Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Populairste babynamen van 2021


niet_rechts schreef op 06-01-2022 om 21:41:

[..]

Tussen zwart en wit zitten nog duizenden grijstinten...

Dat sowieso. 

En sommige mensen die een naam al snel gekunsteld of 'zelf verzonnen' vinden, kennen maar weinig namen. Alleen echte Hollandse kaaskopnamen en alles daarbuiten is 'in elkaar geknutseld'. 

Ik vind de top 10 namen heel saai en ongeinspireerd. Ik ken heel wat broertjes en zusjes die dan beiden een top 10 naam hebben. Zijn daar ook statistieken van? Hoeveel Milan & Zoe combo's er in Nederland rondlopen? 

Dochter haar naam is 38 keer gegeven. Het is geen vreemde naam, maar je hoort hem niet veel meer. Toevallig hebben 2 collega's van man hun dochter ook zo genoemd. 

Zoon zijn naam is populairder als meisjesnaam en is 48 keer gegeven. Ook een fatsoenlijk gespelde naam, die wel bekend is maar je gewoon niet heel vaal hoort. Ik ken geen andere jongetjes van zijn leeftijd met die naam. 

Van de meisjesnamen vind ik alleen Tess en Sophie wel mooi, van de jongensnamen alleen Lucas. Verder niet echt mijn smaak.

De naam van mijn dochter staat niet eens in de top 200. Momenteel zwanger van een zoontje en onze voorkeursnaam op dit moment staat ook niet in de top 200. Blijkbaar hebben we niet zo'n populaire smaak, maar ik hou er ook niet van als ik iemand ken met dezelfde naam dus dan vallen er al heel veel namen automatisch af.

Mijn oudste heeft een 13-in-een-dozijnnaam (die ik nog steeds heel leuk vind), heb het nooit nagekeken maar hij zal vast wel eens in een top 10 lijstje hebben gestaan. Ze is inmiddels 21 en heeft nog nooit met dezelfde naam in een klas gezeten. Dochter 2 heeft een naam die je, zeker 18 jaar geleden, niet veel hoorde. In ons dorp wonen er drie nu, en ze hebben alledrie op dezelfde school gezeten.

Van het lijstje vind ik Nora heel mooi, die naam zou ik mijn kind zo geven! De jongensnamen op het lijstje zijn niet mijn ding.

De naam van mijn oudste dochter staat na 150, van mijn jongste dochter staat er niet in. 

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

07-01-2022 om 01:35

Saga schreef op 06-01-2022 om 22:07:

[..]

Dat sowieso.

En sommige mensen die een naam al snel gekunsteld of 'zelf verzonnen' vinden, kennen maar weinig namen. Alleen echte Hollandse kaaskopnamen en alles daarbuiten is 'in elkaar geknutseld'.

Ik snap dan weer niet dat mensen zo naar anderen kijken met namen. Kies gewoon wat je zelf mooi vindt. 

Het zijn niet mijn soort namen. Ik vind ze wat nietszeggend. Maar smaken verschillen. Onze kinderen staan helemaal niet op de lijst.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

07-01-2022 om 07:55

Woezelisboos schreef op 07-01-2022 om 01:35:

[..]

Ik snap dan weer niet dat mensen zo naar anderen kijken met namen. Kies gewoon wat je zelf mooi vindt.

Daar ben ik het wel mee eens.

Gekker nog dan een naam wel of niet kiezen vanwege de top 10, 20, 100, 200, vind ik het om de naam van het tweede kind af te stemmen op de naam van het eerste kind. "Nee, hoewel ik Lizzy echt de mooiste meisjesnaam vind, kan dat niet, want het past niet bij Teun". Zegt wie?

Je begrijpt: de namen van onze kinderen vallen niet in dezelfde categorie en daar zijn destijds nogal wat opmerkingen over geplaatst, want "de naam van de tweede moet toch ook Frans zijn als de naam van de eerste dat is, dat is dan jullie toch thema". Nou, euh, nee.

niet_rechts schreef op 07-01-2022 om 07:55:

[..]

Daar ben ik het wel mee eens.

Gekker nog dan een naam wel of niet kiezen vanwege de top 10, 20, 100, 200, vind ik het om de naam van het tweede kind af te stemmen op de naam van het eerste kind. "Nee, hoewel ik Lizzy echt de mooiste meisjesnaam vind, kan dat niet, want het past niet bij Teun". Zegt wie?

Je begrijpt: de namen van onze kinderen vallen niet in dezelfde categorie en daar zijn destijds nogal wat opmerkingen over geplaatst, want "de naam van de tweede moet toch ook Frans zijn als de naam van de eerste dat is, dat is dan jullie toch thema". Nou, euh, nee.

Sterker nog: ik hou blijkbaar van namen uit een bepaalde categorie, denk aan Sanne en Lieke, dat is het niet, maar als voorbeeld. Als we een derde kind hadden gekregen, had ik toch echt iets anders moeten verzinnen, daar hadden we geen Hidde bij moeten hebben om het Kwik, Kwek en Kwak effect te voorkomen. 

Nee hoor, namen hoeven niet in een thema, al zou ik bij een Shaniqua en Jip niet direct aan zussen en broers denken. Maar als iemand het mooi vindt en er blij van wordt, lekker doen!

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

07-01-2022 om 08:15

niet_rechts schreef op 07-01-2022 om 07:55:

[..]

Daar ben ik het wel mee eens.

Gekker nog dan een naam wel of niet kiezen vanwege de top 10, 20, 100, 200, vind ik het om de naam van het tweede kind af te stemmen op de naam van het eerste kind. "Nee, hoewel ik Lizzy echt de mooiste meisjesnaam vind, kan dat niet, want het past niet bij Teun". Zegt wie?

Je begrijpt: de namen van onze kinderen vallen niet in dezelfde categorie en daar zijn destijds nogal wat opmerkingen over geplaatst, want "de naam van de tweede moet toch ook Frans zijn als de naam van de eerste dat is, dat is dan jullie toch thema". Nou, euh, nee.

Oh nee wat irritant ja!! Ik snap dat afstemmen ook totaal niet. Sterker nog ik heb er echt een hekel aan maar dat komt omdat mijn zus en ik wel jut en jul heten. En mijn man en zijn zus trouwens ook.

De raarste naam die ik ken is Vajèn (vayen/fayen). Begrijp toch echt niet dat mensen hun kind zo blijven noemen, het betekent in het Turks vagina. En er zijn nogal veel mensen die Turks spreken in Nederland. Dit vind ik echt een voorbeeld van een verzonnen gekunstelde naam. (wat ook zo is, ik las ergens een x dat de eerste Vajèn meedeed aan Idols ofzo en dat die moeder de naam idd zelf bedacht had.)

Voor jongens zie je nu ook Lio veel. Dat betekent in het Spaans troep. Zie al voor me dat je met je kinderwagen op vakantie gaat naar Spanje en mensen dan vragen hoe de baby heet. 

Ik vind dat de persoon die de naam draagt meer zegt dan de naam zelf. Als je een stomme Noah kent zul je denk ik eerder de naam afwijzen dan wanneer je alleen maar leuke Noahs kent.

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

07-01-2022 om 09:13

Due-scimmie schreef op 07-01-2022 om 08:34:

Ik vind dat de persoon die de naam draagt meer zegt dan de naam zelf. Als je een stomme Noah kent zul je denk ik eerder de naam afwijzen dan wanneer je alleen maar leuke Noahs kent.

Dat sowieso!! Daarom snap ik dus ook niet zo goed die drang naar de meest originele naam, hoewel ik zelf ook niet per se voor de minst originele zou kiezen. Maar naam is echt maar één onderdeel van een persoon. 

Woezelisboos schreef op 07-01-2022 om 09:13:

[..]

Dat sowieso!! Daarom snap ik dus ook niet zo goed die drang naar de meest originele naam, hoewel ik zelf ook niet per se voor de minst originele zou kiezen. Maar naam is echt maar één onderdeel van een persoon.

Snap ik ook niet. Net als meningen over andermans namen uitspreken. De ouders vonden het blijkbaar mooi. Ik heb ook namen in mijn omgeving die ik bij geboorte apart vond maar daar wen je ook weer aan.

Ik las hier ook de opmerking "je vind je kind toch uniek". Alsof dat van de naam afhangt. 
De naam van mijn zoontje staat in de top 50. En als het een meisje was geweest ook.

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

07-01-2022 om 09:57

Due-scimmie schreef op 07-01-2022 om 09:18:

[..]

Snap ik ook niet. Net als meningen over andermans namen uitspreken. De ouders vonden het blijkbaar mooi. Ik heb ook namen in mijn omgeving die ik bij geboorte apart vond maar daar wen je ook weer aan.

Bedoelde je mijn vorige post over de woorden Vajèn en Lío? Dat is helaas niet mijn mening maar echt de betekenis van die woorden.. verder met je eens dat je inderdaad aan alle namen wel went, hoe raar die in het begin ook klinken!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.