Huiskamer
noas_1993
22-06-2022 om 15:37
Keti Koti
Op Instagram gaat er nu een oproep de rondte naar bedrijven toe om de deur te sluiten op vrijdag 1 juli, dit i.v.m. Keti Koti.
Moet dit een officiële vrije dag worden?
redbulletje
25-06-2022 om 12:05
Poezie schreef op 25-06-2022 om 11:48:
De eenvoudige landarbeiders in het oosten van het land hebben niet geprofiteerd van die prachtige grachtenpanden in Amsterdam die gebouwd zijn met het geld vanuit de VOC.
Toevallig zijn mijn voorouders allemaal landarbeiders geweest die knetterhard hebben gewerkt voor hun boterham.
Zodoende voel ik mij niet verbonden met keti koti.
Idem.
QuizzicalOpossum53
25-06-2022 om 12:12
DS1971 schreef op 25-06-2022 om 11:54:
[..]
Veel meer Nederlanders stammen (vooral) af van lijfeigenen (ook een vorm van slavernij) dan van mensen die daadwerkelijk geld verdienden aan slavenhandel.
Maar dat past niet in het narratief wat voor mijn gevoel vooral bedoeld is om straks een rekening te kunnen presenteren (daar weet mevrouw Halsema inmiddels alles van).
Spijker op zijn kop.
Doemijdieglazenbol
25-06-2022 om 13:22
DS1971 schreef op 25-06-2022 om 11:51:
[..]
Zelfs die verdienden hun geld vooral met andere zaken, zoals de goudhandel.
Ik heb de eerste regel van die wiki ook gelezen en ontken dat dus ook niet.
“De Tweede WIC hield zich vooral bezig met de Trans-Atlantische slavenhandel, hoewel er meer werd verdiend aan de goudhandel. De trans-Atlantische handelsvaart bracht - nadat Afrikaanse slaven naar Guiana, Suriname en het Caribisch gebied waren vervoerd - producten als ivoor, goud, kleurstof, tabak en beverbont weer naar de republiek.”
Maar zonder slavenhandel geen goudhandel dus. en andersom waarschijnlijk ook niet. Maar om die slavenschakel steeds te relativeren, vind ik kwalijk.
Rockstar
25-06-2022 om 13:25
Ik weet niet of of er ergens een voorouder in mijn geschiedenis zit die slavendrijver was. Maar ikzelf en niemand die ik ken in mijn familie heeft slaven gehouden dus ik voel me absoluut niet aangesproken wat betreft Keti Koti. Pinksteren vindt ik veel meer van toepassing, omdat ik Christelijk opgevoed ben. Nederland is nou eenmaal een Christelijk land van origine.
LiefsteFeetje
25-06-2022 om 13:43
Rockstar schreef op 25-06-2022 om 13:25:
Ik weet niet of of er ergens een voorouder in mijn geschiedenis zit die slavendrijver was. Maar ikzelf en niemand die ik ken in mijn familie heeft slaven gehouden dus ik voel me absoluut niet aangesproken wat betreft Keti Koti. Pinksteren vindt ik veel meer van toepassing, omdat ik Christelijk opgevoed ben. Nederland is nou eenmaal een Christelijk land van origine.
En ze hebben genoeg slaven gehad en daarvan geprofiteerd, als land. In het geheel.
Een extra dag toevoegen ( of 2 wat ik graag zou zien, 5 mei ook weer elk jaar) hoeft echt niet ten koste te gaan van de al bestaande vrije dagen. Dus vind drogredenatie.
Al is Nederland nu net een land waar het geloof echt al heel lang zwaar in de minderheid is en deze dagen juist bijna niets meer waard zijn anders dan een mooie vrije dag voor de gros van de Nederlanders.
Poezie
25-06-2022 om 13:45
LiefsteFeetje schreef op 25-06-2022 om 13:43:
[..]
En ze hebben genoeg slaven gehad en daarvan geprofiteerd, als land. In het geheel.
Een extra dag toevoegen ( of 2 wat ik graag zou zien, 5 mei ook weer elk jaar) hoeft echt niet ten koste te gaan van de al bestaande vrije dagen. Dus vind drogredenatie.
Al is Nederland nu net een land waar het geloof echt al heel lang zwaar in de minderheid is en deze dagen juist bijna niets meer waard zijn anders dan een mooie vrije dag voor de gros van de Nederlanders.
En dat is dus niet waar.
DS1971
25-06-2022 om 13:59
Battle-Royale schreef op 25-06-2022 om 11:56:
[..]
Een rekening voor wat?
Slavernij.
DS1971
25-06-2022 om 14:00
Doemijdieglazenbol schreef op 25-06-2022 om 13:22:
[..]
Ik heb de eerste regel van die wiki ook gelezen en ontken dat dus ook niet.
“De Tweede WIC hield zich vooral bezig met de Trans-Atlantische slavenhandel, hoewel er meer werd verdiend aan de goudhandel. De trans-Atlantische handelsvaart bracht - nadat Afrikaanse slaven naar Guiana, Suriname en het Caribisch gebied waren vervoerd - producten als ivoor, goud, kleurstof, tabak en beverbont weer naar de republiek.”
Maar zonder slavenhandel geen goudhandel dus. en andersom waarschijnlijk ook niet. Maar om die slavenschakel steeds te relativeren, vind ik kwalijk.
Hoezo is slavenhandel nodig voor goudhandel?
Rockstar
25-06-2022 om 14:22
LiefsteFeetje schreef op 25-06-2022 om 13:43:
[..]
Ze ja. Die slavendrijvers. Ken jij er eentje? Ik niet hoor. Die zijn namelijk al een jaar of 100 dood. Waarom vieren we de 80 jarige oorlog dan ook niet meteen, als we toch alle oude koeien uit de sloot willen halen. Daar heb ik namelijk net zoveel mee als met Keti Koti, precies niks dus.
CharlieB
25-06-2022 om 14:28
yette schreef op 25-06-2022 om 11:56:
[..]
Tsja. Dat de heilige geest 2000 jaar geleden afdaalde op de vrienden van Jezus, vindt de gemiddelde Nederlander ook niet zo boeiend. De meesten weten niet eens op welke feestdag we dat vieren. Maar kom vooral niet aan hun traditionele vrije dag!!!
En dat terwijl we het niet over afschaffen hebben. Er kunnen gewoon wat vrije dagen bij. Maakt niet uit of iedereen de reden van die dagen interessant vindt, da's nu ook niet zo.
Ik denk dat wij allemaal wel vinden dat er vrije dagen bij kunnen, ik denk alleen dat de meesten dat niet zo snel zien gebeuren (en dan zou je het over 2 dagen hebben, ze gaan niet Keti Koti een feestdag maken vóór Bevrijdingsdag).
Ik denk als de vraag is of je beide feestdagen erbij wil hebben, er weinig tot geen bezwaren zijn. Maar dat lijkt mij niet heel realistisch, dus kom je uit op vervangen. En dan heb ik wel bezwaar.
Cookielover
25-06-2022 om 14:30
Ik snap dat eeuwige ‘ik heb er niets mee’ niet. Dat je niets hebt met voetbal, boeken, festivals, je verzint het maar, kan ik me heel goed voorstellen.
Maar dit gaat over de afschaffing van het onderdrukken van mensen omwille van huidskleur. Mensen zoals jij en ik. Iets meer respect graag.
Muurbloem1985
25-06-2022 om 14:31
Cookielover schreef op 25-06-2022 om 14:30:
Ik snap dat eeuwige ‘ik heb er niets mee’ niet. Dat je niets hebt met voetbal, boeken, festivals, je verzint het maar, kan ik me heel goed voorstellen.
Maar dit gaat over de afschaffing van het onderdrukken van mensen omwille van huidskleur. Mensen zoals jij en ik. Iets meer respect graag.
Iets met iedereen heeft het recht op een eigen mening, ik weet dat dat moeilijk voor je is.
Zilver_gray
25-06-2022 om 14:45
Muurbloem1985 schreef op 25-06-2022 om 14:31:
[..]
Iets met iedereen heeft het recht op een eigen mening, ik weet dat dat moeilijk voor je is.
Men kan prima een mening geven zonder respectloos te zijn.
Voor sommigen is dat blijkbaar een hele opgave.
Klaas_Jesper
25-06-2022 om 14:47
Rockstar schreef op 25-06-2022 om 14:22:
[..]
Ze ja. Die slavendrijvers. Ken jij er eentje? Ik niet hoor. Die zijn namelijk al een jaar of 100 dood. Waarom vieren we de 80 jarige oorlog dan ook niet meteen, als we toch alle oude koeien uit de sloot willen halen. Daar heb ik namelijk net zoveel mee als met Keti Koti, precies niks dus.
Het zou best logisch zijn om de Vrede van Münster te gedenken, omdat daarmee de tachtigjarige oorlog eindigde en de Republiek der Nederlanden als soevereine staat werd erkend.
redbulletje
25-06-2022 om 14:49
Cookielover schreef op 25-06-2022 om 14:30:
Misschien dan ook iets meer respect voor mensen die graag hun culturele erfgoed met de feestdagen Hemelvaart en Pinksteren bewaard zien blijven.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.