Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

JtM

JtM

17-04-2022 om 20:00

Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? - deel 2

Offtopic ik heb zelf nu hulp. Eén van de eerste afspraken zei ze, jij hebt misschien 70% energie en ik 100%. Toen dacht ik, ik heb nog geen 10% energie van wat zij heeft, zij doet ZO veel. 
Dan in kaart brengen wat je allemaal wél doet qua douchen, boodschappen, eten maken, tandenpoetsen en zien dat dat eigenlijk al heel wat is en zo ga je langzaam verder. 

Nu 1,5 maand later ziet alles er nog hetzelfde uit maar het VOELT alsof ik veel meer doe en veel meer kan. Misschien is dit iets voor een ander topic. 

Ergernis: Een pand waar ik op uitkijk is al jaren zó vies. Waarom niet een keertje de gevel laten reinigen? 

lientje69 schreef op 07-09-2026 om 06:21:

Het punt is dat ik gisteren op de site van hersenletsel heb zitten lezen. En daar las ik ervaringen van mensen met NAH met het UWV. En daaruit bleek zó veel onkunde.. allemaal slechte ervaringen met UWV en hersenletsel en de functievragenlijst. Want bijvoorbeeld overprikkeling staat daar niet op.
Ook is bij hersenletsel onduidelijk hoeveel iemand nog kan herstellen. En de neuroloog zei letterlijk aan de telefoon: ik weet het niet. In de rapportage van oktober stond: mw heeft kracht , kan lopen en praten en geen restletsel ( helaas dus wel en dat merkte ik thuis pas ) Bij 22 uur in bed liggen in het ziekenhuis merkte ik weinig daarvan uiteraard. Toen dacht ik nog echt dat ik met 14 dagen weer aan het werk zou kunnen
Beetje uitrusten en klaar. Dus na het telefoon gesprek in januari heeft hij er wel wat over geschreven in het dossier maar verder ben ik overgedragen aan de huisarts. En that's it.

Ook lees ik bij het UWV als er ook nog enigzins kans op , al is het dan maar licht, verbetering is, ze je sowieso niet afkeuren. En bij hersenletsel, tsja. Iets verbeteren doe ik nog steeds , al zijn het dan echt ienieminie stapjes. Werken , nee , hoe graag ik ook wil, ik zie het niet. Een afkeuring zou me daarom , ook financieel wel rust geven. Ondanks dat het flink minder is dan ik had.

Ik ben een erge wat als doemdenker. Mijn hele leven al. Dat werkt soms voor me ( ik heb me voorbereid op het slechtste scenario en kan daar snel op anticiperen ) maar soms ook tegen me. Veel piekeren. En op deze wat als heb ik geen 10 oplossingen. Er is er dan maar één. En dat is dan toch ( proberen te ) werken. Gedoemd te mislukken vrees ik. Dus dan blijf ik doorpiekeren. Waar normaal rust vind in de wat als scenario's, geeft het me nu stress. En daar erger ik me weer aan...

lientje, Lientje toch maak jezelf niet zo gek.

Ik ben een meelezer maar wil nu toch even reageren.

Ik ben 7 jaar geleden na 2 jaar ziek zijn afgekeurd voor 80/100%, wel WGA, wat dus ook inhoudt dat ze verwachten dat je ooit weer aan het werk kan. Ik zou na een jaar weer een afspraak met de keuringsarts hebben. Die is er nooit gekomen. Wel af en toe een telefonisch gesprek met de arbeidsdeskundige over hoe het gaat. Hij heeft 2 jaar geleden aangegeven dat hij niet verwacht dat ik weer aan het werk kom en een herkeuring aangevraagd bij de keuringsarts om mij van de WGA naar de IVA te krijgen. Het verschil is bij IVA krijg je 75% van je laatst verdiende loon en ben je in principe van het UWV af en WGA krijg je 70% en kan je opgeroepen worden voor een gesprek met arbeidsdeskundige of keuringsarts.
De herkeuring gaat er voorlopig niet komen omdat er nog heel veel mensen op de 1ste keuring wachten en die voorgaan.

Daar komt nog bij dat als het kabinet zijn zin krijgt dat de IVA straks helemaal verdwijnt.

ik heb geen NAH maar ook een aandoening die je niet zomaar aan de buitenkant ziet. Maar wel al 7 jaar een WGA uitkering.

Ik vind de tip van iemand hier om je stukjes te bundelen een hele goede. Dat geeft op een eerlijke en realistische manier weer waar je tegen aan loopt. 
Veel meer dan een verslag van de bedrijfsarts/fysio/ergo bij elkaar.

Thnx regenboogkleuren.  Ik heb het vandaag  uiteraard ook met de psycholoog  besproken.  Verstandelijk weet ik het ook allemaal. Maar ja..

Denken jullie echt als ik een boekwerk maak van wat ik her en der hier geschreven heb , de keuringsarts dat zal lezen en meenemen  in zijn besluit?  Ik kan het me werkelijk niet voorstellen....

het lijkt me helemaal niet nodig Lientje69.  Als UWV het nodig vindt zullen ze vragen aan jou of psycholoog een verslag wil maken.  Info van je huisarts,  fysio.  Ik snap dat afwachten moeilijk is. 

Trouwens,  ook bij  mensen met PAIS die worden afgekeurd valt er lang niet altijd van alles aan de buitenkant te zien.  Ik wilde dat ik een paar kilo vertrouwen voor je kon kopen.  

Lientje69,  ik ben op verzoek van mijn eega bij een paar gesprekken geweest.  Ik kon heel duidelijk aangeven wat de aandoeningen van mijn man voor hemzelf maar ook voor ons als gezin voor gevolgen hebben. De arts was duidelijk: het is genoeg geweest. 
Dan moet het UWV uiteindelijk beslissen maar arts gaf aan dat bijna altijd advies arts werd opgevolgd. Heb jij iemand die met jou meekan en zou je dat willen?

Dorestad schreef op 07-09-2026 om 17:32:

Lientje69, ik ben op verzoek van mijn eega bij een paar gesprekken geweest. Ik kon heel duidelijk aangeven wat de aandoeningen van mijn man voor hemzelf maar ook voor ons als gezin voor gevolgen hebben. De arts was duidelijk: het is genoeg geweest.
Dan moet het UWV uiteindelijk beslissen maar arts gaf aan dat bijna altijd advies arts werd opgevolgd. Heb jij iemand die met jou meekan en zou je dat willen?

Mijn man moet sowieso mee. Naar de arbo arts én UWV. Ik rij momenteel alleen nog om de kerk. Maximaal  20 kilometer.   Ben bang dat ik door overprikkeling  fouten maak en een ongeluk veroorzaak. Waarschijnlijk blijf ik wel genoeg gefocust hoor . Maar ben ook intens moe elke dag. En wil geen ongeluk op mijn geweten hebben. Moet eerst weer vertrouwen krijgen in mijn lijf , wat ik kan en wat mijn grens is. Dat ben ik helemaal kwijt. Woon in een klein polderdorpje in kop Noord-Holland en zowel arbo als uwv zijn niet om de hoek. Ov is geen optie hier

lientje69 schreef op 07-09-2026 om 17:51:

[..]

Mijn man moet sowieso mee. Naar de arbo arts én UWV. Ik rij momenteel alleen nog om de kerk. Maximaal 20 kilometer. Ben bang dat ik door overprikkeling fouten maak en een ongeluk veroorzaak. Waarschijnlijk blijf ik wel genoeg gefocust hoor . Maar ben ook intens moe elke dag. En wil geen ongeluk op mijn geweten hebben. Moet eerst weer vertrouwen krijgen in mijn lijf , wat ik kan en wat mijn grens is. Dat ben ik helemaal kwijt. Woon in een klein polderdorpje in kop Noord-Holland en zowel arbo als uwv zijn niet om de hoek. Ov is geen optie hier

Dat snap ik.  Jouw chauffeur.  Maar ik bedoel erbij zitten bij het gesprek.  

Mijn jaargesprek was al 6 weken uitgesteld want was gepland op een dag dat ik vrij wilde. En nu zou het donderdag zijn maar is nu verzet naar 27 oktober. Dus zei nou hoop dat je eerder kan maar was geen optie. Zo aso hou op joh

lientje69 schreef op 07-09-2026 om 17:01:

Thnx regenboogkleuren. Ik heb het vandaag uiteraard ook met de psycholoog besproken. Verstandelijk weet ik het ook allemaal. Maar ja..

Denken jullie echt als ik een boekwerk maak van wat ik her en der hier geschreven heb , de keuringsarts dat zal lezen en meenemen in zijn besluit? Ik kan het me werkelijk niet voorstellen....

Ook voor jezelf, dat je niet een te rooskleurig beeld van jezelf schetst als je toevallig net een wat betere dag hebt. 

vorig jaar zijn er zomerbanden op mijn auto gezet😡
Kom ik pas vandaag achter bij nieuwe garage..
 Is nooit met mij overlegd.

kerst schreef op 07-09-2026 om 19:58:

vorig jaar zijn er zomerbanden op mijn auto gezet😡
Kom ik pas vandaag achter bij nieuwe garage..
Is nooit met mij overlegd.

Zag je dat niet op de rekening staan dan?

Broodjebrie schreef op 07-09-2026 om 20:26:

[..]

Zag je dat niet op de rekening staan dan?

Blijkbaar niet zo nauwkeurig naar rekening gekeken. Fijn hoor, zomerbanden in de winter

Ik wilde gewoon all seizoen banden erop.

Ach Lientje, ik snap jouw zorgen heel goed   Waar je wel rekening mee kan houden is dat de Wia verkorte wachttijd afgekeurd kan gaan worden omdat er nog (gedeeltelijk) herstel kan plaatsvinden. Maar dan kun je daarna altijd nog de gewone WIA aanvragen. Dat wil absoluut niet zeggen dat je daarna geen WIA krijgt, mocht dat het geval zijn

Dat alle BN-meisjes hetzelfde kapsel hebben. Ik kan ze niet meer uit elkaar houden. 

Dorestad schreef op 07-09-2026 om 18:28:

[..]

Dat snap ik. Jouw chauffeur. Maar ik bedoel erbij zitten bij het gesprek.

Die gaat zeker ook mee naar binnen. Maar verder heb ik geen juridische onderlegde mensen in mijn omgeving die ervaring met het uwv hebben. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.