Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2023 om 22:05

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling

Peiling

Op welke partij stem jij?
255 stemmen
10%
2%
5%
0%
8%
9%
16%
19%
2%
2%
2%
1%
0%
7%
13%
1%
0%
4%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
impala schreef op 01-09-2023 om 15:33:

Ik zie een coalitie aankomen met de partij van Omtzigt. Heeft hij ook meteen een premierskandidaat. Ik ga zeker op Mona stemmen. Nuchter en pragmatisch met een liberale inslag en een sociaal hart. Zo ken ik Mona Keijzer en dat is precies wat we nodig hebben. De burger zal bij haar ook zeker niet onderdoen voor de boer.

BBB stond eerder niet direct op mijn lijstje trouwens.

Mooi dat Mona premierskandidaat word voor de BBB.

Daglichtlamp schreef op 01-09-2023 om 15:25:

[..]

Maar goed dat de BBB waarschijnlijk toch niet de grootste wordt. Ik had verwacht dat ze een premierskandidaat met meer gewicht zouden vinden.

Gelukkig niet zo'n 'gewicht' zoals we de laatste jaren hadden. Het gaat niet om 'gewicht' maar om kwaliteit. En dat hebben Mona, Pieter en Carolien.

ik neig gewoon naar VVD. Een eerste vrouwelijke MP als Dilan zie ik wel zitten. Mona Keizer is niet mijn type maar we gaan het zien.

Maar ik ga gewoon de programma's eens goed doornemen tzt. 

Mijn speerpunten zijn werken moet lonen. Dus een groter verschil tussen inkomsten uit arbeid en aanvullende inkomsten met toeslagen. Daarnaast het toeslagensysteem beduidend vereenvoudigen. En, maar dat is heel lastig, toeslagen alleen voor diegene die het nodig hebben omdat ze of te winig verdienen of niet kunnen werken. Geen recht op toeslagen wanneer je er zelf voor kiest 3 dagen te werken. Dan bekostig je dat maar lekker zelf.

Stimuleer mensen ook om fulltime te werken. We hebben geld nodig om ons sociaal stelsel te bekostigen. Hoe meer er gewerkt wordt hoe meer geld er is voor dat sociale stelsel.

Arbeidsmigranten betalen minder premies maar in ruil daarvoor kunnen ze ook geen aanspraak maken op het sociale stelsel na 6 maanden gewerkt te hebben in Nederland. 

Geen hogere accijzen op fossiele brandstoffen totdat het alternatief voor iedereen betaalbaar en bereikbaar is. En een prijsplafond op gasverbruik voor alle huishoudens. 

Ik werk 6 dagen per week, daarvan mag ik best wat meer overhouden. Een AOV is schreeuwend duur, ik betaal 600 euro per maand en ben nog uitgesloten voor bepaalde aandoeningen ook. Maak de AOV betaalbaar voor alle ondernemers.

En versoepel het ontslagrecht. Op die manier zullen ondernemers veel eerder geneigd zijn mensen in vaste dienst te nemen. Ziektekosten van personeel dient betaald te worden vanuit de overheid en niet vanuit de o deelnemer die daar ook weer een bizar hoge premie voor kan betalen bij de verzekeringsmaffia. 

En laat de HRA voor wat die is. Alsmede de kleine zelfstandigen aftrek. Gewoon zo laten. 

Miraval schreef op 01-09-2023 om 16:01:

En laat de HRA voor wat die is. Alsmede de kleine zelfstandigen aftrek. Gewoon zo laten.

Waarom zou de hardwerkende huurder andermans koopwoning mee moeten betalen? Waarom zou dat liberaal zijn?

Mona Keijzer is liberaler dan de VVD de afgelopen jaren. Ze schreef deze zomer een essay waarin ze haar visie op de rol van de overheid uiteenzet. 
Ik heb het gelezen en wist het toen zeker: als ze meedoet, ga ik op haar stemmen. 

https://denieuwedenktank.nl/de-weg-naar-de-hel-is-geplaveid-met-goede-bedoelingen/

Mona Keijzer stond op het punt de politiek te verlaten, zei ze tijdens de persconferentie. ‘En toen schreef ik dat essay: waarom faalt de overheid bijna altijd? En ik voelde gewoon het politieke vuur weer branden.’ 

https://www.ewmagazine.nl/nederland/opinie/2023/07/mona-keijzer-premierskandidaat-bbb-waarom-beleid-telkens-faalt-en-hoe-het-anders-kan-1047506/

Korte quote uit het essay:
Rode draad is een overheid en politiek die beloften doen die ze niet kunnen waarmaken vanuit de overtuiging dat een goede samenleving absoluut bereikbaar is en van hogerhand afgedwongen moet worden. De burger is inmiddels gewend aan een overheid die zich opstelt als probleemmanager en spreekt deze overheid op die maakbaarheidsbelofte aan. Deze gang van zaken loopt inmiddels tegen zijn grenzen aan en het is belangrijk dat we een andere afslag gaan nemen.

Het is een lang stuk , waarin ze haar visie geeft op alle politieke issues die momenteel spelen. Dus wil je weten waar Mona Keijzer voor staat, lees dan dit stuk. 

Daglichtlamp schreef op 01-09-2023 om 16:08:

[..]

Waarom zou de hardwerkende huurder andermans koopwoning mee moeten betalen? Waarom zou dat liberaal zijn?

Ach als je zo moet gaan denken...

Idereen betaalt toch iets anders mee voor elkaar? En ik werk ook heel hard hoor ook al heb ik een koopwoning. En voor de huursubsidies als je het dan zo zwart wit wil maken.

Miraval schreef op 01-09-2023 om 16:40:

[..]

Ach als je zo moet gaan denken...

Idereen betaalt toch iets anders mee voor elkaar? En ik werk ook heel hard hoor ook al heb ik een koopwoning. En voor de huursubsidies als je het dan zo zwart wit wil maken.

Wat mij betreft vervangen we de hypotheekrente aftrek voor iets dat vergelijkbaar is met de huurtoeslag. Wat alleen beschikbaar is voor mensen die het nodig hebben.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-09-2023 om 16:47

Daglichtlamp schreef op 01-09-2023 om 16:44:

[..]

Wat mij betreft vervangen we de hypotheekrente aftrek voor iets dat vergelijkbaar is met de huurtoeslag. Wat alleen beschikbaar is voor mensen die het nodig hebben.

Dat lijkt me een beter idee. Want van HRA hebben de rijksten/hoogste inkomens het grootste voordeel. Zij vallen immers in een hoger belastingtarief en hebben over het algemeen de duurdere huizen dus hoogste hypotheken.

[..]

Ja dat vind ik ook prima. Maar daar is geen sprake van. Alleen maar van complete afschaffing.

Poezenmeisje schreef op 01-09-2023 om 19:55:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1060679/oud-fractievoorzitter-cda-herma-hemmen-uit-ter-apel-op-kandidatenlijst-bbb-update

Voormalig fractievoorzitter CDA uit Ter Apel op de BBB-lijst. Teleurgesteld dat 'haar' CDA niet thuis gaf ten tijde van de 'buitenslaapcrisis'.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/956873/teleurgesteld-in-asielbeleid-fractievoorzitter-zegt-cda-westerwolde-vaarwel

Verkeerde prioriteiten dus wat betreft de Ter Apelse bevolking...

[..]

En zo valt Jan Modaal er natuurlijk weer buiten. 

Facy66 schreef op 01-09-2023 om 20:13:

[..]

En zo valt Jan Modaal er natuurlijk weer buiten.

dan is het wel voor heel veel mensen beter geregeld:

Anno 2022 lijken nog ongeveer 200.000 van de 8 miljoen huishoudens op Jan Modaal. Vijftig jaar geleden was dit het traditionele kostwinnersgezin en aan de definitie van Jan Modaal voldeed een groot deel van de huishoudens. Tegenwoordig zijn huishoudens veel pluriformer en dat vraagt dus ook om een andere benadering van de koopkrachtpresentatie en -berekening.

https://www.cpb.nl/column-hoe-jan-modaal-een-gezicht-en-gezin-kreeg

De wereld is zoveel complexer geworden dan in de tijd van Jan, dat het voor ons moeilijk te doorgronden is welke maatregelen welke groepen precies gaan raken. En niet alleen voor ons, bij financiën bleek uit eigen onderzoek, dat heel veel maatregelen niet zo uitgepakt hebben als waar ze voor ontworpen zijn.

Denk dat we vooral naar de grote lijnen moeten kijken. En die oneliners en versimpelde oplossingen met een flinke bak zout moeten nemen. Uiteindelijk zullen er waarschijnlijk toch weer ingewikkelde compromissen moeten worden gesloten, zoals het er nu uitziet. 

Over de HRA an sich heb ik niet zo’n mening (al heb ik een koophuis). Het woonbeleid als geheel vind ik belangrijker, want dat is de afgelopen jaren flink achteruit gegaan. En icm met én het tekort aan mensen in die branche, én het mogelijk aan banden willen leggen van arbeidsmigratie én het stikstofprobleem wat bouwen remt, gaat dat geen eenvoudige opdracht zijn. 

nieuwsuur gezien? Vd plas reageert nogal geïrriteerd op vragen die ik niet zo vreemd vindt. Zoals; dit zijn best rechtse mensen, wat zegt dat over uw partij? (Ze probeerde zich immers als partij van het midden te presenteren). Beetje gekke sfeer. 

Coreopsis schreef op 01-09-2023 om 16:47:

[..]

Dat lijkt me een beter idee. Want van HRA hebben de rijksten/hoogste inkomens het grootste voordeel. Zij vallen immers in een hoger belastingtarief en hebben over het algemeen de duurdere huizen dus hoogste hypotheken.

Dat dacht ik niet, als je in het hoogste belastingtarief valt van 49,5 %, mag je 36,3% aftrekken. Daarnaast is er de Villabelasting een hoger eigenwonigforfait.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.