Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Zilver_gray schreef op 23-11-2025 om 13:14:

[..]

Eens!
Die ellendige homo haters, daar hoeven we niet nog meer van. Daar hebben we al genoeg exemplaren van (geboren en getogen) in eigen land.

Helaas is dat juist het probleem. We halen niet alleen de fijne, welgemanierde mensen met aanpassingsvermogen en de wil om te integreren het land in.

Euphoria schreef op 23-11-2025 om 16:07:

[..]

Helaas is dat juist het probleem. We halen niet alleen de fijne, welgemanierde mensen met aanpassingsvermogen en de wil om te integreren het land in.

Het meerendeel wil veiligheid, een toekomst kunnen opbouwen en een bijdrage leveren aan de maatschappij, net als jij en ik.

Er zullen altijd individuen zijn die andere ideeën hebben. Dat houdt je niet tegen.

Euphoria schreef op 23-11-2025 om 16:07:

[..]

Dit draadje gaat over asielzoekers, die ‘halen’ we helemaal niet.

Zilver_gray schreef op 23-11-2025 om 16:14:

[..]

Het meerendeel wil veiligheid, een toekomst kunnen opbouwen en een bijdrage leveren aan de maatschappij, net als jij en ik.

Er zullen altijd individuen zijn die andere ideeën hebben. Dat houdt je niet tegen.

Sorry, ik denk helemaal niet dat de meerderheid dat  als uitgangspunt heeft.

Ik ben bang dat er individuen zijn die dat wel willen. Dus omgekeerd.

Euphoria schreef op 23-11-2025 om 16:19:

[..]

Sorry, ik denk helemaal niet dat de meerderheid dat als uitgangspunt heeft.

Waarom denk je van niet? Wat is hun uitgangspunt dan? 

Zilver_gray schreef op 23-11-2025 om 16:14:

[..]

En laat die vluchtelingen individuen nou vooral uit culturen komen waarin homoseksualiteit niet getolereerd wordt en zelfs strafbaar is bij wet. Het is natuurlijk een utopie om te denken dat zij hier in Het Westen ineens van dat gedachtengoed afstappen. Net zo goed dat als ik in bijvoorbeeld Saudi-Arabië ga wonen niet ineens homoseksualiteit ga verafschuwen. 

Mick87 schreef op 23-11-2025 om 16:41:

[..]

En laat die vluchtelingen individuen nou vooral uit culturen komen waarin homoseksualiteit niet getolereerd wordt en zelfs strafbaar is bij wet. Het is natuurlijk een utopie om te denken dat zij hier in Het Westen ineens van dat gedachtengoed afstappen. Net zo goed dat als ik in bijvoorbeeld Saudi-Arabië ga wonen niet ineens homoseksualiteit ga verafschuwen.

Er zijn vluchtelingen die uit een land komen waar ze homoseksuelen niet tolereren. Dat zegt verder weinig over de overtuigingen van het individu. Ze vluchten ook meestal juíst vanwege dat soort regimes. En hoe ze over iets denken zegt toch niets over de manier waarop ze, als ze hier zijn, met homoseksuelen omgaan? Alsof al die vluchtelingen zich hier luid afkeurend of gewelddadig gaan gedragen zodra ze met een homoseksueel te maken hebben. Dat is toch gewoon niet zo?  Je kunt ergens “tegen” zijn maar toch verdraagzaam. Dat is feitelijk ook de manier waarop heel veel Nederlanders omgaan met homoseksuelen. 

Libertine schreef op 23-11-2025 om 16:37:

[..]

Waarom denk je van niet? Wat is hun uitgangspunt dan?

Ik ben eerder geneigd te denken dat men in grote getale op zoek is naar welvaart, luxe, gratis geld.

Ik ken helaas te veel mensen die hier kwamen vanuit grootse verwachtingen en met weinig eigen inzet.

Mick87 schreef op 23-11-2025 om 16:41:

[..]

Dit is natuurlijk zo. De culturen tolereren veel minder dan de Nederlandse cultuur. 

Euphoria schreef op 23-11-2025 om 17:23:

[..]

Ik ben eerder geneigd te denken dat men in grote getale op zoek is naar welvaart, luxe, gratis geld.

Opzoek naar een beter leven. Wie wil dat nou eigenlijk niet. Het is ook echt ongekende mazzel om hier geboren te worden. Wat een privilege om niet huis en haard te hoeven verlaten -vaak met gevaar voor eigen leven- om jezelf en je kinderen kansen en toekomst te bieden. 

Euphoria schreef op 23-11-2025 om 17:24:

[..]

Dit is natuurlijk zo. De culturen tolereren veel minder dan de Nederlandse cultuur.

Het probleem van ons Nederlanders is dat we onszelf zien als superieur aan andere culturen. Die anderen culturen zien we als niet tolerant, gewelddadig, vrouwonvriendelijk, de mensen profiteurs, niet zo ontwikkeld als wij, kunnen zich niet aanpassen. Etc.  

Nederlanders zijn ook enorm intolerant. Dat heeft dit draadje me wel duidelijk gemaakt. 

Libertine schreef op 23-11-2025 om 16:56:

[..]

Er zijn vluchtelingen die uit een land komen waar ze homoseksuelen niet tolereren. Dat zegt verder weinig over de overtuigingen van het individu. Ze vluchten ook meestal juíst vanwege dat soort regimes. En hoe ze over iets denken zegt toch niets over de manier waarop ze, als ze hier zijn, met homoseksuelen omgaan? Alsof al die vluchtelingen zich hier luid afkeurend of gewelddadig gaan gedragen zodra ze met een homoseksueel te maken hebben. Dat is toch gewoon niet zo? Je kunt ergens “tegen” zijn maar toch verdraagzaam. Dat is feitelijk ook de manier waarop heel veel Nederlanders omgaan met homoseksuelen.

Tuurlijk. Daar heb je een punt. Maar waar ik me persoonlijk wel zorgen om maak is hoe het hier over enkele decennia gesteld zal zijn met vrouwen- en homorechten. Omdat er een groeiende groep mensen naar ons land migreert met orthodoxe opvattingen. Naast de mensen die hier al zijn met dit gedachtengoed. We zien nu al dat aparte opvang nodig is voor LHBTQ vluchtelingen, en zaken als eerwraak toenemen. Gelukkig gaat het om een minderheid die dit doet maar het gaat denk ik toch wel - gezien de demografische ontwikkelingen- onze samenlevingen beïnvloeden vermoed ik. Dat is dus mijn angst. En daarbij probeer ik dus niet xenofoob te zijn. Maar wel de realiteit onder ogen te zien dat een hoop aspecten van midden oosterse culturen nogal haaks staan op onze liberale waarden. Zonder daar een oordeel over te vellen. Ik denk dat we weer meer naar een verzuilde samenleving gaan. Niet alleen qua cultuur en religie, maar bijvoorbeeld ook klimaatontkenners, autonomen en meer van zulks. 

Ik baseer me trouwens niet op onderbuikgevoelens. Ik heb veel gereisd in overwegend islamitische landen, gewerkt in het midden oosten en stage gelopen bij het COA. 

Libertine schreef op 23-11-2025 om 17:38:

[..]

Het probleem van ons Nederlanders is dat we onszelf zien als superieur aan andere culturen. Die anderen culturen zien we als niet tolerant, gewelddadig, vrouwonvriendelijk, de mensen profiteurs, niet zo ontwikkeld als wij, kunnen zich niet aanpassen. Etc.

Nederlanders zijn ook enorm intolerant. Dat heeft dit draadje me wel duidelijk gemaakt.

Ik zie mezelf of mijn medelander niet als superieur. Ik zie wel dat er in enkele andere culturen normen en waarden en omgangsvormen heersen die geheel niet passen bij wat ik geleerd heb en wat ik nastreef voor mijzelf en mijn nageslacht. Is dat intolerant? Ik denk van niet.

Wanneer ik zie dat veelal mannen onze kant op komen vraag ik mij af waar dan al die vrouwen zijn, die het in land van herkomst vaak zwaarder hebben dan al die mannen. Of de kinderen die het in land van herkomst moeilijk hebben.

Euphoria schreef op 23-11-2025 om 18:00:

[..]

Ik zie mezelf of mijn medelander niet als superieur. Ik zie wel dat er in enkele andere culturen normen en waarden en omgangsvormen heersen die geheel niet passen bij wat ik geleerd heb en wat ik nastreef voor mijzelf en mijn nageslacht. Is dat intolerant? Ik denk van niet.

Wanneer ik zie dat veelal mannen onze kant op komen vraag ik mij af waar dan al die vrouwen zijn, die het in land van herkomst vaak zwaarder hebben dan al die mannen. Of de kinderen die het in land van herkomst moeilijk hebben.

Ik denk dat de gemiddelde Nederlander nauwelijks op de hoogte is van die andere culturen. Die baseren zich op hoofdlijnen, de negatieve punten die het nieuws halen (en dit draadje). Maar kennen nauwelijks mensen die uit andere culturen komen.  Dus ja, ik vind dat wel degelijk intolerant. En een gebrek aan inzet en interesse om de ander en de andere cultuur echt te leren kennen. 

Waarom er meer mannen vluchten is toch allang bekend? https://www.oneworld.nl/mensenrechten/waarom-zoveel-mannen-alleen-vluchten-2/

De 'gemiddelde Nederlander' heeft tig verschillende collega's of buurtgenoten van andere afkomst. Mooi als ze zich in de afkomst van de ander verdiepen, maar hoort het niet eerder andersom? De gemiddelde Nederlander hoeft ook niet van alles op de hoogte te zijn van andere culturen. Dan had ie wel wat te doen zeg. Of een gemiddelde Nederlander is met iemand uit een andere cultuur getrouwd. 

De gemiddelde Nederlander heeft genoeg te doen naast gezin, baan en hobby (als ze daar tijd voor hebben) en misschien wel mantelzorger of vrijwilliger zijn. Die andere culturen laten wel van zich horen met bepaalde festiviteiten.

Stukje "Typische Nederlandse cultuur" maar gewist (want stel je voor....)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.