Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Poezenmeisje
23-08-2023 om 00:15
redbulletje schreef op 22-08-2023 om 16:35:
[..]
Wat was het ook al weer? 0,0036 graden dat het minder zou opwarmen door er al die miljarden op stuk te slaan? Beter het er nog een paar jaar lekker van nemen ipv ons in de armoede te storten.
Ik geloof dat je nog twee nulletjes mist. 0,000036 graden Celsius.
Zesendertigmiljoenste graad Celsius.
Moirmel
23-08-2023 om 00:27
redbulletje schreef op 22-08-2023 om 22:43:
[..]
Beter dan in de hedendaagse versie van godsdienst trappen die sober leven voorschrijft met als beloning de hemel na de dood.
Er wordt helemaal niet gezwaaid met een beloning na de dood, waar ze naar zoeken is een manier om toekomstige generaties hetzelfde comfort te geven als in dewelke wij zijn opgegroeid.
Kan heel goed begrijpen dat jij daar geen bal om geeft, maar zeg het dan ook vlakaf: al de mensen na mij kunnen lijden zolang ik het nu maar comfortabel heb.
En als je dit zegt, begrijp dan ook hoe cynisch dit klinkt uit de mond van iemand die van andere mensen afhankelijk is om in leven te blijven.
En nogmaals, sorry RB, maar op dit punt liggen onze meningen mijlver uit elkaar.
Daglichtlamp
23-08-2023 om 05:18
Fleurtje_5 schreef op 22-08-2023 om 19:18:
[..]
Renske is gestopt in de Tweede Kamer. Lilian Marijnissen doet het heel goed. Zij is fractievoorzitter. Pieter verdiend het niet om op een tweede plaats te komen. Pieter doet het goed. Lilian doet het goed.
Daarbij snap ik niet dat haar partij nooit echt goed scoort met verkiezingen. Tenminste niet zoals ze zou moeten kunnen scoren.
Als alle goede Kamerleden fractievoorzitter zouden moeten zijn hoeveel partijen krijgen we dan? Bij de tien best scorende Kamerleden zitten maar twee fractievoorzitters. Waar Kamerleden recht op hebben is gesteund en ondersteund worden door hun partij. Daar heeft het CDA inderdaad in gefaald bij Omtzigt.
redbulletje
23-08-2023 om 08:50
Moirmel schreef op 23-08-2023 om 00:27:
[..]
Er wordt helemaal niet gezwaaid met een beloning na de dood, waar ze naar zoeken is een manier om toekomstige generaties hetzelfde comfort te geven als in dewelke wij zijn opgegroeid.
Kan heel goed begrijpen dat jij daar geen bal om geeft, maar zeg het dan ook vlakaf: al de mensen na mij kunnen lijden zolang ik het nu maar comfortabel heb.
En als je dit zegt, begrijp dan ook hoe cynisch dit klinkt uit de mond van iemand die van andere mensen afhankelijk is om in leven te blijven.
En nogmaals, sorry RB, maar op dit punt liggen onze meningen mijlver uit elkaar.
Er worden onrealistische sprookjes beloofd net zoals in religie. Klimaatverandering is van alle tijden, de wereld kende ijstijden en tropische perioden. Zonder dat er industrie bestond. Het is grootheidswaanzin te denken dat de mens dit af kan kopen door zn verworven comfort op te geven.
Voor de toekomstige generatie wordt helemaal niet gezorgd dat ze ons comfort krijgen. Ze willen ons tenslotte uit de auto en vliegtuig jagen. Het zal als het zo doorgaat alleen nog maar beschikbaar zijn voor de rijken. Jan Modaal heeft het nakijken. Die betaalt zich alleen blauw.
redbulletje
23-08-2023 om 08:55
Poezenmeisje schreef op 23-08-2023 om 00:15:
[..]
Ik geloof dat je nog twee nulletjes mist. 0,000036 graden Celsius.
Zesendertigmiljoenste graad Celsius.
Nog erger dan ik al dacht dus. Hier geven wij straks dus gedwongen onze auto reizen en vliegvakanties voor op omdat het onbetaalbaar gemaakt wordt voor dit soort onzin.
En in zuidelijk Europa worden overal stuwmeren verwijderd waardoor er watertekort en ontstaan. Ook zo'n bizarre ontwikkeling.
Aviendha
23-08-2023 om 09:10
redbulletje schreef op 23-08-2023 om 08:50:
[..]
Er worden onrealistische sprookjes beloofd net zoals in religie. Klimaatverandering is van alle tijden, de wereld kende ijstijden en tropische perioden. Zonder dat er industrie bestond. Het is grootheidswaanzin te denken dat de mens dit af kan kopen door zn verworven comfort op te geven.
Ik ben het deels met je eens dus ik zal worden gezien als deels een gekkie
vetgedrukte is een wetenschappelijk feit. En met alle tijden hebben we het over duizenden, miljoenen, miljarden jaren. Onze klimaatwetenschap gaat over de laatste decennia. Daarvoor kon met het immers niet nauwkeurig meten. Een fractie dus, als je naar het hele plaatje kijkt. Iedereen met een wetenschappelijke achtergrond zou dit moeten begrijpen dus ik vind het vreemd dat we in de media maar één kant van het verhaal zien. Of misschien zijn ze bang dat het anders te complex of onheilspellend wordt voor de burger dus focussen ze zich maar op het scenario dat we inderdaad de boel kunnen redden.
Los van mijn kritiek over het onvermogen van de hedendaagse wetenschap om verregaande conclusies te trekken over iets wat miljarden jaren beslaat, weet ik vrij zeker dat de huidige maatschappij (globalisatie, kapitalisme en alles wat daarbij hoort) niet goed voor de aarde is. De grond wordt letterlijk uitgeput met al die genetisch gemodificeerde gewassen om maar snel snel snel te kunnen produceren. En wat dacht je van de vervuiling in de oceaan, bossenkap, smog, etc. Dat kan toch niet goed zijn? De uitstoot van al die troep kan de aarde wel opwarmen. Maar misschien was het evengoed gebeurt, of stond het te gebeuren. Dat kunnen we niet zeker weten.
Ik had nog een stuk willen doorschrijven over dat ik wel vind dat we wat comfort moeten opgeven of in elk geval niet zo moeten overproduceren en -consumeren, maar dat de hele wereld dat dan samen moet doen en niet alleen een paar burgers in Europa. Maar ik moet mn klimaatverwoestende peuter aandacht gaan geven.
Fleurtje_5
23-08-2023 om 10:58
redbulletje schreef op 23-08-2023 om 08:50:
[..]
Voor de toekomstige generatie wordt helemaal niet gezorgd dat ze ons comfort krijgen. Ze willen ons tenslotte uit de auto en vliegtuig jagen. Het zal als het zo doorgaat alleen nog maar beschikbaar zijn voor de rijken. Jan Modaal heeft het nakijken. Die betaalt zich alleen blauw.
Gelukkig, ik ben niet de enige.
Ik zit me al heel lang af te
vragen of ik de enige was die zo'n geweldige schooljuf had. Zij vertelde
vroeger al dat klimaten gingen veranderen. Dat seizoenen langzaam opschoven.
Dat het vroeger steenkoud was waar nu tropische temperaturen zijn en
andersom. Dat er fossielen gevonden worden wat aan toont dat daar ooit
een zee was. In Limburg loopt een lange autoweg met aan een kant een soort
lange hoge duin. Daar waar die weg loopt stroomde vroeger de maas. En
die Maas stroomt nu tig tig kilometers verderop.
Fleurtje_5
23-08-2023 om 11:00
redbulletje schreef op 23-08-2023 om 08:55:
[..]
Nog erger dan ik al dacht dus. Hier geven wij straks dus gedwongen onze auto reizen en vliegvakanties voor op omdat het onbetaalbaar gemaakt wordt voor dit soort onzin.
En in zuidelijk Europa worden overal stuwmeren verwijderd waardoor er watertekort en ontstaan. Ook zo'n bizarre ontwikkeling.
Inderdaad bizar.
Poezenmeisje
23-08-2023 om 12:07
Fleurtje_5 schreef op 23-08-2023 om 11:00:
[..]
Inderdaad bizar.
Het kan erger.
Deze Indiase bobo wilde zijn telefoon terugvinden...
Een Indiase ambtenaar heeft afgelopen week een stuwmeer deels laten leegpompen omdat zijn telefoon in het water was gevallen. Uiteindelijk werd er twee miljoen liter water weggepompt voordat het toestel gevonden was. De telefoon overleefde de drie dagen op de bodem niet.
Daglichtlamp
23-08-2023 om 12:26
redbulletje schreef op 23-08-2023 om 08:55:
[..]
Wat verwijderd wordt zijn dammen die hun functie hebben verloren. Grote stuwmeren die van belang zijn voor de (drink-)watervoorziening worden in zuid-Europa ook steeds leger, maar dat wordt veroorzaakt door de droogte en de warmte.
Inmiddels heeft dit ook niet veel meer met de Nederlandse verkiezingen te maken. Hebben we niet nog een bestaand draadje over klimaat? https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/om-klimaat-en-milieudoelen-te-halen-moet-iedereen-zijn-steentje-bijdragen?page=10
Miraval
23-08-2023 om 12:33
Aviendha schreef op 23-08-2023 om 09:10:
[..]
Ik ben het deels met je eens dus ik zal worden gezien als deels een gekkie
vetgedrukte is een wetenschappelijk feit. En met alle tijden hebben we het over duizenden, miljoenen, miljarden jaren. Onze klimaatwetenschap gaat over de laatste decennia. Daarvoor kon met het immers niet nauwkeurig meten. Een fractie dus, als je naar het hele plaatje kijkt. Iedereen met een wetenschappelijke achtergrond zou dit moeten begrijpen dus ik vind het vreemd dat we in de media maar één kant van het verhaal zien. Of misschien zijn ze bang dat het anders te complex of onheilspellend wordt voor de burger dus focussen ze zich maar op het scenario dat we inderdaad de boel kunnen redden.
Los van mijn kritiek over het onvermogen van de hedendaagse wetenschap om verregaande conclusies te trekken over iets wat miljarden jaren beslaat, weet ik vrij zeker dat de huidige maatschappij (globalisatie, kapitalisme en alles wat daarbij hoort) niet goed voor de aarde is. De grond wordt letterlijk uitgeput met al die genetisch gemodificeerde gewassen om maar snel snel snel te kunnen produceren. En wat dacht je van de vervuiling in de oceaan, bossenkap, smog, etc. Dat kan toch niet goed zijn? De uitstoot van al die troep kan de aarde wel opwarmen. Maar misschien was het evengoed gebeurt, of stond het te gebeuren. Dat kunnen we niet zeker weten.
Ik had nog een stuk willen doorschrijven over dat ik wel vind dat we wat comfort moeten opgeven of in elk geval niet zo moeten overproduceren en -consumeren, maar dat de hele wereld dat dan samen moet doen en niet alleen een paar burgers in Europa. Maar ik moet mn klimaatverwoestende peuter aandacht gaan geven.
Eens!
Er wordt logischerwijs gekeken naar wat wij in Nederland kunnen doen, maar echt dat zet gewoon geen zoden aan de dijk en Jan Modaal is over het algemeen de grootste gedupeerde van de maatregelen. Zelfs wanneer heel Europa klimaatneutraal wordt heeft het te weinig invloed op de hele aarde.
De hele wereld zal mee moeten doen. Maar de grootst groeiende economieën voelen daar niks voor. En als je dan leest wat Saudi-Arabië allemaal voor (bouw)plannen heeft dan vraag ik me weleens af zijn wij nou de gekkies of zijn hun het?
Ik ben helemaal voor schonere energie, schonere auto's maar wel wanneer dat betaalbaar is voor iedereen. En niet iedereen op kisten jagen door het alternatief maar in prijs te verhogen. Zorg er gewoon eerst voor dat al die schonere maatregelen voor iedereen beschikbaar zijn en ga dan pas iets doen aan de prijs van fossiele brandstoffen.
Doemijdieglazenbol
23-08-2023 om 12:59
Jan Modaal bestaat nauwelijks meer. Nog zo'n 200.000 mensen vallen daaronder (zie bijvoorbeeld: https://www.cpb.nl/column-hoe-jan-modaal-een-gezicht-en-gezin-kreeg). Dat is meteen een van de problemen van ons stelsel, omdat dat wel ooit ingericht is voor Jan Modaal en toen beetje bij beetje aanpassingen zijn gedaan. Sterk aan Omtzigt inzet om daar eindelijk fundamenteel iets aan te doen.
Iedere partij die Jan Modaal centraal zet, zet slechts een heel klein gedeelte van Nederland centraal, een oude werkelijkheid die niet meer bestaat. Wel goed om dat in het achterhoofd te houden. Ik neem dat echt mee in mijn stemoverwegingen.
Daglichtlamp
23-08-2023 om 14:29
Nilüfer Gündoğan, voormalig Tweede Kamerlid voor Volt, verlaat ook de landelijke politiek. Geen verrassing denk ik, ze past ook niet echt bij de bestaande partijen en als nieuwe partij is ze kansloos schat ik in.
Fleurtje_5
23-08-2023 om 15:00
impala schreef op 22-08-2023 om 08:30:
[..]
Mooi, hoef ik dit niet meer te typen.
Impala, ik moet hier heel effe offtopic gaan. Komt ie:
"Ik ben heel blij je op VIA tegen te komen".
Misschien zou ik zelfs op je stemmen als je de politiek in zou gaan.
absor
23-08-2023 om 16:24
fossiele brandstoffen raken een keer op. Niemand wil eigenlijk echt van saoedie arabie en rusland afhankelijk zijn. Ik vind wel dat het heel verstandig is als knappe koppen met elkaar daar wat op bedenken natuurlijk
verder veranderd het klimaat nu eenmaal en daar moeten we ons op aanpassen. En voorbereiden op heel veel klimaatvluchtelingen.