Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Wat voor moois heb jij geleerd van mensen uit andere culturen?

redbulletje schreef op 05-09-2021 om 18:55:

[..]

Iemand die het feestelijk vind om maandelijks ziek als 'n hond te worden en die vieze bloederige zooi in je broek te hebben, zou ik zachtgezegd niet blij van worden. Hoe komen ze er op om dat te vieren?

Kalm aan oudje, niet voor iedereen is het zo erg hoor

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

05-09-2021 om 18:58

[..]

Iemand die het feestelijk vind om maandelijks ziek als 'n hond te worden en die vieze bloederige zooi in je broek te hebben, zou ik zachtgezegd niet blij van worden. Hoe komen ze er op om dat te vieren?

Daar zit wat in. In plaats van de eerste menstruatie zou je beter de menopauze kunnen vieren. Dan kun je vieren dat je ervan af bent. En dan zou ik hier nog wel iets aan willen toevoegen, maar dan krijg ik weer een hoop kritiek over me heen.

Ik vind respect voor een bepaalde leeftijd ook een holle frase eerlijk gezegd. Ik heb respect voor bepaalde mensen en voor andere niet. Dat ligt o.a. aan hun gedragingen maar absoluut niet aan hun leeftijd.

[..]

Mijn eerste menstruatie werd thuis ook gevierd hoor. 's avonds koffie met gebak, en er werden zelfs ooms en tantes uitgenodigd want 'Lot is een vrouw geworden' 

Enne, gewoon in Brabant hoor. Grote stad zelfs. 

Apiejapie schreef op 05-09-2021 om 18:48:

[..]

Geldt ook voor veteranen. Mijn man is veteraan en zou dagelijks gratis kunnen eten en applaus kunnen krijgen. Maar als hij iéts niet wil, is in de belangstelling staan en voordeel krijgen om iets wat hij ooit deed. Maar het respect is daar groot en zo'n contrast ten opzichte van Nederland waar nog veel mensen negatief reageren op veteranen.

Klopt ja, daar zie je idd ook veel steun voor in 't openbare leven. Vind dat mooi, ook de vaderlandsliefde en ze zijn er niet bang om boven 't maaiveld uit te steken. Ze spreken met trots over hun successen of plannen, hier heerst meer een soort collectieve schaamte en/of bescheidenheid. 

Aannemende dat de Belgen een eigen cultuur hebben:

Ik heb getwijfeld over België
Omdat iedereen daar lacht
Ik heb getwijfeld over België
Want dat taaltje is zo zacht

BeertjeColargol schreef op 05-09-2021 om 18:58:

[..]

Daar zit wat in. In plaats van de eerste menstruatie zou je beter de menopauze kunnen vieren. Dan kun je vieren dat je ervan af bent. En dan zou ik hier nog wel iets aan willen toevoegen, maar dan krijg ik weer een hoop kritiek over me heen.

Mee eens! Ik heb het gevierd (althans ik heb er 'n goeie borrel op gedronken) dan ik dat hele broedhok er uit heb laten slopen.

Duiveninhetnieuws schreef op 05-09-2021 om 18:57:

[..]

Kalm aan oudje, niet voor iedereen is het zo erg hoor

Elke druppel is er één teveel wat mij betreft.

DanGun schreef op 05-09-2021 om 12:19:

[..]

Jij hebt veel gereisd he?

Ja, bijna alle werelddelen (Antarctica niet) Afrika (noord, west en zuidelijk bezocht) en M.O. voelt voor mij 't minst prettig qua bevolking/cultuur. Het is voor mij allemaal te heftig en vaak opdringerig en soms zelfs gewelddadig. Zuidelijk Amerika vrij neutraal en mooi om te zien maar ook niet echt 'n klik met de bevolking. In (ZO) Azie voel ik me veilig en dat is een groot goed als je alleen reist. Maleisie en Indonesie wat ook echt moslimlanden zijn voelde ik me wel veilig, er is echt 'n cultuurverschil tussen Noord Afrika en Azie op dat front. Maar het meest op m'n gemak dus toch echt tussen de westerlingen in de diverse uithoeken van de wereld. Italianen zijn voor mij ook te heftig, heel luid en al die handgebaren tijdens hun gesprekken met elkaar. Dat is voor mij te overprikkelend. 

Wat mij opvalt in sommige landen is dat steekpenningen er aan de orde van de dag zijn. In Myanmar had ik contact met een vrouw die illegaal op internet contact zocht met de rest van de wereld. Toen ik daar een (georganiseerde) rondreis maakte had ik met haar afgesproken en zijn we een dagje samen opgetrokken. Iedereen zat daar illegaal in internetcafés waar wizzkids de overheidsblokkades wisten te omzeilen. Er werden ook overal illegale kopieen van films/muziek verkocht. De politie patrouilleert vrolijk in die buurten maar laten de locals gewoon hun ding doen als ze maar 'n graantje mee kunnen pikken. 

DanGun

DanGun

05-09-2021 om 19:22 Topicstarter

Tickel schreef op 05-09-2021 om 17:49:

[..]

Is een ook antwoord op je vraag;

Vandaar mijn vraag; wat voor moois heb jij geleerd van mensen uit een heel andere cultuur dan de jouwe?

Even helemaal de op lezen. Mn de laatste alinea. En graag ook even het mod topic mbt off topic. Dank je wel. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

05-09-2021 om 19:24

Herfstappeltaart schreef op 05-09-2021 om 18:59:

Ik vind respect voor een bepaalde leeftijd ook een holle frase eerlijk gezegd. Ik heb respect voor bepaalde mensen en voor andere niet. Dat ligt o.a. aan hun gedragingen maar absoluut niet aan hun leeftijd.

Als je het zo formuleert ben ik dat ook wel met je eens. Bij mij start iedereen met een soort basis respect dat er naar mijn mening altijd zou moeten zijn en dan vervolgens kan dat meer of minder worden naar gelang ik iemand leer kennen.

Wat ik persoonlijk mooi vind is de erkenning dat oude mensen waarschijnlijk veel hebben meegemaakt, gezien, geleerd, doorstaan of betekend en dat dat waardevol is. En de intentie om oudere mensen een plaats in de gemeenschap te geven, in plaats van hen als maatschappij (voornamelijk) als last te zien.

Koralinde schreef op 05-09-2021 om 19:24:

[..]

Als je het zo formuleert ben ik dat ook wel met je eens. Bij mij start iedereen met een soort basis respect dat er naar mijn mening altijd zou moeten zijn en dan vervolgens kan dat meer of minder worden naar gelang ik iemand leer kennen.

Wat ik persoonlijk mooi vind is de erkenning dat oude mensen waarschijnlijk veel hebben meegemaakt, gezien, geleerd, doorstaan of betekend en dat dat waardevol is. En de intentie om oudere mensen een plaats in de gemeenschap te geven, in plaats van hen als maatschappij (voornamelijk) als last te zien.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Alleen ken ik ook best veel ouderen met een verstarde, oordelende  levenshouding en erg weinig inlevingsvermogen in andere mensen. Dat soort ouderen hebben mijn respect niet.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

05-09-2021 om 19:28

Herfstappeltaart schreef op 05-09-2021 om 19:27:

[..]

Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Alleen ken ik ook best veel ouderen met een verstarde, oordelende levenshouding en erg weinig inlevingsvermogen in andere mensen. Dat soort ouderen hebben mijn respect niet.

Ja, daar kan ik ook wel inkomen.

DanGun

DanGun

05-09-2021 om 19:29 Topicstarter

Koralinde schreef op 05-09-2021 om 19:24:

[..]

Eens. 

Ik heb het geluk gehad dat ik heel veel verschillende mensen heb ontmoet van uit alle hoeken van de wereld. Veel vrienden gemaakt en veel geleerd uit verschillende culturen,streken en religies.
Wat daarin soms lastig kan zijn is de taal. Dit kan je vervangen door universele talen zoals muziek, zingen maar vooral ook samen koken, elkaar leren elkaars gerechten te koken en samen eten en drinken. (Zoals het zingen van een specifiek lied als je kookt voor onverwacht bezoek, als je misschien niet genoeg in huis hebt, als je dat doet en al je liefde erin legt, zal je altijd precies genoeg hebben voor iedereen. Zo hoef je nooit te zondigen tegen Xenia. Van een Mexicaanse vriendin geleerd.) 
Spreken komt dan vanzelf mee. Helaas kan ik er hier dus verder niets over kwijt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.