Huiskamer
BlairW
04-01-2026 om 11:58
Wieder schreef op 04-01-2026 om 10:06:
[..]
Ik vind het juist niet verbazingwekkend: als het vaak gebeurt, is de samenleving erop ingesteld. Gebeurt het zelden, moet je improviseren. Logisch toch.
Je hoeft niet te improviseren, want het is elke keer dat het sneeuwt hetzelfde verhaal. Dus kan je ook gewoon elke keer hetzelfde doen. Na 2 dagen is iedereen er weer aan gewend en gaan we gewoon normaal door. Dat kan ook op dag 1 dag lijkt me
lientje69
04-01-2026 om 12:02
Ik denk ook dat mensen er te kort rekening mee houden. Langzamer rijden, eerder van huis vertrekken , zou al flink helpen. Hier lag vanmorgen weer een auto te water. Slingerende polderwegen en sneeuw, dan heb je dus helaas gewoon ( te ) hard gereden.
Kampeerder
04-01-2026 om 12:07
BlairW schreef op 04-01-2026 om 11:58:
[..]
Je hoeft niet te improviseren, want het is elke keer dat het sneeuwt hetzelfde verhaal. Dus kan je ook gewoon elke keer hetzelfde doen. Na 2 dagen is iedereen er weer aan gewend en gaan we gewoon normaal door. Dat kan ook op dag 1 dag lijkt me
![]()
Maar er is hier in Nederland gewoon minder materieel beschikbaar. Of mensen die weten hoe er mee om te gaan.
In landen waar het vaak sneeuwt hebben ze vast meer mensen en materieel om vliegtuigvleugels ijsvrij te maken dan hier.
Maar ook mensen prive hebben dan meer in voorraad. Onze sneeuwschuiver brak een paar jaar geleden in allemaal kleine stukjes met de eerste schuif. Jaren niet gebruikt dus helemaal vergaan. In een land waar je dat jaarlijks nodig hebt, vervangen mensen dat preventief.
Etc etc.
Dees!
04-01-2026 om 12:20
Kampeerder schreef op 04-01-2026 om 12:07:
[..]
Maar er is hier in Nederland gewoon minder materieel beschikbaar. Of mensen die weten hoe er mee om te gaan.
In landen waar het vaak sneeuwt hebben ze vast meer mensen en materieel om vliegtuigvleugels ijsvrij te maken dan hier.
Maar ook mensen prive hebben dan meer in voorraad. Onze sneeuwschuiver brak een paar jaar geleden in allemaal kleine stukjes met de eerste schuif. Jaren niet gebruikt dus helemaal vergaan. In een land waar je dat jaarlijks nodig hebt, vervangen mensen dat preventief.
Etc etc.
Ja dat. En in landen waar het vaak sneeuwt is de infrastructuur er ook op ingericht.
Als wij standaard winters zouden hebben waarin er van november tot en met maart sneeuw zou liggen, zou ons land anders ingericht zijn. Ander type wegdek, andere vormen van waterbeheer.
Hier zij we meer gericht op het wegwerken van overtollig regenwater. Dat helpt niet bij de gladheidsbestrijding.
Rockstar
04-01-2026 om 12:27
Ted68 schreef op 04-01-2026 om 09:42:
Ik snap er niets van: een beetje sneeuw en in NL gaat niets meer: waar ik woon hebben we veel meer sneeuw, en dat gaat gewoon: vliegtuigen vliegen, treinen en bussen rijden gewoon. Snap daar dus niets van…
In Spanje raken ze in paniek als het 1 dagje regent. Meteen alle straten blank.
Chiquita
04-01-2026 om 12:55
Rockstar schreef op 04-01-2026 om 12:27:
[..]
In Spanje raken ze in paniek als het 1 dagje regent. Meteen alle straten blank.
Meegemaakt toen we er woonden, 1 cm sneeuw. Telefoontje van kinderen, of we ze kwamen ophalen. De school ging dicht, ijsvrij
kerst
04-01-2026 om 13:05
In een overbevolkt land als Nederland heb je ook sneller een ongeluk dan als de wegen niet zo vol zijn.
Yumi
04-01-2026 om 14:48
Broodjebrie schreef op 04-01-2026 om 10:30:
hier ligt een behoorlijk pak helaas. Stond op het punt te vertrekken naar het ziekenhuis maar besloten thuis te blijven. Dit is niet te doen nu. Situatie van mijn vader is nu stabiel, morgen krijgt hij een definitieve pacemaker.
Ik ga wel naar hem toe als de sneeuw minder is.
Fijn Broodjebrie, dat geeft rust en je hoeft de weg niet op.
Broodjebrie
04-01-2026 om 15:53
Yumi schreef op 04-01-2026 om 14:48:
[..]
Fijn Broodjebrie, dat geeft rust en je hoeft de weg niet op.
Ja, al geeft het ook een dubbel gevoel. Het liefst was ik er nu wel heen gegaan, om met eigen ogen te zien hoe het gaat. We houden elkaar allemaal wel op de hoogte hoor, maar toch..
Mick87
04-01-2026 om 17:15
kerst schreef op 04-01-2026 om 13:05:
In een overbevolkt land als Nederland heb je ook sneller een ongeluk dan als de wegen niet zo vol zijn.
En in landen als zweden heeft iedereen winterbanden en sneeuwkettingen op de auto
ToetieToover
04-01-2026 om 17:34
Wat mij opgevallen is in de Scandinavische landen: ze houden afstand! Plus er rijden veeeeeeel minder auto’s. Dan heb je ook niet direct 900 kilometer file staan als er eens wat gebeurt. Voor het OV geld hetzelfde: als er hier ergens een boom ligt op het spoor, raakt dat hele strakke en drukke schema meteen ontregeld.
Koettie
04-01-2026 om 17:34
Was net even bij mn vader. Voelt als zo'n verplicht nummertje, hij heeft nooit wat te vertellen en doet nooit wat. Heel zielig maar hij doet er ook niets aan. Dus weer dezelfde verhalen aan gehoord, die hij al jaren standaard afspeelt want hij maakt nooit wat mee.
Rockstar
04-01-2026 om 17:41
Ik erger me aan de retardatie van de de VS. Maar goed, let it go, let it goooo…Gelukkig zit hier een oceaan tussen i.t.t Rusland.
Dolfje
04-01-2026 om 21:29
Morgen weer maandag. Vrije dagen deze week en vorige week met kerst niet veel aan gehad vanwege vette verkoudheden.