Huiskamer
Dorestad
06-09-2026 om 23:13
Yumi schreef op 06-09-2026 om 22:51:
[..]
Lientje, vervroegde Wia wordt aangevraagd voor iemand die helemaal niet meer kan werken, zodat je geen 2 jaar hoeft te wachten. De bedrijfsarts moet onderbouwen dat je niet meer kunt werken dmv medische rapporten, dat doet hij alleen als het zinvol is. Je komt daarna in de IVA en hebt geen re-integratieplicht.
Nu kan ik wel zeggen dat je niet hoeft te piekeren, maar ik weet dat dit niet zo werkt
Maar ik hoop je toch een beetje te kunnen gerust te stellen, die vervroegde wia aanvraag doen ze alleen als het duidelijk is dat je nu en in de toekomst niet (meer) kunt werken.
Precies. Alhoewel dat IVA verhaal ook WGA kan worden. Voor mijn eega is vervroegde WIA een paar weken geleden aangevraagd. Ik ben er helemaal zeker van/gerust op dat volledige afkeuring gaat volgen.
Er zijn zoveel mensen arbeidsongeschikt waarbij je aan de buitenkant niets ziet. NAH bijvoorbeeld. Zenuwpijn bijvoorbeeld. Ik heb nu jaren WGA, ben net vorige week op jaarlijkse gesprek geweest bij UWV. Altijd prettige gesprekken. Ik mag nu kiezen of ik de begeleiding vanuit WGA wil voortzetten of wil stoppen. Ik mag ook richting IVA gaan bewegen. Totaal geen druk zit er op.
Yumi
06-09-2026 om 23:21
Dorestad schreef op 06-09-2026 om 23:13:
[..]
Precies. Alhoewel dat IVA verhaal ook WGA kan worden. Voor mijn eega is vervroegde WIA een paar weken geleden aangevraagd. Ik ben er helemaal zeker van/gerust op dat volledige afkeuring gaat volgen.
Er zijn zoveel mensen arbeidsongeschikt waarbij je aan de buitenkant niets ziet. NAH bijvoorbeeld. Zenuwpijn bijvoorbeeld.
Volgens het UWV;
Beslissing vervroegde WIA-aanvraag
Als wij beslissen dat iemand een uitkering krijgt, dan is dat een IVA-uitkering. De uitkering gaat 10 weken na de aanvraag in. De IVA-uitkering is een soort WIA-uitkering. Een IVA-uitkering aanvragen gaat daarom via een vervroegde WIA-aanvraag (en niet via een vervroegde IVA-aanvraag).
Voorwaarden voor vervroegde IVA-aanvraag
Een vervroegde IVA-uitkering is bedoeld voor werknemers die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn, wat betekent dat zij 20% of minder van hun oude loon kunnen verdienen en dat dit in de toekomst vrijwel zeker zo blijft.
lientje69
07-09-2026 om 06:21
Het punt is dat ik gisteren op de site van hersenletsel heb zitten lezen. En daar las ik ervaringen van mensen met NAH met het UWV. En daaruit bleek zó veel onkunde.. allemaal slechte ervaringen met UWV en hersenletsel en de functievragenlijst. Want bijvoorbeeld overprikkeling staat daar niet op.
Ook is bij hersenletsel onduidelijk hoeveel iemand nog kan herstellen. En de neuroloog zei letterlijk aan de telefoon: ik weet het niet. In de rapportage van oktober stond: mw heeft kracht , kan lopen en praten en geen restletsel ( helaas dus wel en dat merkte ik thuis pas ) Bij 22 uur in bed liggen in het ziekenhuis merkte ik weinig daarvan uiteraard. Toen dacht ik nog echt dat ik met 14 dagen weer aan het werk zou kunnen
Beetje uitrusten en klaar. Dus na het telefoon gesprek in januari heeft hij er wel wat over geschreven in het dossier maar verder ben ik overgedragen aan de huisarts. En that's it.
Ook lees ik bij het UWV als er ook nog enigzins kans op , al is het dan maar licht, verbetering is, ze je sowieso niet afkeuren. En bij hersenletsel, tsja. Iets verbeteren doe ik nog steeds , al zijn het dan echt ienieminie stapjes. Werken , nee , hoe graag ik ook wil, ik zie het niet. Een afkeuring zou me daarom , ook financieel wel rust geven. Ondanks dat het flink minder is dan ik had.
Ik ben een erge wat als doemdenker. Mijn hele leven al. Dat werkt soms voor me ( ik heb me voorbereid op het slechtste scenario en kan daar snel op anticiperen ) maar soms ook tegen me. Veel piekeren. En op deze wat als heb ik geen 10 oplossingen. Er is er dan maar één. En dat is dan toch ( proberen te ) werken. Gedoemd te mislukken vrees ik. Dus dan blijf ik doorpiekeren. Waar normaal rust vind in de wat als scenario's, geeft het me nu stress. En daar erger ik me weer aan...
Auwereel
07-09-2026 om 08:38
Lientje, misschien moet je al je posten hier die gaan over "slechte nacht" "geen energie" maar eens gebundeld worden om aan te tonen hoe "belastbaar" je eigenlijk bent ondanks je goede wil!
JtM
07-09-2026 om 08:44
Vervelend is dat Lientje... ik heb geen tips oid, maar wil je wel veel sterkte wensen 
JtM
07-09-2026 om 08:46
Ik ben zo'n overdenker en kan alles maar blijven analyseren. Super irritant. Waarom kan ik niet gewoon zien hoe dingen lopen?
Mijn moeder is overigens net zo'n overdenker. Met de komende verhuizing blijft ze maar peinzen over dingen waar ze niet over hoeft te peinzen en komt ze met allemaal tips/ideeën aan waar ik niks aan heb.
Damoontje
07-09-2026 om 08:46
Wieder schreef op 06-09-2026 om 20:18:
Geërgerd is een groot woord want hé, be my guest en als je moet dan moet je, maar er hebben de hele dag mensen aangebeld of ze hier naar de wc mochten. Er is hier een groot evenement in het dorp waar mensen uit het hele land naartoe komen en wij wonen in het buitengebied waar boeren weilanden opengesteld hebben waar tegen betaling geparkeerd kan worden. En onderweg daarnaartoe was de nood blijkbaar hoog. Ik vind het niet erg, maar wel een beetje raar. We hebben een wc op stal zodat mensen ons huis niet in hoeven, maar dat weten zij niet. Voordat ik toch bij een random huis ging aanbellen... mensen die hier in de omgeving aan het fietsen zijn doen het ook weleens en het mag ook gewoon, maar nu leek ik wel een openbaar toilet, ze stonden op een gegeven moment in een rijtje 😄. En iedereen vond het maar normaal, sommigen liepen gewoon langs me heen weg zonder gedag te zeggen. Bijzonder wel, hoop dat ze vanavond niet bedenken dat het wel kan, want na 22 uur doe ik echt niet meer open.
Kun je dit niet melden bij de organisatie zodat ze een Dixi kunnen neerzetten volgende keer?
Vriendin van me heeft ook de gewoonte zomaar ergens aan te bellen voor wc. Ik kende dat helemaal niet...
Ontopic: Dat ik altijd net te weinig stopcontacten heb. Of ik heb gewoon te veel elektrische apparaten.
Dorestad
07-09-2026 om 09:17
UWV gaat veel meer uit van bedrijfsarts rapportage, dat gaat immers over de periode van ziekzijn. Weet je nog wat ik vrij snel na je hersenbloedingen schreef? Mijn ervaringen met mensen, zowel uit mijn werk op neurologie als de mensen uit mijn vriendenkring die 1 of meerdere SAB's hebben gehad, die NAH hebben na hersenbloedingen of - infarcten is dat het UWV wel degelijk vaak 80-100% afkeurt. Er is geen arts die jou met zo'n dossier goed gaat keuren. Vroegtijdig WIA beoordeling doen ze niet omdat ze zoveel goeds nog verwachten. Mijn eega zit nu te wachten op de beslissing. Hij is ook zo iemand die daarover spanning kan voelen. (En die het ook vreselijk vindt om niet meer te werken). Ik ben er juist volledig rustig onder.
Damoontje
07-09-2026 om 09:22
Dat er allemaal dingen in de was zitten die ik vandaag aan had gewild.
Yumi
07-09-2026 om 09:47
Vriendin belde gisterenavond of ik vandaag met haar mee wou dagje weg, kon helaas niet afspraak tandarts. Bellen ze net of ik donderdag kan omdat tandarts ziek is 
lientje69
07-09-2026 om 09:50
Auwereel schreef op 07-09-2026 om 08:38:
Lientje, misschien moet je al je posten hier die gaan over "slechte nacht" "geen energie" maar eens gebundeld worden om aan te tonen hoe "belastbaar" je eigenlijk bent ondanks je goede wil!
Haha zou de keuringsarts daar zich wat van aantrekken?
Afijn . Bij de psycholoog een hele uitleg over cirkel van invloed gehad. Ga ik maar even mee aan de slag. Alhoewel. Verstandelijk weet ik het allemaal wel. Maar ik ben een controlfreak. En het geen controle hebben over wat er ( met me ) gebeurt...arghhh
Moyrrie
07-09-2026 om 10:33
lientje69 schreef op 07-09-2026 om 09:50:
[..]
Haha zou de keuringsarts daar zich wat van aantrekken?
Afijn . Bij de psycholoog een hele uitleg over cirkel van invloed gehad. Ga ik maar even mee aan de slag. Alhoewel. Verstandelijk weet ik het allemaal wel. Maar ik ben een controlfreak. En het geen controle hebben over wat er ( met me ) gebeurt...arghhh
Ja!
Dees!
07-09-2026 om 10:35
Ik vind dit serieus een heel goed advies van Auwereel, Lientje. Slim om even op een rijtje te zetten waar je nu precies tegenaan loopt in het dagelijkse leven. Je opmerking over het gegier in je oren en hoofd is ook veelzeggend.
lientje69
07-09-2026 om 10:45
Dees! schreef op 07-09-2026 om 10:35:
Ik vind dit serieus een heel goed advies van Auwereel, Lientje. Slim om even op een rijtje te zetten waar je nu precies tegenaan loopt in het dagelijkse leven. Je opmerking over het gegier in je oren en hoofd is ook veelzeggend.
Oh ik heb al mijn klachten zeker op een rijtje en opgeschreven hoor. En ook doorgegeven aan de arbo. Dus het is bekend. Maar ik bedoel dus dat ik denk dat de keuringsarts niet geïnteresseerd zal zijn op wat ik op een forum schrijf. Al mag hij van mij met liefde alles lezen. Zoals ik al eerder schreef, ik ben irl net zo open en eerlijk als op het forum. Is dat slim? Mwah , het maakt me waarschijnlijk erg herkenbaar. Maar ik ben nu eenmaal zo. En de mensen die me ( her) kennen, kunnen in elk geval zien of lezen dat ik niet huichel of me anders voordoe. Sommige dagen gaan ( ietsje ) beter en sommige dagen gaan gewoon k#t. En vandaag hoort helaas weer bij de laatste categorie.
kerst
07-09-2026 om 12:58
Lekker zonnig weer,niet te warm en niet te koud.
Moet de auto wegbrengen voor Apk.
Zo geen zin in.
Heeft dit jaar al twee grote reparaties gehad.
En dat vind ik dan weer stom van mezelf. Dat ik geen zin heb om de auto voor de Apk naar de garage te brengen
Lientje, ik volg je al een tijdje hier. En je kan echt nu niet werken, hoe graag je het ook zou willen. Hopelijk komt je financieel niet in de problemen als de uitkering lager wordt.
Maar ik hoop je toch een beetje te kunnen gerust te stellen, die vervroegde wia aanvraag doen ze alleen als het duidelijk is dat je nu en in de toekomst niet (meer) kunt werken.