Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Daglichtlamp
04-09-2023 om 11:54
Als je asielzoekers verplicht (vrijwilligers-)werk wilt laten doen heb je juist die spreidingswet nodig. Nu huisvesten we veel te veel asielzoekers op afgelegen plekken waar voor de plaatselijke bevolking al niet genoeg werk is.
Yumi
04-09-2023 om 11:54
Coreopsis schreef op 04-09-2023 om 10:48:
Asielzoekers mógen de eerste 6 maanden helemaal niet werken. En daarna maar beperkt zodat ze geen WW rechten opbouwen. Oftewel: we dwingen ze lange tijd tot een uitzichtloos nietsdoen, zodat ze alle werkritme en -motivatie verliezen. We creëren hiermee zelf het werkeloosheidsprobleem.
Mannelijke kansloze "gelukszoekers" over wie RB en anderen het regelmatig hebben vormen maar een kleine minderheid van de asielzoekers. Daar kun je niet de hele groep op afrekenen. Als je dat wel wilt: laten we dan meteen de bijstand en arbeidsongeschikheidsuitkeringen afschaffen. Want jeetje zeg, er zijn mensen die daar misbruik van maken!
Vrijwilligerswerk door asielzoekers en statushouders in de opvang
Asielzoekers mogen vrijwilligerswerk doen. Hiervoor is geen tewerkstellingsvergunning vereist. Wel toetst het UWV of er sprake is van vrijwilligerswerk. Daarom heeft een organisatie een vrijwilligersverklaring nodig als een asielzoeker er vrijwilligerswerk gaat doen.
pdf (overheid.nl)
Yumi
04-09-2023 om 12:21
Daglichtlamp schreef op 04-09-2023 om 11:54:
Als je asielzoekers verplicht (vrijwilligers-)werk wilt laten doen heb je juist die spreidingswet nodig. Nu huisvesten we veel te veel asielzoekers op afgelegen plekken waar voor de plaatselijke bevolking al niet genoeg werk is.
Er zijn in NL ongeveer 200 azc's waarvan er ook op afgelegen plekken liggen, maar daar zijn oplossingen voor te vinden. Die plaatselijke bevolking zal ook op zoek gaan naar werk buiten het dorp, dat kunnen asielzoekers ook.
COA - Locatiezoeker | www.coa.nl
Het AZC met 325 inwoners ligt in Nijmegen midden in een woonwijk op 400m van het centrum. In het centrum ligt nog een AZC met 120 inwoners. De tijdelijke AZC heeft 800 inwoners en de bushalte ligt dichtbij om in 10 min in het centrum te zijn.
Er is een gigantisch tekort aan personeel, op de site van het UWV lees ik dat het aantal banen in de regio nog steeds toeneemt.
redbulletje
04-09-2023 om 12:45
Daglichtlamp schreef op 04-09-2023 om 11:54:
Vrijwilligers werken vaak met kwetsbare mensen, dus geen goed idee deze groep voornamelijk mannen daar op los te laten.
Doemijdieglazenbol
04-09-2023 om 12:47
impala schreef op 04-09-2023 om 10:22:
[..]
Ik luister nu de Q&A over deze peiling, als het je boeit hoe hij aan zijn steekproeven komt is dat de moeite van het luisteren waard.
(…)
Goeie nick heb je trouwens, als dit je interesse heeft
![]()
Ik doe ongeveer dit werk.
vandaar mijn interesse/kritiek. En dank je!
felija
04-09-2023 om 13:38
Yumi schreef op 04-09-2023 om 12:21:
[..]
Er zijn in NL ongeveer 200 azc's waarvan er ook op afgelegen plekken liggen, maar daar zijn oplossingen voor te vinden. Die plaatselijke bevolking zal ook op zoek gaan naar werk buiten het dorp, dat kunnen asielzoekers ook.
COA - Locatiezoeker | www.coa.nl
Het AZC met 325 inwoners ligt in Nijmegen midden in een woonwijk op 400m van het centrum. In het centrum ligt nog een AZC met 120 inwoners. De tijdelijke AZC heeft 800 inwoners en de bushalte ligt dichtbij om in 10 min in het centrum te zijn.Er is een gigantisch tekort aan personeel, op de site van het UWV lees ik dat het aantal banen in de regio nog steeds toeneemt.
Ik vraag me af of asielzoekers ook daadwerkelijk worden aangenomen.
Mija
04-09-2023 om 14:02
redbulletje schreef op 04-09-2023 om 09:46:
[..]
Omdat de meeste burgers niet zitten te wachten op de criminaliteit en geweld die de Ter Apels en Budels met zich meebrengen.
Ik denk dat dit heel erg waar is en het is ook logisch. Die gemeenschappen moeten al jaren leven in een onveilige omgeving en de overheid is openlijk volkomen onmachtig om daar iets aan te doen. Wij zien dat allemaal in het nieuws! Dat ondermijnt het vertrouwen van alle Nederlanders in de overheid om de asielopvang op een veilige en constructieve manier in te richten. Het pijnlijke is dat het gaat om een kleine groep probleemveroorzakers, maar als burger en als lokale bestuurder ben je better safe than sorry, omdat je heel duidelijk in de media ziet dat ALS het fout gaat, je heel diep in de shit zit in je wijk, dorp, gemeente. Dus hoezeer ik ook voor asielopvang ben: die weerstand is wat mij betreft één grote spiegel voor de overheid dat ze het niet goed genoeg doen, dat ze niet kunnen toelaten dat mensen in hun dagelijkse leefomgeving jarenlang structureel te maken krijgen met onveiligheid, criminaliteit, agressie en hufterigheid. Tot die tijd hoeven ze bij mij niet aan te komen met NIMBY en egoïstische burgers. Ik zou er zelf als linkse rakker in hart en nieren zeker niet bij voorbaat voor gaan liggen maar ik zou wel heel kritische vragen stellen. En ik heb dus veel begrip voor mensen die zeggen: laat eerst maar zien dat je een adequaat antwoord hebt als lokale gemeenschappen naar de kloten gaan. Alleen maar zeggen: ‘we hebben geen wettelijke mogelijkheden’ daar kom je niet mee weg en dan moet je niet verbaasd zijn dat burgers en bestuurders zeggen: ‘oké, dan kunnen wij dat niet aan, doei’.
Ik vind dit klimaat heel erg voor asielzoekers die te goeder trouw zijn. En die zijn er gelukkig heel veel. Maar zij worden hier (ook) het slachtoffer van.
Doemijdieglazenbol
04-09-2023 om 14:27
het gaat om 600-1000 velligelanders. 98% wordt afgewezen, het streven is binnen 7 weken uitsluitsel (maar systeem is gesloopt, dus dat lukt vast niet).
Het zijn er niet zoveel, maar als ze geconcentreerd zitten, wordt de overlast bijna logaritmisch groter, schat ik in. Dus spreiden lijkt me hier ook beter. Een stuk of 5 per AZC lijkt me beter te controleren en maatregelen tegen te nemen dan als ze met tientallen op maar een paar plekken zitten.
De hoop op grenzen dicht is écht ijdel. Daarbij gaat dat niet tot nauwelijks bijdragen aan de oplossingen voor de problemen die opgelost moeten worden. In sommige gevallen kan het zelfs averechts werken.
Elke politieke partij die je belooft dat het kan, die liegt tegen je. Ik begrijp ook dat je liever niet stemt op een partij die enorm voor migratie is en wil proberen een en ander terug te dringen. Ik hoop echt dat mensen wel gaan stemmen op partijen die realistische plannen hebben als het hierom gaat. Anders schieten we weer niets op, blijven asielzoekers hier nog langer (in onzekerheid, omdat rechtszaken etc).
Bromtol
04-09-2023 om 14:28
Geen idee. Eerst maar s een stemwijzer doen. Die me de vorige keer naar de PvdD wees.
Daglichtlamp
04-09-2023 om 14:31
Ellen Verkoelen wordt lijsttrekker van 50plus. Ik vermoed niet dat zij deze keer een zetel gaan halen.
Poezenmeisje
04-09-2023 om 14:59
Ter Apel kreeg destijds het Vertrekcentrum als werkgelegenheidsproject omdat de spellenfabriek en het Navo-depot verdwenen uit het dorp.
https://www.coa.nl/nl/van-navo-depot-tot-asielcomplex
Poezenmeisje
04-09-2023 om 15:03
Gemeentes willen alleen vrouwen en gezinnen opvangen, met als gevolg dat er dan maar extra veel kinderen in de noodopvang worden geplaatst (al dan niet minderjarig, sommige 14 jarigen hebben een snor als een 50-jarige huzaar).
https://www.unicef.nl/nieuws/2022-09-14-unicef-situatie-kinderen-in-asielopvang-onveranderd-zorgelijk
redbulletje
04-09-2023 om 15:06
Doemijdieglazenbol schreef op 04-09-2023 om 14:27:
het gaat om 600-1000 velligelanders. 98% wordt afgewezen, het streven is binnen 7 weken uitsluitsel (maar systeem is gesloopt, dus dat lukt vast niet).
Het zijn er niet zoveel, maar als ze geconcentreerd zitten, wordt de overlast bijna logaritmisch groter, schat ik in. Dus spreiden lijkt me hier ook beter. Een stuk of 5 per AZC lijkt me beter te controleren en maatregelen tegen te nemen dan als ze met tientallen op maar een paar plekken zitten.
De hoop op grenzen dicht is écht ijdel. Daarbij gaat dat niet tot nauwelijks bijdragen aan de oplossingen voor de problemen die opgelost moeten worden. In sommige gevallen kan het zelfs averechts werken.
Elke politieke partij die je belooft dat het kan, die liegt tegen je. Ik begrijp ook dat je liever niet stemt op een partij die enorm voor migratie is en wil proberen een en ander terug te dringen. Ik hoop echt dat mensen wel gaan stemmen op partijen die realistische plannen hebben als het hierom gaat. Anders schieten we weer niets op, blijven asielzoekers hier nog langer (in onzekerheid, omdat rechtszaken etc).
Er zorgen ook veel statushouders voor problemen.
In Oostenrijk beschermen ze hun eigen cultuur een stuk beter tegen niet westerse invloeden. Blijkbaar waren het de jongeren die de dirndl weer omarmden. Oost Europa is nog strikter. Wij laten de boel hier behoorlijk ontsporen en verkwanselen.
Poezenmeisje
04-09-2023 om 15:08
Het is een kleine groep etterbakken die het verpest voor echte asielzoekers.
De ' Burgerwacht' krijgt vervolgens ook nog commentaar dat het onbeleefd is om twee inbrekers te vangen, vast te binden en op facebook te zetten in afwachting van de politie die er ' s nachts niet is.
Wat doet de politie? Die geeft ze een lift naar het AZC en klaar.
Dan kun je ze toch beter tentoonstellen aan een moderne schandpaal. Het heeft misschien nog een beetje effect, als je matties zien hoe zo'n domme inbreker je bent.
Doemijdieglazenbol
04-09-2023 om 15:27
Poezenmeisje schreef op 04-09-2023 om 15:08:
Dan kun je ze toch beter tentoonstellen aan een moderne schandpaal. Het heeft misschien nog een beetje effect, als je matties zien hoe zo'n domme inbreker je bent.
Dat is wettelijk verboden en ik zal er voor demonstreren om het zo te houden. We leven nog altijd in een rechtsstaat en als dat mag, is het einde zoek.
ik snap de frustratie, maar dit zou zulke verregaande consequenties hebben… kan iedereen wel mensen op socials plaatsen met beschuldigingen, zonder consequenties. Of ze nu schuldig zijn of niet.