Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Hoe gaan jullie om met complotdenkers in jullie omgeving?


CaninePeafowl58

CaninePeafowl58

09-11-2022 om 13:35

alhambra schreef op 09-11-2022 om 13:32:

[..]

Is wat hij zegt ook wat hij bedoelt?

Of wil hij eigenlijk A zeggen maar dat mag niet openlijk en noemt daarom B omdat dat wel mag?

Antisemitisme is vaker anders verpakt. Het zogenaamde dog whistle fenomeen.

Die reptielentheorie heeft veel minder waarde als hij nergens naar zou verwijzen.

Dat weten we dus niet en zolang je dat niet zeker weet vind ik ook niet dat je iemand van zoiets ernstigs zodanig mag gaan beschuldigen alsof dat dan vast staat. Er vraagtekens bij zetten natuurlijk wel.

MRI

MRI

09-11-2022 om 13:38

alhambra schreef op 09-11-2022 om 13:29:

[..]

Grote bedrijven en ik met je eens.

Kleine groep machtige mensen ook maar die zijn niet verenigd. De superrijken hebben veel macht maar die gebruiken ze voor eigen gewin en niet volgens een plan.

ja mee eens. Waar je een plan vermoedt haak ik af. Er zijn natuurlijk wel egoístische en winstbejag- tendensen. Tendensen die voortkomen uit het reptiele brein (overleven, agressie, macht, seks). Om die mensen dan als reptielen te duiden vind ik een kinderlijke vereenvoudiging van iets waar we wel degelijk naar mogen kijken, ook in ons eigen leven. Want wij leven hier in het westen ook als een  koekoeksjong in het nest van de wereld. Maar de plotters kijken daar dan weer niet naar, hun eigen rol. Het gaat allemaal over anderen die hen iets aan doen.

Daarnaast: ik vind dat ze ten prooi zijn aan iets waarvan ze de elite beschuldigen: de elite zou angst zaaien en zij dragen dat als brave vazallen de hele tijd uit naar degenen die volgens hen banger zouden moeten zijn

CaninePeafowl58

CaninePeafowl58

09-11-2022 om 13:41

MRI schreef op 09-11-2022 om 13:38:

[..]

ja mee eens. Waar je een plan vermoedt haak ik af. Er zijn natuurlijk wel egoístische en winstbejag- tendensen. Tendensen die voortkomen uit het reptiele brein (overleven, agressie, macht, seks). Om die mensen dan als reptielen te duiden vind ik een kinderlijke vereenvoudiging van iets waar we wel degelijk naar mogen kijken, ook in ons eigen leven. Want wij leven hier in het westen ook als een koekoeksjong in het nest van de wereld. Maar de plotters kijken daar dan weer niet naar, hun eigen rol.

Daarnaast: ik vind dat ze ten prooi zijn aan iets waarvan ze de elite beschuldigen: de elite zou angst zaaien en zij dragen dat als brave vazallen de hele tijd uit naar degenen die volgens hen banger zouden moeten zijn

Het lijkt erop dat hij die reptielen letterlijk bedoelt en niet figuurlijk, ook omdat hij in zijn theorie zegt waar dat reptielenras vandaan komt. Dat vind ik wel grappig, die man is echt een keer van de trap gevallen volgens mij.

Oh ja en dat angst zaaien dat gebeurt aan allebei de kanten door alles en iedereen. Door de overheid, door veel mensen en ook door de elite. Iedereen doet er aan mee. En de echte waarheid ligt vast in het midden. 

Dus beter er allemaal zoveel mogelijk van distantieren. Dus weinig tot geen nieuws kijken en geen tot weinig social media gebruiken, genieten van het leven, lief en respectvol zijn voor elkaar etc.

MRI

MRI

09-11-2022 om 13:43

Jello2022 schreef op 09-11-2022 om 13:41:

[..]

Het lijkt erop dat hij die reptielen letterlijk bedoelt en niet figuurlijk, ook omdat hij in zijn theorie zegt waar dat reptielenras vandaan komt. Dat vind ik wel grappig, die man is echt een keer van de trap gevallen volgens mij.

ja maar dat bedoel ik toch ook: complotters maken van ingewikkelde dynamieken een  eenvoudig beeld en gaan daar dan tegen te hoop lopen. Zoals mensen vroeger dachten dat de donder van de Goden kwamen, of de vrije wil van een slang.

CaninePeafowl58

CaninePeafowl58

09-11-2022 om 13:45

MRI schreef op 09-11-2022 om 13:43:

[..]

ja maar dat bedoel ik toch ook: complotters maken van ingewikkelde dynamieken een eenvoudig beeld en gaan daar dan tegen te hoop lopen. Zoals mensen vroeger dachten dat de donder van de Goden kwamen, of de vrije wil van een slang.

Dat klopt en zo zwart wit zit het denk ik sowieso niet. Dus ben het met je eens.

Jammer, ik vond het interessant om te lezen hoe mensen met wappies in hun omgeving omgaan. Leerzaam ook. Nu verzand het topic in een discussie over in hoeverre wappies toch wel een beetje gelijk hebben, of juist niet en of je extreme wappen mag mijden uit Nederland.

MRI schreef op 09-11-2022 om 12:28:

tja maar in het geval van mijn vriendin gaat het er niet om dat ze me een schaap noemt. Ze is te sociaal vaardig maar ook te lief om dat te doen. Ze is gewoon heel erg bezorgd voor de wereld, de maatschappij en individuen (die zich hebben laten vaccineren) en een soort van wanhopig. Waar ze zich eerst een beetje links van het midden bevond, zit ze nu Baudet te verdedigen. Als ik zeg "tja twee jaar geleden liep die weg met Trump die zei dat Putin een reptiel was, nu zegt ie dat we geregeerd worden door reptielen en dat Putin de enige is die dat door heeft" gaat ze zeggen dat Baudet geframed wordt door MSM.
Toen ik zei dat ik het schandalig vond dat Willem Engel 20 seconden nadat Erickson op het veld viel ging twitteren "er valt iemand dood neer op het voetbalveld stoppen met vaccineren" zei ze dat 'ze' Engel in een kwaad daglicht willen stellen en dat het haar niet zou verbazen als iemand anders via een fake twitter account dat had gedaan. "echt? 20 seconden nadat het gebeurd is? Er zit iemand de hele dag de actualiteit te bekijken om direct te twitteren om Engel in diskrediet te brengen? Denk het niet hoor" zei ik. Dan gaat ze halsstarrig voor zich kijken.
Enfin verdere discussies ga ik niet aan omdat er geen praten tegen is zoals bovenstaande voorbeelden tonen. Het rotte is wel dat ik nu uit die groepjes moet gaan om mijzelf te vrijwaren van deze flauwekul. Maar dat komt ook omdat de rest de lieve vrede wil bewaren het over zich heen laat komen en Zwitserland zit te spelen.

Daarom vind ik dit draadje interessant. Want mensen kunnen zeggen "Ik ken ze niet maar als iemand dat allemaal zegt, mogen ze weg voor mij". Maar ik denk dat het in de praktijk anders werkt. Mensen kunnen ook nog aardige mensen zijn naast hun gekke ideeën. Je kan een lange historie of diepe band met ze hebben en ook veel goede eigenschappen zien. Het is dan best een stap om iemand er uit te gooien. Zoals gezegd heb ik een op een goed contact met die vriendin en gaat het over hele andere dingen als we samen afspreken

Kun je het dan niet eens een op een met haar bespreken, dat je dat gepraat van haar niet trekt? Ik ben dan altijd geneigd om het helemaal naar mezelf toe te trekken in de zin van: ik moet mijn mentale evenwicht zien te bewaren en dat lukt mij niet als ik overal wantrouwend over ben. Ik heb dat tegen een van die kennissen wel eens gezegd en die begrijpt dat wel maar als die te ver heen is, kan hij zichzelf gewoon niet meer stoppen. Jouw vriendin kan dat wel want 1-op-1 doet ze dat wel. Je zou zelfs dat meta gesprek in dat groepje kunnen voeren: dan begin je bijvoorbeeld over ‘naar het nieuws kijken is zo slecht voor mijn mentale gezondheid, ben er even mee gestopt’ en dan is het niet zo moeilijk om het naar politiek en problemen bespreken te sturen en te kijken of het gesprek zo draaien dat jullie dit soort onderwerpen zullen mijden. Het kan natuurlijk zijn dat je dit allang eens geprobeerd hebt maar dat is wat in mij opkomt, als ik lees hoe jouw dynamiek met haar is en hoe anders het dan in die groep gaat. 

CaninePeafowl58

CaninePeafowl58

09-11-2022 om 14:09

Meesje schreef op 09-11-2022 om 14:05:

Jammer, ik vond het interessant om te lezen hoe mensen met wappies in hun omgeving omgaan. Leerzaam ook. Nu verzand het topic in een discussie over in hoeverre wappies toch wel een beetje gelijk hebben, of juist niet en of je extreme wappen mag mijden uit Nederland.

Dat begrijp ik. Maar wellicht dat het wel kan helpen om te bedenken dat niemand de waarheid in pacht heeft, iedereen zijn eigen waarheid heeft  dat er flink wat onzin bestaat en dat je beter kan leven en laten leven. Dat is prettiger dan proberen je gelijk te halen als je complotdenkers hebt in de omgeving. 

CaninePeafowl58

CaninePeafowl58

09-11-2022 om 14:11

Mija schreef op 09-11-2022 om 14:08:

[..]

Kun je het dan niet eens een op een met haar bespreken, dat je dat gepraat van haar niet trekt? Ik ben dan altijd geneigd om het helemaal naar mezelf toe te trekken in de zin van: ik moet mijn mentale evenwicht zien te bewaren en dat lukt mij niet als ik overal wantrouwend over ben. Ik heb dat tegen een van die kennissen wel eens gezegd en die begrijpt dat wel maar als die te ver heen is, kan hij zichzelf gewoon niet meer stoppen. Jouw vriendin kan dat wel want 1-op-1 doet ze dat wel. Je zou zelfs dat meta gesprek in dat groepje kunnen voeren: dan begin je bijvoorbeeld over ‘naar het nieuws kijken is zo slecht voor mijn mentale gezondheid, ben er even mee gestopt’ en dan is het niet zo moeilijk om het naar politiek en problemen bespreken te sturen en te kijken of het gesprek zo draaien dat jullie dit soort onderwerpen zullen mijden. Het kan natuurlijk zijn dat je dit allang eens geprobeerd hebt maar dat is wat in mij opkomt, als ik lees hoe jouw dynamiek met haar is en hoe anders het dan in die groep gaat.

Dit zou het beste zijn om ermee om te gaan denk ik.

Rondstruiner

Rondstruiner

09-11-2022 om 14:12 Topicstarter

Jello2022 schreef op 09-11-2022 om 13:33:

[..]

Dan geloven we bijna hetzelfde. Alleen deze mensen komen wel soms bij elkaar in Davos bij het WEF. Dus in die zin zijn zij verenigd. Ik vind het ook erg raar dat bij een deel van die bijeenkomst geen journalisten erbij mogen komen. Ik zou graag een muisje willen zijn en daar stiekem meeluisteren. Alleen dan weet je de waarheid. En dat is niet mogelijk, dus het zal allemaal wel.

Ik vind jou echt een typische complotdenker, maar dan een beetje een stiekeme, daar lopen er meer van op dit forum. Jij bent eigenlijk precies waarom ik dit topic opende, dit soort mensen zitten dus ook in dat clubje. 

Je zegt eerst dat je niet in "extreme" complotten gelooft, maar noemt echt letterlijk in dezelfde zin je wantrouwen naar het "WEF en dergelijke". Zodra je over het WEF begint weet ik genoeg hoor, dat is gewoon een complottheorie. 

Vervolgens suggereer je dat de reguliere media niet te vertrouwen zijn (die negeer je, want de "echte waarheid" zou moeilijk te achterhalen zijn, zeg je), daarna verdedig je die antisemitische gek Icke en zeg je dingen als: iedereen heeft zijn eigen waarheid. Nee, dat is bullshit en wappiepraat. Dat geldt misschien als het om bijvoorbeeld een conflict in een relatie gaat, maar er zijn ook gewoon feiten.

Ik heb dit topic dus geopend om te praten over hoe men met mensen als jij omgaat. 

Doe ik ook even een mee. Heb wat wappie vrienden die in de krant hebben gestaan hahaha. Maar goed toen die aan mij vroegen van neem jij de vaccinatie. Zeg ik ja, ze spuiten maar een eind weg in mij, want
1 - Het is gratis
2 - Ik ben niet bang voor naalden (hun wel)
3 - Toen ik uit mijn kont bloedde (SOA) naar de dokter ging, spuit in mijn bil met medicijnen van BigFarma en het stopte. Waarom zou dat met een vaccinatie anders zijn.
Bij de ene spuit gaat het weg met de andere voorkom je het, prima toch.

CaninePeafowl58

CaninePeafowl58

09-11-2022 om 14:19

Rondstruiner schreef op 09-11-2022 om 14:12:

[..]

Ik vind jou echt een typische complotdenker, maar dan een beetje een stiekeme, daar lopen er meer van op dit forum. Jij bent eigenlijk precies waarom ik dit topic opende, dit soort mensen zitten dus ook in dat clubje.

Je zegt eerst dat je niet in "extreme" complotten gelooft, maar noemt echt letterlijk in dezelfde zin je wantrouwen naar het "WEF en dergelijke". Zodra je over het WEF begint weet ik genoeg hoor, dat is gewoon een complottheorie.

Vervolgens suggereer je dat de reguliere media niet te vertrouwen zijn (die negeer je, want de "echte waarheid" zou moeilijk te achterhalen zijn, zeg je), daarna verdedig je die antisemitische gek Icke en zeg je dingen als: iedereen heeft zijn eigen waarheid. Nee, dat is bullshit en wappiepraat. Dat geldt misschien als het om bijvoorbeeld een conflict in een relatie gaat, maar er zijn ook gewoon feiten.

Ik heb dit topic dus geopend om te praten over hoe men met mensen als jij omgaat.

Ik geloof helemaal niet in de complottheorien, wel heb ik zo mijn vraagtekens en wantrouwen bij bepaalde zaken. Ik zou zeggen lees mijn berichten nog eens goed. Bovendien heb ik niets gezegd over de reguliere media. Alleen dat ik het nieuws niet meer zo volg via welke media dan ook (al krijg ik altijd nog wel wat mee, ik leef niet onder een steen). Bovendien weet de media ook niet alles. En ja iedereen heeft zijn eigen waarheid en mag denken zoals hij of zij wil. Niemand weet alles, geen enkele wetenschap, leider en ook de media niet, niemand. Zo kun je denk ik het beste met elkaar omgaan.

En die Icke heb ik niet verdedigd, alleen maar dat ik over bepaalde dingen mijn twijfels heb. Iemand zomaar beschuldigen van antisemitisme doe ik niet, daar is die beschuldiging te ernstig voor en dan moet je wel echt zeker weten dat dat ook echt het geval is.

Lees mijn berichten nog eens goed zou ik zeggen.

Nog een vraagje voor je, waarom vind het het zo lastig als mensen wat anders denken en geloven dan jij? Kijk als ze je gaan lopen pushen snap ik het, maar anders is er toch helemaal geen probleem? 

Jello2022 schreef op 09-11-2022 om 14:19:

[..]

Ik geloof helemaal niet in de complottheorien, wel heb ik zo mijn vraagtekens en wantrouwen bij bepaalde zaken. Ik zou zeggen lees mijn berichten nog eens goed. Bovendien heb ik niets gezegd over de reguliere media. Alleen dat ik het nieuws niet meer zo volg via welke media dan ook (al krijg ik altijd nog wel wat mee, ik leef niet onder een steen). Bovendien weet de media ook niet alles. En ja iedereen heeft zijn eigen waarheid en mag denken zoals hij of zij wil. Niemand weet alles, geen enkele wetenschap, leider en ook de media niet, niemand. Zo kun je denk ik het beste met elkaar omgaan.

En die Icke heb ik niet verdedigd, alleen maar dat ik over bepaalde dingen mijn twijfels heb. Iemand zomaar beschuldigen van antisemitisme doe ik niet, daar is die beschuldiging te ernstig voor en dan moet je wel echt zeker weten dat dat ook echt het geval is.

Lees mijn berichten nog eens goed zou ik zeggen.

Ik ben het helemaal met Rondstruiner eens, je bent een beetje een stiekemerd die steeds wat terugkrabbelt als dat nodig om het niet te laten escaleren en zo in gesprek te blijven. Die onschuldige en naïeve houding van 'ik stel toch alleen maar vragen' en 'niemand weet alles' komt op mij eerder gewiekst en gekunsteld over dan oprecht.

CaninePeafowl58

CaninePeafowl58

09-11-2022 om 14:41

Moxxie schreef op 09-11-2022 om 14:38:

[..]

Ik ben het helemaal met Rondstruiner eens, je bent een beetje een stiekemerd die steeds wat terugkrabbelt als dat nodig om het niet te laten escaleren en zo in gesprek te blijven. Die onschuldige en naïeve houding van 'ik stel toch alleen maar vragen' en 'niemand weet alles' komt op mij eerder gewiekst en gekunsteld over dan oprecht.

Dat is totaal niet zo. Ik zeg gewoon wat ik denk dat is alles. En we zijn hier toch allemaal om meningen uit te wisselen toch, niet om ons gelijk te halen, ik in ieder geval niet. Jullie wel dan? 

MRI

MRI

09-11-2022 om 14:41

Mija schreef op 09-11-2022 om 14:08:

[..]

Kun je het dan niet eens een op een met haar bespreken, dat je dat gepraat van haar niet trekt? Ik ben dan altijd geneigd om het helemaal naar mezelf toe te trekken in de zin van: ik moet mijn mentale evenwicht zien te bewaren en dat lukt mij niet als ik overal wantrouwend over ben. Ik heb dat tegen een van die kennissen wel eens gezegd en die begrijpt dat wel maar als die te ver heen is, kan hij zichzelf gewoon niet meer stoppen. Jouw vriendin kan dat wel want 1-op-1 doet ze dat wel. Je zou zelfs dat meta gesprek in dat groepje kunnen voeren: dan begin je bijvoorbeeld over ‘naar het nieuws kijken is zo slecht voor mijn mentale gezondheid, ben er even mee gestopt’ en dan is het niet zo moeilijk om het naar politiek en problemen bespreken te sturen en te kijken of het gesprek zo draaien dat jullie dit soort onderwerpen zullen mijden. Het kan natuurlijk zijn dat je dit allang eens geprobeerd hebt maar dat is wat in mij opkomt, als ik lees hoe jouw dynamiek met haar is en hoe anders het dan in die groep gaat.

Vet 1 Ja dat heb ik gezegd en daarom doet ze het in een op een samenkomsten met mij niet. 

Vet 2 Ja ook gedaan maar dat is dan een opstap voor haar de beamen dat de MSM zo fout zijn. En dan gaat het door met "want als je nu bijvoorbeeld neemt... " en dan krijg je weer een complot verhaal. 

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik het ook vind liggen aan de anderen van het groepje. Ze zouden me kunnen bijvallen maar zij raakt zo bevlogen dat ze hun mond maar houden. 

Nee ik denk dat ik maar eens ga zeggen dat ik zie dat het haarzelf geen goed doet. Ze ziet er ook wanhopig uit als ze in die maalstroom van theorettes komt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.