Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Populairste babynamen van 2021




Woezelisboos schreef op 07-01-2022 om 09:57:

[..]

Bedoelde je mijn vorige post over de woorden Vajèn en Lío? Dat is helaas niet mijn mening maar echt de betekenis van die woorden.. verder met je eens dat je inderdaad aan alle namen wel went, hoe raar die in het begin ook klinken!!

Dat heb ik altijd bij Joni. In bonita avenue gelezen dat het vagina betekent dus vind het een beetje raar als mensen echt zo heten. Maar goed, niet iedereen weet het natuurlijk. De naam van mijn zoon heb ik eerst uitgebreid gegoogled of er geen rare betekenis was.

Woezelisboos schreef op 07-01-2022 om 09:57:

[..]

Bedoelde je mijn vorige post over de woorden Vajèn en Lío? Dat is helaas niet mijn mening maar echt de betekenis van die woorden.. verder met je eens dat je inderdaad aan alle namen wel went, hoe raar die in het begin ook klinken!!

Meer opmerkings als nietzeggend, inspiratieloos etc

De betekenis van Vajen kende ik. 

Ik denk dat iedere ouder uitgebreid over een naam nadenkt. Kennis heeft bijvoorbeeld meer dan 1000 namen bekenen en de uiteindelijke naam staat dit jaar ineens in de top 20. 

Woezelisboos schreef op 07-01-2022 om 09:57:

[..]

Bedoelde je mijn vorige post over de woorden Vajèn en Lío? Dat is helaas niet mijn mening maar echt de betekenis van die woorden.. verder met je eens dat je inderdaad aan alle namen wel went, hoe raar die in het begin ook klinken!!

Ja, nou ja, ik heb een paar Joni’s in mijn omgeving. Dan is het in het Nederlands al duidelijk, hoewel je over de spelling kan debatteren natuurlijk. 

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

07-01-2022 om 10:51

Mevrouw75 schreef op 07-01-2022 om 10:45:

[..]

Ja, nou ja, ik heb een paar Joni’s in mijn omgeving. Dan is het in het Nederlands al duidelijk, hoewel je over de spelling kan debatteren natuurlijk.


Ja.. en ik zou het om die reden dus nooit kiezen maar vind het eigenlijk wel een mooie naam. Klinkt mooi en Joni Mitchell zingt mooi, daar kun je best je kind naar vernoemen. Maar zou toch omwille van de betekenis niet doen.. 

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

07-01-2022 om 10:52

Due-scimmie schreef op 07-01-2022 om 10:37:

[..]

Meer opmerkings als nietzeggend, inspiratieloos etc .

De betekenis van Vajen kende ik.

Ik denk dat iedere ouder uitgebreid over een naam nadenkt. Kennis heeft bijvoorbeeld meer dan 1000 namen bekenen en de uiteindelijke naam staat dit jaar ineens in de top 20.

Haha ja dat kan ook nog. En soms komt een naam korte tijd ineens in de top zoveel en verdwijnt dan ook weer.

Ik heb 7 van deze namen bij mij in de klas, waaronder twee dubbele. Vorig jaar was het nog erger: toen had ik er 11. En we hebben ze allemaal wel op school rondlopen, alleen toevallig nog geen Levi. De naam van mijn dochter van bijna 3 staat trouwens ook in de top 30. Een beetje jammer vind ik het wel dat de naam zo trendy is (elk jaar sinds haar geboorte staat ie hoger), maar ik zou toch geen andere keuze hebben gemaakt.

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

07-01-2022 om 12:00

Renmuis schreef op 07-01-2022 om 11:52:

Ik heb 7 van deze namen bij mij in de klas, waaronder twee dubbele. Vorig jaar was het nog erger: toen had ik er 11. En we hebben ze allemaal wel op school rondlopen, alleen toevallig nog geen Levi. De naam van mijn dochter van bijna 3 staat trouwens ook in de top 30. Een beetje jammer vind ik het wel dat de naam zo trendy is (elk jaar sinds haar geboorte staat ie hoger), maar ik zou toch geen andere keuze hebben gemaakt.

Wisselt natuurlijk ook enorm qua de omgeving waarin de school staat. Bij mijn kinderen op school zijn dit soort namen ver te zoeken haha en vind je juist veel Hindoestaanse namen en andere typen namen.

Woezelisboos schreef op 07-01-2022 om 12:00:

[..]

Wisselt natuurlijk ook enorm qua de omgeving waarin de school staat. Bij mijn kinderen op school zijn dit soort namen ver te zoeken haha en vind je juist veel Hindoestaanse namen en andere typen namen.

Klopt. Onze school heeft voornamelijk kinderen van witte, overwegend hoogopgeleide ouders. Veel expats ook, die sowieso vaak voor dit soort internationale namen kiezen. Op mijn vorige school zat er weer in elke klas een Amira en Mohamed. 

Heb ook eens op de lijst van kleuters klas gekeken. Hij is de enige met 1 2021 top 10 naam en er zitten 2 meisjes in met een top tien naam. Valt reuze mee dus

Dezyi

Dezyi

07-01-2022 om 12:18 Topicstarter

Woezelisboos schreef op 07-01-2022 om 08:15:

[..]

Oh nee wat irritant ja!! Ik snap dat afstemmen ook totaal niet. Sterker nog ik heb er echt een hekel aan maar dat komt omdat mijn zus en ik wel jut en jul heten. En mijn man en zijn zus trouwens ook.

De raarste naam die ik ken is Vajèn (vayen/fayen). Begrijp toch echt niet dat mensen hun kind zo blijven noemen, het betekent in het Turks vagina. En er zijn nogal veel mensen die Turks spreken in Nederland. Dit vind ik echt een voorbeeld van een verzonnen gekunstelde naam. (wat ook zo is, ik las ergens een x dat de eerste Vajèn meedeed aan Idols ofzo en dat die moeder de naam idd zelf bedacht had.)

Voor jongens zie je nu ook Lio veel. Dat betekent in het Spaans troep. Zie al voor me dat je met je kinderwagen op vakantie gaat naar Spanje en mensen dan vragen hoe de baby heet.

De hype rondom deze naam heb ik ook nooit begrepen. Sowieso ben ik niet zo'n fan van namen die populair worden vanwege tv-shows/series. 

Renmuis schreef op 07-01-2022 om 12:07:

[..]

Klopt. Onze school heeft voornamelijk kinderen van witte, overwegend hoogopgeleide ouders. Veel expats ook, die sowieso vaak voor dit soort internationale namen kiezen. Op mijn vorige school zat er weer in elke klas een Amira en Mohamed.

Toch apart dat er nooit een islamitische naam de top 10 haalt. Want daar zijn er inmiddels heel veel van en die kiezen bijna altijd uit dezelfde namen (ik heb van mijn vriendin begrepen dat dat moet als je moslim bent). Misschien komt dat door alle verschillende spellingen van bijvoorbeeld Mohammed. 

Dat laatste snap ik deels. De namen van de profeten worden meestal niet als roepnaam gegeven ( bij de moslims die ik ken in ieder geval). Maar dat het helemaal niet voorkomt in het lijstje, vind ik ook gek.

Dezyi

Dezyi

07-01-2022 om 19:00 Topicstarter

Aviendha schreef op 07-01-2022 om 14:00:

[..]

Toch apart dat er nooit een islamitische naam de top 10 haalt. Want daar zijn er inmiddels heel veel van en die kiezen bijna altijd uit dezelfde namen (ik heb van mijn vriendin begrepen dat dat moet als je moslim bent). Misschien komt dat door alle verschillende spellingen van bijvoorbeeld Mohammed.

Volgens mij is dat niet het geval, maar horen Marokkanen bijv. wel uit een lijst met goed gekeurde namen te kiezen. 

Dezyi

Dezyi

07-01-2022 om 19:00 Topicstarter

Aviendha schreef op 07-01-2022 om 14:00:

[..]

Toch apart dat er nooit een islamitische naam de top 10 haalt. Want daar zijn er inmiddels heel veel van en die kiezen bijna altijd uit dezelfde namen (ik heb van mijn vriendin begrepen dat dat moet als je moslim bent). Misschien komt dat door alle verschillende spellingen van bijvoorbeeld Mohammed.

Volgens mij is dat niet het geval, maar horen Marokkanen bijv. wel uit een lijst met goed gekeurde namen te kiezen. 

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

07-01-2022 om 19:47

Aviendha schreef op 07-01-2022 om 14:00:

[..]

Toch apart dat er nooit een islamitische naam de top 10 haalt. Want daar zijn er inmiddels heel veel van en die kiezen bijna altijd uit dezelfde namen (ik heb van mijn vriendin begrepen dat dat moet als je moslim bent). Misschien komt dat door alle verschillende spellingen van bijvoorbeeld Mohammed.

Dat laatste denk ik ja. Heb ff snel gekeken en kom op 611x Mohammed gegeven maar dan idd steeds anders gespeld. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.