Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Save the planet… of niet


ZanyHeron88

ZanyHeron88

28-11-2022 om 09:11

Bakblik schreef op 28-11-2022 om 08:46:

[..]

Soms wel.

We kijken weleens een film via pathe-thuis. Iets dat we met het hele gezin leuk vinden. Dat zou kunnen met een pot thee erbij en een rol mariakaakjes. Wij maken het dan extra gezellig met toastjes met wat kaasjes, en beetje filet en nootjes fris en/of wijn erbij.

Geen noodzaak maar wel gezellig. Daar halen we dan vreugde uit.

Dat vind ik zelf persoonlijk wel meevallen. Ik heb het meer over de het kopen van wegwerp artikelen. Kleding/ speelgoed/boeken. En verre vliegreizen. Dit kan je makkelijk veranderen zonder dat je leven veel kleur verliest . In mijn ogen dan.

Madamecannibale

Madamecannibale

28-11-2022 om 09:20 Topicstarter

Paracelsus schreef op 28-11-2022 om 09:11:

[..]

Dat vind ik zelf persoonlijk wel meevallen. Ik heb het meer over de het kopen van wegwerp artikelen. Kleding/ speelgoed/boeken. En verre vliegreizen. Dit kan je makkelijk veranderen zonder dat je leven veel kleur verliest . In mijn ogen dan.

Precies, in jouw ogen. Maar als je familie ver weg woont, is vliegen misschien wel noodzakelijk. Wegwerpartikelen zijn vaak goedkoper, of voor een andere reden soms noodzakelijk. Wat voor de één een kleine aanpassing is, is dat voor de ander niet.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

28-11-2022 om 09:27

Madamecannibale schreef op 28-11-2022 om 09:20:

[..]

Precies, in jouw ogen. Maar als je familie ver weg woont, is vliegen misschien wel noodzakelijk. Wegwerpartikelen zijn vaak goedkoper, of voor een andere reden soms noodzakelijk. Wat voor de één een kleine aanpassing is, is dat voor de ander niet.

Je kan ook met kleine dingen beginnen. De kringloopwinkel heeft Bijv vaak van alles en is goedkoper dan nieuw kopen. 

Ik zeg overigens nergens dat mensen moeten veranderen hè ! Ik vind dat dit een eigen keus moet zijn. 

Madamecannibale

Madamecannibale

28-11-2022 om 09:38 Topicstarter

Paracelsus schreef op 28-11-2022 om 09:27:

[..]

Je kan ook met kleine dingen beginnen. De kringloopwinkel heeft Bijv vaak van alles en is goedkoper dan nieuw kopen.

Ik zeg overigens nergens dat mensen moeten veranderen hè ! Ik vind dat dit een eigen keus moet zijn.

Snap ik, het is ook niet persoonlijk op jou gericht. Maar ik denk ook dat voor iedereen de keuze anders is. Ik kan gemakkelijk naar een kringloopwinkel want woon in een stad en de kringloop is dichtbij. Maar als je wat slechter ter been woont en met het OV de dichtstbijzijnde kringloop een stuk verder weg is snap ik dat je daar niet eerst kijkt. Of als je 5 kinderen hebt die dan mee moeten of als…

Met je eens dat kleine stapjes ook helpen maar het voelt zo nutteloos als ik dan naar zo’n WK kijk.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

28-11-2022 om 09:48

Madamecannibale schreef op 28-11-2022 om 09:38:

[..]

Snap ik, het is ook niet persoonlijk op jou gericht. Maar ik denk ook dat voor iedereen de keuze anders is. Ik kan gemakkelijk naar een kringloopwinkel want woon in een stad en de kringloop is dichtbij. Maar als je wat slechter ter been woont en met het OV de dichtstbijzijnde kringloop een stuk verder weg is snap ik dat je daar niet eerst kijkt. Of als je 5 kinderen hebt die dan mee moeten of als…

Met je eens dat kleine stapjes ook helpen maar het voelt zo nutteloos als ik dan naar zo’n WK kijk.

Ja, dat vind ik ook heel erg. Maar ik merk ook dat ik zwaar geïrriteerd raak van mensen die maar blijven roepen dat het niet genoeg is. En dan leef ik nog heel klimaatbewust. Breng altijd mijn kleding en schoenen weg voor reparatie enz. Maar er zal altijd wel iets zijn wat ik niet doe. Ik word van die negativiteit ook best wel eens boos merk ik. En dan de overheid die dingen roept, maar het vooral zelf niet lijkt te doen. Dat vind ik helemaal tenenkrommend.

Overigens is de kringloop een topplek voor kinderen hoor  wij fietsen er altijd naartoe met het hele gezin en de oudste gaat los in de boekenhoek en de jonge kinderen bij het speelgoed. Als alles weer gelezen is , leveren we het weer in.

Waarschijnlijk bof ik dat we in de randstad wonen, want hier zitten heel veel kringloopwinkels. Als je een uur moet reizen of slecht ter been bent is het lastiger. 

bieb1963 schreef op 28-11-2022 om 06:33:

[..]

Ja, als je omstandigheden (gezin, familie, vrienden, werk, gezondheid, geestelijke gezondheid) allemaal enigszins prettig is, is dat vast zo. Als dat allemaal wat minder prettig is of moeilijk is, of verdrietig, of... , dan is het een heeeeel.ander verhaal. Je moet érgens enige vreugde uut kunnen halen

Juist toen ik ziek ben geworden en de omstandigheden in mijn/ons leven moeilijk,  verdrietig en pijnlijk waren heb ik gemerkt dat juist het kleine,  eenvoudige me meer en langdurige blijheid verschaften dan het leven daarvoor.  En dat vind ik voor mij van onschatbare waarde.  Ook nu ik hersteld ben en fitter ben dan ooit (overigens,  ik ben voor 2 van mijn 3 banen afgekeurd: dat is absoluut verlies,  maar aan de andere kant ook niet) haal ik veel plezier uit de simpele dingen en hoef ik het leven dat ik hiervoor leidde niet meer.  Terugkijkend schud ik mijn hoofd (weekendje vliegreis hierheen, daarheen. + 150 jurken.  +100 rokken. Tientallen paren pumps,  20 paar laarzen.  9 leren jasjes.  Om slechts enkele voorbeelden te noemen.

Dorestad schreef op 28-11-2022 om 11:28:

[..]

Juist toen ik ziek ben geworden en de omstandigheden in mijn/ons leven moeilijk, verdrietig en pijnlijk waren heb ik gemerkt dat juist het kleine, eenvoudige me meer en langdurige blijheid verschaften dan het leven daarvoor. En dat vind ik voor mij van onschatbare waarde. Ook nu ik hersteld ben en fitter ben dan ooit (overigens, ik ben voor 2 van mijn 3 banen afgekeurd: dat is absoluut verlies, maar aan de andere kant ook niet) haal ik veel plezier uit de simpele dingen en hoef ik het leven dat ik hiervoor leidde niet meer. Terugkijkend schud ik mijn hoofd (weekendje vliegreis hierheen, daarheen. + 150 jurken. +100 rokken. Tientallen paren pumps, 20 paar laarzen. 9 leren jasjes. Om slechts enkele voorbeelden te noemen.

precies, hier niks van een gezin, één kind dat zijn eigen leven leidt (wat hem van harte gegund is) en verder geen familie, verder chronische ziekte die behoorlijk beperkend werkt in maatschappelijk verkeer. En toch ben ik gelukkiger met een eenvoudig leven dan toen er veel 'kon'. Een natuurwandeling, een goed gesprek met fijne vrienden, mensen blij kunnen maken met een mooi verhaal, schilderij of muziek, dat zijn de dingen die super gelukkig kunnen maken. Heel veel meer dan al die materie.

Sinds mijn man na een kort ziekbed is overleden ben ik me er juist nog meer van bewust om te genieten van het leven van zowel de grote als kleine dingen. Ik wil nog zo veel mogelijk leuke dingen doen zoals op zonvakantie gaan en weekenden weg en lekker eten en drinken. Ik besef dat het zo maar ineens afgelopen kan zijn dus ik ontzeg mezelf niks.

watertoren schreef op 28-11-2022 om 11:51:

Sinds mijn man na een kort ziekbed is overleden ben ik me er juist nog meer van bewust om te genieten van het leven van zowel de grote als kleine dingen. Ik wil nog zo veel mogelijk leuke dingen doen zoals op zonvakantie gaan en weekenden weg en lekker eten en drinken. Ik besef dat het zo maar ineens afgelopen kan zijn dus ik ontzeg mezelf niks.

Je ontzegt jezelf natuurlijk niks als je duurzamer zou leven. Al eet je maar een dag per week geen vlees. Dan doe je nog íets.  Door jouw manier van leven ontzeg je vele andere mensen in toekomst heel veel. 

watertoren schreef op 28-11-2022 om 11:51:

Sinds mijn man na een kort ziekbed is overleden ben ik me er juist nog meer van bewust om te genieten van het leven van zowel de grote als kleine dingen. Ik wil nog zo veel mogelijk leuke dingen doen zoals op zonvakantie gaan en weekenden weg en lekker eten en drinken. Ik besef dat het zo maar ineens afgelopen kan zijn dus ik ontzeg mezelf niks.

goh tja, sinds mijn man is overleden, vind ik het juist zo belangrijk het leven op aarde te respecteren en dankbaar te zijn voor de kleine dingen die de aarde biedt. Zoals een zonsondergang of mooi contact met mensen, of gewoon een prachtige boom.  Daar zit voor mij rijkdom in. Het najagen van materie e.d. en daardoor beschadigend voor de aarde zijn is daarmee, voor mijzelf sprekend, in tegenspraak

Paracelsus schreef op 28-11-2022 om 08:07:

[..]

Maar zit vreugde dan in consumeren ?

Uh nee, niet persé natuurlijk. Maar als je weinig anders aan vreugde hebt (fijne mensen om je heen, leuk werk, goede gezondheid enz enz) dan zijn dan misschien de kleine dingetje waar je nog wél een beetje blij van wordt.

Paracelsus schreef op 28-11-2022 om 09:11:

[..]

Dat vind ik zelf persoonlijk wel meevallen. Ik heb het meer over de het kopen van wegwerp artikelen. Kleding/ speelgoed/boeken. En verre vliegreizen. Dit kan je makkelijk veranderen zonder dat je leven veel kleur verliest . In mijn ogen dan.

Daar zeg je dus precies waar het om gaat: 'zonder dat je veel kleur verlies'.... En dát moet je nou precies wel hebben om het überhaupt te kúnnen verliezen...

ZanyHeron88

ZanyHeron88

28-11-2022 om 13:53

bieb1963 schreef op 28-11-2022 om 13:49:

[..]

Uh nee, niet persé natuurlijk. Maar als je weinig anders aan vreugde hebt (fijne mensen om je heen, leuk werk, goede gezondheid enz enz) dan zijn dan misschien de kleine dingetje waar je nog wél een beetje blij van wordt.

Ja, misschien is dat wel zo. Ik heb van nature al een bloedhekel aan shoppen, dus ik kan mij er waarschijnlijk sowieso weinig bij voorstellen. 

Lexus schreef op 28-11-2022 om 11:49:

[..]

precies, hier niks van een gezin, één kind dat zijn eigen leven leidt (wat hem van harte gegund is) en verder geen familie, verder chronische ziekte die behoorlijk beperkend werkt in maatschappelijk verkeer. En toch ben ik gelukkiger met een eenvoudig leven dan toen er veel 'kon'. Een natuurwandeling, een goed gesprek met fijne vrienden, mensen blij kunnen maken met een mooi verhaal, schilderij of muziek, dat zijn de dingen die super gelukkig kunnen maken. Heel veel meer dan al die materie.

Ja, dat kan natuurlijk heel goed. Maar tóch zul je randvoorwaarden moeten hebben om dat te kunnen (fijne vrienden, de mogelijkheid om  naar een museum te gaan, en niet te vergeten: geestelijk goed genoeg in je vel zitten). 

bieb1963 schreef op 28-11-2022 om 13:56:

[..]

Ja, dat kan natuurlijk heel goed. Maar tóch zul je randvoorwaarden moeten hebben om dat te kunnen (fijne vrienden, de mogelijkheid om naar een museum te gaan, en niet te vergeten: geestelijk goed genoeg in je vel zitten).

ja maar het kan natuurlijk ook andersom werken: dat je gerichtheid op materiele zaken er juist toe leidt dat je innerlijk leven verarmt en dat je daardoor geestelijk niet goed in je vel zit. 

Maar kijk het gaat er dus helemaal niet om dat mensen die geen familie of vrienden hebben niks meer mogen van hun verwennerijen die milieu onvriendelijk zijn. Dat is framing. Natuurlijk, als zij willen gaan vliegen om de alleengaandenreis snap ik dat helemaal. Het gaat er meer om dat je niet 4 x per jaar hoeft te vliegen, de hele tijd vlees te eten, én auto te rijden, en black friday hoeft leeg te kopen, én allemaal verspillende apparaten hoeft te hebben om gelukkig te zijn. Integendeel, als je het alleen maar daarvan moet hebben denk ik persoonlijk dat je er ongelukkiger van wordt omdat het nooit het gat van echte verbinding met natuur, andere mensen, kunst en jezelf kan vervangen. 

Mensen kunnen zichzelf een paar fijne dingen wel gunnen, en een paar van die andere dingen laten en daardoor toch een bijdrage aan het milieu leveren zonder ongelukkiger te worden imho. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.