Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Daglichtlamp
24-07-2023 om 23:03
Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-07-2023 om 22:58:
[..]
Feiten niet kennen? Spendeer eens een avondje op CBS, dan zie je de feiten met eigen ogen.
Geef ons de cijfers dan eens als ze daar zogemakkelijk van af te halen zijn?
Gebruikersnaaminvullen
24-07-2023 om 23:10
Daglichtlamp schreef op 24-07-2023 om 23:03:
[..]
Geef ons de cijfers dan eens als ze daar zogemakkelijk van af te halen zijn?
Er is een heel handige zoekbalk, als je daar invult welke cijfers je zoekt krijg je de resultaten.
Daglichtlamp
24-07-2023 om 23:11
Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-07-2023 om 23:10:
[..]
Er is een heel handige zoekbalk, als je daar invult welke cijfers je zoekt krijg je de resultaten.
Jij wilt iets illustreren met cijfers, ik stel voor dat jij het zoekwerk doet.
Libertine
24-07-2023 om 23:13
Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-07-2023 om 23:10:
[..]
Ik heb geprobeerd op deze site te vinden hoeveel de migranten extra drukken op de totale zorgkosten in vergelijking met andere groepen. Kan het niet vinden, jij misschien wel?
Gebruikersnaaminvullen
24-07-2023 om 23:16
Daglichtlamp schreef op 24-07-2023 om 23:11:
[..]
Jij wilt iets illustreren met cijfers, ik stel voor dat jij het zoekwerk doet.
Wat wil je weten? Het vermogen?
https://longreads.cbs.nl/materiele-welvaart-in-nederland-2022/vermogen-van-huishoudens/
Percentage van statushouder met werk na bepaalde tijd?
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/15/steeds-meer-statushouders-hebben-betaald-werk
Het aantal gedetineerden?
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/82321NED?q=gedetineerden
Yumi
24-07-2023 om 23:20
Libertine schreef op 24-07-2023 om 22:44:
[..]
Je wijze van communiceren is framing. Je legt er steeds de nadruk op dat migranten extra druk geven. Ja, die geven druk. Maar er zijn nog andere groepen die nog veel meer extra druk geven (zoals ouderen). Maar die pik je er niet uit in je berichten. En die wijze van framing van bepaalde groepen vind ik kwalijk, stigmatiserend en bovendien onjuist.
Overigens vínd ik niet dat Nederland een rijk land is. Het is een feit dat Nederland een rijk land is (in 2021 op nr 4 op de wereldranglijst met het hoogste netto financieel vermogen per hoofd bevolking).
Nou laat ik die ouderen er dan wel uit pikken... omdat juist de migranten ouderen meer zorg nodig hebben.
Nederland telt inderdaad steeds meer ouderen waarvan er een steeds groter deel niet in NL geboren zijn en die wel meer zorg vragen.
Ouderen met een Indonesische achtergrond zijn wat betreft de gezondheid (zorgkosten) vergelijkbaar met ouderen met een Nederlandse herkomst.
Migrantenouderen van Turkse en Marokkaanse afkomst zijn vaak kwetsbaar, gemeten aan gemaakte zorgkosten uit de basisverzekering.
Er zijn echter ook ouderen die extra kwetsbaar zijn. Dit lijkt vooral het geval te zijn voor ouderen die hier als vluchteling heen zijn gekomen, zoals ouderen uit Afghanistan, Irak, Iran en Syrië.
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2022/migrantenouderen-in-nederland/7-conclusie
Libertine
24-07-2023 om 23:31
Yumi schreef op 24-07-2023 om 23:20:
[..]
Nou laat ik die ouderen er dan wel uit pikken... omdat juist de migranten ouderen meer zorg nodig hebben.
Nederland telt inderdaad steeds meer ouderen waarvan er een steeds groter deel niet in NL geboren zijn en die wel meer zorg vragen.
Ouderen met een Indonesische achtergrond zijn wat betreft de gezondheid (zorgkosten) vergelijkbaar met ouderen met een Nederlandse herkomst.
Migrantenouderen van Turkse en Marokkaanse afkomst zijn vaak kwetsbaar, gemeten aan gemaakte zorgkosten uit de basisverzekering.
Er zijn echter ook ouderen die extra kwetsbaar zijn. Dit lijkt vooral het geval te zijn voor ouderen die hier als vluchteling heen zijn gekomen, zoals ouderen uit Afghanistan, Irak, Iran en Syrië.https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2022/migrantenouderen-in-nederland/7-conclusie
Interessant stuk!
En ook dan blijkt het van belang is wel naar de context te kijken. De ouderen die meer zorg vragen hebben vaak sociaal economisch een slecht positie en maatschappelijk een slechte positie, leeft onder het sociaal minimum én is lang uit beeld gebleven lees ik (onderbehandeld?). Lees ook iets gunstigs ten opzichte van andere ouderen: ze leven vaker in nabijheid (en dus mantelzorg) van hun kinderen.
Daglichtlamp
24-07-2023 om 23:32
Libertine schreef op 24-07-2023 om 23:31:
[..]
Interessant stuk!
En ook dan blijkt het van belang is wel naar de context te kijken. De ouderen die meer zorg vragen hebben vaak sociaal economisch slecht positie en maatschappelijk slechte positie, leeft onder het sociaal minimum én is lang uit beeld gebleven lees ik. Lees ook iets gunstigs ten opzichte van andere ouderen: ze leven vaker in nabijheid (en dus mantelzorg) van hun kinderen.
Dus minder WMO-kosten?
felija
24-07-2023 om 23:33
Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-07-2023 om 22:57:
[..]
Sodemieter toch op met je framing. Ga je eigen berichten eens nalopen met dat constant uithalen naar rechtse stemmer/partijen en als bekrompen wegzetten. Vermogen per hoofd van de bevolking gaat nergens over. Dat is een gemiddelde en zo hoog is door de 317000 miljonairs in Nederland. Waarvan bij de meeste het in stenen zit, zoals de boeren. En vergeet vooral dat een eigen huis en bezittingen meegeteld worden.
Niet alleen de allerrijksten hebben het goed in Nederland, er is een hele grote groep mensen die het gewoon goed heeft. Kijk maar naar het aantal mensen dat vrolijk op de VVD blijft stemmen.
De babyboomers raken nu op leeftijd en dat zijn er heel veel, die nu steeds meer zorg nodig hebben. Verpleegkundigen uit Indonesië worden ingevlogen om zo het personeelstekort iets minder nijpend te maken.
Framing is, onder meer dat je ten onrechte één groep hoofdverantwoordelijk maakt voor een probleem wat veel breder speelt.
En dat is wat ik steeds terugzie bij rechts, zowel als het gaat om de zorg, als om de woningnood.
Wat betreft de woningnood lees ik zelden over de steeds groter wordende groep éénpersoonshuishoudens, het grote aantal scheidingen, waardoor twee huizen nodig zijn, huisjesmelkers.
Maar nee, de asielzoekers zijn de hoofdoorzaak, die worden als hoofdprobleem genoemd en dat is pertinent niet waar.
Libertine
24-07-2023 om 23:35
Daglichtlamp schreef op 24-07-2023 om 23:32:
[..]
Dus minder WMO-kosten?
Én minder wlz ![]()
Daglichtlamp
24-07-2023 om 23:38
Het is denk ik ook de groep die gemiddeld genomen minder oud wordt, dus op die manier ook minder kost
Yumi
24-07-2023 om 23:43
Libertine schreef op 24-07-2023 om 23:31:
[..]
Interessant stuk!
En ook dan blijkt het van belang is wel naar de context te kijken. De ouderen die meer zorg vragen hebben vaak sociaal economisch een slecht positie en maatschappelijk een slechte positie, leeft onder het sociaal minimum én is lang uit beeld gebleven lees ik (onderbehandeld?). Lees ook iets gunstigs ten opzichte van andere ouderen: ze leven vaker in nabijheid (en dus mantelzorg) van hun kinderen.
Mantelzorg bij o.a. de Turkse, Surinaamse en Marokkaanse is inderdaad gunstig, en dat is fijn want die hebben ze gezien hun gezondheid ook meer nodig.
Het is duidelijk jij leest wat je wilt lezen, en "wij hebben een andere bril"
Yumi
25-07-2023 om 00:02
Daglichtlamp schreef op 24-07-2023 om 23:38:
Het is denk ik ook de groep die gemiddeld genomen minder oud wordt, dus op die manier ook minder kost
Dit klinkt voor mij heel naar, omdat mijn beide ouders jong zijn overleden. Alsof er iemand handen wrijvend blij is, omdat er minder hoeft te worden uitgegeven.
Vraag me af of jij de ouderen in je omgeving ook ziet als kostenpost.
Daglichtlamp
25-07-2023 om 04:39
Yumi schreef op 25-07-2023 om 00:02:
[..]
Dit klinkt voor mij heel naar, omdat mijn beide ouders jong zijn overleden. Alsof er iemand handen wrijvend blij is, omdat er minder hoeft te worden uitgegeven.
Vraag me af of jij de ouderen in je omgeving ook ziet als kostenpost.
Wacht even, ik wil helemaal niet zeggen dat ouderen te duur zijn. Ik reageer alleen maar op berichten waarin iemand met heel beperkte cijfers de indruk probeert te wekken dat het vooral de van afkomst buitenlandse ouderen zijn die duur zijn. Ik betwijfel dat.
Libertine
25-07-2023 om 06:23
Yumi schreef op 24-07-2023 om 23:43:
[..]
Mantelzorg bij o.a. de Turkse, Surinaamse en Marokkaanse is inderdaad gunstig, en dat is fijn want die hebben ze gezien hun gezondheid ook meer nodig.
Het is duidelijk jij leest wat je wilt lezen, en "wij hebben een andere bril"
Ik denk dat dat klopt. Ik lees vanuit solidariteit en optimisme. En ben niet bang dat me iets wordt “afgenomen” of tekort zal komen omdat anderen ook ergens gebruik van (moeten) maken (of toenemen in aantal). ik heb het (inmiddels) goed, en zie graag dat mensen die een minder gunstige uitgangspositie hebben (to put it mildly) het ook goed krijgen. Ik ben bereid daar ook iets van mezelf voor in te leveren (geld, welvaart, comfort etc), en daar ook actief aan bij te dragen. Met liefde zelfs.