Nieuws en actueel
ShowyHummingbird30
07-07-2023 om 22:05
Wat ga jij stemmen - de viafora peiling
Het kabinet is een paar uur geleden gevallen. Hoog tijd dus voor een nieuwe viafora peiling.
Disclaimer: de lijst is op basis van huidige grootte in de tweede kamer. Kamerleden die zelfstandig zijn verdergegaan heb ik niet opgenomen, die vallen voor nu onder "anders".
Infobericht: dit topic is gesloten op verzoek van de topicstarter. Voor peiling deel 2 ga je naar: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/wat-ga-jij-stemmen-de-viafora-peiling-deel-2
Peiling
Op welke partij stem jij?
Koko67
14-07-2023 om 11:00
Moxxie schreef op 14-07-2023 om 10:11:
Ik begrijp die hele opmerking 'en Wilders dan' niet. Die wordt zo vaak gemaakt als het over bedreigingen van andere politici gaat. Voor Wilders is het minstens even erg, maar dat betekent niet dat we het alleen over hem mogen hebben.
Edit - je was me voor Lollypopje, helemaal mee eens
Ik denk dat met deze opmerking bedoeld wordt dat de bedreigingen aan mevrouw Kaag verschrikkelijk zijn, maar dat we tegelijkertijd een politicus hebben die nog veel extremer en veel langer bedreigd wordt en daar weinig maatschappelijke verontwaardiging over lijkt.
Dat meneer Wilders niet de politieke kleur is van ons allen mag duidelijk zijn, maar dat maakt de bedreigingen in een land met vrije meningsuiting niet minder erg.
De bedreiging aan mevrouw Kaag maken veel los in Nederland, maar het op een dodenlijst staan en al jaren je moeten verbergen in een safehouse van een andere politicus doet ons wat minder. Dat is op zijn minst hele selectieve verontwaardiging.
Koko67
14-07-2023 om 11:02
Miraval schreef op 14-07-2023 om 09:10:
[..]
Misschien wil hij dit ook zelf niet he? Niet teveel aandacht geven om welke reden dan ook.
Oh jawel hoor, hij spreekt en twittert er regelmatig over.
Miraval
14-07-2023 om 11:19
Koko67 schreef op 14-07-2023 om 11:02:
[..]
Oh jawel hoor, hij spreekt en twittert er regelmatig over.
Misschien is dat dan toch wat minder interessant voor talkshows? Geen idee waarom daar minder over gezegd en gesproken wordt. Het is minstens even verwerpelijk.
Poezenmeisje
14-07-2023 om 11:38
Volgens mij wil Wilders gewoon niet in talkshows aanschuiven. Je hebt er volgens mij ook niets aan, altijd hetzelfde domme geblaat van de presentatoren.
Aan Jinek heb ik me laatst zó zitten ergeren, ik heb haar al helemaal niet meer gekeken sindsdien.
Mensen niet uit laten spreken, woorden in de mond willen leggen.
Belachelijk en sneu.
Moxxie
14-07-2023 om 11:39
Koko67 schreef op 14-07-2023 om 11:00:
[..]
Ik denk dat met deze opmerking bedoeld wordt dat de bedreigingen aan mevrouw Kaag verschrikkelijk zijn, maar dat we tegelijkertijd een politicus hebben die nog veel extremer en veel langer bedreigd wordt en daar weinig maatschappelijke verontwaardiging over lijkt.
Dat meneer Wilders niet de politieke kleur is van ons allen mag duidelijk zijn, maar dat maakt de bedreigingen in een land met vrije meningsuiting niet minder erg.
De bedreiging aan mevrouw Kaag maken veel los in Nederland, maar het op een dodenlijst staan en al jaren je moeten verbergen in een safehouse van een andere politicus doet ons wat minder. Dat is op zijn minst hele selectieve verontwaardiging.
Dat vind ik dus onterecht, om meteen uit te gaan van selectieve verontwaardiging als er over bedreigingen aan het adres van een andere politicus gesproken wordt.
Ieder normaal mens vindt dat verschrikkelijk, maar je kan toch niet verwachten dat je dat steeds als disclaimer vermeldt in een gesprek, *footnote - voor Wilders is het minstens zo erg?
Lollypopje
14-07-2023 om 11:39
Miraval schreef op 14-07-2023 om 11:19:
[..]
Misschien is dat dan toch wat minder interessant voor talkshows? Geen idee waarom daar minder over gezegd en gesproken wordt. Het is minstens even verwerpelijk.
Waarschijnlijk omdat het, hoe naar ook, na twintig jaar geen nieuws meer is en dat is toch waar de meeste talkshows zich op richten. Pas als er weer een aanleiding is, zullen ze het waarschijnlijk weer specifiek over hem hebben.
Lollypopje
14-07-2023 om 11:42
Moxxie schreef op 14-07-2023 om 11:39:
[..]
Dat vind ik dus onterecht, om meteen uit te gaan van selectieve verontwaardiging als er over bedreigingen aan het adres van een andere politicus gesproken wordt.
Ieder normaal mens vind dat verschrikkelijk, maar je kan toch niet verwachten dat je dat steeds als disclaimer vermeld in een gesprek, *footnote - voor Wilders is het minstens zo erg?
En dit. Ik vind Wilders helemaal niks, maar dat betekent niet dat ik het niet verschrikkelijk vind dat hij wordt bedreigt en dat het al zolang zijn leven bepaald.
Maar als je elke keer als iemand bedreigt wordt en je het daar ook over hebt, ook de lijst met andere mensen moet benoemen die worden bedreigt omdat men anders denkt dat je selectief verontwaardigd bent, daar pas ik voor.
Koko67
14-07-2023 om 12:42
Het gaat mij er niet zo om dat je elke keer de hele lijst van mensen die bedreigd worden opnoemt. Maar meer dat ik nooit Topics of media of kranten zo verontwaardigd zie over Wilders als dat ik nu lees over Kaag.
Lollypopje
14-07-2023 om 12:53
Koko67 schreef op 14-07-2023 om 12:42:
Het gaat mij er niet zo om dat je elke keer de hele lijst van mensen die bedreigd worden opnoemt. Maar meer dat ik nooit Topics of media of kranten zo verontwaardigd zie over Wilders als dat ik nu lees over Kaag.
Nouja dat is dus gewoon omdat het geen nieuws meer is en bij Kaag ook veel aandacht is voor de impact op haar gezin en dat dat meespeelt bij haar vertrek.
Hoe naar ook voor hem, je kunt nu eenmaal niet verwachten dat die aandacht 20 jaar lang hetzelfde blijft.
Als Kaag 20 jaar was aangebleven had het ook steeds minder aandacht gekregen. Gewoon omdat het de nieuwswaarde verliest.
Yumi
14-07-2023 om 13:09
En de volgende die haar vertrek aankondigt, Carola Schouten vindt het tijd om het stokje door te geven.
Carola Schouten (CU) vertrekt ook uit landelijke politiek | RTL Nieuws
Herfstappeltaart
14-07-2023 om 13:43
Yumi schreef op 14-07-2023 om 13:09:
En de volgende die haar vertrek aankondigt, Carola Schouten vindt het tijd om het stokje door te geven.
Jammer. Een van de weinige integere politici.
MidasWolf
14-07-2023 om 14:45
Yumi schreef op 14-07-2023 om 13:09:
Jee, er stappen wel veel mensen op zeg.
kenfan
14-07-2023 om 14:46
Koko67 schreef op 14-07-2023 om 11:00:
[..]
Je hebt zeker een punt. Wilders slingert zoveel beledigingen de wereld in dat moeilijk is enig medeleven met de man op te brengen. Hoewel verwerpelijk, snap je wel de weerzin die de man opwekt. Wie stormt zaait etc.... Maar als je er bij stil staat is het inderdaad gruwelijk wat voor een leven die man (en mevrouw Wilders!) moet hebben.
De haat jegens Kaag kan ik niet plaatsten. Niet mijn partij, maar de vrouw heeft allure en was een goede eerste vrouwelijke MP geweest. En eeuwig zonde dat ze destijds met "hier scheiden onze wegen" niet heeft doorgepakt. Daarmee boette ze aan geloofwaardigheid in, maar dat verklaart nog niet die haat.
Carola Schouten ook weg. Ook jammer.Laten we hopen dat er in het post ruttanium geen minister van Armoede meer nodig is.
Blomke82
14-07-2023 om 17:34
MidasWolf schreef op 14-07-2023 om 14:45:
[..]
Jee, er stappen wel veel mensen op zeg.
Dat is toch ook de bedoeling van een gevallen kabinet? Rutte 4 was veelal met dezelfde poppetjes maar dan op andere posities t.o.v. het eveneens gevallen kabinet Rutte 3, dat is absoluut niet goed voor het vertrouwen in de politiek.