie.
Elmie
23-06-2025 om 17:31
Mika2024 schreef op 23-06-2025 om 16:10:
Het komt wel weer goed Elmie! Je hebt soms van die fases in je leven dat het niet zo lekker gaat. Dat accepteren is het halve werk.
Je hebt gelijk. Het komt goed maar het heeft tijd nodig.
Had jij ook zo'n last van geluidsprikkels?
Elmie
23-06-2025 om 17:33
Mvtj schreef op 23-06-2025 om 17:14:
[..]
Fijn dat je een goede klik hebt. Dat scheelt een stuk.
Tip voor opruimen: voor mij werkt body doubling heel goed. Gewoon iemand die er fysiek of op afstand bij is. Die persoon hoeft vrijwel niks te doen, toch is het een goede motivatie.
Dank voor de tip! Als ik me weer energieker voel ga ik kijken hoe ik dit precies ga aanpakken 👍
Mika2024
23-06-2025 om 23:02
Elmie schreef op 23-06-2025 om 17:31:
[..]
Je hebt gelijk. Het komt goed maar het heeft tijd nodig.
Had jij ook zo'n last van geluidsprikkels?
Tijdens mijn burn-out kon ik bijna helemaal geen geluid verdragen, was veel op de slaapkamer want daar was het prikkelarm. Nu wel weer maar grote menigtes, geluiden door elkaar, verjaardagen waar iedereen door elkaar praat en nog wel meer gevallen dat blijf ik lastig vinden maar vermijd niet alles. Vooral s’avonds en als ik dan naar bed ga dan ontploft mijn hoofd bijna van alle prikkels.
Ik heb veel baat bij mijn psychosomatisch fysiotherapeut. Als ik denk dat het nodig is schakel ik haar weer in. Heel blij met haar!
Elmie
24-06-2025 om 10:23
Ik snap wat je zegt. Je kan nu beter tegen geluid maar met mate. Zou wat meer willen zeggen, maar weet even niet wat. Ik vind het sowieso knap hoe je met alles omgaat en gegaan bent als ik je zo lees! En ik vind je reacties fijn
Mijn avond was gisteren prima. Fijn samen een tv programma gekeken. Ik merk echt dat ik daarvan op knap. Iets samen doen.
Daarom heb ik een vriendin gisteren ook een appje gestuurd of ze me morgen op wil halen voor een kopje thee. En als het niet lukt, kan ik dat ook zeggen. Dus dat is fijn.
Gisteren in bed kwam de paniek weer om de hoek en heb ik op een gegeven moment een kalmeringstabletje genomen. Toen zakte het wat maar onrustig geslapen. En kort. Maar ja, misschien vanavond weer beter.
Ik merk vanochtend dat ik nog wel onrustig ben. Dus even kijken waar ik nu mijn rust in kan vinden. Net wel een stuk gelopen. Knapte er wel iets van op.
Man gaat vanmiddag naar kantoor. Daar zie ik ook wel een beetje tegenop maar dat komt ook omdat ik wat minder in mijn vel zit dan gisteren.
Maar weer stap voor stap bekijken en de dag verder aangaan.
Mika2024
24-06-2025 om 11:04
Niet te veel mee bezig zijn, zoals Roos zegt je kunt meer dan je denkt. Zoek afleiding, ga dat ene kastje eens opruimen of wat dan ook.
Deze klachten passen allemaal ook zo goedbij de overgang. De podcast “ wij zijn toch niet gek” en “ bloed heet en tranen” van Evi Hannsen zijn zo verhelderend.
Elmie
24-06-2025 om 11:18
Ik heb vanmorgen een half uur gelopen en als ik daarvan uitgerust ben, ga ik even bovenop het dressoir opruimen 💡Was nu even aan het lezen.
Die podcasts ga ik ook eens luisteren. Hoor er meerdere mensen over.
Bedankt weer voor jullie reacties 🙏
Anna89
25-06-2025 om 12:28
Je hebt eerder een burnout gehad toch? Mag ik vragen hoe lang het zenuwachtige gevoel / spanning bovenin de borst geduurd heeft? Ik zit nu ruim 3 maanden thuis en ik heb het nog steeds. Het enige dat helpt is onkruid trekken.
Elmie
25-06-2025 om 13:13
Roos57 schreef op 25-06-2025 om 08:51:
Goedemorgen.
Fijne dag gewenst!
Dank je wel! Ook een fijne dag gewenst 😘
Elmie
25-06-2025 om 13:15
Anna89 schreef op 25-06-2025 om 12:28:
Je hebt eerder een burnout gehad toch? Mag ik vragen hoe lang het zenuwachtige gevoel / spanning bovenin de borst geduurd heeft? Ik zit nu ruim 3 maanden thuis en ik heb het nog steeds. Het enige dat helpt is onkruid trekken.
Ik heb inderdaad eerder een burn out gehad maar dat is best een tijdje terug dus dat durf ik niet meer zo te zeggen.
Maar dat onrustige gevoel is echt vervelend maar zal op den duur wel zakken als je wat meer tot rust komt denk ik.
Elmie
25-06-2025 om 13:18
Ik heb goed geslapen dus dat is een goed begin 🙂
Na een rustige opstart toch wat paniek gehad. Maar ik had afgesproken dat een vriendin mij even kwam halen en dat heeft me zo'n goed gedaan. Even wat praten, een spelletje gedaan en een rondje gelopen daar. Heerlijk!
Zo in de tuin even mijn boek uitlezen.
Tot later 🙋♀️