Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

JtM

JtM

17-04-2022 om 20:00

Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? - deel 2

Ginevra schreef op 01-09-2025 om 16:06:

[..]

En trouwens, als je een belangrijke afspraak hebt, dan wordt een half uur te laat zijn natuurlijk niet beter dan een uur te laat zijn.

Als je een belangrijke afspraak hebt en dan toch op iemands privéoprit parkeert, dan neem je zelf een risico. Als je dan in nood komt moet je een taxi bellen. Maar dat is dan wel het gevolg van je eigen handelen. Het is een beetje gek om zelf iemands oprit te blokkeren, en dan te verwachten dat de rest van de wereld rekening met jouw afspraken houdt.

Wist je dat een oprit, tenzij afgebakend, gewoon bij de openbare weg hoort? 

Als je er zo vanaf de weg op kan rijden mag in principe iedereen er parkeren. 
Politie handhaaft daar niet op. Wel op vóór een oprit parkeren. 

Ik vind het echt het meest domme gat in onze verkeerswetgeving. 

Wij hebben op een vergelijkbare situatie als Wieder gewoond. We konden gewoon ons huis soms niet eens verlaten. 

SuzyQFive schreef op 01-09-2025 om 22:57:

[..]

Wij hebben op een vergelijkbare situatie als Wieder gewoond. We konden gewoon ons huis soms niet eens verlaten.

Ik heb hier even op gegoogled want ik vond het zo raar, dat je eigen terrein blijkbaar bij de openbare weg hoort als er geen hek oid omheen staat. Ik las daar verschillende discussies over, maar meeste wel met de strekking dat dat inderdaad zou mogen. Maar ook deze wettekst kwam langs:

Boek 5. Zakelijke rechten
Titel 3. Eigendom van onroerende zaken

Artikel 22 Wanneer een erf niet is afgesloten, mag ieder er zich op begeven, tenzij de eigenaar schade of hinder hiervan kan ondervinden of op duidelijke wijze kenbaar heeft gemaakt, dat het verboden is zonder zijn toestemming zich op het erf te bevinden, een en ander onverminderd hetgeen omtrent openbare wegen is bepaald.

Als jij niet je eigen terrein afkunt heb je er hinder van, dus dan zou het toch niet mogen. En een bordje ophangen met verboden voor onbevoegden, zou dan ook moeten kunnen helpen.

Schemerlampje schreef op 01-09-2025 om 23:28:

[..]

Ik heb hier even op gegoogled want ik vond het zo raar, dat je eigen terrein blijkbaar bij de openbare weg hoort als er geen hek oid omheen staat. Ik las daar verschillende discussies over, maar meeste wel met de strekking dat dat inderdaad zou mogen. Maar ook deze wettekst kwam langs:

Boek 5. Zakelijke rechten
Titel 3. Eigendom van onroerende zaken

Artikel 22 Wanneer een erf niet is afgesloten, mag ieder er zich op begeven, tenzij de eigenaar schade of hinder hiervan kan ondervinden of op duidelijke wijze kenbaar heeft gemaakt, dat het verboden is zonder zijn toestemming zich op het erf te bevinden, een en ander onverminderd hetgeen omtrent openbare wegen is bepaald.

Als jij niet je eigen terrein afkunt heb je er hinder van, dus dan zou het toch niet mogen. En een bordje ophangen met verboden voor onbevoegden, zou dan ook moeten kunnen helpen.

Helaas moet voor de rechtsgeldigheid van zo’n bordje nog steeds je erf omheind zijn… 

Wieder schreef op 01-09-2025 om 13:32:

[..]

Bij ons vorige huis hadden we een oprit waar we twee auto's kwijt konden. Om de hoek was een openbare parkeerplek waar zeker overdag, altijd plek was. Regelmatig kwam ik thuis en stond er een auto van bezoek van een van de buren ergens weet ik veel waar in de straat. Ik had al een paar keer gezegd dat ik niet wilde dat ze daar parkeerden, omdat dat gewoon onze oprit in onze tuin was en dat er om de hoek plek zat was.Op een keer was ik het zo zat dat ik die auto klem gezet heb en een uurtje de hond uit ben gaan laten. Toen ik terugkwam stonden er een paar mensen ziedend bij mijn oprit want ze moesten weg en konden er niet langs, mijn auto stond in de weg. Ik zei: volgens mij is het andersom en staat jouw auto in de weg. Ik ben op mijn dooie akkertje de hond binnen gaan zetten en moest nog even plassen ook. Ik heb daarna nooit meer last van gehad van die mensen.

bizar he! bij ons zetten soms ook mensen de auto voor onze oprit die heel duidelijk oprit is. 

doe je dat om even te kletsen met de buurman die buiten staat of om een brief van de biljartvereniging in de bus te doen is dat helemaal prima, maar met je kont bij de buren op de bank gaan zitten en je auto voor mijn oprit parkeren? idioot!

amarna schreef op 01-09-2025 om 22:21:

[..]

Asociaal van die parkeerders! Ze dachten dat jij niet weg hoefde? Wat als jij ineens naar een kind moet dat een ongeluk gehad geeft? Of naar een plotseling ernstig zieke ouder? Of met ziek huisdier naar de dierenarts?

al wil je naar de glasbak. je parkeert niet op of voor iemands oprit

SuzyQFive schreef op 01-09-2025 om 22:57:

[..]

dat is gek. bij ons is de politie wel gekomen en heeft obv het kenteken (denk ik?) contact opgenomen met de eigenaar die toen de auto is komen verplaatsen. geen idee of ze anders een bekeuring hadden kunnen schrijven, maar ze doen er dus wel wat aan. 

Broadway schreef op 02-09-2025 om 08:14:

[..]

al wil je naar de glasbak. je parkeert niet op of voor iemands oprit

Bij mijn ouders gebeurt het ook heel vaak.  Moest mijn moeder met spoed naar poli cardiologie stond er een auto voor de oprit. Mijn vader wist waar die vent op visite was dus hij ging hem halen en wat zegt die flapdrol: Als je nou geen hek had gemaakt tot aan de stoep dan had je er via de zijkant uit gekund! De oprit grenst aan de toegang tot een pleintje met parkeerplaatsen. Dat hek staat er juist om te voorkomen dat mensen de oprit onterecht gebruiken. 

Bizar hoe sommige mensen menen het recht te hebben om op andermans oprit te parkeren 

Hier hebben we een overbuurman gehad die onze halve tuin (gras) gebruikte om zijn camper vanaf zijn oprit de weg op te draaien  ( was een scheve draai die hij maakte omdat ze hun tuin wat raar aangelegd hadden)
Tot wij er een steenkorf voor zetten en ook nog de auto voor die steenkorf, omdat man bezig was met de oprit
Kwaad dat die man toen was, we mochten dat niet doen en mochten daar de auto van hem niet parkeren 
Hij kon met gemak zijn uitrit uit rijden hoor, als hij de andere kant op draaide, maar dan moest hij omrijden of verderop in de straat keren en dat zinde hem niet

Bij ons in de wijk zijn de parkeerplaatsen bij het huis geen eigendom en dus voor iedereen beschikbaar, je kan de parkeerplaats voor je huis niet claimen. Dat proberen mensen soms wel, maar dat is niet terecht. Je kan dus de pech hebben dat als de buren meerdere auto's hebben en de parkeerruimte voor je huis is leeg, dat ze hun 2e auto voor je huis zetten. 
Dat gezegd hebben, zo parkeren dat iemand zijn auto niet uit de parkeerplaats kan, of het huis niet uit, of als bewoners van het huis met de fiets daar klaarstaan uitschelden, is natuurlijk heel aso.

Voor ons huis is trouwens geen parkeerruimte, daar is alleen een voetpad, maar ik heb wel eens iemand aan de deur gehad, helemaal over de rooie, dat ik onmiddellijk mijn auto moest weghalen. Ik had moeite die persoon te overtuigen dat we dan eerst een auto zou moeten kopen voordat ik 'm weg zou kunnen halen.  

raar gedrag allemaal. Ik heb het ook meegemaakt in ons vorige huis, achter mijn auto parkeren ( oprit grensde aan het huist) zodat ik niet wegkon. Moest ik aan bellen bij de buren maar irritant is het wel. 
Zelfs een keer de oppas van de buren die haar fiets achter mijn auto ( op mijn oprit) parkeerde, hoezo? Terwijl de oprit van de buren, waar ze moest zijn, leeg was. Nu is dat maar een fiets maar ik snap die gedachtengang niet. 

Vriendin heeft vrijstaande woning, tuin een hek rondom. Regelmatig zetten mensen de auto voor de poort of groenbakken. Laatst kwam er een ander probleem voorbij, ze zag een man door de tuin lopen. Op haar vraag wat hij kwam doen, wees hij geïrriteerd naar zijn mobiel en zei, ik wil even rustig bellen. Toen ze aangaf dat hij dat maar ergens anders moest doen werd hij boos, en schreeuwde dat ze hem met rust moest laten. Dat had hij beter niet kunnen doen, want de rust was voorbij en hij kon zijn gesprek afbreken. Ik vond het echt belachelijk, maar ik zou het lef niet hebben gehad om die man mijn tuin uit te zetten. Als iemand zo gestoord is dat hij dit blijkbaar normaal vindt, zou ik naar binnen zijn gegaan.

Stomme postcodeloterij.

Nog nooit aan meegedaan.

Staan zomaar aan mijn deur met twee " gratis" loten. En mijn middagdutje verstoord.

Wat een grafdag op werk. Kon niet normaal een gedachten afmaken of er was alweer wat anders en mn concentratie was al nul. Vakantie komt eraan en ben zoooo klaar even met werk. En moet nog zoveel doen in die twee dagen grrr

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

02-09-2025 om 18:06

vannacht ruk geslapen, heb wel 2 uren wakker gelegen. Er spookte van alles door mijn hoofd. Ging overdag gelukkig wel goed, heb vanavond alleen een condoleance staan en verder niets. Dus rustig op de bank en vroeg naar bed. 

Was vandaag bij een zakelijk contact op visite. Sector: techniek. Mannenbolwerk. Ze zijn daar geen vrouwen gewend… Kregen zelfs de vraag of we een stelletje waren  Want dat is de enige reden waarom je een vrouw zou kennen??!?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.