Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Verkiezingen Provinciale Staten en Waterschappen 2023

Tijd voor de Viafora poll! Heb je al gestemd, of ga je dat nog doen? Ik kan geen aparte poll voor het waterschap aanmaken, maar dat kun je uiteraard wel in de reacties laten weten 

Peiling

Op welke partij stem je voor de PS?
216 stemmen
19%
12%
4%
6%
2%
14%
9%
5%
13%
1%
2%
5%
3%
5%
0%
1%

Mija schreef op 17-03-2023 om 09:52:

[..]

Wat goed van jou trouwens dat je dat helemaal hebt uitgezocht!

Je wilt toch wéten op wie je stemt? 

Bij de gemeenteverkiezingen hebben heel veel mensen op een lokale beroemdheid gestemd, die alleen maar lijstduwer wilde zijn. Die jongen stopte er na een paar maanden al mee en liep ook nog over.

Dat vind ik zo'n loser...

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/942896/zingend-raadslid-burdy-stapt-over-naar-andere-partij-ik-kwam-met-hoofdpijn-uit-vergaderingen

Cookielover

Cookielover

17-03-2023 om 09:58 Topicstarter

Mija schreef op 17-03-2023 om 09:12:

[..]

Nee, ik zeg dat ik er helemaal geen vertrouwen in heb dat ze een goede toekomstgerichte politiek kunnen voeren. Ik mag dat gewoon zeggen. Dat zuur noemen is gewoon zieligdoenerige retoriek. Ga het dan maar gewoon bewijzen. Dat persoonlijk gekrenkte gedoe ‘ze vinden BBB niet aardig, snik snik’. Kom op zeg. Het is politiek. Caroline is niet ons vriendinnetje.

Hear hear!

Cookielover schreef op 17-03-2023 om 09:53:

[..]

En hij gaat zich al helemaal niet aansluiten bij de BBB, wat weleens langskomt.

Heeft Omtzigt zich er al zo duidelijk over uitgesproken wat hij gaat doen? Hij lijkt me niet een man voor BBB. Hij ziet vast nu al heel veel ‘technisch-juridische’ problemen met hun verkiezingsbeloftes. Die man is helemaal geen populist. Daar zit hij veel te strak voor in de wedstrijd. Ik kan me niet goed voorstellen dat hij bij BBB kan aarden en een eigen partij is ook nogal wat. Ik denk dat hij ook goed beseft dat mensen op hem zouden stemmen om heel andere dingen dan die hij kan waarmaken. Maar hij laat wel veel politieke invloed liggen als hij in zijn eentje doorgaat. En kan dat wel? Wat als toch heel veel mensen op hem stemmen? Kan hij dan niet beter helemaal stoppen? Alsnog functie elders? Moet een lastige beslissing zijn. 

Cookielover

Cookielover

17-03-2023 om 10:04 Topicstarter

Mija schreef op 17-03-2023 om 10:00:

[..]

Heeft Omtzigt zich er al zo duidelijk over uitgesproken wat hij gaat doen? Hij lijkt me niet een man voor BBB. Hij ziet vast nu al heel veel ‘technisch-juridische’ problemen met hun verkiezingsbeloftes. Die man is helemaal geen populist. Daar zit hij veel te strak voor in de wedstrijd. Ik kan me niet goed voorstellen dat hij bij BBB kan aarden en een eigen partij is ook nogal wat. Ik denk dat hij ook goed beseft dat mensen op hem zouden stemmen om heel andere dingen dan die hij kan waarmaken. Maar hij laat wel veel politieke invloed liggen als hij in zijn eentje doorgaat. En kan dat wel? Wat als toch heel veel mensen op hem stemmen? Kan hij dan niet beter helemaal stoppen? Alsnog functie elders? Moet een lastige beslissing zijn.

Ik zou niet graag in zijn schoenen willen staan (buiten het feit dat ik vind dat die man geïdealiseerd wordt, maar das een andere discussie). 

Cookielover

Cookielover

17-03-2023 om 10:11 Topicstarter

Miraval schreef op 17-03-2023 om 09:15:

[..]

Ik heb eenmalig een uitstap gemaakt naar BBB en als ze het niet waar kunnen maken dan gaat mijn volgende stem weer naar VVD. Ik hoop gewoon dat dit wel gaat werken en niet een fiasco wordt als FvD. En nee ik jammer helemaal niet, ik geef gewoon een tegengeluid hier want de overheersende mening hier is dat BBB gewoon alleen proteststemmen zijn van domme mensen.

Kul. Ik heb net alle pagina's van dit topic doorgelezen en het is zéker niet de overheersende mening.

Cookielover

Cookielover

17-03-2023 om 10:11 Topicstarter

Epic88 schreef op 17-03-2023 om 09:19:

[..]

Volgens mij heeft 1 op de 5 stemmers op de BBB gestemd , dat is echt heel veel!!

In Brabant, ja.

'De derde provincie waarvan een exitpoll bekend werd gemaakt was Noord-Brabant. Net als in Overijssel en Noord-Holland pakt die zeer gunstig uit voor BBB. De partij behaalde daar naar schatting bijna 1 op de 5 stemmen.'

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/exitpoll-bbb-grote-winnaar-in-eerste-kamer-gedeeld-grootste-met-linkse-combinatie~b5aa4e01/

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

17-03-2023 om 10:14

Cookielover schreef op 17-03-2023 om 10:11:

[..]

In Brabant, ja.

'De derde provincie waarvan een exitpoll bekend werd gemaakt was Noord-Brabant. Net als in Overijssel en Noord-Holland pakt die zeer gunstig uit voor BBB. De partij behaalde daar naar schatting bijna 1 op de 5 stemmen.'

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/exitpoll-bbb-grote-winnaar-in-eerste-kamer-gedeeld-grootste-met-linkse-combinatie~b5aa4e01/

Hoe je het ook went of keert, ze zijn de grootste partij geworden in alle provincies. Dit is nog nooit eerder voorgekomen bij een partij. 

Mensen zijn het oneens met het huidige kabinet en zijn plannen. En dan met name als het op stikstof en asiel gaat. 

En mensen die hier schrijven dat het 5 voor 12 is met de natuur en de mensheid. Greta Thunberg zei in 2018 dat de mensheid uitgeroeid zou zijn rond 2023. Die tweet is blijkbaar recent verwijderd. 

Cookielover

Cookielover

17-03-2023 om 10:16 Topicstarter

Epic88 schreef op 17-03-2023 om 10:14:

[..]

Hoe je het ook went of keert, ze zijn de grootste partij geworden in alle provincies. Dit is nog nooit eerder voorgekomen bij een partij.

Mensen zijn het oneens met het huidige kabinet en zijn plannen. En dan met name als het op stikstof en asiel gaat.

En mensen die hier schrijven dat het 5 voor 12 is met de natuur en de mensheid. Greta Thunberg zei in 2018 dat de mensheid uitgeroeid zou zijn rond 2023. Die tweet is blijkbaar recent verwijderd.

Hebben helemaal gelijk.

Cookielover schreef op 17-03-2023 om 10:11:

[..]

In Brabant, ja.

Landelijk gezien is het ook bijna 1 op 5 nl. 18%. In mijn provincie zelfs bijna 1 op 4 (24%).

Cookielover

Cookielover

17-03-2023 om 10:19 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 17-03-2023 om 10:17:

[..]

Landelijk gezien is het ook bijna 1 op 5 nl. 18%. In mijn provincie zelfs bijna 1 op 4 (24%).

Ah, oké, dan ben ik abuis. 

Schemerlampje schreef op 17-03-2023 om 10:17:

[..]

Nog meer volgens mij. De eerste kamer heeft 75 zetels en BBB heeft er 16 behaald. Dat is 21,33%. Niet alleen in Brabant dus. In sommige provincies heeft zelfs een derde op BBB gestemd. En in alle provincies hebben ze de meeste stemmen binnen gehaald.

Epic88 schreef op 17-03-2023 om 10:14:

[..]

De meeste mensen zijn het wel eens met de plannen. 20% is niet het volk. 

Loeki72 schreef op 17-03-2023 om 10:30:

[..]

Dit kan je niet concluderen uit de uitslag. Net zo min als dat je kan concluderen dat het merendeel het niet eens is met de plannen. Er zijn duizenden redenen waarom mensen wel of niet op een partij stemmen.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

17-03-2023 om 10:49

Loeki72 schreef op 17-03-2023 om 10:30:

[..]

Als ze het eens waren hadden ze de zittende coalitie niet zo afgestraft.

Cookielover

Cookielover

17-03-2023 om 10:58 Topicstarter

Epic88 schreef op 17-03-2023 om 10:49:

[..]

Als ze het eens waren hadden ze de zittende coalitie niet zo afgestraft.

Dit is een valse tegenstelling. Ik ben vóór de stikstofplannen van de regering, maar ben het verder meestal niet eens met hun beleid, en heb derhalve niet op de VVD, D66, CDA of de CU gestemd. Zo simpel als jij het hier stelt is het niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.