Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Populairste babynamen van 2021

De SVB heeft bekendgemaakt welke namen het afgelopen jaar het vaakst zijn gegeven aan baby's. Zelf vind ik dat elk jaar wel weer leuk om te zien 😊

Populairste meisjesnamen: 

  • 1. Julia
  • 2. Mila
  • 3. Emma
  • 4. Nora
  • 5. Olivia
  • 6. Sophie
  • 7. Tess
  • 8. Milou
  • 9. Zoë
  • 10. Yara

Populairste jongensnamen: 

  • 1. Noah
  • 2. Lucas
  • 3. Sem
  • 4. Daan
  • 5. Levi
  • 6. Liam
  • 7. James
  • 8. Finn
  • 9. Luca
  • 10. Milan

Wat vind jij van de namen? Staat de naam van jouw kind erin? 

Ik vind Luca, Lucas, Milou en Olivia mooie namen. De rest vind ik een tikkeltje saai. 

Hier kan je overigens de top 500 vinden: 
https://www.svbkindernamen.nl/nl/kindernamen/namen/meisjes-populariteit.htm
https://www.svbkindernamen.nl/nl/kindernamen/namen/jongens-populariteit.htm


Mijn favoriete meisjesnamen staan op 1 en 3. Maar twee zoons waarvan 1 naam in de top 10 stond vorig jaar. 

De naam van mijn kind staat er niet in. Levi en James vind ik wel heel mooi. En Finn, Milan, Daan, Yara en Zoë niet zo mooi. 
De rest van de namen vind ik maar zo-zo, maar dat komt ook omdat ik ze te vaak heb gehoord. Sophie, Emma en Julia zijn prachtige namen maar ik zou mijn dochter om die reden nooit zo noemen. En alleen al in 2021 zijn er 2 Mila's die ik ken geboren.

naam van kind staat niet in de top 10. Intussen wel in de top 100. 
mijn eigen naam staat er niet in. Een afkorting ervan is laatste jaren aan een magische opmars bezig. 

De namen van mijn kinderen staan er niet bij. Dat was trouwens een bewuste keus. Ik heb eerst die top 10 lijstjes bekeken zodat ik in ieder geval wist hoe ik ze niet ging noemen. In elke klas zit wel één of twee julia's. Dat kan toch best creatiever? Je kind is toch uniek in jouw ogen als ouder zijnde?
Ik, mijn broers en zus hebben ook geen naam uit een top 10 of top 100 lijstje. Ik ben daar altijd blij meegeweest. Toendertijd zat er in elke klas wel een Petra, Wendy, Mark of Rene.

Als ik mijn kinderen roep in bijv. een drukke winkel dan kijken er tenminste geen tien Julia's of Noah's om. 

Naam van mijn kind zit er niet bij. Vind het ook maar een saai lijstje. 
Naam van neefje zit er wel bij. Geen mooie naam, snap niet dat die naam al jaren zo populair is. 

Andere naam die heel populair is en hier ook staat heb ik er op het werk 5! van in verschillende leeftijdsklassen. 5, van de totaal 45. Vind ik best veel. Zou ik mijn kind niet aan willen doen al was het de mooiste naam ter wereld. Dan zou ik eerder die naam als tweede naam geven. 

Heel erg saai. 
Olivia wel mooi. 

Bloem75 schreef op 06-01-2022 om 20:23:

De namen van mijn kinderen staan er niet bij. Dat was trouwens een bewuste keus. Ik heb eerst die top 10 lijstjes bekeken zodat ik in ieder geval wist hoe ik ze niet ging noemen. In elke klas zit wel één of twee julia's. Dat kan toch best creatiever? Je kind is toch uniek in jouw ogen als ouder zijnde?
Ik, mijn broers en zus hebben ook geen naam uit een top 10 of top 100 lijstje. Ik ben daar altijd blij meegeweest. Toendertijd zat er in elke klas wel een Petra, Wendy, Mark of Rene.

Als ik mijn kinderen roep in bijv. een drukke winkel dan kijken er tenminste geen tien Julia's of Noah's om.

Wij hadden ook de lijstjes bekeken. De naam van onze oudste knalde echter op plek 10 de top 10 in in zijn geboortejaar. Maar hij is tot nu toe de enige met zijn naam op school. Aangezien gij sindsdien in de top 10 staat zal dit vast wel veranderen.

Ik vind de meisjesnamenlijst wel mooi, de jongensnamenlijst een beetje niksig. Niet lelijk, maar ook niet mooi. 

De naam van mijn zoon zit in de top 200. Mijn eigen en mans naam niet, beide hebben we nogal ouderwetse namen.

Ik had Bram ook in de top tien verwacht eigenlijk ook z’n veelgehoorde naam vind ik.

James vind ik een mooie naam.
Niet het belangrijkste maar internationaal ook handig met uitspeken.

Naam van zoon staat er niet in, wel eind top 100. Als het een meisje was geweest,  was het een top 200 naam geworden.

Ik heb ook eerst naar deze lijstjes gekeken, die zijn gelijk van de kanshebberslijst af gegaan.

De jongensnamen vind ik niks. Van de meisjesnamen vind ik Tess, Nora en Yara wel leuk. Maar ook als ze niet in de top 10 zouden staan, waren ze het niet geworden.

Naam van man staat ergens helemaal onderaan de lijst. Mijn naam staat er helemaal niet in, zelfs niet als hij op de populaire manier gespeld wordt...

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

06-01-2022 om 21:39

Bloem75 schreef op 06-01-2022 om 20:23:

De namen van mijn kinderen staan er niet bij. Dat was trouwens een bewuste keus. Ik heb eerst die top 10 lijstjes bekeken zodat ik in ieder geval wist hoe ik ze niet ging noemen. In elke klas zit wel één of twee julia's. Dat kan toch best creatiever? Je kind is toch uniek in jouw ogen als ouder zijnde?
Ik, mijn broers en zus hebben ook geen naam uit een top 10 of top 100 lijstje. Ik ben daar altijd blij meegeweest. Toendertijd zat er in elke klas wel een Petra, Wendy, Mark of Rene.

Als ik mijn kinderen roep in bijv. een drukke winkel dan kijken er tenminste geen tien Julia's of Noah's om.

Toch is dat niet zo. Er zijn 6700 basisscholen ik Nederland en volgens mij is Julia ongeveer 650 keer gegeven. Dus als de kinderen uit 2021 straks op de basisscholen zitten zit er in elke tien klassen één Julia. Lijkt mij geen probleem. Ik heb echt tien keer liever een normale naam uit de top tien dan een zelfbedachte 'unieke' naam die niemand kent en je overal moet spellen. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

06-01-2022 om 21:41

Woezelisboos schreef op 06-01-2022 om 21:39:

[..]

Toch is dat niet zo. Er zijn 6700 basisscholen ik Nederland en volgens mij is Julia ongeveer 650 keer gegeven. Dus als de kinderen uit 2021 straks op de basisscholen zitten zit er in elke tien klassen één Julia. Lijkt mij geen probleem. Ik heb echt tien keer liever een normale naam uit de top tien dan een zelfbedachte 'unieke' naam die niemand kent en je overal moet spellen.

Tussen zwart en wit zitten nog duizenden grijstinten...

Woezelisboos schreef op 06-01-2022 om 21:39:

[..]

Toch is dat niet zo. Er zijn 6700 basisscholen ik Nederland en volgens mij is Julia ongeveer 650 keer gegeven. Dus als de kinderen uit 2021 straks op de basisscholen zitten zit er in elke tien klassen één Julia. Lijkt mij geen probleem. Ik heb echt tien keer liever een normale naam uit de top tien dan een zelfbedachte 'unieke' naam die niemand kent en je overal moet spellen.

Regionaal zou het natuurlijk anders verdeeld kunnen zijn. Tussen bepaalde regio’s  zal vast verschil zitten.

Ik weet zo even niet in welke regio welke naam veel voorkomt.

Ik vind zowel de jongens als meisjes top 10 allemaal mwa of echt niet mooi namen. En ik hoor ze ook veel in de omgeving ja.
Mijn beide zoons namen zijn er dan ook niet in te vinden. 

Voor de leuk even opgezocht beide namen staan pas na plek 150 ergens bij svb in de lijst.

Ik word niet echt warm van de namen in de lijstjes, prima namen en prima uit te spreken. Zelf heb ik moeite met zelfbedachte namen met dubbele medeklinkers en streepjes. Maar ach, ook daarvoor geldt zoveel mensen zoveel wensen.

De naam van mijn oudste staat in de top 100 en van de jongste komt niet voor in de lijsten. Niet bewust voor gekozen, wij vonden het gewoon een mooie klassieke naam.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.