Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

JtM

JtM

17-04-2022 om 20:00

Waar heb jij je vandaag aan geërgerd? - deel 2

Aan mezelf.  Mijn onzekerheid begint weer de kop op te steken.  De hele tijd dat stemmetje in je hoofd. ( ik ben niet goed genoeg, ik kan het niet )

Schoondochter schreef op 22-06-2025 om 18:19:

Weer es bonje met mijn partner. We snappen elkaar gewoon niet. Ik heb geen zin om wéér een hand uit te steken om het gesprek aan te gaan.

Daar zal het straks trouwens wel weer op neerkomen, want zwijgend naar bed gaan is ook zowat.

Ik had het mis. Partner is boos naar bed gegaan (om mij te ontlopen) en in slaap gevallen. Die zag ik niet aankomen.

Het woord partner voelt niet gepast.

lientje69 schreef op 22-06-2025 om 18:28:

Aan mezelf. Mijn onzekerheid begint weer de kop op te steken. De hele tijd dat stemmetje in je hoofd. ( ik ben niet goed genoeg, ik kan het niet )

Volgens mij kun jij alles, dus ik ben het niet eens met dat stemmetje.

BlairW schreef op 22-06-2025 om 18:17:

[..]

Dat kan, maar je zou ook gewoon op een nieuwe fiets naar zoiets moeten kunnen.

Absoluut en ik denk dat iedereen dat met je eens is. Mensen zouden van je spullen af moeten blijven, mensen zouden op een nieuwe fiets naar een festival moeten kunnen, en je zou je portemonnee op een terras op je tafel moeten kunnen laten liggen als je naar de wc gaat zonder dat die gejat wordt. 

Alleen: dat is niet hoe de wereld werkt. Er zijn nou eenmaal dieven en daar kun je dus op twee manieren mee omgaan: of je stopt je portemonnee goed weg en neemt je nieuwe fiets niet mee naar een festival. Of je gaat uit principe toch op de nieuwe fiets en loopt risico op diefstal. Is het dan je eigen schuld? Nee, het is de schuld van de dief. Ben je dan te naïef geweest? Ja, vind ik wel. 

Stel dat je je dure nieuwe ebike uitleent aan een vriendin, en die gaat ermee naar de kroeg in Amsterdam. Fiets weg. Zeg je dan “ja, daar kun je echt niks aan doen, dat was mij ook overkomen, dit is pure overmacht”? Kan hoor, en dat zou ik erg ruimhartig van je vinden. 
Maar ik vrees dat ik dat anders zou zien. 

Ginevra schreef op 22-06-2025 om 19:57:

[..]

Absoluut en ik denk dat iedereen dat met je eens is. Mensen zouden van je spullen af moeten blijven, mensen zouden op een nieuwe fiets naar een festival moeten kunnen, en je zou je portemonnee op een terras op je tafel moeten kunnen laten liggen als je naar de wc gaat zonder dat die gejat wordt.

Alleen: dat is niet hoe de wereld werkt. Er zijn nou eenmaal dieven en daar kun je dus op twee manieren mee omgaan: of je stopt je portemonnee goed weg en neemt je nieuwe fiets niet mee naar een festival. Of je gaat uit principe toch op de nieuwe fiets en loopt risico op diefstal. Is het dan je eigen schuld? Nee, het is de schuld van de dief. Ben je dan te naïef geweest? Ja, vind ik wel.

Stel dat je je dure nieuwe ebike uitleent aan een vriendin, en die gaat ermee naar de kroeg in Amsterdam. Fiets weg. Zeg je dan “ja, daar kun je echt niks aan doen, dat was mij ook overkomen, dit is pure overmacht”? Kan hoor, en dat zou ik erg ruimhartig van je vinden.

Dit dus, 100 %

Neemt niet weg dat het heel naar is als je fiets wordt gejat. Dat er volop fietsen worden gestolen is al een probleem sinds de jaren 80 het overkomt je op een ongelegen moment maar dat het ook onverwacht was kan je echt niet zeggen.  Ik ben mij er altijd van bewust dat mijn fiets gejat zou kunnen worden. En dan neem ik bewust een risico of ik neem dat risico niet.  

Naar de supermarkt neem ik dat risico wel en naar het station ook.  Maar bevrijdingspop ga ik met de bus. 

Ginevra schreef op 22-06-2025 om 19:57:

[..]

Ik zie het als: je stopt je portemonnee goed weg en je zet je fiets op slot. Net als dat je je autogordel om doet.
Niet: ik tape die portemonnee aan mijzelf vast, we stappen nooit in de auto voor het geval we botsen en de nieuwe fiets laten we in de schuur staan voor het geval die gestolen wordt.

Want die fiets kan ook gestolen worden bij de supermarkt. Of bij de kerk. Of bij de school. En naar het station moet je 'm al helemaal niet meenemen. 

En ja dan kan je dus de fiets op slot zetten en dan kan die inderdaad alsnog gestolen worden. En dan is het rot voor diegene. Maar niet "goh wat rot voor je, máár". Waarom zou je ook eigenlijk die 'maar' zeggen? 

Schoondochter schreef op 22-06-2025 om 19:40:

[..]

Volgens mij kun jij alles, dus ik ben het niet eens met dat stemmetje.

Nou nee hoor. Maar wel lief Schoondochter. Dank je.  Jij sterkte met je partner. Ik herken de frustratie.  

lientje69 schreef op 22-06-2025 om 18:28:

Aan mezelf. Mijn onzekerheid begint weer de kop op te steken. De hele tijd dat stemmetje in je hoofd. ( ik ben niet goed genoeg, ik kan het niet )

Ach Lientje,

Een bekend gevoel, maar je gevoel is niet altijd waar hè? Je bent een lieve, hardwerkende, sociale vrouw, die anderen altijd op de eerste plaats zet. En natuurlijk heb jij ook je mindere kanten, maar dat mag, dat maakt je mens.

Knuffel voor jou!

Schoondochter schreef op 22-06-2025 om 19:38:

[..]

Ik had het mis. Partner is boos naar bed gegaan (om mij te ontlopen) en in slaap gevallen. Die zag ik niet aankomen.

Och Schoondochter, wat klinkt dat verdrietig

JtM

JtM

23-06-2025 om 09:36 Topicstarter

Alweer opgestaan met enorme hoofdpijn. Ibuprofen werkt tot op heden ook nog niet. 
En ik erger me gigantisch aan mezelf. Ergens veel geld voor betaald om er zelf vervolgens niet het uiterste uit te halen. 

Schoondochter schreef op 22-06-2025 om 19:38:

[..]

Wat klinkt dat verdrietig en eenzaam. Ik hoop dat jullie vandaag wel tot een gesprek komen. Het gaat immers nooit om de sok die niet in de wasmand ligt, maar over het gevoel dat die sok jou geeft  (willekeurig voorbeeld uiteraard). 

Aan de wind, waarom waait het zo hard.

Koppijn. Weet nu dat het echt aan mijn ogen ligt (verschillende sterktes) , maar als het eenmaal begin gaat het niet meer weg en kan ik straks mn ogen open houden van de koppijn en het is al begonnen.. 
Vanmiddag even langs een brillenzaak maar daar heb ik pas wat aan als die bril er is en ben nu al half scheel en nog niet eens halverwege mn dag. 

Koettie schreef op 23-06-2025 om 11:29:

Koppijn. Weet nu dat het echt aan mijn ogen ligt (verschillende sterktes) , maar als het eenmaal begin gaat het niet meer weg en kan ik straks mn ogen open houden van de koppijn en het is al begonnen..
Vanmiddag even langs een brillenzaak maar daar heb ik pas wat aan als die bril er is en ben nu al half scheel en nog niet eens halverwege mn dag.

Ik heb probleemogen, en als mijn ogen zeer gaan doen vanwege aanpassingsproblemen of verkeerde sterkte dan helpt het wel eens om ze een kwartiertje volstrekte rust te gunnen. Niet alleen ogen dicht, maar ook een heel dik absoluut verduisterend masker eroverheen (of een donkere dichte doek) zodat je alleen nog maar het duisterste duister ziet. Dat kan soms nog wel wat verlichting geven. 

Bakblik schreef op 22-06-2025 om 20:11:

[..]

Dit dus, 100 %

Neemt niet weg dat het heel naar is als je fiets wordt gejat. Dat er volop fietsen worden gestolen is al een probleem sinds de jaren 80 het overkomt je op een ongelegen moment maar dat het ook onverwacht was kan je echt niet zeggen. 

Wel nee joh, zolang er fietsen bestaan worden die gejat. Wij woonden in de jaren '60 in Amsterdam en in 6 jaar tijd zijn er van mijn pa 7 fietsen gejat. Die stond noodgedwongen buiten want wij woonden op 3 hoog en die fiets elke dag, mijn pa ging erop naar zijn werk, naar zolder slepen was geen optie. 

Fietsen stonden met een ketting aan een boom vast en het waren altijd oude fietsen. Pa heeft wat af gemopperd  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.