Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Denksport
28-06-2026 om 19:40
Handschoenvrouw schreef op 28-06-2026 om 15:23:
[..]
Ik vond die post helemaal niet duidelijk, daarom vroeg ik ook wat er bedoeld werd.
De eerste fase van de Tachtigjarige Oorlog, waarin er alleen nog een opstand tegen Filips II als koning was en er nog geen sprake van een Nederlandse republiek was, wordt wel degelijk als "Nederlandse Opstand" aangeduid en is de periode waarin de wreedheden waarnaar ik verwees zich afspeelden.
Tuurlijk joh. Het aan hijskranen ophangen van minder radicale elementen is wel vergelijkbaar met de beginfase van de Tachtigjarige oorlog, want zo gaat dat altijd als er een revolutie is. Het hoort er gewoon bij en is toch maar tijdelijk. Hoe verzin je het...
Handschoenvrouw
28-06-2026 om 20:19
Denksport schreef op 28-06-2026 om 19:40:
[..]
Tuurlijk joh. Het aan hijskranen ophangen van minder radicale elementen is wel vergelijkbaar met de beginfase van de Tachtigjarige oorlog, want zo gaat dat altijd als er een revolutie is. Het hoort er gewoon bij en is toch maar tijdelijk. Hoe verzin je het...
Wat wil je graag horen dan. Opgehangen worden aan een hijskraan is erger dan sterven onder de guillotine tijdens de Franse revolutie, of in de verbrandingsketel van een stoomlocomotief te worden gegooid tijdens de Russische revolutie?
Maar goed, de slachtoffers van die revoluties gaan Ter Apel niet meer halen.
Daglichtlamp
28-06-2026 om 20:24
Handschoenvrouw schreef op 28-06-2026 om 20:19:
[..]
Wat wil je graag horen dan. Opgehangen worden aan een hijskraan is erger dan sterven onder de guillotine tijdens de Franse revolutie, of in de verbrandingsketel van een stoomlocomotief te worden gegooid tijdens de Russische revolutie?
Maar goed, de slachtoffers van die revoluties gaan Ter Apel niet meer halen.
Of uit een vliegtuig in Argentinië. De gegeven voorbeelden laten juist zien dat niet bepaald wordt goedgepraat wat de ayatollahs doen en hebben gedaan.
Denksport
28-06-2026 om 20:31
Handschoenvrouw schreef op 28-06-2026 om 20:19:
[..]
Wat wil je graag horen dan. Opgehangen worden aan een hijskraan is erger dan sterven onder de guillotine tijdens de Franse revolutie, of in de verbrandingsketel van een stoomlocomotief te worden gegooid tijdens de Russische revolutie?
Maar goed, de slachtoffers van die revoluties gaan Ter Apel niet meer halen.
Om met Louis van Gaal te spreken: "Ben ik nou zo slim...?".
Nee natuurlijk gaat het er niet om of het één erger is dan het ander. Het gaat er om dat het iraanse regime nooit gestopt is met wat jij noemt "interne zuiveringen tegen minder radicale elementen". Sterker nog: het hele doel van dat regime is zich ontdoen van wat-voor-elementen-dan-ook.
PensioNada
28-06-2026 om 20:31
Nog wat andere voorbeelden van het "wegzuiveren" van "anti-revolutionaire" elementen, vind je bij de culturele revolutie in China, de inname van Cambodja door de rode khmer en wat minder extreem na de val van Saigon. Zodra er een autocratisch regiem aantreedt dat de "zuivere leer" zegt te vertegenwoordigen, krijg je dit soort moordpartijen. Overigens zijn er deskundigen die denken dat het islamitische fundament van Iran niet meer zo belangrijk is als de revolutionaire garde ons wil doen geloven. Het is een fascistische militaire dictatuur met een islamitisch sausje.
Thora
28-06-2026 om 20:57
PensioNada schreef op 28-06-2026 om 20:31:
Nog wat andere voorbeelden van het "wegzuiveren" van "anti-revolutionaire" elementen, vind je bij de culturele revolutie in China, de inname van Cambodja door de rode khmer en wat minder extreem na de val van Saigon. Zodra er een autocratisch regiem aantreedt dat de "zuivere leer" zegt te vertegenwoordigen, krijg je dit soort moordpartijen. Overigens zijn er deskundigen die denken dat het islamitische fundament van Iran niet meer zo belangrijk is als de revolutionaire garde ons wil doen geloven. Het is een fascistische militaire dictatuur met een islamitisch sausje.
Als je hiermee bedoelt dat het meer te maken heeft met macht dan met geloof ben ik het helemaal met je eens. Maar juist omdat de religie gebruikt wordt om mensen te manipuleren is het zo gevaarlijk.
PensioNada
28-06-2026 om 21:33
Thora schreef op 28-06-2026 om 20:57:
[..]
Als je hiermee bedoelt dat het meer te maken heeft met macht dan met geloof ben ik het helemaal met je eens. Maar juist omdat de religie gebruikt wordt om mensen te manipuleren is het zo gevaarlijk.
Ja, dat ben ik wel met je eens. Alleen het is niet alleen geloof, het kan ook politieke overtuiging of etniciteit zijn (bv genocide in Ruanda).