Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Bewust kindvrij (sinds 2010)

Op Viva zaten we al aan deel 27 van dit topic. Hopelijk krijgt het hier een goed vervolg. 

Heb het voorlopig maar even in 'overig' gezet, want bij 'kinderen' is nog geen onderdeel 'kindvrij'. 


Leuk dat het hier weer lekker actief is! 

ik heb een stad gekozen in een mooie provincie met mooie stukken gelijk al rondom de stad, dichtbij een stad waar ik liever uitga maar 20min OV'en is. Beetje van beiden. Ik kan wel dagdromen van een huisje buiten uit maar als single en zonder kinderen en mijn niet zo verenigingsgezinde aard is het misschien iets te afgezonderd. 


Ik ken kind vrijen in dorpen en in steden. 

MidasWolf schreef op 12-01-2022 om 17:52:

[..]

Daar heb je als kindvije geld voor over om te betalen wat anders aan kinderen was opgegaan.

Soms wel, niet elke kindvrije heeft geld over. Zeker als je single bent, een normale baan/salaris hebt, kan het tegenvallen.

Laat ik het zo zeggen, voor die 1 à 2 keer in het kwartaal dat een auto handig zou kunnen zijn, huur ik er wel eentje, maar meestal is het een activiteit met iemand anders en mag ik meerijden. Trakteer ik vaak op iets, want ze willen nooit geld er voor. Een eigen auto zie ik dan als een blok aan mijn been dat ook nog geld kost. 😅

Dan moet je het zeker niet doen, Zusterclivia. Met huurauto's en OV zal je overal kunnen komen en het bespaart je veel geld. Een auto kost alleen maar, neem alleen de afschrijving al.

redbulletje

redbulletje

12-01-2022 om 20:47 Topicstarter

Voor mij is een auto net zo belangrijk als m'n telefoon. Het geeft me vrijheid en rust want ik ben niet van anderen afhankelijk voor m'n vervoer. Zelfs al zou ik 't geld hebben voor een privechauffeur zou ik dat mentaal veel te belastend vinden. Ik ben te graag alleen. 

Zusterclivia schreef op 12-01-2022 om 20:34:

[..]

Soms wel, niet elke kindvrije heeft geld over. Zeker als je single bent, een normale baan/salaris hebt, kan het tegenvallen.

Laat ik het zo zeggen, voor die 1 à 2 keer in het kwartaal dat een auto handig zou kunnen zijn, huur ik er wel eentje, maar meestal is het een activiteit met iemand anders en mag ik meerijden. Trakteer ik vaak op iets, want ze willen nooit geld er voor. Een eigen auto zie ik dan als een blok aan mijn been dat ook nog geld kost. 😅

Wanneer je als kindvrije(ook als single)een modale baan hebt met niet eens een heel gek hoog salaris.Dan kan je vaak wel een kleine auto betalen, natuurlijk zijn voor iedereen de omstandigheden anders maar in het algemeen zou het kunnen.

Willen is een tweede ik kan ook begrijpen waarom mensen er voor kiezen om geen auto te hebben.

Ik kan de auto goed gebruiken om naar mijn werk te gaan en daar buiten om ook.
Auto rijden vind ik ook gewoon leuk dat speelt ook mee.

redbulletje

redbulletje

12-01-2022 om 20:56 Topicstarter

Als ik er geld voor had zou ik liefst een dikke suv hebben. Zoiets huur ik wel altijd op reis en dat vind ik echt genieten. 

redbulletje schreef op 12-01-2022 om 20:56:

Als ik er geld voor had zou ik liefst een dikke suv hebben. Zoiets huur ik wel altijd op reis en dat vind ik echt genieten.

Goed te begrijpen, hier ook geen dikke auto hoor.Wanneer ik meer geld tot mijn beschikking had dan zou ik ook een grotere auto hebben.

Van en naar werk gebruik ik OV ivm milieu, weekends mag ik wel graag de auto pakken om de rustige natuur plekjes te bereiken om te joggen, fotograferen of te wandelen of gewoon te zijn. 

MidasWolf schreef op 12-01-2022 om 20:54:

[..]

Wanneer je als kindvrije(ook als single)een modale baan hebt met niet eens een heel gek hoog salaris.Dan kan je vaak wel een kleine auto betalen, natuurlijk zijn voor iedereen de omstandigheden anders maar in het algemeen zou het kunnen.

Willen is een tweede ik kan ook begrijpen waarom mensen er voor kiezen om geen auto te hebben.

Ik kan de auto goed gebruiken om naar mijn werk te gaan en daar buiten om ook.
Auto rijden vind ik ook gewoon leuk dat speelt ook mee.

Dat weet je toch niet? Als ik de kosten van mijn goedkope auto uitreken, verzekering, benzine, belasting, afschrijving en onderhoud is het best een flink bedrag. Niet iedere alleenstaande heeft dat over, en als je minimum loon, of net daarboven verdient is het geen vanzelfsprekendheid om een auto aan te schaffen. 

Of als je meer verdient, maar hoge kosten hebt voor wonen etc is het lang niet voor iedereen te doen om een auto te hebben. 

Daarnaast vind ik het mooi om te zien dat mensen zich prima kunnen redden zonder eigen auto. 

Vrijevlinder schreef op 12-01-2022 om 21:07:

[..]

Dat weet je toch niet? Als ik de kosten van mijn goedkope auto uitreken, verzekering, benzine, belasting, afschrijving en onderhoud is het best een flink bedrag. Niet iedere alleenstaande heeft dat over, en als je minimum loon, of net daarboven verdient is het geen vanzelfsprekendheid om een auto aan te schaffen.

Of als je meer verdient, maar hoge kosten hebt voor wonen etc is het lang niet voor iedereen te doen om een auto te hebben.

Daarnaast vind ik het mooi om te zien dat mensen zich prima kunnen redden zonder eigen auto.

Voor een deel heb ik misschien een gekleurd beeld omdat ik uit een klein dorp kom. Hier rijden de bussen in het weekend niet. Blijft enkel de trein over.


Veel mensen in mijn omgeving met diverse inkomens bezitten allemaal een auto.
In dorpen is het autobezit vaak ook hoger en ik zelf ken dan ook weinig mensen zonder eigen auto.
Ik heb het dan ook niet over minimum loon, modaal salaris 32-40 uur.

Auto bezit is (relatief)duur dat ben ik zeker met je eens.

redbulletje

redbulletje

12-01-2022 om 21:34 Topicstarter

Hier rijden bussen ook niet zo vaak en de eerste halte is volgens mij zo'n 2km hier vandaan. 
Overigens heb ik vrienden die ooit in Amsterdam centrum woonden en die waren langer onderweg naar hun werk in de stad dan ik op 30 km afstand tussen woonplaats en werklocatie. 

ik vind t ook wel mooi wanneer mensen zonder auto zijn, het zou mij niet lukken. Maar dat hangt indd af van hoe en waar je woont en je interesses. Het scheelt dat wij niet 4 avonden per week kinderen naar hobbies en sporten hoeven te taxiën. Heerlijk! Soorten hebben het daar zo druk mee maar lijken dat erg fjjn te vinden. Ik denk dat het wel veilig voelt omdat je niet zelf verantwoordelijk bent voor het invullen van je tijd en het effect dat het geeft geeft wanneer je je inzet voor een ander (woord even kwijt). Het irritante vind ik dat mensen zich daardoor heel slecht kunnen verplaatsen en denken dat onze agenda ellendig leeg of niks zeggend is. Sommigen zeggen bijv dat er niks is om voor naar huis te gaan. Nou euh sorry maar er is heel veel om naar huis voor te gaan. 

Forumster schreef op 12-01-2022 om 22:36:

ik vind t ook wel mooi wanneer mensen zonder auto zijn, het zou mij niet lukken. Maar dat hangt indd af van hoe en waar je woont en je interesses. Het scheelt dat wij niet 4 avonden per week kinderen naar hobbies en sporten hoeven te taxiën. Heerlijk! Soorten hebben het daar zo druk mee maar lijken dat erg fjjn te vinden. Ik denk dat het wel veilig voelt omdat je niet zelf verantwoordelijk bent voor het invullen van je tijd en het effect dat het geeft geeft wanneer je je inzet voor een ander (woord even kwijt). Het irritante vind ik dat mensen zich daardoor heel slecht kunnen verplaatsen en denken dat onze agenda ellendig leeg of niks zeggend is. Sommigen zeggen bijv dat er niks is om voor naar huis te gaan. Nou euh sorry maar er is heel veel om naar huis voor te gaan.

Dat is pure dommigheid denk ik dan. Maar ik weet dat er door ouders vaak zo gedacht wordt over kindvrijen. Net of hebben wij geen hobby's en andere bezigheden. 

Al geef ik toe dat ik een rustig leven heb, maar daar kies ik bewust voor. 

Dat is dezelfde verhaal als: pas als je kinderen hebt, weet je wat het is om echt moe te zijn. Wij kindvrijen kunnen niet moe zijn. Eigenlijk sluit het op elkaar aan. Doordat we een heel leeg leven hebben kunnen we natuurlijk niet moe zijn. 

het is dommigheid en zegt meer over hen dan over mij. Ik vind het zielig dat ze zich niet kunnen indenken hoe je je leven kan inrichten zónder kinderen. Das pas leeg! 

Zusterclivia schreef op 12-01-2022 om 20:34:

[..]

Soms wel, niet elke kindvrije heeft geld over. Zeker als je single bent, een normale baan/salaris hebt, kan het tegenvallen.

Laat ik het zo zeggen, voor die 1 à 2 keer in het kwartaal dat een auto handig zou kunnen zijn, huur ik er wel eentje, maar meestal is het een activiteit met iemand anders en mag ik meerijden. Trakteer ik vaak op iets, want ze willen nooit geld er voor. Een eigen auto zie ik dan als een blok aan mijn been dat ook nog geld kost. 😅

Is een elektrische deelauto een idee? Ik ken iemand die gewoon een lokaal deelautobedrijf heeft gebeld en haar oprit beschikbaar heeft gesteld voor een deelauto. Dus nu lekker dichtbij een deelauto in de buurt en alleen kosten als ze de auto daadwerkelijk gebruikt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.