Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Keti Koti

Op Instagram gaat er nu een oproep de rondte naar bedrijven toe om de deur te sluiten op vrijdag 1 juli, dit i.v.m. Keti Koti.

Moet dit een officiële vrije dag worden?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

25-06-2022 om 18:46

DS1971 schreef op 25-06-2022 om 15:15:

[..]

Ok, het ging jou om de manier waarop erover gesproken wordt door sommigen. Dat had ik zo niet gelezen.

Uiteraard daarbij letten op de eigen toon en manier van reageren. Het is nou eenmaal lastig mensen overtuigen om respect en aandacht te tonen als je dat al op een boze toon doet, ik leef nu en heb voor mijn gevoel weinig te maken met het verleden. Het is niet dat die welvaart van toen rechtstreeks op mij afstraalt of dat ik slavernij ontken of wat dan ook maar meer dat het allemaal al jaren geleden is, niet de beste move van Nederland maar het is nu eenmaal gebeurd, geschiedenis verander je niet zomaar en laten we wel wezen, het is niet dat Nederland haar kolonies in de steek liet na afschaffing en dat de slaven terug gingen naar land van herkomst. En na de afschaffing kwamen er gewoon laag betaalde contract arbeiders voor in de plaats dus slavernij was er nog steeds.

watertoren schreef op 25-06-2022 om 18:44:

[..]

Met alle respect mag jij er bij stil staan maar laat mensen die er niks mee hebben ook in hun waarde. Het speelt nu niet meer . Ik heb ook helemaal niks met keti koti maar ook niet met 4 en 5 mei. Mijn vader had het ook vaak over de oorlog en dan begonnen mijn broers en ik al te rollen met onze ogen want datzelfde verhaal hadden we al tig keer gehoord.

Ik vind het heel begrijpelijk dat er veel mensen zijn die niks hebben met 4 en 5 mei. Als je niemand kent die het meegemaakt heeft, of je de verhalen niet aan trekt (en dat kan gewoon, jij was er niet bij immers en een verhaal is maar een verhaal uiteindelijk), snap ik dat die dagen geen lading hebben. Over 100 jaar vind ik de Tweede Wereld oorlog ook ouwe koeien. Net zoals de 80 jarige oorlog, de pest, die heksenvervolgingen van het verleden en weet ik wat er allemaal gespeeld heeft.

Ik zie niks in Keti Koti specifiek omdat die gebeurtenis te ver van me af staat. Ik geef wel om de slavernij, maar ik zie niet in waarom ik de Westerse afschaffing zou vieren als dat nu nog steeds speelt. Weliswaar niet in Afrika of Suriname, maar wel in veel andere landen en als je soms die rare verhalen van H&M en Primark hoort durf ik niet eens te stellen dat het Westen de slavernij écht verboden heeft. Dan is die hele feestdag wat mij betreft een nutteloze wassen neus.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

25-06-2022 om 19:05

Rockstar schreef op 25-06-2022 om 18:56:

[..]

Ik vind het heel begrijpelijk dat er veel mensen zijn die niks hebben met 4 en 5 mei. Als je niemand kent die het meegemaakt heeft, of je de verhalen niet aan trekt (en dat kan gewoon, jij was er niet bij immers en een verhaal is maar een verhaal uiteindelijk), snap ik dat die dagen geen lading hebben. Over 100 jaar vind ik de Tweede Wereld oorlog ook ouwe koeien. Net zoals de 80 jarige oorlog, de pest, die heksenvervolgingen van het verleden en weet ik wat er allemaal gespeeld heeft.

Ik zie niks in Keti Koti specifiek omdat die gebeurtenis te ver van me af staat. Ik geef wel om de slavernij, maar ik zie niet in waarom ik de Westerse afschaffing zou vieren als dat nu nog steeds speelt. Weliswaar niet in Afrika of Suriname, maar wel in veel andere landen en als je soms die rare verhalen van H&M en Primark hoort durf ik niet eens te stellen dat het Westen de slavernij écht verboden heeft. Dan is die hele feestdag wat mij betreft een nutteloze wassen neus.

Nee ik vind dat we dodenherdenking en bevrijdingsdag in ere moeten houden, we leven hier in vrijheid en in welvaart voor iedereen ongeacht waar je vandaan komt en dat moet herinnerd worden elk jaar opnieuw. Dat is de geschiedenis van ons land. 

Drietje schreef op 25-06-2022 om 18:27:

[..]

Best wel vals voor het liefste Feetje.

Knip, op de man

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

25-06-2022 om 22:24

LiefsteFeetje schreef op 25-06-2022 om 21:17:

[..]

Quote verwijderd

Ah, daar is het dan! Als je geen gelijk krijgt wordt er altijd iemand als racist bestempeld. Leer eens op de inhoud discussiëren. Zo kinderachtig, dit.

Cookielover schreef op 25-06-2022 om 15:12:

[..]

Oké.

Ik snap goed dat jij waarde hecht aan de dingen waar je mee bent opgegroeid en er niet blij van zou worden als de door jou genoemde dagen afgeschaft zouden worden.

Nu jij.

Misschien heb je hier overheen gelezen, Redbulletje.

Cookielover schreef op 25-06-2022 om 22:50:

[..]

Misschien heb je hier overheen gelezen, Redbulletje.

Nee ik was het met je bericht eens, geen idee wat je verder verwacht als reactie met je nu jij.

Battle-Royale schreef op 25-06-2022 om 19:05:

[..]

Nee ik vind dat we dodenherdenking en bevrijdingsdag in ere moeten houden, we leven hier in vrijheid en in welvaart voor iedereen ongeacht waar je vandaan komt en dat moet herinnerd worden elk jaar opnieuw. Dat is de geschiedenis van ons land.

Ik moet helemaal niks! Ik heb niks met geschiedenis en leef in het heden. Ik doe niet aan dodenherdenking. Dat wil ik zelfs niet bij mijn overleden man. Familie en vrienden wilden op zijn sterfdag naar mij komen om mij te steunen. Ik heb dat vanaf het begin af aan de kop ingedrukt . Ik mis hem elke dag en ik rouw elke dag. Ik wil geen dag dat het nog erger is. De verjaardag of sterfdag van mijn man , ik wil dat dat gewoon voorbij gaat en schenk er geen speciale aandacht aan. 

redbulletje schreef op 25-06-2022 om 14:49:

[..]

Misschien dan ook iets meer respect voor mensen die graag hun culturele erfgoed met de feestdagen Hemelvaart en Pinksteren bewaard zien blijven.

Jij vind dat er meer respect getoond mag worden omtrent de dagen die belangrijk zijn voor jou.

Dus dat heeft Cookielover ook gedaan, nu jij nog..

Zilver_gray schreef op 25-06-2022 om 23:31:

[..]

Jij vind dat er meer respect getoond mag worden omtrent de dagen die belangrijk zijn voor jou.

Dus dat heeft Cookielover ook gedaan, nu jij nog..

Knip, op de man

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

27-06-2022 om 10:10

LiefsteFeetje schreef op 27-06-2022 om 09:28:

[..]

Quote verwijderd

Blijf je zo bezig met RB? Hoe je over haar denkt is wel duidelijk.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

27-06-2022 om 10:16

watertoren schreef op 25-06-2022 om 23:18:

[..]

Ik moet helemaal niks! Ik heb niks met geschiedenis en leef in het heden. Ik doe niet aan dodenherdenking. Dat wil ik zelfs niet bij mijn overleden man. Familie en vrienden wilden op zijn sterfdag naar mij komen om mij te steunen. Ik heb dat vanaf het begin af aan de kop ingedrukt . Ik mis hem elke dag en ik rouw elke dag. Ik wil geen dag dat het nog erger is. De verjaardag of sterfdag van mijn man , ik wil dat dat gewoon voorbij gaat en schenk er geen speciale aandacht aan.

Niet alles draait om jou zoals jij in schijnbaar ieder topic schijnt te denken maar je kunt wellicht ietsje dankbaarder zijn voor het feit dat je hier in vrijheid kunt leven dankzij de mensen die meegevochten hebben tegen de bezetter. 

Battle-Royale schreef op 27-06-2022 om 10:16:

[..]

Niet alles draait om jou zoals jij in schijnbaar ieder topic schijnt te denken maar je kunt wellicht ietsje dankbaarder zijn voor het feit dat je hier in vrijheid kunt leven dankzij de mensen die meegevochten hebben tegen de bezetter.

Het ligt waarschijnlijk ook aan mijn opvoeding. Mijn ouders die beiden de oorlog hebben mee gemaakt deden ook niet aan dodenherdenking. Ik hoefde ook niet om 7 uur naar binnen als ik buiten aan het spelen was en vrienden trouwens ook niet. Ik heb voor de eerste keer de dodenherdenking op tv gezien toen ik al lang en breed getrouwd was met mijn man en mijn schoonvader op visite was en het wilde zien.

watertoren schreef op 27-06-2022 om 11:09:

[..]

Het ligt waarschijnlijk ook aan mijn opvoeding. Mijn ouders die beiden de oorlog hebben mee gemaakt deden ook niet aan dodenherdenking. Ik hoefde ook niet om 7 uur naar binnen als ik buiten aan het spelen was en vrienden trouwens ook niet. Ik heb voor de eerste keer de dodenherdenking op tv gezien toen ik al lang en breed getrouwd was met mijn man en mijn schoonvader op visite was en het wilde zien.

Mijn grootouders staan/stonden er ook niet zo bij stil. De ene kant omdat de broer van mijn oma op bevrijdingsdag gestorven is door een bom op zijn huis, de andere omdat mijn opa zo getraumatiseerd was dat hij er niks mee te maken wilde hebben. Hij liep weg naar een andere ruimte als het op tv was. Zij zien het vooral als een diep zwarte bladzijde waar ze het liefste niet meer aan denken. Ik sta erbij stil als respectmomentje voor het leed wat zij hebben meegemaakt en nog altijd met zich mee dragen. Mijn oma kon niet zonder huilen over haar broer praten.

Rockstar schreef op 27-06-2022 om 11:23:

[..]

Mijn grootouders staan/stonden er ook niet zo bij stil. De ene kant omdat de broer van mijn oma op bevrijdingsdag gestorven is door een bom op zijn huis, de andere omdat mijn opa zo getraumatiseerd was dat hij er niks mee te maken wilde hebben. Hij liep weg naar een andere ruimte als het op tv was. Zij zien het vooral als een diep zwarte bladzijde waar ze het liefste niet meer aan denken. Ik sta erbij stil als respectmomentje voor het leed wat zij hebben meegemaakt en nog altijd met zich mee dragen. Mijn oma kon niet zonder huilen over haar broer praten.

Mijn ouders hebben ook niet veel geleden tijdens de oorlog. Mijn schoonvader kwam uit Rotterdam en hij heeft tijdens de oorlog echt honger geleden en aardappelschillen gegeten dus op hem heeft het een diepere indruk gemaakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.