Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Miraval
09-09-2023 om 13:37
Daglichtlamp schreef op 09-09-2023 om 13:26:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, dus de vraag aan jullie tweeën: wat vinden jullie zo goed aan het programma? Het is vooral zo lang is mijn indruk omdat alles wat ook maar enigszins acceptabel was aan voorstellen die ingediend zijn opgenomen is. Het lijkt daardoor alsof ze geen echte keuzes durven maken.
Ik heb alleen het stukje uit de krant gelezen en kon me er, buiten het huishoudles, wel in vinden. Een maximum op immigranten had al lang besloten moeten zijn. En 130 weer gewoon op de snelweg ook. Dat 100 km/uur rijden slaat nergens op. Verder moet ik me er nog in verdiepen. Gisteren wel de stemwijzer gedaan en daar kwam BBB wel hoog uit. Ondanks dat ik toch nog steeds neig naar VVD moet ik de verschillen tussen die 2 partijen eens goed naast elkaar gaan leggen.
redbulletje
09-09-2023 om 14:14
VVD gaat gewoon weer een Ruttetje doen. Anders hadden ze die vdBurg en vdWal van de kieslijst geschrapt. Nu weer net zoals voorgaande keren keiharde immigratie standpunten vóór de verkiezingen en daarna weer zwichten. Hoevaak laat men zich nog voorliegen?
Aviendha
09-09-2023 om 14:19
redbulletje schreef op 09-09-2023 om 14:14:
VVD gaat gewoon weer een Ruttetje doen. Anders hadden ze die vdBurg en vdWal van de kieslijst geschrapt. Nu weer net zoals voorgaande keren keiharde immigratie standpunten vóór de verkiezingen en daarna weer zwichten. Hoevaak laat men zich nog voorliegen?
Als je alleen maar op een partij stemt vanwege immigratie verdien je dat ook wel een beetje 😛
Daglichtlamp
09-09-2023 om 15:29
Ouwehand geen lijsttrekker van de PvDD i.v.m. mogelijk integriteitsschendingen?
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/live-politiek-ouwehand-geen-lijsttrekker-pvdd-partijbestuur-onderzoekt-mogelijke-integriteitsschendingen~bdda7e58/
MidasWolf
09-09-2023 om 16:33
*Dik gedrukte zijn citaten uit het AD.
“Ook de BBB van Caroline van der Plas nestelt zich in het politieke midden: sociaal én conservatief, zacht voor de mensen aan de onderkant, hard op gebied van criminaliteit en migratie. En de BBB biedt álle ruimte aan boeren, vakmensen en andere praktijkprofessionals met ‘modder onder de nagels'”
Hier kan ik mij bijvoorbeeld in vinden net zoals dat zij financieel beheer willen onderwijzen/waarover ik wel eens eerder heb gepost. Verder spraken ze over beleid uit de praktijk vanuit de vakmensen die weten wat er speelt binnen hun branche denk aan jagers, vissers, boeren, boswachters en andere vakmensen vanuit de bouw, en techniek bijvoorbeeld.
“kernenergie moet ervoor zorgen dat er niet te veel windturbines en zonneparken aangelegd hoeven worden. BBB wil ook weer 130 kilometer per uur op snelwegen toestaan, aangezien de stikstofreductie door een beperking van de maximumsnelheid miniem is.”
Ook met deze punten ben ik het eens, hoewel ik zelf in de praktijk geen 130 hoef te rijden. Net als het kwartje van kok willen ze terug draaien, dat vind ik een belangrijk punt want hier in kan ik mij zeker vinden. Ik vind autobezit en de betaalbaarheid belangrijk. Dit zijn een aantal punten waarin ik mij kan vinden, misschien volgen er later meer. En wat mij beviel wat ze zeiden is: Wij lossen niet alle problemen even op, we gaan ons wel vol inzetten om iedere dag beter beleid te maken.
Er werd ook gesproken over de € 1000 van Rutte en waar deze bleef, dit neem ik met een korreltje zout.
MidasWolf
09-09-2023 om 16:40
De keuze maken blijf ik lastig vinden omdat ik niet geheel in een richting denk, toch zal ik zeker partijen als BBB, NCS(Pieter Omzigt) Overwegen. Ik ga het partij programma van een aantal andere partijen ook doorlezen o.a GroenLinks/PvDA ook vanuit interesse om te zien wat zij aandragen. Ik ben er in ieder geval nog niet over uit wat ik nu ga stemmen.
redbulletje
09-09-2023 om 16:41
Al gaat de snelheid maar terug naar 120 ipv 130, dat zou ik een prima compromis vinden.
Poezenmeisje
09-09-2023 om 17:00
Wij rijden meestal 109/110. Dan rijdt onze Dacia het lekkerst, rustigst en zuinigst.
MidasWolf
09-09-2023 om 17:11
Poezenmeisje schreef op 09-09-2023 om 17:00:
Wij rijden meestal 109/110. Dan rijdt onze Dacia het lekkerst, rustigst en zuinigst.
Inderdaad ik zal zelf denk ik ook rond die snelheid rijden, misschien in de avonduren wat harder mocht het echt rustig zijn. Maatwerk bied uitkomst stedelijke snelwegen met veel op en afritten/meer drukte 100 en de provinciale snelwegen 120-130.
Dit zijn voor mij niet hele belangrijke zaken aangezien er veel speelt in het land. Dit(snelheid snelwegen) is meer bijzaak.
Daglichtlamp
09-09-2023 om 17:14
De BBB wil bijvoorbeeld net als Omtzigt ook een districtenstelsel naar Deens model.
Daglichtlamp
09-09-2023 om 18:02
https://www.ad.nl/politiek/crisis-bij-partij-voor-de-dieren-nadat-bestuur-lijsttrekker-ouwehand-aan-de-kant-zet-bizarre-actie~a528b4d4/
Er lijkt een diepere crisis te zijn. Een partijbestuur dat gekozen volksvertegenwoordigers het liefst in de oppositie ziet.
Fleurtje_5
10-09-2023 om 13:13
Dit zegt Mona Keijzer:
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20230908_97346846?utm_source=limburger&utm_medium=newsletter&utm_campaign=ochtend&utm_content=article_list_2&utm_term=0-4
Maar zo vanaf het begin van dit jaar begon ik me weer in politiek te interesseren. Eigenlijk zat ik me op te vreten, thuis op de bank. Zo erg dat mijn man en een van mijn jongens suggereerden dat het misschien weer tijd werd om me er tegenaan te gaan bemoeien.”
Fleurtje_5
11-09-2023 om 09:08
@Frans Timmermans, wat denk je hoeveel luchtvervuiling een oorlog brengt?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5406910/frans-timmermans-bij-lezing
10 september 2023
........
Timmermans vergeleek Nederland met een woonboot. "Ondertussen lijkt het schip van staat steeds meer op een uitgewoonde woonboot. Het drijft nog wel en steekt op het eerste gezicht nog altijd gunstig af bij vele andere schepen aan de Europese kade."
"Maar vanbinnen is het uitgewoond en dringend toe aan een structurele opknapbeurt zodat het ook de stormen die op ons afkomen goed kan doorstaan en door de Nederlanders weer meer vertrouwd wordt als een plek waar je terecht kan, mocht je beschutting, hulp of advies nodig hebben."
...........
Vetgedrukte: Zeg dat maar tegen hulpbehoevende ouderen die niet meer op de deur van het verzorgingshuis mogen kloppen voor hulp of beschutting.