Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat voor moois heb jij geleerd van mensen uit andere culturen?


DanGun

DanGun

05-09-2021 om 22:16 Topicstarter

Lollypopje schreef op 05-09-2021 om 22:15:

[..]

Het idee er achter vind ik ook mooi, maar ik denk dat ik dan echt volledig in de grond had willen verdwijnen.

Ja de meeste meiden wel denk ik. 

redbulletje schreef op 05-09-2021 om 21:44:

[..]

Je wordt al ongesteld jaaaaren voor je volwassen bent. Het heeft dus niks met volwassen worden te maken. Overigens ben ik ook zeker niet opgegroeid met schaamte er over, maar er valt niet echt iets aan te vieren. Troostchocola ken ik dan weer wel.

Soms is het handig om te bedenken dat jij niet een hele cultuur bent en dat sommige gewoontes al  eeuwen of misschien al sinds het bestaan van de mens/vrouw bestaan.

Met menstruatie komt vruchtbaarheid en dat maakt je tot een vrouw. Vruchtbaarheid wordt als sinds de mensheid, gevierd, bewonderd en geëerd, menstruatie is de menselijke versie die alleen bij vrouwen voorkomt en dat wordt gevierd. Dat jij het allemaal niet nodig vindt en vies, snap ik maar dat is persoonlijk.

Ik kan eigenlijk niets verzinnen wat echt binnen de eisen van het topic valt. Wel is het een feestje om bij mijn Indische collega’s te zitten als ze kooptips uitwisselen en bespreken welke vijzel ze voor het een of het ander moeten gebruiken. En dat ze pindasaus ook wel eens gewoon van Wijko gebruiken.

Slekire schreef op 05-09-2021 om 19:33:

Ik heb het geluk gehad dat ik heel veel verschillende mensen heb ontmoet van uit alle hoeken van de wereld. Veel vrienden gemaakt en veel geleerd uit verschillende culturen,streken en religies.
Wat daarin soms lastig kan zijn is de taal. Dit kan je vervangen door universele talen zoals muziek, zingen maar vooral ook samen koken, elkaar leren elkaars gerechten te koken en samen eten en drinken. (Zoals het zingen van een specifiek lied als je kookt voor onverwacht bezoek, als je misschien niet genoeg in huis hebt, als je dat doet en al je liefde erin legt, zal je altijd precies genoeg hebben voor iedereen. Zo hoef je nooit te zondigen tegen Xenia. Van een Mexicaanse vriendin geleerd.)
Spreken komt dan vanzelf mee. Helaas kan ik er hier dus verder niets over kwijt.



Jammer want ik begrijp precies wat je bedoeld. De non-verbale emoties die je met elkaar kan delen zijn universeel. De troostende hand, pretlichtjes in ogen, gebaren en voordoen maar vooral het samen maken van plezier en dat dit non-verbaal kan is wat ik geleerd heb van mijn ervaringen met andere culturen. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

05-09-2021 om 23:35

Helemaal niets. Ik leer van heel veel mensen , zowel positieve als negatieve dingen en dat staat los van hun cultuur. In elke cultuur heb je horken en leuke/ vriendelijke mensen.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

05-09-2021 om 23:37

redbulletje schreef op 05-09-2021 om 09:18:

En Zuidoost Aziaten heb ik in die regio's vaak ervaren als uiterst behulpzaam zonder opdringerig te zijn. Ook een zeer fijne eigenschap!


Ik zou ook vriendelijk doen als ik arm was en een rijke Hollander tegenkwam. Is gemaakte vriendelijkheid.

Dat vind ik een nare opmerking

Trouvaille schreef op 06-09-2021 om 00:54:

Dat vind ik een nare opmerking

Maar wel ook vaak de waarheid. Ze denken dan dat omdat wij wit zijn we ook veel geld hebben. Kunnen ze niks aan doen, is vaak zo aangeleerd. Daarom is ook altijd het advies in dit soort landen extra voorzichtig te zijn. Kees van der spek heeft daar ook een heel programma meer gehad: opgelicht in het buitenland. Kwam het ook een keer voorbij. Zogenaamd lieve familie nodigde hem uit en toen werd hij opgesloten en gedrogeerd. Elke keer als hij weg wilde werden ze dreigender. 


En dit is zo jammer want heel veel lieve mensen menen het daar wel goed. De rotte appels maken het stuk. Ik vertrouw toch altijd op mijn gevoel. Misschien niet goed maar ik heb aardig wat mensen kennis dus daar durf ik wel op te gokken. En zonder risico ontmoet je nooit mooie mensen. 

PinkFlower schreef op 06-09-2021 om 08:01:

[..]

Maar wel ook vaak de waarheid. Ze denken dan dat omdat wij wit zijn we ook veel geld hebben. Kunnen ze niks aan doen, is vaak zo aangeleerd. Daarom is ook altijd het advies in dit soort landen extra voorzichtig te zijn. Kees van der spek heeft daar ook een heel programma meer gehad: opgelicht in het buitenland. Kwam het ook een keer voorbij. Zogenaamd lieve familie nodigde hem uit en toen werd hij opgesloten en gedrogeerd. Elke keer als hij weg wilde werden ze dreigender.


En dit is zo jammer want heel veel lieve mensen menen het daar wel goed. De rotte appels maken het stuk. Ik vertrouw toch altijd op mijn gevoel. Misschien niet goed maar ik heb aardig wat mensen kennis dus daar durf ik wel op te gokken. En zonder risico ontmoet je nooit mooie mensen.

Caramelzeezoutchocola schreef op 05-09-2021 om 23:37:

[..]


Ik zou ook vriendelijk doen als ik arm was en een rijke Hollander tegenkwam. Is gemaakte vriendelijkheid.

Ze zijn ook gewoon vriendelijk van zichzelf hoor. Zo heb je in nl ook rotte appels, dat geld niet meteen voor allemaal uhum.  


Caramelzeezoutchocola schreef op 05-09-2021 om 23:37:

[..]


Ik zou ook vriendelijk doen als ik arm was en een rijke Hollander tegenkwam. Is gemaakte vriendelijkheid.

En sorry mods, maar  dit ervaar ik persoonlijk als racistisch of discriminatie, dit gaat ook over mijn cultuur.. kan dit niet waarderen zulke uitspraken. 

Rachel. schreef op 06-09-2021 om 08:07:

[..]

En sorry mods, maar dit ervaar ik persoonlijk als racistisch of discriminatie, dit gaat ook over mijn cultuur.. kan dit niet waarderen zulke uitspraken.

Zo is dat echt niet bedoeld. Jammer dat je dat zo voelt. Ik had het zelf nooit zo verwoord maar het is iets wat wel veel voorkomt. Vooral in arme Afrikaanse landen. Wordt je door gidsen ook voor gewaarschuwd. Je bent daar als wit persoon in de minderheid en velen denken dat de mensen in het Westen heel rijk zijn en je geld geven. (Aangeleerd) en dan doen ze extra vriendelijk. Beetje vergelijkbaar met hoe.lief men doet als er een grote sponsor op bezoek is bij de sportvereniging. 

En de meesten zijn zeker vriendelijk van zichzelf. Dat zit in hun cultuur. Daarom zou ik op mijn gevoel af gaan. En zou ik best het risico willen nemen en gewoon op de uitnodiging van een lief gezin in gaan. Zo maak je de.mooiste dingen mee.

Rachel. schreef op 06-09-2021 om 08:03:

[..]

[..]

Ze zijn ook gewoon vriendelijk van zichzelf hoor. Zo heb je in nl ook rotte appels, dat geld niet meteen voor allemaal uhum.


Nou rotte appels genoeg hier. 

PinkFlower schreef op 06-09-2021 om 08:17:

[..]

Zo is dat echt niet bedoeld. Jammer dat je dat zo voelt. Ik had het zelf nooit zo verwoord maar het is iets wat wel veel voorkomt. Vooral in arme Afrikaanse landen. Wordt je door gidsen ook voor gewaarschuwd. Je bent daar als wit persoon in de minderheid en velen denken dat de mensen in het Westen heel rijk zijn en je geld geven. (Aangeleerd) en dan doen ze extra vriendelijk. Beetje vergelijkbaar met hoe.lief men doet als er een grote sponsor op bezoek is bij de sportvereniging.

En de meesten zijn zeker vriendelijk van zichzelf. Dat zit in hun cultuur. Daarom zou ik op mijn gevoel af gaan. En zou ik best het risico willen nemen en gewoon op de uitnodiging van een lief gezin in gaan. Zo maak je de.mooiste dingen mee.

Absoluut mee eens, en je moet  op bepaalde gebieden ook echt opletten hoor, daar sta ik ook helemaal achter, let goed op je spullen en op jezelf ten alle tijden!

maar idd die opmerking en wat er dan gequote was viel niet goed bij me en nog steeds niet, en ik negeerde al alle nare momenten die voorbij kwamen maar bij die opmerking hield ik het niet meer😬😬


Rachel. schreef op 06-09-2021 om 08:24:

[..]

Absoluut mee eens, en je moet op bepaalde gebieden ook echt opletten hoor, daar sta ik ook helemaal achter, let goed op je spullen en op jezelf ten alle tijden!

maar idd die opmerking en wat er dan gequote was viel niet goed bij me en nog steeds niet, en ik negeerde al alle nare momenten die voorbij kwamen maar bij die opmerking hield ik het niet meer😬😬


Snap ik wel. Het is dan de toon die de muziek maakt. Zoals jij het zegt is het idd: in sommige gebieden is het extra opletten. Niet alleen in arme landen hoor. We werden in Rome ook extra gewaarschuwd. 

Ik heb geen nieuwe mooie verhalen nog dus ik zou zeggen( voor we weer een mod waarschuwing krijgen): laat maar horen die mooie verhalen.

Caramelzeezoutchocola schreef op 05-09-2021 om 23:37:

[..]


Ik zou ook vriendelijk doen als ik arm was en een rijke Hollander tegenkwam. Is gemaakte vriendelijkheid.

Denk het niet, mensen die je geld afhandig willen maken, gebruiken daar zeer agressieve opdringerigheid voor (veel in Afrikaanse landen meegemaakt) die overigens volkomen averechts werkt op mij. Als je in Azie op je plattegrond staat te kijken wordt je vaak snel hulp aangeboden en die blijven daarna niet aan je vastgeklampt staan in de hoop dat je daar voor betaalt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.