Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Facy66
06-09-2023 om 16:41
felija schreef op 06-09-2023 om 16:11:
[..]
Inderdaad: 'per ongeluk' expres vermelden dat Volt wil dat iedereen veganistisch wordt, right....vegetarisch en veganistisch is nogal een verschil, kennelijk leest ze liever/wil ze liever geen nuances. Net zoals dat stuk over autorijden. En er zijn er velen bij wie het blijft hangen, ook al wordt het daarna 100 keer ontkracht. Heel kwalijk.
Het ligt genuanceerder dan wat die betreffende forumner zei maar hetgeen waar is vind ik ook al zeer bizar, erg extreem, erg beperjend in onze vrijheid en erg nadelig voor ons allemaal met geen enkele significante verbetering voor het milieu en klimaat.
Gebruikersnaaminvullen
06-09-2023 om 16:45
Doemijdieglazenbol schreef op 06-09-2023 om 16:06:
[..]
Volt heeft daar ook ideeen over:
Fossiele subsidies worden stopgezet en vervuilende fabrieken worden gesloten totdat ze zijn verduurzaamd. Verder komt er een verbod voor producenten om ongebruikte kleding en elektronica te vernietigen.
ik weet overigens niet precies wat ik daarvan vind. Ben het ook lang niet met alles eens van ze. Maar op thema’s die ik het meest belangrijk vind, zitten ze heel dicht bij mijn eigen ideeen.
Het is een stevig programma, dat in coalitie niet haalbaar gaat zijn, maar op die manier kunnen we wel een keer het debat starten over echt andere oplossingen.
Daar liggen al 2 problemen, waarvan de grootste het sluiten van bedrijven is. Die kunnen niet zomaar gesloten worden, wettelijke, maar ook de consequenties voor de bevolking. Een debat erover is natuurlijk mooi, maar niet meer dan dat. Laat ze eerst maar wetten maken voor die grootvervuilers en dan kijken naar wat de burger nog kan doen.
Ik wil trouwens best elektrisch gaan rijden, zodra er laadpalen geplaatst kunnen worden, of een warmtepomp nemen als m'n cv-ketel het begeeft, maar dan moet het wel haalbaar zijn.
felija
06-09-2023 om 16:57
Facy66 schreef op 06-09-2023 om 16:41:
[..]
Het ligt genuanceerder dan wat die betreffende forumner zei maar hetgeen waar is vind ik ook al zeer bizar, erg extreem, erg beperjend in onze vrijheid en erg nadelig voor ons allemaal met geen enkele significante verbetering voor het milieu en klimaat.
Wat vind je erg extreem en bizar?
Doemijdieglazenbol
06-09-2023 om 17:00
Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-09-2023 om 16:45:
[..]
Daar liggen al 2 problemen, waarvan de grootste het sluiten van bedrijven is. Die kunnen niet zomaar gesloten worden, wettelijke, maar ook de consequenties voor de bevolking.
eens, maar het narratief dat bedrijven met rust gelaten worden en alleen de arme burger moet inleveren is gewoon incorrect. Nu ook al overigens, al zit er nog heel veel heel scheef.
absor
06-09-2023 om 17:07
ik weet niet hoor maar een warmtepomp kost 15000 euro ofzo, hoe moet ik dat betalen dan??
en volt is erg onrealistisch. Vind het wel soort van aandoenlijk
watertoren
06-09-2023 om 17:09
felija schreef op 06-09-2023 om 16:57:
[..]
Wat vind je erg extreem en bizar?
Je vraagt het niet aan mij maar ik vind het extreem en bizar dat Volt wil dat vegetarisch eten de norm wordt en voor wie nog wel vlees wil eten alleen biologisch vlees te koop is. Ik ga daar nooit aan mee doen want ik eet nog geen dag vegetarisch en als er alleen nog maar biologisch vlees te koop zou zijn dan eet ik daar niks minder om. Ik vind het erg voor de mensen die nu al niet goed rond kunnen komen en dat ze dan hun geliefde stukje vlees afpakken. Mogen mensen nog ergens van genieten in dit land.
redbulletje
06-09-2023 om 17:16
felija schreef op 06-09-2023 om 16:11:
[..]
Inderdaad: 'per ongeluk' expres vermelden dat Volt wil dat iedereen veganistisch wordt, right....vegetarisch en veganistisch is nogal een verschil, kennelijk leest ze liever/wil ze liever geen nuances. Net zoals dat stuk over autorijden. En er zijn er velen bij wie het blijft hangen, ook al wordt het daarna 100 keer ontkracht. Heel kwalijk.
Alsof vegetarisch nog niet erg genoeg is?
En in de praktijk komt het er op neer dat het merendeel van de mensen geen elektrische auto kan betalen dus verlies van vrijheid en mobiliteit. OV en deelauto's zijn no way alternatief voor een eigen auto.
redbulletje
06-09-2023 om 17:17
absor schreef op 06-09-2023 om 17:07:
ik weet niet hoor maar een warmtepomp kost 15000 euro ofzo, hoe moet ik dat betalen dan??
en volt is erg onrealistisch. Vind het wel soort van aandoenlijk
Ook dat. En met de absurd hoge tarieven voor elektriciteit verdien je dat ook nooit meer terug.
Daglichtlamp
06-09-2023 om 17:20
Praktisch gezien hebben we niet genoeg aarde's voor de manier waarop wij leven. Hoe langer wij wachten met aanpassen, hoe moeilijker het in de toekomst gaat worden voor onze nakomelingen.
Poezenmeisje
06-09-2023 om 17:24
Elektriciteit opwekken gebeurt met fossiele energie.
Het produceren van zonnepanelen is zeer vervuilend.
Kleine elektrische auto's wegen meer dan bezineauto's. Die verplaatsen kost zeker vier keer meer energie/vervuiling.
absor
06-09-2023 om 17:25
Daglichtlamp schreef op 06-09-2023 om 17:20:
Praktisch gezien hebben we niet genoeg aarde's voor de manier waarop wij leven. Hoe langer wij wachten met aanpassen, hoe moeilijker het in de toekomst gaat worden voor onze nakomelingen.
Praktisch gezien hebben we in ieder geval niet genoeg aarde om de wereldbevolking exponentieel te laten groeien dus
redbulletje
06-09-2023 om 17:26
Het is naïef om je eigen welvaart op te offeren voor de toekomst. Het begint precies een dwang religie te lijken waarin we vooral sober moeten leven voor een beter hiernamaals.
Alleen nu zouden we wijzer moeten zijn. Het westen maakt zichzelf in rap tempo kapot terwijl de BRICs landen onze welvaartspositie overnemen. Zij hebben geen last van calvinistische trekjes en openen gewoon nog wat kolencentrales.
redbulletje
06-09-2023 om 17:28
absor schreef op 06-09-2023 om 17:25:
[..]
Praktisch gezien hebben we in ieder geval niet genoeg aarde om de wereldbevolking exponentieel te laten groeien dus
Dit idd. Over de toenemende overbevolking zwijgt men in alle toonaarden terwijl dat juist het grootste probleem is.
Loeki72
06-09-2023 om 17:29
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 15:46:
[..]
Vlees en vis moeten gewoon betaalbaar blijven voor de gewone man. Niet alleen biefstuk maar juist ook goedkoop gehakt.
Het is nu al belachelijk duur geworden dus als die groene communisten hun zin krijgen eet straks alleen de elite nog fatsoenlijk. Ik hoop dat dat besef voor de verkiezingen goed ingedaald is.
Dat voorstel van BBB vind ik juist een reactie op de groene indoctrinatie die blijkbaar kritiekloos geaccepteerd wordt op scholen. Hoog tijd voor tegengas!
Ik vind meldpunten het begin van een fascistisch regime. Ik denk dat men steeds meer toegaat naar de situatie van ongeveer 100 jaar gelden. toen vonden veel mensen het ook prima om andere geluiden te horen en mensen aan te geven.
absor
06-09-2023 om 17:30
redbulletje schreef op 06-09-2023 om 17:26:
Het is naïef om je eigen welvaart op te offeren voor de toekomst. Het begint precies een dwang religie te lijken waarin we vooral sober moeten leven voor een beter hiernamaals.
Alleen nu zouden we wijzer moeten zijn. Het westen maakt zichzelf in rap tempo kapot terwijl de BRICs landen onze welvaartspositie overnemen. Zij hebben geen last van calvinistische trekjes en openen gewoon nog wat kolencentrales.
En logisch. Hier is met de industrialisatie enorme welvaart gekomen. Slecht voor het milieu: iedereen een auto, iedereen een eigen huis, dagelijks douchen, nieuwe kleren kopen ipv repareren, nieuwe inboedel als er op uitgekeken bent, elk jaar (paar keer) op vakantie enz enz enz. En landen waar die welvaart nog niet is werken er hard aan het ook te krijgen. Can’t blame them