Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Yumi
06-09-2023 om 18:19
Minder lange werkweek houdt inflatie in eurozone hoog
In het kort
- De gemiddelde werkende in de eurozone maakt 2,2% minder uren dan voor de coronacrisis, becijferde ING.
- Om het gat op te vullen zijn er nu 3,8 miljoen mensen meer aan het werk.
- Monetaire beleidsmakers breken zich het hoofd over de redenen hiervan.
- Is het een tijdelijk fenomeen of permanent? De consequenties zijn groot.
Uit een dinsdag verschenen studie van ING blijkt dat de gemiddelde werkende in de eurozone 2,2% minder uren maakt dan voor de coronacrisis. Hierdoor zijn nu 3,8 miljoen mensen aan het werk die niet nodig waren geweest als iedereen net zulke lange werkweken maakt als voor 2020. Volgens de bank komen die 3,8 miljoen werkenden overeen met ongeveer 2 procentpunt werkloosheid. Zat in juli nog maar 6,4% van de beroepsbevolking werkloos thuis, gecorrigeerd voor het aantal gewerkte uren zou dit percentage dus op 8,4 zitten.
'Het argument dat de huidige economie zo sterk is dat zij tekorten aan arbeidskrachten veroorzaakt, houdt niet echt stand', stelt econoom Bert Colijn, de auteur van het ING-rapport. Hij wijst er daarbij op dat het totale aantal gewerkte uren nog maar pas het niveau van vóór de pandemie heeft overschreden.
De vergrijzing – die er waarschijnlijk over niet al te lange tijd voor zal zorgen dat de actieve bevolking krimpt – is evenmin een reden voor de huidige tekorten, aangezien het aantal mensen dat werkt en werk zoekt nog nooit zo groot is geweest als nu. Uitkeringsinstantie UWV meldde maandag dat er pas echt sprake zal zijn van structurele tekorten na 2025.
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/economie/1488194/minder-lange-werkweek-houdt-inflatie-in-eurozone-hoog
Minder lange werkweek houdt inflatie in eurozone hoog (fd.nl)
Yumi
06-09-2023 om 18:24
Fleurtje_5 schreef op 06-09-2023 om 12:44:
[..]
In Hoch Sauerland (en ook in Luxemburg) houd men rekening met de natuur door het openbaar vervoer te promoten. Toeristen kunnen/konden gratis gebruik maken van het openbaar vervoer. Zodat er minder auto's rijden.
Een treinritje in ons land vind ik echt duur. En dan dat vreselijke gedoe om kaartjes te kopen.
Je koopt tegenwoordig geen kaartjes meer, gewoon inchecken met je betaalpas
absor
06-09-2023 om 18:41
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 18:03:
[..]
Ik vraag me af of dat wel gezond is. Als in is het niet kankerverwekkend?
Rood vlees is al kankerverwekkend dus ik zou daar zelf niet bang voor zijn. Lijkt mij dat vlees uit een laboratorium veel minder antibiotica en vervuiling in zich heeft Maar goed ontwikkelingen zijn niet zover
Ik vind trouwens de mcplant stuk lekkerder dan de bigmac. Denk dat het ook goed is om daar op in te zetten: vega’vlees’ lekkerder en vooral goedkoper! Maken. Als een alternatief net zo lekker maar wel goedkoper is dan is mijn keuze snel gemaakt (ter afwisseling)
redbulletje
06-09-2023 om 18:50
absor schreef op 06-09-2023 om 18:41:
[..]
Rood vlees is al kankerverwekkend dus ik zou daar zelf niet bang voor zijn. Lijkt mij dat vlees uit een laboratorium veel minder antibiotica en vervuiling in zich heeft Maar goed ontwikkelingen zijn niet zover
Ik vind trouwens de mcplant stuk lekkerder dan de bigmac. Denk dat het ook goed is om daar op in te zetten: vega’vlees’ lekkerder en vooral goedkoper! Maken. Als een alternatief net zo lekker maar wel goedkoper is dan is mijn keuze snel gemaakt (ter afwisseling)
Ik las wel dat in het huidige kweekvlees veel toevoegingen zijn dus niet puur vlees. Vegaburgers zitten vol met troep. Weinig eiwit, veel calorieën.
ShowyHummingbird30
06-09-2023 om 19:00
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 18:50:
[..]
Ik las wel dat in het huidige kweekvlees veel toevoegingen zijn dus niet puur vlees. Vegaburgers zitten vol met troep. Weinig eiwit, veel calorieën.
"Het huidige kweekvlees" is voor zover ik weet nog helemaal niet te koop voor consumenten. En kweekvlees is per definitie niet vegetarisch, dus waarom je dat hier in een adem noemt snap ik niet.
Daarnaast: vegetarisch eten is meer dan een vegaburger. Dat laatste moet je vergelijken met fastfoodvlees (hamburger, kroket, frikadel etc), niet met een standaard maaltijd. Een vegaburger vind ik persoonlijk ook niet echt lekker. Ik eet liever "gewoon" een zelfgemaakte vegetarische maaltijd.
Overigens hoeft van mij echt niet iedereen vegetariër te worden. Het zou al heel veel helpen als we iets minder vlees gaan eten. Zoals in de jaren 80 van de vorige eeuw of zo. We zijn gaandeweg namelijk steeds meer vlees gaan eten (consumeren in het algemeen), en doen nu alsof dat altijd de standaard is geweest. Dat is niet zo.
redbulletje
06-09-2023 om 19:20
Coreopsis schreef op 06-09-2023 om 19:00:
[..]
"Het huidige kweekvlees" is voor zover ik weet nog helemaal niet te koop voor consumenten. En kweekvlees is per definitie niet vegetarisch, dus waarom je dat hier in een adem noemt snap ik niet.
Daarnaast: vegetarisch eten is meer dan een vegaburger. Dat laatste moet je vergelijken met fastfoodvlees (hamburger, kroket, frikadel etc), niet met een standaard maaltijd. Een vegaburger vind ik persoonlijk ook niet echt lekker. Ik eet liever "gewoon" een zelfgemaakte vegetarische maaltijd.
Overigens hoeft van mij echt niet iedereen vegetariër te worden. Het zou al heel veel helpen als we iets minder vlees gaan eten. Zoals in de jaren 80 van de vorige eeuw of zo. We zijn gaandeweg namelijk steeds meer vlees gaan eten (consumeren in het algemeen), en doen nu alsof dat altijd de standaard is geweest. Dat is niet zo.
Ik was het niet die over kweekvlees begon. Ik reageerde slechts op iemand die zich afvroeg of dat wellicht een serieus smakend alternatief kan worden. Volgens mij heb ik ns een chefkok in een docu met het huidige kweekvlees aan de gang gezien en ik kan mij alleen herinneren dat ik het percentage niet-vlees wat er aan toegevoegd is heel groot vond.
absor
06-09-2023 om 19:34
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 18:50:
[..]
Kweekvlees is nog niet volwaardig vlees maar de ontwikkeling vind ik zeer veelbelovend. Stel dat je een biefstukje kan laten groeien uit koeienstamcellen, nou dat is dierenleedvrij en het maakt het veel goedkoper. Je hebt ook veel minder kosten/klimaatgedoe enz Ik ben een (gematigd) vleeseter maar zou een toekomst aanmoedigen waar kweekvlees normaal is
Maar bedenk, stel we kunnen uit jouw stamcellen een nier of alvleesklier voor jezelf laten groeien, hoe super interessant zou dat zijn.
verre toekomst ik weet het maar in de jaren 70 hadden we huidige ontwikkelingen ook niet voorspeld (behalve chriet titulaer, die was echt heel slim)
Daglichtlamp
06-09-2023 om 19:37
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/varkenssoja-en-rundererwten-dienen-zich-aan-als-nieuwe-vleesvervangers~bb0bbb38/
Wellicht is dit ook interessant. Planten die door genetische modificatie meer als vlees gaan smaken.
Facy66
06-09-2023 om 19:40
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 17:26:
Het is naïef om je eigen welvaart op te offeren voor de toekomst. Het begint precies een dwang religie te lijken waarin we vooral sober moeten leven voor een beter hiernamaals.
Alleen nu zouden we wijzer moeten zijn. Het westen maakt zichzelf in rap tempo kapot terwijl de BRICs landen onze welvaartspositie overnemen. Zij hebben geen last van calvinistische trekjes en openen gewoon nog wat kolencentrales.
En het helpt ook nog eens helemaal niets.
redbulletje
06-09-2023 om 19:42
Daglichtlamp schreef op 06-09-2023 om 19:37:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/varkenssoja-en-rundererwten-dienen-zich-aan-als-nieuwe-vleesvervangers~bb0bbb38/
Wellicht is dit ook interessant. Planten die door genetische modificatie meer als vlees gaan smaken.
Maar we hebben meer nodig dan alleen smaak en bite, de dierlijke eiwitten en B12 zijn onmisbare bouwstenen voor ons lichaam
redbulletje
06-09-2023 om 19:43
absor schreef op 06-09-2023 om 19:34:
[..]
Kweekvlees is nog niet volwaardig vlees maar de ontwikkeling vind ik zeer veelbelovend. Stel dat je een biefstukje kan laten groeien uit koeienstamcellen, nou dat is dierenleedvrij en het maakt het veel goedkoper. Je hebt ook veel minder kosten/klimaatgedoe enz Ik ben een (gematigd) vleeseter maar zou een toekomst aanmoedigen waar kweekvlees normaal is
Maar bedenk, stel we kunnen uit jouw stamcellen een nier of alvleesklier voor jezelf laten groeien, hoe super interessant zou dat zijn.
verre toekomst ik weet het maar in de jaren 70 hadden we huidige ontwikkelingen ook niet voorspeld (behalve chriet titulaer, die was echt heel slim)
Lijkt me absoluut prima, maar denk niet iets voor de korte termijn.
Facy66
06-09-2023 om 19:43
Minder vlees of vegetarisch eten, prima (zelfs goed want minder dierenleed) maar moet mensen hun eigen keuze zijn en vlees eten moet niet onmogelijk worden gemaakt door die groene mafkezen. Niet ieder lichaam trekt het om vegetarisch te leven.
Facy66
06-09-2023 om 19:45
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 19:42:
[..]
Maar we hebben meer nodig dan alleen smaak en bite, de dierlijke eiwitten en B12 zijn onmisbare bouwstenen voor ons lichaam
Voor veel van ons wel inderdaad. Op papier kun je met vegetarisch eten ook ver komen, maar niet ieder lichaam neemt dat goed genoeg op. Ieder lichaam is weer anders. En gezond voedsel wordt duurder en duurder. Dat kunnen genoeg mensen niet betalen, zeker niet als alles door die groene mafkezen nog duurder wordt.
Doemijdieglazenbol
06-09-2023 om 19:51
Facy66 schreef op 06-09-2023 om 19:45:
[..]
En gezond voedsel wordt duurder en duurder. Dat kunnen genoeg mensen niet betalen, zeker niet als alles door die groene mafkezen nog duurder wordt.
Goed nieuws! https://nos.nl/artikel/2489394-prijs-van-groente-blijft-dalen-maar-echt-goedkoper-worden-boodschappen-niet
Gezond voedsel wordt juist wél weer goedkoper.
en is het nu echt nodig om een groep andersdenkenden weg te zetten als mafkezen?
redbulletje
06-09-2023 om 19:56
Doemijdieglazenbol schreef op 06-09-2023 om 19:51:
[..]
Goed nieuws! https://nos.nl/artikel/2489394-prijs-van-groente-blijft-dalen-maar-echt-goedkoper-worden-boodschappen-niet
Gezond voedsel wordt juist wél weer goedkoper.
en is het nu echt nodig om een groep andersdenkenden weg te zetten als mafkezen?
Het is nog steeds duurder als voor de energiecrisis. Tel daarbij op alle gestegen kosten van levensonderhoud en mensen hebben geen geld meer voor biologische producten.