Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
OmaVan2
22-08-2023 om 15:20
Moirmel schreef op 22-08-2023 om 13:24:
[..]
Op dit punt zullen we allicht nooit overeenkomen; maar hoe kortzichtig. Dacht dat de laatste klimaatontkenners nu allicht zouden uitgestorven zijn met de extreme verschijnselen die we de afgelopen jaren hebben gekend maar niet dus.
Nee hoor, op nu.nl staan onder elk bericht over bosbranden of extreme hittegolven tientallen berichten van klimaatontkenners en mensen die zeggen: "We kunnen er niets aan veranderen."
redbulletje
22-08-2023 om 16:35
Moirmel schreef op 22-08-2023 om 13:24:
[..]
Op dit punt zullen we allicht nooit overeenkomen; maar hoe kortzichtig. Dacht dat de laatste klimaatontkenners nu allicht zouden uitgestorven zijn met de extreme verschijnselen die we de afgelopen jaren hebben gekend maar niet dus.
Elke euro die we nu inzetten om de opwarming tegen te gaan of voor klimaatadaptatie zal zich latten dubbel en dik terugbetalen. Wil niet weten hoe West-Europa eruit zal zien met enkele miljoenen klimaatvluchtelingen, laat staan wat er van Nederland overblijft over 60 jaar.
Wat was het ook al weer? 0,0036 graden dat het minder zou opwarmen door er al die miljarden op stuk te slaan? Beter het er nog een paar jaar lekker van nemen ipv ons in de armoede te storten.
redbulletje
22-08-2023 om 16:36
absor schreef op 22-08-2023 om 14:09:
[..]
Ja Pieter is pieter en een uitstekend kamerlid. En begrijp dat hij dat wil blijven
Maar het is totaal geen man om een eigen partij op te richten en te leiden. Kandidaten te gaan zoeken. Een volledig breed partijprogramma te schrijven. Enz enz
als hij voor 10 zetels stemmen krijgt dan geeft dat niet 10 pieters maar vooral veel gedoe.
hij heeft uitstekend samengewerkt met Leijten. Waarom niet voor de sp dan op de lijst. Of de bbb ofzo
Misschien gaat Renske wel voor hem werken nu.
Herfstappeltaart
22-08-2023 om 19:08
redbulletje schreef op 22-08-2023 om 16:35:
[..]
Wat was het ook al weer? 0,0036 graden dat het minder zou opwarmen door er al die miljarden op stuk te slaan? Beter het er nog een paar jaar lekker van nemen ipv ons in de armoede te storten.
En na ons de zondvloed.🙄
Fleurtje_5
22-08-2023 om 19:18
absor schreef op 22-08-2023 om 14:09:
[..]
Ja Pieter is pieter en een uitstekend kamerlid. En begrijp dat hij dat wil blijven
Maar het is totaal geen man om een eigen partij op te richten en te leiden. Kandidaten te gaan zoeken. Een volledig breed partijprogramma te schrijven. Enz enz
als hij voor 10 zetels stemmen krijgt dan geeft dat niet 10 pieters maar vooral veel gedoe.
hij heeft uitstekend samengewerkt met Leijten. Waarom niet voor de sp dan op de lijst. Of de bbb ofzo
Renske is gestopt in de Tweede Kamer. Lilian Marijnissen doet het heel goed. Zij is fractievoorzitter. Pieter verdiend het niet om op een tweede plaats te komen. Pieter doet het goed. Lilian doet het goed.
Daarbij snap ik niet dat haar partij nooit echt goed scoort met verkiezingen. Tenminste niet zoals ze zou moeten kunnen scoren.
Aviendha
22-08-2023 om 19:25
Fleurtje_5 schreef op 22-08-2023 om 19:18:
[..]
Renske is gestopt in de Tweede Kamer. Lilian Marijnissen doet het heel goed. Zij is fractievoorzitter. Pieter verdiend het niet om op een tweede plaats te komen. Pieter doet het goed. Lilian doet het goed.
Daarbij snap ik niet dat haar partij nooit echt goed scoort met verkiezingen. Tenminste niet zoals ze zou moeten kunnen scoren.
Ik weet niet of het DE reden is, maar wat ik zelf vind en van mensen om heen hoor is dat het jammer is dat de SP vaak andere partijen en/of mensen afkraakt in plaats van zelf met een sterk verhaal komen. Het filmpje over Frans Timmermans destijds was grappig, maar eigenlijk gewoon karaktermoord. Het is niet echt classy om zo te werk te gaan zullen we maar zeggen.
En het partijprogramma van de SP is écht heel links, op het extreme af. De ondernemer heeft vrijwel geen recht om zelf beter te worden van de risico's die hij/zij neemt, alles moet eerlijk worden verdeeld. Maar ik betwijfel of de meeste mensen wel partijprogramma's lezen.
citroentje
22-08-2023 om 19:34
Waarom de Sp achterblijft hebben we het eerder over gehad in dit draadje: de doelgroep is zo teleurgesteld in politiek dat ze moeizaam naar stembus te krijgen te zijn en dagelijks bezig zijn met hoe je je huur betaald en of er voldoende groenten in je voedselpakket zitten geeft ook andere prioriteiten dan naar stembus te gaan. Terwijl voor deze mensen wellicht het meest te behalen is, zul je deur na deur moeten gaan om ze te bereiken.
redbulletje
22-08-2023 om 19:35
[..]
Ze hebben geen streng immigratie standpunt. Ik heb zelfs wel eens gemaild maar het antwoord bleef rond de pot draaien.
Daglichtlamp
22-08-2023 om 19:39
citroentje schreef op 22-08-2023 om 19:34:
Waarom de Sp achterblijft hebben we het eerder over gehad in dit draadje: de doelgroep is zo teleurgesteld in politiek dat ze moeizaam naar stembus te krijgen te zijn en dagelijks bezig zijn met hoe je je huur betaald en of er voldoende groenten in je voedselpakket zitten geeft ook andere prioriteiten dan naar stembus te gaan. Terwijl voor deze mensen wellicht het meest te behalen is, zul je deur na deur moeten gaan om ze te bereiken.
En de SP heeft zelfs niet eens geprobeerd om een keer mee te onderhandelen en zo een deel van hun programma te verwezenlijken in een coalitieakkoord.
Aviendha
22-08-2023 om 19:40
citroentje schreef op 22-08-2023 om 19:34:
Dit klopt alleen als de stemmers alleen maar aan zichzelf denken. Je hebt ook SP-stemmers die zelf echt niet beter worden van een betere verdeling tussen arm en rijk (ikzelf dus. Al ben ik niet rijk maar profiteer wel van hypotheekrente-aftrek en de salderingsregeling) maar geloven dat het kapitalisme in de huidige vorm onhoudbaar is. Zowel op menselijk- als klimaatvlak.
De SP gaat trouwens wel super veel de straat op, ook buiten campagnetijd. Ik ben lid en krijg hun blaadje en ze doen allemaal dingen waarmee ze niet echt mee te koop lopen in de media. Bijv. ontbijt fiksen op scholen in Rotterdam waar veel arme kinderen zitten.
citroentje
22-08-2023 om 20:03
@Aviendha ik ben het helemaal met je eens, dat ik uiteindelijk voor de PvDD kies omdat ik meer een systeemversndering wil doet daar niet aan af. Wij hebben in onze familiekluis een persoonlijke brief van Castro aan mijn schoonvader
Diep rood is me dus niet vreemd. Toelichting op die brief alleen prive
Aviendha
22-08-2023 om 20:08
citroentje schreef op 22-08-2023 om 20:03:
@Aviendha ik ben het helemaal met je eens, dat ik uiteindelijk voor de PvDD kies omdat ik meer een systeemversndering wil doet daar niet aan af. Wij hebben in onze familiekluis een persoonlijke brief van Castro aan mijn schoonvader
Diep rood is me dus niet vreemd. Toelichting op die brief alleen prive
Haha je maakt het wel heel spannend!
absor
22-08-2023 om 20:56
[..]
Waarom verdient pieter het om lijsttrekker te worden? Hij heeft nu al aangegeven geen premier te willen zijn maar gewoon in de kamer te willen blijven
Ik vind het helemaal geen lijsttrekker type. Iemand die over werkelijk alles een mening moet hebben en iedereen aan boord moet houden. Het is juist een pitbull op specifieke zaken
redbulletje
22-08-2023 om 22:43
Herfstappeltaart schreef op 22-08-2023 om 19:08:
[..]
En na ons de zondvloed.🙄
Beter dan in de hedendaagse versie van godsdienst trappen die sober leven voorschrijft met als beloning de hemel na de dood.
Doemijdieglazenbol
23-08-2023 om 00:14
redbulletje schreef op 22-08-2023 om 22:43:
[..]
Beter dan in de hedendaagse versie van godsdienst trappen die sober leven voorschrijft met als beloning de hemel na de dood.
Welke hemel? (Behalve die frase van Freek). Volgens mij is er geen mens die klimaatzorgen heeft die daarna de hemel belooft, toch? Of zie jij dat wel?