Huiskamer
Loulou39
03-01-2026 om 13:50
SuzyQFive schreef op 03-01-2026 om 09:07:
[..]
Buienradar is geen voorspeller, ook al gebruiken veel mensen dat wel zo.
Buienradar kan alleen goede duidelijke regen en buien weergeven en ook alleen maar op dat moment. Miezerregen is bijvoorbeeld al heel moeilijk te zien door een radar. Er is een bepaalde dichtheid voor nodig.
Dit weer geeft heel veel verstoringen op de radar en ook de hoogte van wolken geeft een verkeerd beeld. Bij hele hoge wolken denkt de radar al snel dat er veel neerslag is. Daarnaast gaat het om buien, ligt er sneeuw/hagel/water op de grond. Tussen de wolken door schijnt de zon die erg weerkaatst op de lichte oppervlakken en daardoor is de radar alweer in de war want het denkt dat het een wolk is (en wolken bestaan uit waterdruppels). Zelfs vogels kunnen de radar verstoren.
Een paar uur vooruit kijken heeft alleen maar zin als er een duidelijk front is, dat is nu niet zo.
Ik gebruik Buienradar inderdaad als voorspeller, dat klopt: niet meer doen dus 😁.
Leuk trouwens om wat achtergrond te weten, dank je!
Loulou39
03-01-2026 om 13:52
Yumi schreef op 03-01-2026 om 13:04:
Gisteren geen tijd om brood te halen, en vandaag durf ik er niet uit met die sneeuw
![]()
Zit aan de havermout, maar aangezien dit nog dagen kan duren, zal ik er toch keer uit moeten....
Hier letterlijk hetzelfde, ik durf ook niet naar buiten met die gladheid in combinatie met geblesseerde knie en zit nu aan de kwark met havermout 😅. (Wel fijn dat ik dat nog in huis heb).
kerst
03-01-2026 om 16:01
Best veel last van achillespees. Overgewicht helpt ook niet. Verder aan de donkere dagen.
Auwereel
03-01-2026 om 16:33
Auwereel schreef op 03-01-2026 om 10:19:
Ik erger me aan PostNL (wie niet).
Een pakje zou vandaag bij het ophaalpunt bezorgd worden. De app geeft aan "ontvangen door PostL", niet gesorteerd, niet onderweg, niet ontvangen op ophaalpunt, maar staat wel op Bezorgd: Gisteren.
Ligt het nu wel of niet bij het ophaalpunt?
Gelukkig kreeg ik een update, toch vandaag bezorgd bij het ophaalpunt.
Maar ik had ook een brievenbuspakje die in mijn brievenbus gedaan zou moeten zijn, maar niks. Gelukkig heb ik een mail van de webwinkel met uitleg. Het pakje wordt dan gescand op het PostNL punt en staat dan als bezorgd, maar is nog 1-2 dagen langer onderweg. Had 'm bij het PostNL punt achtergelaten, dan had ik m gelijk opgehaald!
BlairW
03-01-2026 om 16:41
Mama-Inge schreef op 03-01-2026 om 11:37:
[..]
De wegen waren ook niet schoon. Hier in de straat word niet gestrooid, maar zelfs de hoofdwegen waren helemaal wit. Moet bij 1 dorp, na een rotonde, een stukje omhoog, daar had de auto moeite mee. En het was dus ook echt met een gangetje van 40 a 50 rijden op de hoofdwegen en in de dorpen hooguit 20. Ben een half uur langer onderweg geweest. Fiets heb ik maar thuis gelaten en de auto gepakt, want fietsen met dit weer zie ik ook niet zitten
Wij reden 50 op de A27 🙈 maar we hebben het gehaald vanuit Utrecht naar Breda. Tot aan Brabant was de snelweg echt 1 grote ijsbaan. Hele stukken waar je echt op het ijs reed ipv op het wegdek. Terug was het net prima trouwens! Er was vanmorgen ook gewoon niet tegenaan te strooien, het sneeuwde zei hard in Utrecht! Normaal is onze straat altijd wel gestrooid, maar nu is het ook 1 ijsbaan. Denk dat ze te druk zijn met de hoofdwegen strooien, wij zijn dan het laatste waar ze komen
wel mooi, zo’n witte wereld!
Mama-Inge
03-01-2026 om 17:37
BlairW schreef op 03-01-2026 om 16:41:
[..]
Wij reden 50 op de A27 🙈 maar we hebben het gehaald vanuit Utrecht naar Breda. Tot aan Brabant was de snelweg echt 1 grote ijsbaan. Hele stukken waar je echt op het ijs reed ipv op het wegdek. Terug was het net prima trouwens! Er was vanmorgen ook gewoon niet tegenaan te strooien, het sneeuwde zei hard in Utrecht! Normaal is onze straat altijd wel gestrooid, maar nu is het ook 1 ijsbaan. Denk dat ze te druk zijn met de hoofdwegen strooien, wij zijn dan het laatste waar ze komen
wel mooi, zo’n witte wereld!
Die witte wereld vind ik ook prachtig en onze honden zijn er dol op. Had met ze naar het bos gewild, maar daar had man geen trek in. De wegen waren vanmiddag een stuk beter te doen
Happyapple
04-01-2026 om 09:35
Ik erger me ook aan de ellende op de wegen. Komende week ook weer allerlei verplichtingen op, met dit weer, onhandig te bereiken locaties.
En dan mensen die er heel laconiek over doen van tja niks aan te doen, dan blijf je toch gewoon thuis en tis toch maar 1x om de paar jaar etc.
Ted68
04-01-2026 om 09:42
Ik snap er niets van: een beetje sneeuw en in NL gaat niets meer: waar ik woon hebben we veel meer sneeuw, en dat gaat gewoon: vliegtuigen vliegen, treinen en bussen rijden gewoon. Snap daar dus niets van…
Yumi
04-01-2026 om 09:54
Ted68 schreef op 04-01-2026 om 09:42:
Ik snap er niets van: een beetje sneeuw en in NL gaat niets meer: waar ik woon hebben we veel meer sneeuw, en dat gaat gewoon: vliegtuigen vliegen, treinen en bussen rijden gewoon. Snap daar dus niets van…
Daar snap ik ook niks van, daarnaast als er een paar dagen sneeuw valt dan is standaard de voorraad strooizout op. Maar goed als er 3 blaadjes van de bomen vallen, dan hebben we al problemen op het spoor 
Wieder
04-01-2026 om 10:06
Ik vind het juist niet verbazingwekkend: als het vaak gebeurt, is de samenleving erop ingesteld. Gebeurt het zelden, moet je improviseren. Logisch toch.
Schoondochter
04-01-2026 om 10:09
Omdat het waar jij woont nodig is de omgeving erop in te stellen. Hier niet. Die paar keer dat het hier sneeuwt rechtvaardigt geen investeringen in een infrastructuur die dan door kan draaien.
Broodjebrie
04-01-2026 om 10:30
hier ligt een behoorlijk pak helaas. Stond op het punt te vertrekken naar het ziekenhuis maar besloten thuis te blijven. Dit is niet te doen nu. Situatie van mijn vader is nu stabiel, morgen krijgt hij een definitieve pacemaker.
Ik ga wel naar hem toe als de sneeuw minder is.
ToetieToover
04-01-2026 om 10:39
Met deze sneeuw moet ik altijd denken aan Neurootje, een consuminderblogster die dol is op sneeuw en er elke winter helemaal klaar voor was om dagenlang ingesneeuwd te zijn. https://wieditleestisvrek.wordpress.com/
Erger ik me nog ergens aan, ehmmm jawel dat mijn vakantie morgen afloopt
hoe kan ik nou naar een beeldscherm kijken als de wereld er zo mooi uitziet onder een witte deken?
ToetieToover
04-01-2026 om 10:40
Broodjebrie schreef op 04-01-2026 om 10:30:
hier ligt een behoorlijk pak helaas. Stond op het punt te vertrekken naar het ziekenhuis maar besloten thuis te blijven. Dit is niet te doen nu. Situatie van mijn vader is nu stabiel, morgen krijgt hij een definitieve pacemaker.
Ik ga wel naar hem toe als de sneeuw minder is.
Sterkte Broodjebrie, kun je wel videobellen met hem?
Broodjebrie
04-01-2026 om 10:49
ToetieToover schreef op 04-01-2026 om 10:40:
[..]
Sterkte Broodjebrie, kun je wel videobellen met hem?
Dank je wel. Ja, ik heb net met hem gebeld. Wel fijn dat we op deze manier contact kunnen houden.