Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
redbulletje
26-08-2023 om 20:54
Ik hou mn hart vast voor de verkiezingen. Omtzigt had het hele systeem mee om kunnen gooien als hij zijn krachten gebundeld had met BBB. Maar nu met zn eigen partij komt hij (nog) niet met echte gamechangers zoals het klimaatbeleid op de schop en dat geld naar koopkracht dmv verlaging energiebelasting. Hij reageert verontwaardigd dat de benzine in januari omhoog gaat terwijl hij notabene zelf gestemd heeft voor verhoging van de accijnzen.
En ik vrees voor de naieviteit van de groene stemmers die blijkbaar nog te weinig besef hebben van de stijgende kosten van levensonderhoud en welvaart als ze op de klimaatpaus stemmen. Ik hoor elke keer dat liedje van Genesis, Jesus he knows me, als de hypocrieten van de groene partijen zeggen wat we allemaal moeten opgeven terwijl ze zelf in luxe baden en de wereld over blijven vliegen.
Zweden lijkt het licht gezien te hebben zowel op asiel als klimaat, maar Nederland zou wel ns eerst nog dieper de afgrond in kunnen gaan voor men eindelijk het licht ziet.
redbulletje
26-08-2023 om 20:55
impala schreef op 26-08-2023 om 20:19:
Timmermans die GL naar het midden trekt?? En zo Omtzigt en vd Plas meeneemt??
Zijn ze bij de Volkskrant aan de paddo's of zo ?
Die zijn net zo extreem als die groene luchtfietsers.
SophieHowl
26-08-2023 om 23:22
De PvdD is ook opvallend stabiel en staat weer op winst waarmee zij hoger scoort dan CDA, SP en D’66.
Doemijdieglazenbol
26-08-2023 om 23:51
Daglichtlamp schreef op 26-08-2023 om 15:28:
https://www.ad.nl/politiek/weer-politici-weg-bij-ja21-kritiek-op-rol-nanninga~a58cc0a7/
JA21 is ook klaar denk ik.
Is er ergens een lijstje van hoe lang partijen bestaan/functioneren na aantreden Eerdmans/Nanninga? Volgens mij zijn die recordhouder in snel om zeep brengen van hun eigen organisaties.
Doemijdieglazenbol
26-08-2023 om 23:55
redbulletje schreef op 26-08-2023 om 20:54:
Ik hoor elke keer dat liedje van Genesis, Jesus he knows me
die hoor ik ook heel vaak in mijn hoofd. Maar ik hoor de laatste tijd nog vaker “if you tolerate this (then your children will be next)” van manic street preachers in mijn hoofd.
Doemijdieglazenbol
27-08-2023 om 00:02
Daglichtlamp schreef op 26-08-2023 om 18:59:
Ik ben optimistisch over de komende verkiezingen. Mijn voorkeurskabinet is altijd in het midden. De huidige peilingen lijken dat goed mogelijk te maken.
Mijn voorkeurskabinet ook. Ik hoop met je mee. 🤞🏻 wel met wat extra aandacht voor de burgers met een zwakkere uitgangspositie, want die hebben echt de grootste klappen gehad de afgelopen jaren.
Mijn hoofd blijft maar terugkomen bij dit: https://nos.nl/artikel/2482003-eigen-onderzoek-ministerie-veel-fiscale-regelingen-werken-niet-goed
Het ministerie onderzocht 73 regelingen. Daarvan bleken er 11 naar behoren te functioneren. In 41 gevallen was het onzeker of de fiscale regelingen goed werkten en in 21 gevallen waren ze niet effectief, schrijft demissionair staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) in een brief aan de Tweede Kamer.
het is oorverdovend stil rondom deze kwestie, maar als we daar toch eens goed naar kunnen kijken? Ik ben geen fan van Omtzigts levensbeschouwing en politieke “kleur”, maar als hij dit toch eens goed op de agenda zou krijgen, zou dat me best wat waard zijn.
Fleurtje_5
27-08-2023 om 02:21
Is hier al genoemd dat Tweede Kamervoorzitter Vera Bergkamp na de verkiezingen in november stopt?
En Lucille Werner komt straks ook niet meer terug in de Tweede Kamer.
absor
27-08-2023 om 08:32
Fleurtje_5 schreef op 27-08-2023 om 02:21:
Is hier al genoemd dat Tweede Kamervoorzitter Vera Bergkamp na de verkiezingen in november stopt?
En Lucille Werner komt straks ook niet meer terug in de Tweede Kamer.
Die laatste is me echt nooit opgevallen in de kamer.
Daglichtlamp
27-08-2023 om 08:54
absor schreef op 27-08-2023 om 08:32:
[..]
Die laatste is me echt nooit opgevallen in de kamer.
89ste in de politieke index. Dus inderdaad niet een erg actief kamerlid.
Schemerlampje
27-08-2023 om 10:08
Daglichtlamp schreef op 27-08-2023 om 08:54:
[..]
89ste in de politieke index. Dus inderdaad niet een erg actief kamerlid.
Ik denk, maar weet het niet, dat zij op andere plekken actiever is geweest. Dat ze meer het land is in geweest dan in de kamer. Haar speerpunt is de verbetering van allerlei dingen voor mensen met een handicap. Ik schat zo maar in dat, met alle crisissen die er spelen, dat niet een veelbesproken thema is in de kamer.
Loeki72
27-08-2023 om 10:39
Schemerlampje schreef op 27-08-2023 om 10:08:
[..]
Ik denk, maar weet het niet, dat zij op andere plekken actiever is geweest. Dat ze meer het land is in geweest dan in de kamer. Haar speerpunt is de verbetering van allerlei dingen voor mensen met een handicap. Ik schat zo maar in dat, met alle crisissen die er spelen, dat niet een veelbesproken thema is in de kamer.
Ik heb inderdaad gelezen dat ze heel druk bezig is geweest voor de minder valide medemens. Maar ja, daar scoor je niet mee op die index.
Schemerlampje
27-08-2023 om 10:43
Loeki72 schreef op 27-08-2023 om 10:39:
[..]
Ik heb inderdaad gelezen dat ze heel druk bezig is geweest voor de minder valide medemens. Maar ja, daar scoor je niet mee op die index.
Dat snap ik dat ze daar dan minder op scoort, maar dat wil dus niet zeggen dat ze niet actief is geweest, zoals Daglichtlamp zei.
Facy66
27-08-2023 om 11:28
redbulletje schreef op 26-08-2023 om 20:54:
Ik hou mn hart vast voor de verkiezingen. Omtzigt had het hele systeem mee om kunnen gooien als hij zijn krachten gebundeld had met BBB. Maar nu met zn eigen partij komt hij (nog) niet met echte gamechangers zoals het klimaatbeleid op de schop en dat geld naar koopkracht dmv verlaging energiebelasting. Hij reageert verontwaardigd dat de benzine in januari omhoog gaat terwijl hij notabene zelf gestemd heeft voor verhoging van de accijnzen.
En ik vrees voor de naieviteit van de groene stemmers die blijkbaar nog te weinig besef hebben van de stijgende kosten van levensonderhoud en welvaart als ze op de klimaatpaus stemmen. Ik hoor elke keer dat liedje van Genesis, Jesus he knows me, als de hypocrieten van de groene partijen zeggen wat we allemaal moeten opgeven terwijl ze zelf in luxe baden en de wereld over blijven vliegen.
Zweden lijkt het licht gezien te hebben zowel op asiel als klimaat, maar Nederland zou wel ns eerst nog dieper de afgrond in kunnen gaan voor men eindelijk het licht ziet.
Helemaal eens met deze post. Omtzigt is slecht nieuws voor Nederland. Zijn opvattingen zijn ook niet best. Pro EU, pro woke en pro klimaatzooi.
Ik hoop dat mensen wijs stemmen, maar ik vrees ervoor.
Facy66
27-08-2023 om 11:29
Friezinnetje schreef op 26-08-2023 om 11:40:
[..]
Als je niks wilt opgeven moet je ook niet zeuren. Als alles wat duurder wordt, dan ga je maar niet 3 keer per jaar op vakantie. Of elke week uit eten.
En wat krijgen we ervoor terug. Alleen maar inleveren voor niets en de wereld redden we er echt niet mee hoor.
Poezenmeisje
27-08-2023 om 11:31
Facy66 schreef op 27-08-2023 om 11:29:
[..]
En wat krijgen we ervoor terug. Alleen maar inleveren voor niets en de wereld redden we er echt niet mee hoor.
Een schoon geweten...
ofzoiets...