Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Save the planet… of niet


Hoe kijken jullie hiernaar - vraagt TS. 'Geen daden maar woorden' -  luid en duidelijk. En daar hebben we bijna allemaal last van. Er is zoveel, er is overvloed voor veel mensen, en we genieten ervan. Als net wat concreter te merken was wat onze consumptiedrang voor effect heeft, zou dat misschien helpen. Afgelopen weekend opgepast op de oudste kleinkinderen. Leuke kinderen, leuke ouders, mensen vol idealen en goede moed. Ondertussen konden we het hele weekend lichten uit en deuren dicht doen die de kinderen steeds vergaten, en ging de kraan vaak veel wijder/langduriger open dan noodzakelijk en het gashaardje lekker warm. Het is gewoon hartstikke lastig allemaal. Mijn tijd zal het wel duren, ik ben van eind jaren 50. Maar het zou zo mooi zijn als zij allemaal een app hadden waarop heel zichtbaar is hoe je verantwoord met spullen en energie kunt omgaan. 

Lexus schreef op 28-11-2022 om 11:49:

[..]

precies, hier niks van een gezin, één kind dat zijn eigen leven leidt (wat hem van harte gegund is) en verder geen familie, verder chronische ziekte die behoorlijk beperkend werkt in maatschappelijk verkeer. En toch ben ik gelukkiger met een eenvoudig leven dan toen er veel 'kon'. Een natuurwandeling, een goed gesprek met fijne vrienden, mensen blij kunnen maken met een mooi verhaal, schilderij of muziek, dat zijn de dingen die super gelukkig kunnen maken. Heel veel meer dan al die materie.

Dit herken ik helemaal.  Nou bijna. Een schilderij of muziek maken kan ik niet.  Maar morgen komt bijvoorbeeld een vriend hier met zijn hond 10 km banjeren door weiland,  bos enz. Daarna heb ik wel een paar plakken zelf gemaakt brood voor hem. Dat zijn mooie uren.

watertoren schreef op 28-11-2022 om 11:51:

Sinds mijn man na een kort ziekbed is overleden ben ik me er juist nog meer van bewust om te genieten van het leven van zowel de grote als kleine dingen. Ik wil nog zo veel mogelijk leuke dingen doen zoals op zonvakantie gaan en weekenden weg en lekker eten en drinken. Ik besef dat het zo maar ineens afgelopen kan zijn dus ik ontzeg mezelf niks.

Weet je, jij hebt het gevoel dat je je dingen ontzegt.  Ik heb juist het gevoel dat ik mezelf nu heel veel gun.  En wij hebben ook ervaren dat het zomaar afgelopen kan zijn. Mijn schoonvader overleed toen hij 48 was,  tussen diagnose en overlijden zaten 5 weken.  Een vriendin van mij overleed toen ze 50 was aan een SAB. 

Lekker eten: wij doen niet anders sinds ik 41 kg ben afgevallen.  

En wat ik lees van jouw manier van leven: roken, alcohol, vlees: ik vraag me af in hoeverre jouw manier van leven te maken heeft met een bepaalde onverschilligheid ten aanzien van jouw gezondheid én met de rest van de mensen.  En met een compenseren van een gemis wat niet te compenseren  is. Je hebt al een enorm verlies geleden. Maar goed, dit is een zijspoor.

Dorestad schreef op 28-11-2022 om 16:12:

[..]

Weet je, jij hebt het gevoel dat je je dingen ontzegt. Ik heb juist het gevoel dat ik mezelf nu heel veel gun. En wij hebben ook ervaren dat het zomaar afgelopen kan zijn. Mijn schoonvader overleed toen hij 48 was, tussen diagnose en overlijden zaten 5 weken. Een vriendin van mij overleed toen ze 50 was aan een SAB.

Lekker eten: wij doen niet anders sinds ik 41 kg ben afgevallen.

En wat ik lees van jouw manier van leven: roken, alcohol, vlees: ik vraag me af in hoeverre jouw manier van leven te maken heeft met een bepaalde onverschilligheid ten aanzien van jouw gezondheid én met de rest van de mensen. En met een compenseren van een gemis wat niet te compenseren is. Je hebt al een enorm verlies geleden. Maar goed, dit is een zijspoor.

Zo leefde ik ook al toen mijn man nog leefde hoor. Ik ben wel meer dan een jaar gestopt geweest met roken maar ik heb het niet vol gehouden. Alcohol drink ik niet elke dag. Probeer dat zo veel mogelijk voor het weekend te houden. Het weekend begint wel op vrijdag. Vlees eet ik elke dag maar dat is voor mij ook het belangrijkste van de maaltijd. Verder ben ik nooit ziek en heb geen overgewicht.

en als er gevlogen wordt - dan graag vliegtuig vol. Kennis van me maakte onlangs lange vlucht in een halfvol toestel. Een half uur later vertrok er een toestel naar dezelfde bestemming. Andere maatschappij. Tja hoe krijg je dat gestroomlijnd. 

Zeker eens, dat iedereen binnen zijn mogelijkheden een steentje kan bijdragen. Zolang men elkaar maar niet de maat neemt. Want zo simpel zit het niet in elkaar: ieders levens is totaal anders.
Zolang je maar niet onverschillig bent en je steentje bijdraagt in wat voor jou haalbaar is.

watertoren schreef op 28-11-2022 om 16:35:

[..]

Zo leefde ik ook al toen mijn man nog leefde hoor. Ik ben wel meer dan een jaar gestopt geweest met roken maar ik heb het niet vol gehouden. Alcohol drink ik niet elke dag. Probeer dat zo veel mogelijk voor het weekend te houden. Het weekend begint wel op vrijdag. Vlees eet ik elke dag maar dat is voor mij ook het belangrijkste van de maaltijd. Verder ben ik nooit ziek en heb geen overgewicht.

Dat je nooit ziek bent vind ik heel fijn en ik hoop oprecht dat dat zo blijft, maar je manier van leven is daarvoor wel een risico. Longkanker kan zich opeens openbaren. Van vlees eten raakt steeds duidelijker bewezen dat het de kans op darmkanker bevordert en het verzadigd vet in vlees niet goed is voor je hart en bloedvaten.

Ik vind het ook altijd wat roekeloos klinken hoe je erover praat.

fianne schreef op 28-11-2022 om 16:02:

Hoe kijken jullie hiernaar - vraagt TS. 'Geen daden maar woorden' - luid en duidelijk. En daar hebben we bijna allemaal last van. Er is zoveel, er is overvloed voor veel mensen, en we genieten ervan. Als net wat concreter te merken was wat onze consumptiedrang voor effect heeft, zou dat misschien helpen. Afgelopen weekend opgepast op de oudste kleinkinderen. Leuke kinderen, leuke ouders, mensen vol idealen en goede moed. Ondertussen konden we het hele weekend lichten uit en deuren dicht doen die de kinderen steeds vergaten, en ging de kraan vaak veel wijder/langduriger open dan noodzakelijk en het gashaardje lekker warm. Het is gewoon hartstikke lastig allemaal. Mijn tijd zal het wel duren, ik ben van eind jaren 50. Maar het zou zo mooi zijn als zij allemaal een app hadden waarop heel zichtbaar is hoe je verantwoord met spullen en energie kunt omgaan.

Ben ik met je eens. Voor kinderen is het lastig concreet te maken allemaal.

Poezenmeisje schreef op 26-11-2022 om 14:16:

Er vliegen zeven ministers en staatssecretarissen naar het Caribisch gebied om excuses te maken voor het slavernijverleden.

Hoezo milieu, stikstof etcetera?
Ze kunnen toch ook skypen?


Minister Weerwind (Rechtsbescherming) zal afreizen naar de Surinaamse hoofdstad Paramaribo, zeggen de bronnen.

Staatssecretaris Van der Burg (Asiel) gaat naar Aruba, minister Van Gennip (Sociale Zaken) naar Bonaire, staatssecretaris Van Huffelen (Koninkrijksrelaties) naar Curaçao, staatssecretaris Van Rij (Financiën) naar Sint-Eustatius, staatssecretaris Van Ooijen (Welzijn) naar Saba en minister Kuipers (Volksgezondheid) naar Sint-Maarten.

Ik vind skypen niet echt passend bij excuses.

Misschien bespreken ze ook nog andere zaken?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

28-11-2022 om 19:04

Herfstappeltaart schreef op 28-11-2022 om 18:57:

[..]

Dat je nooit ziek bent vind ik heel fijn en ik hoop oprecht dat dat zo blijft, maar je manier van leven is daarvoor wel een risico. Longkanker kan zich opeens openbaren. Van vlees eten raakt steeds duidelijker bewezen dat het de kans op darmkanker bevordert en het verzadigd vet in vlees niet goed is voor je hart en bloedvaten.

Ik vind het ook altijd wat roekeloos klinken hoe je erover praat.

Roken is inderdaad niet al te best, maar over vlees eten en verzadigd vet zijn recente onderzoeken die aantonen dat het geen kwaad kan. 

Alle voedingsmiddelen waar te voorstaat is overigens wel iets negatiefs over te vinden.

Paracelsus schreef op 28-11-2022 om 19:04:

[..]

Roken is inderdaad niet al te best, maar over vlees eten en verzadigd vet zijn recente onderzoeken die aantonen dat het geen kwaad kan.

Alle voedingsmiddelen waar te voorstaat is overigens wel iets negatiefs over te vinden.

Dat is echt niet waar hoor. Je zult best hier en daar een wetenschapper vinden die dat beweert, maar als je uitgaat van de adviezen van zowel het Voedingscentrum, de Hartstichting en de Kankerbestrijding zul je bevestigt zien wat ik net schreef. En deze instanties baseren zich op wereldwijde wetenschappelijke onderzoeken. Grootschalig  en langdurig.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

28-11-2022 om 19:12

Herfstappeltaart schreef op 28-11-2022 om 19:08:

[..]

Dat is echt niet waar hoor. Je zult best hier en daar een wetenschapper vinden die dat beweert, maar als je uitgaat van de adviezen van zowel het Voedingscentrum, de Hartstichting en de Kankerbestrijding zul je bevestigt zien wat ik net schreef. En deze instanties baseren zich op wereldwijde wetenschappelijke onderzoeken. Grootschalig en langdurig.

Australië heeft het als het goed is al aangepast in de richtlijnen. 

De Australische Heart Foundation heeft voor gezonde Australiërs de restricties voor het eten van naturel volvette melk, kaas en yoghurt opgeheven. Volgens de stichting verhoogt of verlaagt dit type zuivel de risico's op hartaandoeningen of beroertes niet

Paracelsus schreef op 28-11-2022 om 19:12:

[..]

Australië heeft het als het goed is al aangepast in de richtlijnen.

Dat kan best. Ik wacht toch liever de officiële adviezen van onze instanties af. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

28-11-2022 om 19:16

Herfstappeltaart schreef op 28-11-2022 om 19:14:

[..]

Dat kan best. Ik wacht toch liever de officiële adviezen van onze instanties af.

Dat mag, maar ik denk niet dat je zomaar kan stellen dat het ongezond is, aangezien nieuwe recente onderzoeken met een andere conclusie komen. 
daarnaast denk ik dat het goed is om gevarieerd volgens de schijf van 5 te eten. 

Paracelsus schreef op 28-11-2022 om 19:16:

[..]

Dat mag, maar ik denk niet dat je zomaar kan stellen dat het ongezond is, aangezien nieuwe recente onderzoeken met een andere conclusie komen.
daarnaast denk ik dat het goed is om gevarieerd volgens de schijf van 5 te eten.

Die laatste zin ben ik helemaal met je eens. Ik sta absoluut altijd open voor nieuwe recente onderzoeken maar die zijn pas toe te passen als diezelfde onderzoeken grootschalig en langdurig zijn. En dus algemeen aanvaard.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.