Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Daglichtlamp schreef op 23-11-2025 om 19:31:

Wilders zou natuurlijk de reacties op zijn twitterposts kunnen modereren. Dat hij dat niet doet of niet laat doen, zegt wat mij betreft iets over hoe belangrijk hij het vindt (niet dus).
Net zoals hij zijn extreemrechtse vrienden in het buitenland er niet op aanspreekt. Ook daar blijkt uit dat het voor hem op geen enkele manier prioriteit heeft (behalve dan als hij via die manier kan afgeven op buitenlanders).

Tuurlijk maar ik ken maar weinig paginas die modereren hoor.

Kijk voor de grap eens op C'est Mocro, op de pagina van een Harry Petit, of bij Van Baarle, DENK... de haat op die pagina's is even zo groot. 

Laten we (algemeen) nou niet net doen alsof alleen extreem rechts haat uitspraken doet. Moslims kunnen er ook wat van, en van die uitspraken gaan mijn nekharen som net zo goed overeind staan. 

Libertine schreef op 23-11-2025 om 17:38:

[..]

Het probleem van ons Nederlanders is dat we onszelf zien als superieur aan andere culturen. Die anderen culturen zien we als niet tolerant, gewelddadig, vrouwonvriendelijk, de mensen profiteurs, niet zo ontwikkeld als wij, kunnen zich niet aanpassen. Etc.

Nederlanders zijn ook enorm intolerant. Dat heeft dit draadje me wel duidelijk gemaakt.

Ach welnee. De gemiddelde Nederlander is helemaal niet intolerant. Wat een vervelende manier ook om zo naar je eigen landgenoten te kijken.

Een deel is intolerant, een deel van de asielzoekers zijn crimineel, een deel van Nederlanders en nieuwkomers zijn intolerant naar LGBTHI, probleem is dat die minderheden het verpesten voor de meerderheid. 

Want die komen in het nieuws, niet degene die zich gewoon gedragen. Dat is ook helemaal niet nieuwswaardig. 

En over andere culturen; ja ik vind de cultuur van Afghanistan bijvoorbeeld nou niet iets om over naar huis te schrijven, maar toch zijn er daar genoeg mannen die vinden dat hun cultuur de beste is. Of Saoedi-Arabië, of Somalië. Dat kun je toch ook niet ontkennen? En de meeste vluchtelingen komen nu eenmaal uit landen met een compleet andere cultuur dan wij hebben. Een compleet andere visie op LGBTHI en op vrouwenrechten. 

Ik snap wel wat Mick87 bedoelt, je bent je leven lang geïndoctrineerd met het idee dat homo's "vies" zijn, 2e rangsburgers feitelijk, dat verandert niet zodat je voet zet in Nederland. Die gedachtegang is niet ineens weg als je een landsgrens oversteekt. 

Waar leid je uit af dat deze asielzoeker mag blijven? Momenteel ligt het inwilligingspercentage maar op zo’n 35 procent. Ook heeft Faber al maatregelen aangekondigd dat je ook als je al een status hebt, die ook bij lichtere straffen gemakkelijker ingetrokken kan worden.

Het aantal asielzoekers per 1000 inwoners is leuk bedacht, maar dat klopt van geen kanten als je kijkt naar de km².

Asielaanvragen in Europa in 2024 - 912.355

Aantal aanvragen NL 2024- 32.175 aantal vierkante kilometer 4154 

Aantal aanvragen DE  2024- 229.750 aantal vierkante kilometer 357.022

Aantal aanvragen SP 2024 - 164.035 aantal vierkante kilometer 505.992

Hoeveel Nederlanders wil je proppen in een km²?
Leefruimte is belangrijk!

Miraval schreef op 23-11-2025 om 21:55:

[..]

Ach welnee. De gemiddelde Nederlander is helemaal niet intolerant. Wat een vervelende manier ook om zo naar je eigen landgenoten te kijken.

Ik vind Nederlanders wel degelijk intoleranter worden. Dat zie je toch duidelijk terugkomen in het politieke klimaat? Steeds rechtser en minder op linkse partijen die van oudsher opkomen op gelijkheid en sociale rechtvaardigheid.  De rellen op plekken waar azc’s komen geven ook weinig blijk van tolerantie. Het lijkt wel alsof we dit soort dingen ook steeds normaler gaan vinden. Toleranter voor intolerantie. 

En nee, ik zeg nergens dat alle Nederlanders intolerant zijn. Ik vind zoals gezegd dat Nederlanders steeds intoleranter worden. Niet alleen naar andere culturen, ook naar de lhbtqi doelgroep, vrouwen maar ook naar mensen met psychiatrische problemen. Er zijn steeds meer momenten dat ik echt niet trots ben op het feit dat ik een Nederlander ben. 

Yumi schreef op 23-11-2025 om 22:36:

Het aantal asielzoekers per 1000 inwoners is leuk bedacht, maar dat klopt van geen kanten als je kijkt naar de km².

Asielaanvragen in Europa in 2024 - 912.355

Aantal aanvragen NL 2024- 32.175 aantal vierkante kilometer 4154

Aantal aanvragen DE 2024- 229.750 aantal vierkante kilometer 357.022

Aantal aanvragen SP 2024 - 164.035 aantal vierkante kilometer 505.992

Hoeveel Nederlanders wil je proppen in een km²?
Leefruimte is belangrijk!

Heb je het dan over bewoonbare km2? Want dat is per land zo verschillend. 

Libertine schreef op 23-11-2025 om 22:50:

[..]

Ik vind Nederlanders wel degelijk intoleranter worden. Dat zie je toch duidelijk terugkomen in het politieke klimaat? Steeds rechtser en minder op linkse partijen die van oudsher opkomen op gelijkheid en sociale rechtvaardigheid. De rellen op plekken waar azc’s komen geven ook weinig blijk van tolerantie. Het lijkt wel alsof we dit soort dingen ook steeds normaler gaan vinden. Toleranter voor intolerantie.

En nee, ik zeg nergens dat alle Nederlanders intolerant zijn. Ik vind zoals gezegd dat Nederlanders steeds intoleranter worden. Niet alleen naar andere culturen, ook naar de lhbtqi doelgroep én vrouwen. Er zijn steeds meer momenten dat ik echt niet trots ben op het feit dat ik een Nederlander ben.

Daarmee doe je wel de grote aanname dat mensen die rechts stemmen per se intolerant zijn. Mijn partner stemt ook rechts. Waarom? Omdat hij ondernemer is en sommige rechtse partijen beter opkomen voor ondernemers. Verder maakt hij zich zorgen om de toenemende regeltjes vanuit de EU die oa. Ook het ondernemersschap beïnvloeden. Maar ook soevereiniteit van ons land. We stemden ooit in een referendum met een grote meerderheid TEGEN het associatieverdrag met Oekraïne. Maar dat verdrag kwam er toch. Ondanks dat een meerderheid het niet wil. En nu is er zelfs sprake van een toekomstige toetreding tot Europese Unie. Bezopen. 

Verder vindt partner ook de milieumaatregelen te ver doorschieten en heeft hij vraagtekens bij in hoeverre dit op mondiaal niveau invloed gaat hebben. En wat de economische gevolgen zijn voor ondernemers zoals hij. Bijvoorbeeld met je werkbusje niet meer in stadscentra mogen komen vanwege de uitstoot gaat hem als kleine ondernemer een hoop klandizie schelen. 

En hij maakt zich ook zorgen om de bevolkingsgroei en de druk op voorzieningen. Hij zag in zijn voormalige sociale huurwoning dat de buurt steeds meer met statushouders werd en nog amper autochtone Nederlanders. Zijn inmiddels volwassen kind heeft het nakijken op de woningmarkt. 

Verschillende redenen dus om rechts te stemmen. Maar van intolerantie is zeker geen sprake. We hebben een goede relatie zonder dat ik een tradwife ben. En hij heeft ook homoseksuelen in zijn vriendenkring. 

Ik vind het geframe van rechtse stemmers inmiddels ook wel tenenkrommend worden. Net zo schandelijk als dat geframe en gestigmatiseer van asielzoekers wat menigeen verweten wordt. Rechts stemmen staat niet synoniem aan intolerant zijn.

Wat mij betreft is radicaalrechts het probleem, een deel van de stemmers op radicaalrechtse partijen hangt gedachtengoed aan wat niet tolerant is jegens minderheden, op welk vlak ook. En aangezien er tegenwoordig vier radicaalrechtse partijen zijn, is een groep Nederlanders wel degelijk minder tolerant geworden. 

felija schreef op 23-11-2025 om 23:10:

Wat mij betreft is radicaalrechts het probleem, een deel van de stemmers op radicaalrechtse partijen hangt gedachtengoed aan wat niet tolerant is jegens minderheden, op welk vlak ook. En aangezien er tegenwoordig vier radicaalrechtse partijen zijn, is een groep Nederlanders wel degelijk minder tolerant geworden.

Welke partijen schaar jij onder radicaal rechts?

Poezenmeisje

Poezenmeisje

23-11-2025 om 23:13 Topicstarter

Alles wat niet links van GroenLinks staat, waarschijnlijk...

Volgens mij had ik het niet over jouw partner Mick. Beetje gek om een individu die rechts stemt aan te halen om duidelijk te maken dat Nederlanders niet intoleranter worden? Overigens verwoordt felija helemaal wat ik bedoel. 

Edit: ik doel op partijen als de pvv, fvd en ja21. En vind de BBB niet helemaal in de rijtje horen maar die schuiven wel steeds meer op en zijn inmiddels ook een soort pvv. VVD is niet radicaal maar wordt de afgelopen jaren wel steeds rechtser. Sinds het vertrek van Rutte eigenlijk. 

Mick87 schreef op 23-11-2025 om 23:12:

[..]

Welke partijen schaar jij onder radicaal rechts?

PVV, FvD, J21 en BBB en dus nogmaals: niet per definitie zijn alle stemmers op de genoemde partijen radicaalrechts, maar zeker wel een groot gedeelte stemt juist op één van deze partijen vanwege dat radicaalrechtse gedachtengoed bijvoorbeeld aangaande minderheden.

Poezenmeisje schreef op 23-11-2025 om 23:13:

Alles wat niet links van GroenLinks staat, waarschijnlijk...

Ongelofelijk weer....

Poezenmeisje

Poezenmeisje

23-11-2025 om 23:18 Topicstarter

felija schreef op 23-11-2025 om 23:15:

[..]

Ongelofelijk weer....

Love you too 😘

Poezenmeisje schreef op 23-11-2025 om 23:18:

[..]

Love you too 😘

Dit is gewoon pestgedrag. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.