Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2023 om 22:05

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling

Peiling

Op welke partij stem jij?
255 stemmen
10%
2%
5%
0%
8%
9%
16%
19%
2%
2%
2%
1%
0%
7%
13%
1%
0%
4%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

sorry ik betaal ook niet extra voor dezelfde worteltjes omdat ze biologisch heten
Laatst had ik een pakje tomata Passata van Heins, zo’n kartonnen pakje… maar man had ook 1 pakje Bio Tomata Passata gekocht van Heinz.  Die normale was alleen karton en de Bio had een plastic ‘schenkdopje’ erop.   Nou me dunkt dat je dan beter normaal ipv bio kan kopen

zo zijn er meer dingen waarvan ik denk dat Bio niet perse klimaatvriendelijker is, enkel marketing voor mensen die er gevoelig voor zijn

absor schreef op 06-09-2023 om 20:00:

sorry ik betaal ook niet extra voor dezelfde worteltjes omdat ze biologisch heten
Laatst had ik een pakje tomata Passata van Heins, zo’n kartonnen pakje… maar man had ook 1 pakje Bio Tomata Passata gekocht van Heinz. Die normale was alleen karton en de Bio had een plastic ‘schenkdopje’ erop. Nou me dunkt dat je dan beter normaal ipv bio kan kopen

zo zijn er meer dingen waarvan ik denk dat Bio niet perse klimaatvriendelijker is, enkel marketing voor mensen die er gevoelig voor zijn

Daar heb je een punt!

Net als een paar jaar gelden de hype "100% natuurlijk" in de cosmetica.  Sloeg nergens op, maar er is goud geld mee verdiend.

Doemijdieglazenbol schreef op 06-09-2023 om 19:51:

[..]

Goed nieuws! https://nos.nl/artikel/2489394-prijs-van-groente-blijft-dalen-maar-echt-goedkoper-worden-boodschappen-niet

Gezond voedsel wordt juist wél weer goedkoper.

en is het nu echt nodig om een groep andersdenkenden weg te zetten als mafkezen?

Wel als het schadelijk is voor iedereen en ze hun wil aan anderen willen opdringen. 

De prijs van groente daalt waarschijnlijk voor de producent, maar bij de (super)markt merk ik daar nog weinig van.

Voor bijvoorbeeld courgettes zou je op dit moment zo ongeveer geld toe moeten krijgen. 

Coreopsis schreef op 06-09-2023 om 19:00:

[..]

"Het huidige kweekvlees" is voor zover ik weet nog helemaal niet te koop voor consumenten. En kweekvlees is per definitie niet vegetarisch, dus waarom je dat hier in een adem noemt snap ik niet.

Daarnaast: vegetarisch eten is meer dan een vegaburger. Dat laatste moet je vergelijken met fastfoodvlees (hamburger, kroket, frikadel etc), niet met een standaard maaltijd. Een vegaburger vind ik persoonlijk ook niet echt lekker. Ik eet liever "gewoon" een zelfgemaakte vegetarische maaltijd.

Overigens hoeft van mij echt niet iedereen vegetariër te worden. Het zou al heel veel helpen als we iets minder vlees gaan eten. Zoals in de jaren 80 van de vorige eeuw of zo. We zijn gaandeweg namelijk steeds meer vlees gaan eten (consumeren in het algemeen), en doen nu alsof dat altijd de standaard is geweest. Dat is niet zo.

Ik ben van 1965 en bij ons was vlees of vis eten elke dag wel standaard. Ik weet echt niet anders. Mijn moeder was huisvrouw en mijn vader werkte in een fabriek en ze hadden het echt niet zo breed. Nieuwe kleding kregen we pas als de kinderbijslag er was. Ik ben het wel met je eens dat het allemaal veel soberder was. Frisdrank kregen wij toen ik kind was alleen in het weekend en dan kregen we ook chips. Wij gingen nooit op vakantie maar mijn grote wens was om naar Spanje te gaan zoals toch een aantal vriendinnen wel deden. Die wens kwam uit toen ik 18 was en zelf werkte. Maar Coreopsis, jij hebt het over de jaren 80! Toen was ik 15 in 1980. Ik mocht toen al wel cola drinken als ik thuis kwam van school of een pilsje in het weekend. Ik had al wel een baantje en ging op die leeftijd alelk weekend uit. Ik denk vanaf de jaren 80 de welvaart erg gestegen is.

watertoren schreef op 06-09-2023 om 17:09:

[..]

Je vraagt het niet aan mij maar ik vind het extreem en bizar dat Volt wil dat vegetarisch eten de norm wordt en voor wie nog wel vlees wil eten alleen biologisch vlees te koop is. Ik ga daar nooit aan mee doen want ik eet nog geen dag vegetarisch en als er alleen nog maar biologisch vlees te koop zou zijn dan eet ik daar niks minder om. Ik vind het erg voor de mensen die nu al niet goed rond kunnen komen en dat ze dan hun geliefde stukje vlees afpakken. Mogen mensen nog ergens van genieten in dit land.

Let wel: ik ben zelf geen vegetariër, maar ik zie al tijden dat het assortiment vleesvervangers in iedere supermarkt flink is uitgedijd. Dat er allerhande kortingsacties zijn voor biologisch vlees. Steeds meer recepten.voor een dagje zonder vlees. Het is nou niet dat het voorstel van Volt compleet uit de lucht komt vallen, als donderslag bij heldere hemel. Dus in die zin snap ik niet wat er nu zo extreem aan is. Men is er al tijden mee bezig en Volt sorteert terecht voor op de toekomst, kijkt vooruit. We eten met zijn allen veel meer vlees dan we nodig hebben. Veel mensen kampen met overgewicht, er is een overvloed aan voedsel. Het mag best wat tandjes minder.

Hetzelfde geldt voor autorijden, als je vooruit kijkt dan is er het feit dat er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto's worden gemaakt. Handgeschakeld, op fossiele brandstof, zal steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen. Op die ontwikkeling speelt Volt in, niet op het laatste moment. Ik vond het verbluffend hoe schoon de lucht was, tijdens corona.

Hoe dan ook, linksom of rechtsom: deze veranderingen gaan er komen. Je kunt je kop in het zand steken of met je vingers in de oren heel hard LALALA roepen, maar dat helpt niks. Deze veranderingen zijn nodig voor mens, dier en natuur en zijn niet bedoeld om burgertje te pesten.

absor schreef op 06-09-2023 om 20:00:

Laatst had ik een pakje tomata Passata van Heins, zo’n kartonnen pakje… maar man had ook 1 pakje Bio Tomata Passata gekocht van Heinz. Die normale was alleen karton en de Bio had een plastic ‘schenkdopje’ erop. Nou me dunkt dat je dan beter normaal ipv bio kan kopen

Daar heb je gelijk in. Hoewel ik dat plastic schenkdopje daarna OOK in de PMD-plasticzak zou doen. 

Zou die bio-saus zelf ook op een betere manier gemaakt zijn?

Het slaat toch soms ook door. Men denkt zo verstandig bezig te zijn.

Neem nou bv de vervanger van het dunne kleine plastic draagtasje van de kr**dvat. Dat is nu een draagtas geworden, gemaakt van tig plastic flessen. Het zou nut hebben als men die draagtas dan hergebruikt. Maar hoeveel mensen zien we de kr**dvat binnen stappen met hun eerder gekochte draagtas voor hergebruik? Ik wil niet opscheppen maar ik heb dat tasje wel bij me, en heb het gevoel de enige te zijn.

Hoeveel van die veganmeuk moeten supermarkten vernietigen? Op welk tijdstip ik ook boodschappen doe, dat vak ligt vol, bij vlees/vis zijn alweer gaten gevallen want dat loopt toch blijkbaar beter. 
Ik vind het een slechte zaak dat vega(n) zo opgedrongen wordt. Die strandtent waar ik onlangs was daar kom ik niet meer terug met hun boycot op de vleesbitterballen. 

Wat betreft elektrische auto's denk ik dat er binnen een paar jaar geconstateerd wordt dat die erg slecht voor het milieu zijn. Het blijft een rijkeluisspeeltje, voor de occasion rijder zijn ze te duur en je loopt ook nog de kans een accu van duizenden euros te moeten vervangen. 
Ook is er gelukkig steeds meer kritiek op de groene beweging dus hopelijk sneuvelen steeds meer van dit soort plannen die de burgers de armoede injagen.

watertoren schreef op 07-09-2023 om 01:49:

[..]

Ik ben van 1965 en bij ons was vlees of vis eten elke dag wel standaard. Ik weet echt niet anders. Mijn moeder was huisvrouw en mijn vader werkte in een fabriek en ze hadden het echt niet zo breed. Nieuwe kleding kregen we pas als de kinderbijslag er was. Ik ben het wel met je eens dat het allemaal veel soberder was. Frisdrank kregen wij toen ik kind was alleen in het weekend en dan kregen we ook chips. Wij gingen nooit op vakantie maar mijn grote wens was om naar Spanje te gaan zoals toch een aantal vriendinnen wel deden. Die wens kwam uit toen ik 18 was en zelf werkte. Maar Coreopsis, jij hebt het over de jaren 80! Toen was ik 15 in 1980. Ik mocht toen al wel cola drinken als ik thuis kwam van school of een pilsje in het weekend. Ik had al wel een baantje en ging op die leeftijd alelk weekend uit. Ik denk vanaf de jaren 80 de welvaart erg gestegen is.

Precies hier ook.

En men droeg de kleren op van oudere zusjes. De zak voor Max was echt niet nodig.

Maar nu zijn er ook regelmatig tweede hands peuter/kinderkledingbeurzen, met vooral dure merkkleertjes.

Fleurtje_5 schreef op 07-09-2023 om 10:25:

[..]

Daar heb je gelijk in. Hoewel ik dat plastic schenkdopje daarna in de PMD-plasticzak zou doen.

Tip: ook de complete verpakking hoort bij het PMD.

redbulletje schreef op 07-09-2023 om 10:28:

Hoeveel van die veganmeuk moeten supermarkten vernietigen? Op welk tijdstip ik ook boodschappen doe, dat vak ligt vol, bij vlees/vis zijn alweer gaten gevallen want dat loopt toch blijkbaar beter.
Ik vind het een slechte zaak dat vega(n) zo opgedrongen wordt. Die strandtent waar ik onlangs was daar kom ik niet meer terug met hun boycot op de vleesbitterballen.

Wat betreft elektrische auto's denk ik dat er binnen een paar jaar geconstateerd wordt dat die erg slecht voor het milieu zijn. Het blijft een rijkeluisspeeltje, voor de occasion rijder zijn ze te duur en je loopt ook nog de kans een accu van duizenden euros te moeten vervangen.
Ook is er gelukkig steeds meer kritiek op de groene beweging dus hopelijk sneuvelen steeds meer van dit soort plannen die de burgers de armoede injagen.

Zal dhr Plasterk er nog steeds zo over denken? Zie tweet:

https://www.autoblog.nl/nieuws/oud-minister-plasterk-teslarijders-zijn-enorme-asocialen-141273

watertoren schreef op 07-09-2023 om 01:49:

[..]

Bij ons werd ook dagelijks vlees of vis gegeten. En dagelijks vleeswaar en kaas op de boterhammen. Ik kan mij de portiegrootte van de jaren 70/80 uiteraard niet meer herinneren maar in de afgelopen pakweg 10 jaar is alles flink kleiner geworden. Waar je eerst een hamburger had van 150 gram mag je nu blij zijn als het nog 100 gram is. Inmiddels ook verpakkingen gezien met porties van slechts 70 gram. Dan eet ik er wel twee natuurlijk maar het kost inmiddels wel dubbel zo duur als in 2010. 

redbulletje schreef op 07-09-2023 om 10:28:

Vegan spul zie ik aanzienlijk minder liggen in de schappen. Je kunt nog prima kiezen voor vlees, vega of vis, ik ben nog nooit onder schot gehouden, omdat ik met gekocht vlees de winkel uit wilde lopen. Op terrasjes voert vlees nog steeds de boventoon op de menukaart. Ik heb nog nooit de vegavariant door mijn strot geduwd gekregen. 

Achter de schermen zijn ze druk bezig om betaalbare elektrische auto's op de markt te zetten.die steeds innovatiever worden en milieuvriendelijk. Ook de gewone man rijdt dan elektrisch rond, over vijftig jaar weet men niet beter en wijst men lachend op een pruttelend oud autootje dat voorbij rijdt met een ouder iemand achter het stuur die nog weet hoe je moet schakelen.

Fleurtje_5 schreef op 07-09-2023 om 10:35:

[..]

Zal dhr Plasterk er nog steeds zo over denken? Zie tweet:

https://www.autoblog.nl/nieuws/oud-minister-plasterk-teslarijders-zijn-enorme-asocialen-141273

Van Plasterk zie ik met regelmaat goede kritische columns voorbij komen en ook hier legt ie weer de vinger op de zere plek. 

Energie wordt steeds duurder gemaakt terwijl de al rijke Tesla bezitters gesubsidieerd van hun speeltje kunnen genieten. Hopelijk gaat het nieuwtje er snel vanaf en stappen de rijken weer gewoon lekker in een stoere suv. 

redbulletje schreef op 07-09-2023 om 10:37:

[..]

Bij ons werd ook dagelijks vlees of vis gegeten. En dagelijks vleeswaar en kaas op de boterhammen. Ik kan mij de portiegrootte van de jaren 70/80 uiteraard niet meer herinneren maar in de afgelopen pakweg 10 jaar is alles flink kleiner geworden. Waar je eerst een hamburger had van 150 gram mag je nu blij zijn als het nog 100 gram is. Inmiddels ook verpakkingen gezien met porties van slechts 70 gram. Dan eet ik er wel twee natuurlijk maar het kost inmiddels wel dubbel zo duur als in 2010.

In de jaren vijftig was het hooguit honderd gram.per dag, genoeg voor je dagelijkse vleesconsumptie. In plaats van twee gewoon één hamburger eten en tel uit je winst. Beter voor je gezondheid en beter voor je portemonnee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.