Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Een simpel zondagochtend vraagje 🕰️

Klok vooruit zetten 
Nog van deze tijd?
Hebben jullie er last van?


Daglichtlamp schreef op 31-03-2024 om 17:11:

[..]

Het is nog steeds een keuze. In de bijbel bijvoorbeeld werden de uren geteld vanaf het moment dat het licht werd. Vind ik ook nog steeds heel logisch en natuurlijk.

Goed, maar het is dus niet een willekeurige afspraak tussen mensen. Het is van nature nuttig om te weten dat om 12 uur de zon op haar hoogst staat. Wintertijd is gewoon de meest logische tijd.

Schommelstoel schreef op 31-03-2024 om 14:59:

Ik vind het prima om twee keer per jaar de klok te verzetten. Ik ben één dag wat eerder/later wakker dan normaal, verder nergens last van. Op vakantie pas ik me net zo makkelijk aan een andere tijdzone aan, tot een uur of drie tijdverschil dan...

Altijd wintertijd/normale tijd lijkt me in de zomer heel onhandig, dan wordt het om 4 uur 's nachts al licht!

Bij altijd zomertijd moeten bouwvakkers, schoffelaars en wegwerkers vier uur lang in het donker werken in de winter.

Poezenmeisje schreef op 31-03-2024 om 17:24:

[..]

Bij altijd zomertijd moeten bouwvakkers, schoffelaars en wegwerkers vier uur lang in het donker werken in de winter.

Dat zijn groepen die vroeg beginnen, maar toch niet om half zes 's ochtends? In dat geval lijkt het me voor hun sowieso prettig om wat later te beginnen.

Poezenmeisje schreef op 31-03-2024 om 17:24:

[..]

Bij altijd zomertijd moeten bouwvakkers, schoffelaars en wegwerkers vier uur lang in het donker werken in de winter.

Dan beginnen ze een uurtje (of twee) later....

Maar zoals gezegd: ik ben absoluut een voorstander van het huidige stelsel met 2x per jaar de klok verzetten. 

Schommelstoel schreef op 31-03-2024 om 17:30:

[..]

Dan beginnen ze een uurtje (of twee) later....

Maar zoals gezegd: ik ben absoluut een voorstander van het huidige stelsel met 2x per jaar de klok verzetten.

En kunnen ze vervolgens niet op tijd de kinderen ophalen bij de opvang. Daar bracht moeder ze heen, omdat die later begint vanwege de openingstijden.

Als jouw baas zegt dat je voortaan van 11:00 tot 19:30 gaat werken i.p.v. 09:00 tot 17:30 ga je waarschijnlijk ook steigeren.


Ik vind het niet fijn omdat ik aan een buitensport doe en graag wandel. Dit doe ik bijvoorkeur niet op het heetst en zonnigst van de dag. In de middag kun je met zomertijd dan pas weer om een uur of vijf weer naar buiten. Ik houd dus niet van de zomertijd. 

Nog een goede reden om niet voor permanente zomertijd te kiezen:

"Het invoeren van een permanente zomertijd zou volgens sterrenkundige Langbroek geen goede keuze zijn, omdat Nederland dan nog verder de 'verkeerde' kant opschuift. "Dan heb je qua zonsopgang en zonsondergang niet de logische tijd voor Amsterdam, maar voor Kiev in Oekraïne. Dat moeten we echt niet willen."

https://nos.nl/artikel/2256676-door-permanente-zomertijd-zou-nederland-de-verkeerde-kant-op-schuiven

In feite is leven volgens de klok zoals we hier tegenwoordig doen heel onnatuurlijk. Waarom laten we bouwvakkers uren voordat het licht wordt beginnen in de winter?
Wat natuurlijk zou zijn is om in de winter zowel later te beginnen als eerder te stoppen.

Daglichtlamp schreef op 31-03-2024 om 18:36:

In feite is leven volgens de klok zoals we hier tegenwoordig doen heel onnatuurlijk. Waarom laten we bouwvakkers uren voordat het licht wordt beginnen in de winter?
Wat natuurlijk zou zijn is om in de winter zowel later te beginnen als eerder te stoppen.

Zeker, we zijn ver van de natuur afgeraakt. Dat bouwvakkers en aanverwanten zo vroeg starten, heeft te maken met de filetijden en ook met cultuur denk ik?

Zorroo schreef op 31-03-2024 om 19:15:

[..]

Zeker, we zijn ver van de natuur afgeraakt. Dat bouwvakkers en aanverwanten zo vroeg starten, heeft te maken met de filetijden en ook met cultuur denk ik?

En om rond te komen, ondanks de industrialisatie zijn de gewerkte uren per stel eerder meer dan minder geworden.

En in de bouw kun je vaak niet met minder uren rond komen, helemaal niet als je ook nog single bent.

800px-Time_zones_of_Europe.svg.png

De diverse kleuren geven de verschillende tijdzones aan.

Wij vallen in de  Midden/centraal Europese tijdzone. Voor zover tijd iets natuurlijk is zou het aanhouden van de GMT Greenwich tijd net zoals in Engeland natuurlijker zijn.

Ergens is het wel iets vreemds dat wij in dezelfde tijdzone zitten als bijvoorbeeld een aantal Balkan landen. En Slowakije en Hongarije.

ik ben blij dat het weer zomertijd is. Idd 's avonds wat langer licht. Geen last van de het uur erbij/eraf. Laat het maar lekker zo blijven. 

MidasWolf schreef op 31-03-2024 om 19:46:

[..]

En om rond te komen, ondanks de industrialisatie zijn de gewerkte uren per stel eerder meer dan minder geworden.

En in de bouw kun je vaak niet met minder uren rond komen, helemaal niet als je ook nog single bent.

Misschien, maar de meeste werklui die ik heb meegemaakt, waren om 4 uur toch wel vertrokken.

Yumi schreef op 31-03-2024 om 15:44:

[..]

Ik heb je vaker iets over de lichtbril zien schrijven, ik heb daar toen het e.a. over gelezen. Heb je een advies over de aanschaf, ik vind het zo lastig de prijzen schelen ook zoveel... ik kon geen keuze maken. Of is dit een nieuw topic waard?

Even snel: ik heb de ayo + light.  Met ook rood lichtfunctie.  2 maanden op proef gehad. 

Zwager heeft ander merk,  dezelfde prijs ongeveer.  Maand proeftijd. De ayo pootjes waren te smal voor zijn ronde gezicht 

Noem het maar een simpel vraagje, ik kom er niet goed uit! Lekker lang licht 's avonds vind ik wel een pré, maar die overgangen 2x per jaar, vermoeiend! Schijnt ook niet gezond te zijn en een gevaar voor het verkeer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.