Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Bewust kindvrij (sinds 2010)

Op Viva zaten we al aan deel 27 van dit topic. Hopelijk krijgt het hier een goed vervolg. 

Heb het voorlopig maar even in 'overig' gezet, want bij 'kinderen' is nog geen onderdeel 'kindvrij'. 


Pluma schreef op 13-01-2022 om 10:05:

[..]

Is een elektrische deelauto een idee? Ik ken iemand die gewoon een lokaal deelautobedrijf heeft gebeld en haar oprit beschikbaar heeft gesteld voor een deelauto. Dus nu lekker dichtbij een deelauto in de buurt en alleen kosten als ze de auto daadwerkelijk gebruikt.

Een deelauto is zeker een goed idee, vlakbij mijn huis heb ik een greenwheelsplaats en er staan ook van die vreselijke Go-scooters (vreselijk omdat ze overal gedumpt worden).

Ik heb nog nooit een auto gehad, toen ik nog in een dorp woonde ging ik ook met de fiets of het ov overal heen. Want met het ov was ik 45 minuten op mijn werk en met de auto was je ook minimaal zo lang onderweg (files ed). En ik had dan lekker in het ov zitten lezen of met mijn studie bezig was geweest (leeswerk ed). In het dorp waar ik woonde waren de verbindingen naar de grote stad en de omliggende dorpen echt heel goed, dat scheelt gewoon veel.

Ik accepteer ook gewoon dat ik met het ov/fiets langer onderweg kan zijn dan met de auto. Prima, ik ga wel zitten lezen of zo. Ik sta redelijk relaxt in het leven, zolang ik maar niet auto hoef te rijden, want daar raak ik vreselijk opgefokt door.

In de echt kleine dorpen/gehuchten is het autobezit ook hoger dan in een beetje stad. Ik had ook klasgenoten die zo'n brommobiel (bijna groter dan een smart) hadden vanaf hun 16e zodat ze niet overal heen gebracht hoefden te worden, aangezien ze in de middle of nowhere woonden. Dan is het ook niet raar dat je over gaat op een auto zodra het kan.

redbulletje

redbulletje

13-01-2022 om 11:35 Topicstarter

Pluma schreef op 13-01-2022 om 10:05:

[..]

Is een elektrische deelauto een idee? Ik ken iemand die gewoon een lokaal deelautobedrijf heeft gebeld en haar oprit beschikbaar heeft gesteld voor een deelauto. Dus nu lekker dichtbij een deelauto in de buurt en alleen kosten als ze de auto daadwerkelijk gebruikt.

In heel mijn gemeente is er geen deelauto, dat heb ik wel ns gecheckt uit nieuwsgierigheid. Dat soort projectjes zijn meer voor de grote steden waar veel mensen wonen zonder parkeerplek voor de deur. 

Lijkt me overigens behoorlijk onhandig, ik heb zoveel spullen standaard in de auto liggen. En moeten reserveren ipv gewoon je deur uit te kunnen stappen zou ik ook heel vervelend vinden. 

redbulletje schreef op 13-01-2022 om 11:35:

[..]

In heel mijn gemeente is er geen deelauto, dat heb ik wel ns gecheckt uit nieuwsgierigheid. Dat soort projectjes zijn meer voor de grote steden waar veel mensen wonen zonder parkeerplek voor de deur.

Lijkt me overigens behoorlijk onhandig, ik heb zoveel spullen standaard in de auto liggen. En moeten reserveren ipv gewoon je deur uit te kunnen stappen zou ik ook heel vervelend vinden.

En toch denk ik dat met een beetje input het best zou kunnen werken in de landelijke gebieden. Misschien dat veel mensen juist wel hun tweede auto weg doen omdat ze dan de deelauto kunnen gebruiken. Dat van de spullen en reserveren is wel een ding, maar voor andere mensen wellicht minder.

Diegene waar ik het over had heeft gewoon de stoute schoenen aangetrokken en een bedrijf gebeld dat in een nabij gelegen stad ook deelauto's had met de belofte dat diegene de auto zelf sowieso zou gaan gebruiken. Nu hij er staat maken steeds meer buren ook gebruik van de auto (wat me dan weer onhandig lijkt, maar wellicht kun je ook reserveren?)

redbulletje schreef op 13-01-2022 om 11:35:

[..]

In heel mijn gemeente is er geen deelauto, dat heb ik wel ns gecheckt uit nieuwsgierigheid. Dat soort projectjes zijn meer voor de grote steden waar veel mensen wonen zonder parkeerplek voor de deur.

Lijkt me overigens behoorlijk onhandig, ik heb zoveel spullen standaard in de auto liggen. En moeten reserveren ipv gewoon je deur uit te kunnen stappen zou ik ook heel vervelend vinden.

Het is altijd een kwestie van wennen, maar als ik nu de deur uit ga, dan heb ik nooit veel mee. Moet het allemaal zelf meeslepen. 😁

En ik ben ook gewend aan het plannen voor het ov. Nou ja, plannen, meestal hoeft dat niet eens, alleen als ik echt ergens om een bepaalde tijd moet zijn. Pak bijna blind de trein of bus op de bekende trajecten. Ken ook diverse routes richting mijn ouders of werk. 🤣

Het valt mij wel op dat veel mensen met een auto ook veel spullen in de achterbak hebben liggen voor het geval dat. 

redbulletje

redbulletje

13-01-2022 om 16:42 Topicstarter

Pluma schreef op 13-01-2022 om 16:12:

[..]

En toch denk ik dat met een beetje input het best zou kunnen werken in de landelijke gebieden. Misschien dat veel mensen juist wel hun tweede auto weg doen omdat ze dan de deelauto kunnen gebruiken. Dat van de spullen en reserveren is wel een ding, maar voor andere mensen wellicht minder.

Diegene waar ik het over had heeft gewoon de stoute schoenen aangetrokken en een bedrijf gebeld dat in een nabij gelegen stad ook deelauto's had met de belofte dat diegene de auto zelf sowieso zou gaan gebruiken. Nu hij er staat maken steeds meer buren ook gebruik van de auto (wat me dan weer onhandig lijkt, maar wellicht kun je ook reserveren?)

Ik zou mijn wagen sowieso niet met iemand willen delen. Wil je zelf weg is je auto meegenomen. En kun je dus ook je spullen niet er in laten liggen. Denk echt dat het een randstedelijk fenomeen is, dorpsmensen zitten hier helemaal niet op te wachten. Die halen met 18 jaar hun rijbewijs (anno nu zelfs op hun 17e) en zorgen dat ze een auto hebben zodra dat mogelijk is. 

redbulletje schreef op 13-01-2022 om 16:42:

[..]

Ik zou mijn wagen sowieso niet met iemand willen delen. Wil je zelf weg is je auto meegenomen. En kun je dus ook je spullen niet er in laten liggen. Denk echt dat het een randstedelijk fenomeen is, dorpsmensen zitten hier helemaal niet op te wachten. Die halen met 18 jaar hun rijbewijs (anno nu zelfs op hun 17e) en zorgen dat ze een auto hebben zodra dat mogelijk is.

Sommige mensen in dorpen, niet iedereen in elk dorp. Ik woonde in een echt dorp, maar mijn leeftijdsgenoten in dat dorp gingen met de bus naar hbo/universiteit of met de fiets/scooter/bus naar OV. Verbinding was uitstekend en in het weekend werd de auto van ma of pa geleend.

Een eigen auto was een uitzondering, degenen die ergens in een gehucht of langs een dijk in de middle of nowhere woonden. Want een eigen auto is gewoon niet gratis en het ov als student wel. 🤷‍♀️

redbulletje schreef op 13-01-2022 om 16:42:

[..]

Ik zou mijn wagen sowieso niet met iemand willen delen. Wil je zelf weg is je auto meegenomen. En kun je dus ook je spullen niet er in laten liggen. Denk echt dat het een randstedelijk fenomeen is, dorpsmensen zitten hier helemaal niet op te wachten. Die halen met 18 jaar hun rijbewijs (anno nu zelfs op hun 17e) en zorgen dat ze een auto hebben zodra dat mogelijk is.

Ik woon zelf in een dorp en zou best mijn tweede auto willen weg doen voor een deelauto. Ik denk dat je niet iedereen over 1 kam kunt scheren, er zullen ook stedelingen zijn die er niet voor te porren zijn.

Zusterclivia schreef op 13-01-2022 om 16:47:

[..]

Sommige mensen in dorpen, niet iedereen in elk dorp. Ik woonde in een echt dorp, maar mijn leeftijdsgenoten in dat dorp gingen met de bus naar hbo/universiteit of met de fiets/scooter/bus naar OV. Verbinding was uitstekend en in het weekend werd de auto van ma of pa geleend.

Een eigen auto was een uitzondering, degenen die ergens in een gehucht of langs een dijk in de middle of nowhere woonden. Want een eigen auto is gewoon niet gratis en het ov als student wel. 🤷‍♀️

Zodra de meesten student af zijn/waren dan kwam er wel vaak een auto.

Zeker wanneer mensen aan hun eerste (fulltime) baan beginnen.

Het Nederlands wagenpark groeit  tot nu toe.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/10/autopark-groeit-sterker-dan-bevolking

Over lange afstanden is de over ook fijn, ik vind het heerlijk om de trein naar Amsterdam te pakken en lekker te lezen met een muziekje op. Daar rijdt je niet tegenaan met de auto en je staat in het centrum. En het knooppunt goed geprijsd maar daar moet je wel even in verdiepen (treinticket deals of een NS flex oid). Oh, dit mis ik wel zeg. Dagje rijks. 

niet plannen voor ov lukt niet in buitengebieden waar de frequentie lager ligt. 

MidasWolf schreef op 13-01-2022 om 17:28:

[..]

Zodra de meesten student af zijn/waren dan kwam er wel vaak een auto.

Zeker wanneer mensen aan hun eerste (fulltime) baan beginnen.

Het Nederlands wagenpark groeit tot nu toe.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/10/autopark-groeit-sterker-dan-bevolking

Oh zeker, als je werk op een industrieterrein zit is het ov niet te doen. Maar dan heb je er vaak het geld wel vol. Niet als je 18 bent en nog studeert. En ivm covid zijn veel mensen ook overgestapt op een eigen auto.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-01-2022 om 18:13

Pluma schreef op 13-01-2022 om 16:12:

[..]

En toch denk ik dat met een beetje input het best zou kunnen werken in de landelijke gebieden. Misschien dat veel mensen juist wel hun tweede auto weg doen omdat ze dan de deelauto kunnen gebruiken. Dat van de spullen en reserveren is wel een ding, maar voor andere mensen wellicht minder.

...

Zeker als je bedenkt hoeveel tijd die wagen gewoon stilstaat en niet gebruikt wordt. Voor ze mij leerde kennen woonde mijn partner in Mechelen en maakte ze gebruik van zo'n deelsysteem waarbij ze enkele keren per maand een wagen boekte omdat ze hem verder toch niet nodig had en dat werkte uitstekend. De wagen is er hier gekomen toen ze bij mij introk en we een oplossing nodig hadden om de kleine op school te krijgen, anders was er waarschijnlijk geen wagen gekomen.

Persoonlijk meen ik trouwens dat we meer en meer een evolutie zullen zien richting die deelsystemen eenmaal de zelfrijdende wagen echt doorbreekt. Gewoon een wagen op afroep die je brengt van punt a naar punt b, zonder dat je rekening moet houden met het onderhoud ervan etc. Vele malen efficiënter dan particulier bezit, beter voor het milieu, stukken goedkoper en waarschijnlijk nog eens minder belastend voor ons wegennet daar we geen wagen zullen huren voor overbodige verplaatsingen. Behalve die ouderwetse geesten die nog steeds spreken over "koning auto", zie ik niet in waarom het niet zou doorbreken.

Een ex van mij heeft een auto, geen idee waarvoor, want werkt thuis en voorheen 5 minuten fietsen. Puur voor het geval dat. Had hij hem een keer nodig, accu leeg. 😁🤷‍♀️

Vrijevlinder schreef op 11-01-2022 om 18:54:

Wat veel kindvrijen heb je in je vriendengroep, Broodtrommel. Dat lijkt me fijn om in elk geval niet ondergesneeuwd te raken door het kindergeweld op een bepaald moment.

Bij mij is het half om half. Waarvan de vrienden met kinderen niet van die types zijn die voortdurend over kinderen praten. Nou ja, 1 heeft kleinkinderen dat is nogal een enthousiast type, maar er even over praten is prima, maar als het de overhand neemt zou nemen wordt ik minder blij. Maar dat valt nog mee.

En bij de kindvrije vriendinnen zijn kinderen geen onderwerp. Dat is wel zo fijn.

Kizomba, mooi dat je op tijd tot bezinning kwam. Ik denk dat er veel zijn die eraan beginnen omdat het zo zou horen.

Ik zat eigenlijk maar aan 1 vriendengroep te denken. Heb nog veel meer kindvrije vrienden nu ik er zo over nadenk. En idd. de enkelingen met kinderen die hebben het er ook niet vaak over. 

Mijn collega's zijn juist wel allemaal moeders en het gaat zo vaak over kinderen. Pft

Ik heb vijf jaar terug een autootje aangeschaft, omdat ik een baan vond in een gehucht met dramatische ov verbindingen. Daarvoor ging ik met de intercity naar hartje Utrecht; daar wil je met de auto niet eens komen. Sinds corona en veel thuiswerken staan Lief's leasebak en mijn koekblik veel te veel stil voor de deur. Vooral mijn koekblik, want als we een auto nodig hebben, nemen we natuurlijk die ene waar de brandstof voor betaald wordt
Volgende maand werk ik op fietsafstand. Mja, dat koekblik levert bij verkoop niks op....dus ik weet nog niet of ik 'm wegdoe. 

Ik was trouwens erg laat met een rijbewijs; met 27 jaar pas... Toch opgegroeid in een dorp. Maar ja, rijlessen waren duur, dus ik begon pas met rijden na mijn afstuderen. Toen bleek ik ook nog eens geen natuurtalent Al met al ben ik geen overtuigd chauffeur. 

Ik heb alleen maar kindvrije vrienden, of tenminste die geen kleine kinderen hebben.
Op het viva forum loopt nu een topic van Pergamon , echt ongegrijpelijk. Ik heb daar nu weer een ban omdat ik gezegd heb wat ik ervan vind dat je bewust nog een tweede  kind kiest terwijl je weet dat je zwaar depressief bent in de zwangerschap. En je een vriend hebt die je niet steunt tijdens de bevalling en nog Ass ook nog.  Geen wonder dat de jeugdzorg de zorgvraag niet aan kan met zulke aspirant ouders!!. Misschien dat ik hier nu ook een ban krijg, het zei zo. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.