Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

07-07-2023 om 22:05

Wat ga jij stemmen - de viafora peiling

Peiling

Op welke partij stem jij?
255 stemmen
10%
2%
5%
0%
8%
9%
16%
19%
2%
2%
2%
1%
0%
7%
13%
1%
0%
4%

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Daglichtlamp schreef op 25-07-2023 om 11:28:

Ik wil het gewoon niet meer horen, dat gedoe over asielzoekers die niet werken. Dat maken we als overheid effectief onmogelijk. Door ze het de eerste periode helemaal te verbieden, vervolgens het maar 24 weken per jaar mogelijk te maken, door ze in veel te grote asielzoekers centra in het noorden waar relatief weinig werk is te huisvesten, door ze om de haverklap te laten verhuizen etc. etc. Los dat eerst maar eens op (en nee dat gaat rechts niet doen). Asielzoekers zijn nu helemaal niet aantrekkelijk voor werkgevers. De staat heeft zelfs al een rechtszaak verloren over de 24 weken, maar beleid aanpassen gebeurt niet. Ze wachten eerst tot de laatste beroepsmogelijkheid is uitgeput.

Dit inderdaad. Bah. Ik ken een Syriër die heel graag aan het werk wilde, in zjn thuisland was hij farmaceut, hele intelligente man. Hier moest hij vanwege andere regelgeving onderaan beginnen, dus in een drogist bijvoorbeeld, geen probleem. Boden ze hem een baan aan als taxichauffeur, de beste man had rijangst en vond rijden in het drukke Nederland doodeng. 

Echt hoor, de onwil zat niet aan de kant van de asielzoeker.

Ik vraag me ook af of ik welke baan dan ook zou volhouden als ik maandenlang gehuisvest zou worden in zo'n grote hal die als noodopvang gebruikt wordt. Stel je voor op een kamer met vreemden. Allen gescheiden van de rest van de hal door ultradunne wanden, geen dak meestal. Als ik me alleen al de herrie voor probeer te stellen wordt ik gek. Hoe kun je daar slapen, ontspannen? En dan komt daar nog die onzekere veel te lang durende procedure overheen.

Stel je eens voor dat je asielzoekers wel een echte kans geeft om een baan te vinden en te houden. Goed voor ondernemers, helpt snellere integratie, zorgt voor minder gedoe in asielzoekercentra (want minder verveling). Maakt wellicht nog wat andere arbeidsmigranten overbodig.

Daglichtlamp schreef op 25-07-2023 om 11:58:

Ik vraag me ook af of ik welke baan dan ook zou volhouden als ik maandenlang gehuisvest zou worden in zo'n grote hal die als noodopvang gebruikt wordt. Stel je voor op een kamer met vreemden. Allen gescheiden van de rest van de hal door ultradunne wanden, geen dak meestal. Als ik me alleen al de herrie voor probeer te stellen wordt ik gek. Hoe kun je daar slapen, ontspannen? En dan komt daar nog die onzekere veel te lang durende procedure overheen.

Deze cijfers gaan niet meer over asielzoekers hè, deze gaan over statushouders (dus mensen die al door de procedure heen zijn). De cijfers zijn gebaseerd op een groep die in 2014 instroomde, dus die in de regel ook allang een eigen woning heeft etc. Je hoort mij overigens nergens zeggen dat het hun ‘eigen schuld’ is dat ze niet aan het werk zijn. Wél dat er blijkbaar een probleem is, als veel minder statushouders een baan hebben dan gemiddeld. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

25-07-2023 om 13:07

-Nienke- schreef op 25-07-2023 om 13:04:

[..]

Deze cijfers gaan niet meer over asielzoekers hè, deze gaan over statushouders (dus mensen die al door de procedure heen zijn). De cijfers zijn gebaseerd op een groep die in 2014 instroomde, dus die in de regel ook allang een eigen woning heeft etc. Je hoort mij overigens nergens zeggen dat het hun ‘eigen schuld’ is dat ze niet aan het werk zijn. Wél dat er blijkbaar een probleem is, als veel minder statushouders een baan hebben dan gemiddeld.

Zoals een gat in je cv van al die jaren dat je niet mocht werken. En psychische problemen die je niet kon laten behandelen.

-Nienke- schreef op 25-07-2023 om 13:04:

[..]

Maar zij zijn wel asielzoekers geweest. Dat zij als statushouders geen baan hebben zijn de directe gevolgen van hoe hun situatie als asielzoeker was.

Willen we dus dat meer statushouders een baan hebben, dan moet dat probleem dus aan de bron aangepakt worden en niet pas als ze een status hebben.

Wandelvrouwtje schreef op 25-07-2023 om 13:07:

[..]

Zoals een gat in je cv van al die jaren dat je niet mocht werken. En psychische problemen die je niet kon laten behandelen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/mogen-asielzoekers-werken

‘Al die jaren’ is: een halfjaar. Ik ben het overigens met je eens dat er daarna nog een heleboel bureaucratische rompslomp volgt (het hele systeem is inmiddels dichtgeslibd) en dat ze dus niet meteen na een halfjaar aan de slag kunnen, maar het is dus zeker niet zo dat werken de eerste jaren onmogelijk is. 

-Nienke- schreef op 25-07-2023 om 13:13:

[..]

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/vraag-en-antwoord/mogen-asielzoekers-werken

‘Al die jaren’ is: een halfjaar. Ik ben het overigens met je eens dat er daarna nog een heleboel bureaucratische rompslomp volgt (het hele systeem is inmiddels dichtgeslibd) en dat ze dus niet meteen na een halfjaar aan de slag kunnen, maar het is dus zeker niet zo dat werken de eerste jaren onmogelijk is.

Ook daarna is het praktisch vrijwel  onmogelijk zie mijn eerdere post. Overigens is het een half jaar nadat het asielverzoek in behandeling is genomen. Dus daar kan veel meer tijd tussen zitten.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

25-07-2023 om 13:21

-Nienke- schreef op 25-07-2023 om 13:13:

[..]

Na dat eerste half jaar mag een asielzoeker ook maar zeer beperkt werken. Maximaal 24 weken per jaar. Dat betekent dus: eerste half jaar niet, tweede half jaar wel, derde half jaar niet enzovoort. 

Daglichtlamp schreef op 25-07-2023 om 11:58:

Ik heb nog nooit gehoord dat asielzoekers maandenlang in een grote hal wonen en vandaar uit naar hun werk zouden gaan. Die grote hal is noodopvang en vast alleen de eerste opvang. In azc's hebben asielzoekers toch een eigen kamertje? (In tegenstelling met gastarbeiders die vaak slecht gehuisvest zijn, overdag hard werken, en met meerderen op één kamer liggen)

Logisch dat ze in de de hal nog geen baan hebben.  Ze zijn de taal niet eens meester. 

Maar kansen krijgen ze in Nederland wel.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

25-07-2023 om 13:30

Fleurtje_5 schreef op 25-07-2023 om 13:26:

[..]

Ik heb nog nooit gehoord dat asielzoekers maandenlang in een grote hal wonen en vandaar uit naar hun werk zouden gaan. Die grote hal is noodopvang en vast alleen de eerste opvang. In azc's hebben asielzoekers toch een eigen kamertje?

Logisch dat ze in de de hal nog geen baan hebben. Ze zijn de taal niet eens meester.

nou dat gebeurt wel. In Leeuwarden hebben ze maandenlang in het WTC gezeten, en dat waren de grote hallen, waar anders evenementen werden gehouden. Ze zijn er nu weer weg, maar denk dat ze daar minimaal wel 4 maanden hebben gezeten. Vreselijk. 

Ik zou het wel fijn vinden dat er sneller gekeken wordt, wie er echt asiel kan aanvragen en wie niet. Er komt   genoeg binnen, die prima weer terug kunnen naar eigen land. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

25-07-2023 om 13:33

Coreopsis schreef op 25-07-2023 om 13:21:

[..]

Na dat eerste half jaar mag een asielzoeker ook maar zeer beperkt werken. Maximaal 24 weken per jaar. Dat betekent dus: eerste half jaar niet, tweede half jaar wel, derde half jaar niet enzovoort.

Ja, want stel je voor dat ze recht krijgen op een WW uitkering (waar dan gewoon voor gewerkt is....). Daarvoor moet je 26 weken gewerkt hebben.

Wat mij helpt is nederigheid en dankbaarheid, dankbaarheid dat ik in het welvarende Nederland ben geboren, waar ik als autochtoon alle kansen krijg om te werken en te studeren. Als dat om wat voor tegenslag dan ook toch niet lukt, beland ik niet op straat, maar is er een vangnet.
Nederigheid: ik ben er één van de velen, ik stel niet meer voor dan een ander, omdat ik toevallig mazzel heb gehad. Een ongeluk zit in een klein hoekje, van de één op de andere dag kan je eruit liggen, dan is het fijn om te weten dat het niet ieder voor zich is, maar dat men naar elkaar omkijkt. Dat zie ik niet terug bij rechts.

Fleurtje_5 schreef op 25-07-2023 om 13:26:

[..]

Ik heb nog nooit gehoord dat asielzoekers maandenlang in een grote hal wonen en vandaar uit naar hun werk zouden gaan. Die grote hal is noodopvang en vast alleen de eerste opvang. In azc's hebben asielzoekers toch een eigen kamertje? (In tegenstelling met gastarbeiders die vaak slecht gehuisvest zijn, overdag hard werken, en met meerderen op één kamer liggen)

Logisch dat ze in de de hal nog geen baan hebben. Ze zijn de taal niet eens meester.

Volg je het nieuws überhaupt?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.