Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Dromertje
25-07-2023 om 06:45
Libertine schreef op 25-07-2023 om 06:23:
[..]
Ik denk dat dat klopt. Ik lees vanuit solidariteit en optimisme. En ben niet bang dat me iets wordt “afgenomen” of tekort zal komen omdat anderen ook ergens gebruik van (moeten) maken (of toenemen in aantal). ik heb het (inmiddels) goed, en zie graag dat mensen die een minder gunstige uitgangspositie hebben (to put it mildly) het ook goed krijgen. Ik ben bereid daar ook iets van mezelf voor in te leveren (geld, welvaart, comfort etc), en daar ook actief aan bij te dragen. Met liefde zelfs.
Hear hear.
Blomke82
25-07-2023 om 06:45
Daglichtlamp schreef op 24-07-2023 om 23:32:
[..]
Dus minder WMO-kosten?
Er wordt nu aan voor bij gegaan dat dan soms alle gezinsleden een PGB aanvragen om hun ouderen te verzorgen. Zelfs al voor af en toe bij de apotheek medicijnen te halen.
En ja, dit heb ik uit de eerste lijn. Ik weet dat.
Blomke82
25-07-2023 om 07:00
Libertine schreef op 25-07-2023 om 06:23:
[..]
Ik denk dat dat klopt. Ik lees vanuit solidariteit en optimisme. En ben niet bang dat me iets wordt “afgenomen” of tekort zal komen omdat anderen ook ergens gebruik van (moeten) maken (of toenemen in aantal). ik heb het (inmiddels) goed, en zie graag dat mensen die een minder gunstige uitgangspositie hebben (to put it mildly) het ook goed krijgen. Ik ben bereid daar ook iets van mezelf voor in te leveren (geld, welvaart, comfort etc), en daar ook actief aan bij te dragen. Met liefde zelfs.
Er staat je niets in de weg je geld en luxe spullen weg te geven, hoor. Maar respecteer ook de mensen die hun welverdiende salaris aan hun eigen gezin besteden.
ShowyHummingbird30
25-07-2023 om 07:11
We wordt hier door meerdere forummers gesuggereerd dat huizentekort en hoge zorgkosten voor een flink deel de "schuld" is van asielzoekers (of zelfs van alle moslimimmigranten).
Het enige wat dan relevant is zijn de cijfers. Totaal woningtekort versus aantal woningen dat naar statushouders gaat (dus niet het totale aantal asielzoekers), en totale zorgkosten versus het bedrag dat naar asielzoekers gaat. Die lees ik nergens.
Vraag aan degenen die zo stellig hier over zijn: hebben jullie die cijfers paraat? Ik kan ze namelijk nog steeds niet vinden.
Libertine
25-07-2023 om 07:14
Blomke82 schreef op 25-07-2023 om 07:00:
[..]
Er staat je niets in de weg je geld en luxe spullen weg te geven, hoor. Maar respecteer ook de mensen die hun welverdiende salaris aan hun eigen gezin besteden.
Wat andere met hun geld doen moeten zij weten, ik heb daar geen mening over.
Dat we grote groepen mensen niet in de kou (lees in grote ongelijkheid, armoede, sociaal maatschappelijk minimum etc) mogen laten staan is wat mij betreft vooral een overheidstaak. En daarom stem ik links, om zo te stemmen op een fijn leven voor iederéén. En dan blijft er misschien voor een deel van de Nederlanders met een (zeer) goed leven iets minder welverdiend salaris/vermogen over, maar hebben meer mensen het beter.
ShowyHummingbird30
25-07-2023 om 07:18
Blomke82 schreef op 25-07-2023 om 07:00:
[..]
En jij maakt nooit gebruikt van dingen waar anderen belasting voor hebben betaald? Jij krijgt geen enkele toeslag, je kinderen gaan niet naar een (gratis) school, je rijdt nooit op de weg, gaat nooit de Nederlandse natuur in, etc etc?
Want dat wordt allemaal betaald van het geld dat ik met liefde "weggeef" zodat ook anderen in dit land er gebruik van kunnen maken. Zelfs als ik dat niet doe. Dat heet solidariteit.
Blomke82
25-07-2023 om 07:32
Coreopsis schreef op 25-07-2023 om 07:18:
[..]
En jij maakt nooit gebruikt van dingen waar anderen belasting voor hebben betaald? Jij krijgt geen enkele toeslag, je kinderen gaan niet naar een (gratis) school, je rijdt nooit op de weg, gaat nooit de Nederlandse natuur in, etc etc?
Want dat wordt allemaal betaald van het geld dat ik met liefde "weggeef" zodat ook anderen in dit land er gebruik van kunnen maken. Zelfs als ik dat niet doe. Dat heet solidariteit.
Dat heet toch belasting? Hogere functies mogen best beter betaald worden. En die dragen al bij met meer belasting.
Fleurtje_5
25-07-2023 om 07:50
Libertine schreef op 25-07-2023 om 07:14:
[..]
Wat andere met hun geld doen moeten zij weten, ik heb daar geen mening over.
Dat we grote groepen mensen niet in de kou (lees in grote ongelijkheid, armoede, sociaal maatschappelijk minimum etc) mogen laten staan is wat mij betreft vooral een overheidstaak. En daarom stem ik links, om zo te stemmen op een fijn leven voor iederéén. En dan blijft er misschien voor een deel van de Nederlanders met een (zeer) goed leven iets minder welverdiend salaris/vermogen over, maar hebben meer mensen het beter.
De ouderen dus.
Die mogen we niet in de kou laten staan, maar dat zal je wel niet bedoelen.
Libertine
25-07-2023 om 07:51
Fleurtje_5 schreef op 25-07-2023 om 07:50:
[..]
De ouderen dus. Die mogen we niet in de kou laten staan, maar dat zal je wel niet bedoelen.
Absoluut! Óók de ouderen. Bij solidariteit sluit je immers niemand uit.
Fleurtje_5
25-07-2023 om 07:58
Libertine schreef op 24-07-2023 om 22:44:
[..]
Je wijze van communiceren is framing. Je legt er steeds de nadruk op dat migranten extra druk geven. Ja, die geven druk. Maar er zijn nog andere groepen die nog veel meer extra druk geven (zoals ouderen). Maar die pik je er niet uit in je berichten. En die wijze van framing van bepaalde groepen vind ik kwalijk, stigmatiserend en bovendien onjuist.
Overigens vínd ik niet dat Nederland een rijk land is. Het is een feit dat Nederland een rijk land is (in 2021 op nr 4 op de wereldranglijst met het hoogste netto financieel vermogen per hoofd bevolking).
Je beschuldigd anderen van framing. Maar je schrijft zelf:
"ja die migranten geven druk, maar andere groepen geven nog VEEL MEER EXTRA DRUK (ZOALS OUDEREN)
Die andere groepen zoals ouderen die geven "veel meer extra druk" ?? Heb jij die druk gevoeld? En welke andere groepen geven nog "veel meer extra druk" ?
Ik ga even op zoek naar een teiltje.
Lollypopje
25-07-2023 om 08:05
Fleurtje_5 schreef op 25-07-2023 om 07:58:
[..]
"ja die migranten geven druk, maar andere groepen geven nog VEEL MEER EXTRA DRUK (ZOALS OUDEREN)
Die andere groepen zoals ouderen die geven "veel meer extra druk" ?? Heb jij die druk gevoeld? En welke andere groepen geven nog "veel meer extra druk" ?
Jij leest zoals je het wilt lezen.
Met druk word druk op de zorgkosten bedoeld, waarbij niet iedereen dezelfde druk op de zorg legt. En ouderen leggen nu eenmaal een grote druk op de zorg. gewoon omdat zij vaak veel kosten.
Dat betekent niet dat zij schuld hebben, of dat zij minder zorg mogen krijgen, maar simpwel dat hun impact op de kosten veel groter is dan die van immigranten. Vooral naar immigranten wijzen zal daarom het probleem van de zorgkosten niet oplossen.
Geschreven door iemand die sinds twee jaar opeens ook een grotere druk op de zorg legt.
Libertine
25-07-2023 om 08:07
Fleurtje_5 schreef op 25-07-2023 om 07:58:
[..]
Ik vínd het niet bezwaarlijk. Dat past toch helemaal niet bij de manier waarop ik solidair pleeg te kijken? Ik gebruik dit ter illustratie. Maar ben blij te merken dat het illustratief genoeg was. Hahah
Fleurtje_5
25-07-2023 om 08:14
Libertine schreef op 25-07-2023 om 08:07:
[..]
Ik vínd het niet bezwaarlijk. Dat past toch helemaal niet bij de manier waarop ik solidair pleeg te kijken? Ik gebruik dit ter illustratie. Maar ben blij te merken dat het illustratief genoeg was. Hahah
Je probeert het wel zo te brengen, maar je bent helemaal niet solidair. Jij maakt onderscheid. Je plaatst andere 'groepen' niet gelijk. Want 'ja die geven druk maar die anderen geven nog veel meer extra druk'.
Heb je cijfers van vergelijkingen? Kom niet met "want de ouderen nemen een pilletje en de migrant heeft dat niet nodig", want als dat de extra druk is die je bedoeld is dat grote onzin.
Poezenmeisje
25-07-2023 om 09:01
felija schreef op 24-07-2023 om 23:33:
[..]
De babyboomers raken nu op leeftijd en dat zijn er heel veel, die nu steeds meer zorg nodig hebben. Verpleegkundigen uit Indonesië worden ingevlogen om zo het personeelstekort iets minder nijpend te maken.
Framing is, onder meer dat je ten onrechte één groep hoofdverantwoordelijk maakt voor een probleem wat veel breder speelt.