Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

waar op te stemmen? Links of rechts?


ik had bosma wel graag als voorzitter gezien van de kamer. Ik vind het ook een prettig politicus om naar te luisteren 

Ik ga SP stemmen voor de provincie deze keer. 

absor schreef op 08-03-2023 om 20:36:

ik had bosma wel graag als voorzitter gezien van de kamer. Ik vind het ook een prettig politicus om naar te luisteren

En ook een voorzitter met skills, waar ik bij Bergkamp mijn bedenkingen bij heb. Maar we weten allemaal wel hoe ze op die plek is gekomen.

Netherfield schreef op 08-03-2023 om 20:37:

Ik ga SP stemmen voor de provincie deze keer.

Ja ik ook

Diyer

Diyer

08-03-2023 om 22:02 Topicstarter

JaneEyre schreef op 08-03-2023 om 19:30:

[..]

Ik ben het met al je.overpeinzingen eens. En ook ik ga op deze partij stemmen. Dit keer zie ik geen andere optie, maar ik joop dat over twee jaar ee een partij opstaat die sociaal, humaan en realistisch is.

idem. Het is wat mij betreft (helaas) een tijdelijk uitstapje.

Diyer

Diyer

08-03-2023 om 22:09 Topicstarter

Moxxie schreef op 08-03-2023 om 20:09:

Ondanks dat ik jullie begrijp en op veel punten gelijk geef, vind ik het zorgelijk dat mensen die echt wel begaan zijn met het lot van vluchtelingen en Nederlanders met een migratieachtergrond dan toch bereid zijn PVV te stemmen. Die partij wakkert doelbewust de vreemdelingenhaat aan bij Henk en Ingrid, ik vind het zo verkeerd.

Ik begrijp je helemaal. Ik vind het ook meer dan verkeerd en erg zorgelijk dat ik deze uitstap maak (en met reden dat ik niks zeg, want ik heb zelf ook een bepaald beeld bij 'de' PVV stemmer en deze partij is het he-le-maal niet voor mij!).

En toch is er zo'n groot hiaat in opties dat ik het gevoel heb dat er geen ander alternatief is als ik op deze manier meer aandacht wil vragen voor het gegeven dat er 'iets' moet met dat asielbeleid. Wat de PVV als dat 'iets' aanbiedt is absoluut niet mijn 'iets' maar het is wel een onderwerp dat door die partij op de agenda is gezet en dat is wel iets dat links moet gaan beseffen als we het met elkaar leefbaar willen houden. En natuurlijk daarnaast nog heel veel andere onderwerpen die mijn hart hebben, maar daarvan heb ik het gevoel dat veel daarvan min of meer wel op de kaart staan. De meeste partijen zijn wel doordrongen dat er klimatologisch iets moet veranderen en dat er woningnood is. En zelfs zijn veel partijen meer bereid om te investeren in wereldproblematiek, omdat problemen elders ook onze problemen en verantwoordelijkheid zijn. Dat durf ik wel een beetje los te laten. Dat ruziën die partijen wel mooi met elkaar uit zoals ze dat al jaren en jaren doen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

09-03-2023 om 06:54

Dit stemt mij verdrietig Diyer. Voor deze partij is "grenzen dicht" immers slechts een klein deeltje van een veel groter xenofoob, met name tegen moslims gericht, beleid. En daarmee maken zij het leven voor mij, mijn kinderen, en honderdduizenden anderen in Nederland moeilijker. Omdat de haat op straat mede door hun geluid in de politiek steeds meer gelegitimeerd wordt. En hoe meer stemmen, hoe meer "men" vindt dat dat blijkbaar oke is.

Dus je “moet” stemmen op een partij die grondrechten voor een minderheid wil beperken en hebt dat verrekte goed door. En dus heb je last van schaamte-en schuldgevoelens. En ben je eigenlijk een slachtoffer, want je hebt geen keuze. Is dat wat je bedoelt te zeggen? 

Ik vind het onnavolgbaar in ieder geval. Je bent zelf helemaal verantwoordelijk voor de keuze die je in onze vrije samenleving maakt. Vrijheid is een groot goed en jij maakt de keuze dat grondrecht te willen beperken voor een minderheid en dat doe je willens en wetens. Niet omdat je niet anders kunt hoor. Stem op de partij waarop je stemmen wil en neem daar verantwoordelijkheid voor.

Diyer schreef op 08-03-2023 om 18:45:

[..]

Ik vrees PVV (en zal dat tegen niemand, maar dan ook niemand in mijn omgeving vertellen uit dikke schaamte)

Als je vluchtelingen in de regio wilt opvangen, zoals de PVV zegt te willen, zal je daar geld aan uit moeten geven, maar dat wil het PVV ook niet. Ze willen zelfs stoppen met ontwikkelingshulp en buitenlandse militaire missies.  Verder zal je ook geld moeten uitgeven aan het bevorderen van de integratie van statushouders en dat mag van mij best met drang gepaard gaan, maar het eist wel een investering. Maar de PVV wil geen huizen en uitkeringen voor statushouders, dus die blijven dan eeuwig in asielzoekerscentrum zitten. Wat het resultaat kan zijn van het opvangen van een groep in kampen, zonder ze enig perspectief te bieden, hebben we in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw gezien met de Molukkers.

Coreopsis schreef op 09-03-2023 om 06:54:

Dit stemt mij verdrietig Diyer. Voor deze partij is "grenzen dicht" immers slechts een klein deeltje van een veel groter xenofoob, met name tegen moslims gericht, beleid. En daarmee maken zij het leven voor mij, mijn kinderen, en honderdduizenden anderen in Nederland moeilijker. Omdat de haat op straat mede door hun geluid in de politiek steeds meer gelegitimeerd wordt. En hoe meer stemmen, hoe meer "men" vindt dat dat blijkbaar oke is.

En zoals Coreopsis al zei, de PVV is xenofoob. De ideeën over moslims, die ik ook hier lees, dat ze allemaal vrouwonvriendelijk zijn, etc, die worden aangewakkerd door de PVV. Je zal maar een Afghaanse moslim man zijn die in 2021 met zijn gezin hierheen is gevlucht omdat hij wilt dat zijn vrouw haar beroep uit kan oefenen  en zijn dochters naar school kunnen gaan.

Diyer

Diyer

09-03-2023 om 12:38 Topicstarter

Ik neem daar verantwoordelijkheid voor. Ik stem op PVV en jullie mogen dat allemaal belachelijk vinden. Dat ik dat niet aan de grote klok hang vind ik mijn goed recht. Want ik heb hier al duidelijk uitgelegd waaróm ik daar op stem. Niet omdat het mijn partij is, maar wel omdat ik wil dat links zich achter de oren krabt en bedenkt dat het onderwerp asiel, beleid en waar we daarmee naartoe moeten eindelijk eens een bespreekbaar onderwerp wordt. Er zal nl. bij deze en volgende (landelijke) verkiezing vermoed ik een ruk naar rechts gaande zijn. Is dat omdat iedereen vindt dat moslims fout zijn en  asielaanvragen niet meer gehonoreerd mogen worden? Welnee, dat vinden denk ik de meeste mensen helemaal niet. Maar ik denk ook dat de meeste mensen het huidige beleid niet houdbaar meer vinden. Als dát het signaal is wat je daarmee afgeeft, vind ik dat prima.

En hopelijk staat er een partij op met een sociaal gezicht die wél meer nuance kan aanbrengen. Of durven bestaande linkse partijen kritischer te zijn.

Waar ik persoonlijk moeite mee heb is kinderbijslag voor álle grote gezinnen (meer dan 2). Ik geloof niet in een aarde die kan blijven draaien met een almaar uitdijende bevolking en dat moeten we wat mij betreft ontmoedigen. Daarin maak ik geen onderscheid naar afkomst. Toch is het wel een stuk vaker dat het veelal allochtone gezinnen zijn die zo'n groot gezin zijn. Overigens zou mijn ontmoedigingsbeleid voor heel veel meer opgaan (vliegtax bijv.). Maar goed, daar gaat het in deze keuze niet om.

Waar ik persoonlijk moeite mee heb is dat er uberhaupt een discussie gevoerd zou moeten worden of een (naar mijn mening) vrouwenrecht als abortus onder vuur zou moeten komen te liggen. Dat ligt nogmaals niet aan allochtonen, maar wel aan een grote groep met een religieuze signatuur, christelijk en moslim. Van mij mag alles wat met religie te maken heeft verbannen worden uit het straatbeeld. Religie is wat mij betreft een privé aangelegenheid die je probleemloos (mits het niet de vrijheid van anderen inperkt) kunt beleven, maar voor jezelf/binnen je eigen muren.

Dus scholen hebben geen religieuze signatuur meer. Sterker nog, deze scholen zouden moeten mogen sluiten/openbaar gemaakt worden. Religieus onderwijs zou je als extra vak maatschappelijk onderwijs kunnen aanbieden, maar niet meer een apart groepje dat met aparte ideeën wordt grootgebracht. Dat betekent wat mij betreft het stopzetten van subsidies als dit met een religieus doel wordt uitgeoefend. Dan collecteer je maar binnen de eigen gelederen. Ik zou niet weten waarom het overgrote deel niet religieuze inwoners hier indirect voor zouden betalen. Religie is naar mijn smaak teveel ondermijnend voor mensenrechten als gelijkheid voor vrouwen en homo seksualiteit.

Asielzoekers mogen, nee, moeten werken of bijdragen. Als in, het is niet (meer) vanzelfsprekend dat alles bekostigd wordt. Dat betekent ook dat je net als de rest achteraan op de lijst komt voor een woning. Een uitkering is zeker niet vanzelfsprekend en je hebt een soort 10 jaar goed gedrag periode. Als je je dan (ernstig) misdraagt is je status niet vanzelfsprekend.
Overigens geldt deze mening ook voor autochtone inwoners. Een uitkering en allerlei potjes waaruit oneindig geld verstrekt wordt vind ik niet meer van deze tijd. Wat mij betreft wordt financiële hulp niet meer geldelijk uitgekeerd, maar als (betuttelende en verplichte) materiele hulp. Dus niet kwijtschelden van te hoge energierekeningen, maar verplicht stellen van gedrag. Ik ben afgelopen week weer eens bij een typsich Nederlands gezin geweest, (nederlandse) moeder met 8 kinderen die kinderen heeft die de hele dag niks anders doen dan gamen op energievretende gamecomputers. Mw. heeft een electraverbruik dat door het dak knalt en kan (en wil) aanspraak maken op het noodfonds energie en vroeg als "oplossing" of ik niet een brief wilde schrijven voor St Leergeld zodat haar kinderen energiezuinige game computers kon krijgen. De optie een maximale tijd voor haar kinderen om te mogen gamen was uiteraard geen optie. want oh nee, dat kon ze haar kinderen echt niet aandoen. En zo betalen we met het linkse gedachtegoed voor mensen die ik persoonlijk achter het behang kan plakken. Ik zou wat dat betreft heel veel regelingen willen afschaffen en terug naar de basis. Betaal op voorhand en mensen met financiële problemen (wat je naar mijn smaak hebt als je langer dan een half jaar een bijstandsuitkering hebt) worden gemonitord en daarvan worden zaken (verplicht) overgenomen. Dan krijg je heel basic leefgeld en kinderbijslag wordt omgezet naar een budget dat besteed kan worden aan bibliotheek, clubjes, boekengeld, de kledingbank, een fiets. Maar niet meer vrij te besteden.

Diyer

Diyer

09-03-2023 om 12:40 Topicstarter

OmaVan2 schreef op 09-03-2023 om 12:13:

[..]

En zoals Coreopsis al zei, de PVV is xenofoob. De ideeën over moslims, die ik ook hier lees, dat ze allemaal vrouwonvriendelijk zijn, etc, die worden aangewakkerd door de PVV. Je zal maar een Afghaanse moslim man zijn die in 2021 met zijn gezin hierheen is gevlucht omdat hij wilt dat zijn vrouw haar beroep uit kan oefenen en zijn dochters naar school kunnen gaan.

Nogmaals gaat het mij niet om de PVV. Het gaat mij om het onderwerp asiel en hoe dan op de agenda te zetten. Als er een partij was die dat allemaal op de kaart zou hebben staan, zou deze stem als protest nooit bij een dergelijke partij uitkomen.

Diyer, ik begrijp wat je zegt. Ik vind het momenteel ook lastig om te stemmen. Tegelijkertijd zal ik nooit op een PVV stemmen, want dat is een stem tegen de mensen van wie ik houd. Dus dat wordt het bij mij sowieso niet. 

Ik werk met asielzoekers, heb dat in Nederland gedaan en nu in België. En in België mogen mensen na 4 maanden werken. Met als gevolg dat heel veel mensen dat ook doen, zowel mannen als vrouwen. Ik denk dat 50% van de mensen werkt. Ik vind dat zelf echt heel goed. 

Ik maak me zelf overigens het meest zorgen over de integratie en hoe die wordt aangepakt. Of beter gezegd, niet aangepakt. Wat ik lees en hoor van sommige mensen als ze niet in de gaten hebben dat ik hen begrijp, is echt vreselijk soms. Nederlanders/Belgen uitmaken voor ongelovigen (met alle connotaties die daar bij horen). Dat stemt me niet bepaald positief. Maar de mensen die wel heel hard hun best doen en er iets moois van maken. Of de Somalische moeder die me trots de tekening van haar dochter laat zien en zegt, ik ben zo blij dat zij nu wel kansen heeft, daar doe ik mijn werk voor. En daar word ik blij van. 

OmaVan2 schreef op 09-03-2023 om 12:13:

[..]

En zoals Coreopsis al zei, de PVV is xenofoob. De ideeën over moslims, die ik ook hier lees, dat ze allemaal vrouwonvriendelijk zijn, etc, die worden aangewakkerd door de PVV. Je zal maar een Afghaanse moslim man zijn die in 2021 met zijn gezin hierheen is gevlucht omdat hij wilt dat zijn vrouw haar beroep uit kan oefenen en zijn dochters naar school kunnen gaan.

die zijn van harte welkom wat mij betreft!

helaas die ik tegenkom in het dagelijks leven hebben andere opvattingen

Diyer schreef op 09-03-2023 om 12:38:

Ik neem daar verantwoordelijkheid voor. Ik stem op PVV en jullie mogen dat allemaal belachelijk vinden. Dat ik dat niet aan de grote klok hang vind ik mijn goed recht. Want ik heb hier al duidelijk uitgelegd waaróm ik daar op stem. Niet omdat het mijn partij is, maar wel omdat ik wil dat links zich achter de oren krabt en bedenkt dat het onderwerp asiel, beleid en waar we daarmee naartoe moeten eindelijk eens een bespreekbaar onderwerp wordt. Er zal nl. bij deze en volgende (landelijke) verkiezing vermoed ik een ruk naar rechts gaande zijn. Is dat omdat iedereen vindt dat moslims fout zijn en asielaanvragen niet meer gehonoreerd mogen worden? Welnee, dat vinden denk ik de meeste mensen helemaal niet. Maar ik denk ook dat de meeste mensen het huidige beleid niet houdbaar meer vinden. Als dát het signaal is wat je daarmee afgeeft, vind ik dat prima.

En hopelijk staat er een partij op met een sociaal gezicht die wél meer nuance kan aanbrengen. Of durven bestaande linkse partijen kritischer te zijn.

Waar ik persoonlijk moeite mee heb is kinderbijslag voor álle grote gezinnen (meer dan 2). Ik geloof niet in een aarde die kan blijven draaien met een almaar uitdijende bevolking en dat moeten we wat mij betreft ontmoedigen. Daarin maak ik geen onderscheid naar afkomst. Toch is het wel een stuk vaker dat het veelal allochtone gezinnen zijn die zo'n groot gezin zijn. Overigens zou mijn ontmoedigingsbeleid voor heel veel meer opgaan (vliegtax bijv.). Maar goed, daar gaat het in deze keuze niet om.

Waar ik persoonlijk moeite mee heb is dat er uberhaupt een discussie gevoerd zou moeten worden of een (naar mijn mening) vrouwenrecht als abortus onder vuur zou moeten komen te liggen. Dat ligt nogmaals niet aan allochtonen, maar wel aan een grote groep met een religieuze signatuur, christelijk en moslim. Van mij mag alles wat met religie te maken heeft verbannen worden uit het straatbeeld. Religie is wat mij betreft een privé aangelegenheid die je probleemloos (mits het niet de vrijheid van anderen inperkt) kunt beleven, maar voor jezelf/binnen je eigen muren.

Dus scholen hebben geen religieuze signatuur meer. Sterker nog, deze scholen zouden moeten mogen sluiten/openbaar gemaakt worden. Religieus onderwijs zou je als extra vak maatschappelijk onderwijs kunnen aanbieden, maar niet meer een apart groepje dat met aparte ideeën wordt grootgebracht. Dat betekent wat mij betreft het stopzetten van subsidies als dit met een religieus doel wordt uitgeoefend. Dan collecteer je maar binnen de eigen gelederen. Ik zou niet weten waarom het overgrote deel niet religieuze inwoners hier indirect voor zouden betalen. Religie is naar mijn smaak teveel ondermijnend voor mensenrechten als gelijkheid voor vrouwen en homo seksualiteit.

Asielzoekers mogen, nee, moeten werken of bijdragen. Als in, het is niet (meer) vanzelfsprekend dat alles bekostigd wordt. Dat betekent ook dat je net als de rest achteraan op de lijst komt voor een woning. Een uitkering is zeker niet vanzelfsprekend en je hebt een soort 10 jaar goed gedrag periode. Als je je dan (ernstig) misdraagt is je status niet vanzelfsprekend.
Overigens geldt deze mening ook voor autochtone inwoners. Een uitkering en allerlei potjes waaruit oneindig geld verstrekt wordt vind ik niet meer van deze tijd. Wat mij betreft wordt financiële hulp niet meer geldelijk uitgekeerd, maar als (betuttelende en verplichte) materiele hulp. Dus niet kwijtschelden van te hoge energierekeningen, maar verplicht stellen van gedrag. Ik ben afgelopen week weer eens bij een typsich Nederlands gezin geweest, (nederlandse) moeder met 8 kinderen die kinderen heeft die de hele dag niks anders doen dan gamen op energievretende gamecomputers. Mw. heeft een electraverbruik dat door het dak knalt en kan (en wil) aanspraak maken op het noodfonds energie en vroeg als "oplossing" of ik niet een brief wilde schrijven voor St Leergeld zodat haar kinderen energiezuinige game computers kon krijgen. De optie een maximale tijd voor haar kinderen om te mogen gamen was uiteraard geen optie. want oh nee, dat kon ze haar kinderen echt niet aandoen. En zo betalen we met het linkse gedachtegoed voor mensen die ik persoonlijk achter het behang kan plakken. Ik zou wat dat betreft heel veel regelingen willen afschaffen en terug naar de basis. Betaal op voorhand en mensen met financiële problemen (wat je naar mijn smaak hebt als je langer dan een half jaar een bijstandsuitkering hebt) worden gemonitord en daarvan worden zaken (verplicht) overgenomen. Dan krijg je heel basic leefgeld en kinderbijslag wordt omgezet naar een budget dat besteed kan worden aan bibliotheek, clubjes, boekengeld, de kledingbank, een fiets. Maar niet meer vrij te besteden.

Grappig genoeg ben ik het met heel veel dingen die je schrijft eens. Zoals wat je aan het eind schrijft over een echt kindgebonden budget dat echt aan het kind wordt uitgegeven en niet op kan gaan aan sigaretten voor de ouders of junk food voor het hele gezin. Maar juist omdat ik voor een eerlijker samenleving ben, waar kansarme mensen wel ondersteund, maar niet gepamperd worden, zal ik nooit en te nimmer op xenofobe clubjes stemmen als PVV of de FvD.

Ik vind het overigens erg spijtig dat er geen partij is, die aandacht besteed aan dit soort gedachten die leven in de maatschappij. Het wordt te vlug afgedaan als een uiting van xenofobie, terwijl het voor een deel ook betrekking heeft over misstanden bij het omgaan wat het precariaat (term van het sociaal cultureel planbureau).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.