Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen 2023

Tijd voor de Viafora poll! Heb je al gestemd, of ga je dat nog doen? Ik kan geen aparte poll voor het waterschap aanmaken, maar dat kun je uiteraard wel in de reacties laten weten 

Peiling

Op welke partij stem je voor de PS?
216 stemmen
19%
12%
4%
6%
2%
14%
9%
5%
13%
1%
2%
5%
3%
5%
0%
1%

Daglichtlamp schreef op 20-03-2023 om 12:26:

[..]

De VVD is pas de grootste sinds 2010, daarvoor zijn ze nooit het grootste geweest.

Ik ben weer eens de geschiedenis ingedoken. Je hebt gelijk, voor 2006 was het nog CDA en PvdA die het grootst werden, met alle kabinetten Balkenende. Daarna het LPF debacle. Daarvan heeft de VVD de vruchten geplukt en CDA en PvdA zijn vooral keer op keer afgestraft.

Uiteindelijk is de verkiezingsuitslag de waarheid. Ik vind een actieve oppositie ook noodzakelijk, zodat het beleid een beetje in het midden blijft. De enige partij waar ik echt helemaal niets mee heb is D66 maar de rest heeft allemaal wel goede punten (sommige wel weinig haha).

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

20-03-2023 om 14:24

felija schreef op 20-03-2023 om 11:31:

[..]

Andersom werkt dat toch net zo? Denigrerende opmerkingen over mensen die links stemmen. De argumentatie vind ik belangrijk.

Ik zie hier vooral de linksstemmers uithalen naar de VVD en BBB stemmers.  

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

20-03-2023 om 14:25

Cookielover schreef op 20-03-2023 om 11:26:

[..]

Die willen niet delen, bedoel je?

Nee, dat we het best goed met zijn allen hebben 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

20-03-2023 om 14:53

Friezinnetje schreef op 20-03-2023 om 14:25:

[..]

Niet met z'n allen. Aan de andere kant zijn er namelijk ook veel mensen die elke maand moeite hebben om alle rekeningen te betalen, die afhankelijk zijn van de voedselbank om te kunnen eten, die in de vakantie noodgedwongen niet veel verder dan het buurtpark komen.

Oftewel: een deel heeft het (heel) goed. Een groeiend deel heeft het steeds slechter. De verschillen tussen die groepen worden als ik het me goed herinner ook steeds groter.

Cookielover

Cookielover

20-03-2023 om 14:57 Topicstarter

Libertine schreef op 20-03-2023 om 09:19:

[..]

Hoe kun je een open gesprek voeren met een partij die vooraf al aangeeft géén compromissen te willen sluiten?

Dat is een van de dingen die ik nog relatief hoopvol vind aan de bbb, dat ze aangeven dat wél te willen.

Eens. Ik denk ook niet dat ze te vergelijken zijn met LPF, PVV en FVD. 

Cookielover

Cookielover

20-03-2023 om 14:58 Topicstarter

RaSa schreef op 20-03-2023 om 09:25:

Mensen blijven bij de VVD omdat er geen alternatieve zijn. Althans zo ervaar ik het wel als VVD stemmer. PVV en FvD kan ik niet serieus nemen. Heeft ook een enkele zin om je stem eraan te geven omdat ze bij voorbaat door de overige partijen worden uitgesloten. BBB komt nu wel wat in de richting maar die bestaat gewoon nog niet zo lang. En de partijen op links staan op veel punten lijnrecht tegenover mijn eigen mening. Die zullen dus ook nooit mijn stem krijgen. Dus blijf ik bij de VVD en gezien de hoeveelheid stemmen die ze krijgen ben ik niet de enige. Overigens zie ik Rutte ook graag vertrekken. Maar ik stem op een partij en niet op een persoon.

Ze worden uitgesloten van regeringsdeelname omdat ze in hun verkiezingsprogramma's zelf mensen uitsluiten en op een negatieve manier onderscheid maken. 

[..]

Daar ben ik het echt volstrekt mee oneens. Een veel te groot deel van Nederland heeft het verre van goed. We hebben het ‘met z’n allen’ pas goed als zij het óók goed hebben. En daar lijken we steeds verder vandaan te gaan. Op dat punt haal ik ook echt uit naar de vvd. Dat is het effect van neo liberaal vvd beleid. 

Friezinnetje schreef op 20-03-2023 om 14:24:

[..]

Ik heb het over de algemene tendens in dergelijke topics.

Cookielover

Cookielover

20-03-2023 om 15:14 Topicstarter

[..]

‘We hebben het best goed met zijn allen’ is een typisch VVD-mantra dat breed ingezet kan worden. Je kunt immers elke vorm van kritiek op het huidige regeringsbeleid pareren door te stellen dat er heus op andere vlakken ook dingen goed gaan. Een groot deel Nederlanders heeft daar alleen geen bal aan.

Cookielover

Cookielover

20-03-2023 om 15:15 Topicstarter

Maar gelukkig liggen de wegen er knap bij.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

20-03-2023 om 15:20

de onderste laag in onze samenleving heeft het over het algemeen ook nog zeer goed. Ik vermoed dat deze mensen liever hier leven dan in een ander land. En de grote groep die dit leven mogelijk maakt moet ook tevreden blijven. Je kunt nou eenmaal niet eindeloos nivelleren en alles gelijk willen trekken. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

20-03-2023 om 16:13

Eindeloos nivelleren... Je kunt ook overdrijven. Qua vermogensongelijkheid is Nederland een van de hoogst scorende landen ter wereld.
https://nos.nl/artikel/2377573-nieuwe-rekenmethode-cbs-vermogensongelijkheid-groter-dan-gedacht

https://nos.nl/artikel/2213270-waarom-worden-de-rijken-eigenlijk-steeds-rijker

Epic88 schreef op 20-03-2023 om 15:20:

de onderste laag in onze samenleving heeft het over het algemeen ook nog zeer goed. Ik vermoed dat deze mensen liever hier leven dan in een ander land. En de grote groep die dit leven mogelijk maakt moet ook tevreden blijven. Je kunt nou eenmaal niet eindeloos nivelleren en alles gelijk willen trekken.

De onderste laag heeft het ook nog zeer goed? Ja als je het vergelijkt met Noord-Korea, Somalië en Oekraïne wel ja maar je rekeningen niet kunnen betalen en je eten halen bij de voedselbank is niet wat ik mij voorstel bij zeer goed.

Ik kan zelf nog,  met de hand op de knip voor de wat luxere dingen,  goed rondkomen maar in vakantie en luxe uitjes is al geschrapt. Pas als de voedselbank kan worden opgeheven en kleren kopen bij de kringloop gebeurt in het kader van duurzaamheid en "leuk zo'n retro jasje" kan je zeggen dat de onderste laag het goed heeft. Dan zou ik nog niet willen zeggen zeer goed. 

Waarmee ik niet wil zeggen dat sommige mensen die nu aan de onderkant zitten daar niks zelf aan zouden kunnen doen. Soms is armoe het gevolg van foute keuzes die je eerder hebt gemaakt en/of nog steeds maakt. Een cursus over goed met het beschikbare geld omgaan zou dan helpend kunnen zijn. 

Friezinnetje schreef op 20-03-2023 om 14:24:

[..]

Wat bedoel jij nou met uithalen? Ik snap er helemaal niks van waarom je je daar zo’n slachtoffer van voelt? Een ander mag het totaal onbegrijpelijk en belachelijk vinden dat mensen nog steeds op de VVD stemmen, met Rutte als poster boy, na verschillende rampzalige affaires, met stagnerend herstel-/verbeterbeleid, met herhaaldelijk ontbrekende herinneringen als het spannend wordt.

Jij denkt daar helemaal anders over. Dat staat je volkomen vrij en je bent niet alleen en hoeft je echt niet eenzaam en miskend te voelen. Dus waarom trek je het jezelf zo aan als een ander daar iets van vindt wat jij niet zo prettig vindt? Je bent niet zielig omdat iemand anders het stom vindt dat jij rechts stemt.

Het is toch zo dat ‘rechts’ meer staat voor individualisme en ‘het is je eigen verantwoordelijkheid’ en ‘links’ meer voor mensen in hun samenhang bekijken en collectief dingen regelen? Het is moreel anders en analytisch anders. Daar kun je het over hebben en het heel erg over oneens zijn. Een definitief goede of verkeerde aanpak is er niet maar keuzes hebben consequenties dus daar gaat het dan vaak over, welke consequenties beleid heeft en of je die acceptabel vindt. Het neo-liberale denken en de illusie van de heilige eigen verantwoordelijkheid hebben consequenties die ik vreselijk en onacceptabel vind en waarvan ik oprecht niet begrijp dat andere mensen er hun schouders over ophalen en zeggen: ‘ach zolang het niet mij en de mijnen overkomt, vind ik het niet zo heel erg.’ En daar komt nog eens bovenop dat het analytisch vaak niet eens klopt dat het anders te duur wordt. Moraal is vaak heel duur. Vaak zitten zoveel mensen jarenlang aan niet-werkende oplossingen te klungelen dat in een keer een groot bedrag schuiven om een praktisch probleem op te lossen veel goedkoper zou zijn. Bijvoorbeeld bij schuldenproblematiek, multiprobleemgezinnen etc. En bijvoorbeeld bij de toeslagenaffaire: “De UHT is de organisatie die in 2020 nieuw is opgericht om de mensen die gedupeerd zijn door het onterecht stopzetten van toeslagen tussen 2005 en 2019 te helpen en te compenseren. Met inmiddels bijna 1.000 medewerkers zijn wij de steun en toeverlaat van gedupeerden.” Bijna 1000 ambtenaren die jarenlang betaald moeten worden om de rotzooi op te ruimen, voor zover dat überhaupt mogelijk is als je mensenlevens in de soep hebt gedraaid. Dit gaat in de vele miljarden lopen en het merendeel van de kosten zal naar de uitvoering gaan, niet naar de slachtoffers. 

En dat ik dit allemaal zo stom vind, betekent nog steeds niet dat ik mensen demoniseer die stemmen op een partij die dit soort beleid ontwikkelt. Ik ben het gewoon heel hartstochtelijk met ze oneens. Als je zo geërgerd bent dat mensen ongefundeerde dingen zeggen over de partij waarop je stemt, ga dan dieper in op de inhoud! Dan hebben we een discussie. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

20-03-2023 om 16:18

Coreopsis schreef op 20-03-2023 om 16:13:

Eindeloos nivelleren... Je kunt ook overdrijven. Qua vermogensongelijkheid is Nederland een van de hoogst scorende landen ter wereld.
https://nos.nl/artikel/2377573-nieuwe-rekenmethode-cbs-vermogensongelijkheid-groter-dan-gedacht

https://nos.nl/artikel/2213270-waarom-worden-de-rijken-eigenlijk-steeds-rijker

Maar feit is dat het geld bijna niet bij de allerrijkste wordt opgehaald, want die kunnen hun geld goed wegstoppen blijkbaar. Maar het wordt grotendeels bij jan modaal weghaalt. In mijn visie mag werk lonen. En dat doet het nauwelijks in Nederland. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.