Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Stardust
07-08-2025 om 11:16
Nicole123 schreef op 06-08-2025 om 22:40:
Het zou fijn zijn als mensen hier gewoon hun eigen mening verwoorden over politieke zaken, in plaats van: "dit is heel goed, zie dit filmpje vanaf minuut XX:XX". I(...)
mochten mensen nog willen weten wat Van Gelder zei; ik heb me door inderdaad een stuk of 10 reclames heen geworsteld en vervolgens laten "transcriberen" (lees; ik heb ze zelf nagepraat in een transcriptieprogramma). Dacht, laat ik eens moeite doen. Het kan zijn dat het niet 100% klopt (ze praten soms wat door elkaar en het gaat best snel), maar zeker 95%, want ik heb echt mijn best gedaan om het eerlijk weer te geven.
Volgens mij is dit het stuk waar het Fleurtje om gaat:
Sterker na de storm, zegt de presentatrice. Dat is de slogan (van de VVD) en die storm hebben ze in principe dan dus zelf veroorzaakt.
Nou, ik ben heel benieuwd wat er nog gaat gebeuren, zegt Van Gelder met de verkiezingsprogramma's.
Ben je er al uit, vraagt de presentatrice.
Van Gelder: ik ben er niet uit. Ik ben er niet uit. Ik vind wel, ik zie zoveel partijen vanwege electoraat aan de linkerzijde en ook de VVD op pagina 62 voor het eerst hebben over asiel. Asiel, migratie is het allerbelangrijkste wat op dit moment op de agenda moet staan. Want daarmee, met woningbouw, met zorg, met sociale toestanden, met de hele rattenplan. En dan kan je gaan zorgen voor andere dingen. Maar wij faciliteren en stimuleren mensen die van buiten komen. Tuurlijk zijn er heel veel goede bij, maar er zijn zoveel mensen die hier binnenkomen die kunnen niet lezen en schrijven. Wat moeten ze doen? Wij hebben een postbode, die stopt gewoon hier in de buurt ergens op nummer 4 post in de bus. Want hij heeft geen idee wat ervoor staat. Dus ja, dat heeft niet zoveel zin. Dus ik vind dat daar in eerste instantie op gefocust moet worden. En dan de andere dingen, die worden meteen meegenomen.
Wel bijzondere postbode, zegt de presentatrice.
Ja, het is gewoon een Nederlandse jongen hoor, zegt Van Gelder.
Goed onderwijs hier, zegt de presentatrice.
Dus; lang verhaal kort; migratie is volgens Van Gelder het belangrijkste thema van de komende verkiezingen (mening). En dat is, omdat als migratie weg is, alles zich vanzelf oplost of minder erg wordt (mening). Dan ook nog het beeld herhalen dat we stimuleren dat mensen hiernaartoe komen en dat er heel veel niet kunnen lezen of schrijven (gelukkig zitten er ook veel goede bij). En de enige (anekdotische) "onderbouwing" is de postbode die dus niet kan lezen/de post verkeerd bezorgt, maar dat blijkt dan "gewoon een Nederlandse jongen" te zijn.
Echt een onderbouwing is deze video niet, het is een mening van een man. Het is ook niet echt nieuws/verrassend of een hele nieuwe invalshoek.
Het kost wél een hoop tijd om er achter te komen dat iemand asiel/migratie het belangrijkste thema vindt, omdat de rest dan wel goed zal komen. En dat kan wat mij betreft ook prima getypt worden. Soms hebben linkjes best een meerwaarde; onderbouwing, inspiratie etc. en dat is in the eye of the beholder. Maar dan helpt het wel als er al een beschrijvende tekst/korte toelichting bij zit.
Maar goed, ik schrijf hier nauwelijks meer, dus mijn mening boeit niet 
Herfstappeltaart
07-08-2025 om 11:21
Het zal wel aan mij liggen maar ik snap niks van dat gewauwel van Van Gelder.
felija
07-08-2025 om 12:30
Herfstappeltaart schreef op 07-08-2025 om 11:21:
Het zal wel aan mij liggen maar ik snap niks van dat gewauwel van Van Gelder.
Same old, same old: als de immigratie maar stopt/sterk vermindert, dan komt de rest vanzelf goed.
Het zit er goed ingeramd bij veel mensen, zonde. Waarom ben ik niet verbaasd?
Schoondochter
07-08-2025 om 12:37
felija schreef op 07-08-2025 om 12:30:
[..]
Same old, same old: als de immigratie maar stopt/sterk vermindert, dan komt de rest vanzelf goed.
Het zit er goed ingeramd bij veel mensen, zonde. Waarom ben ik niet verbaasd?
Zelfs het feit dat de Nederlandse postbode de post niet goed bezorgt ligt aan de immigratie.
felija
07-08-2025 om 12:41
Schoondochter schreef op 07-08-2025 om 12:37:
[..]
Zelfs het feit dat de Nederlandse postbode de post niet goed bezorgt ligt aan de immigratie.
Inderdaad
Jorni
07-08-2025 om 12:51
Dat is de mening van een persoon die denkt dat het oplossen van asiel/migratie tot een oplossing van veel of alle problemen leidt. De vraag is echter welke politieke partijen dit ook vinden. Ik denk dat de meeste politieke partijen wel zien dat asiel en migratie enige problemen oplevert, wellicht bestaande problemen een heel klein beetje kan verergeren (bijvoorbeeld ieder huis dat niet naar een Nederlander kan gaan is er 1 en dat in een situatie wanneer er een enorm tekort aan woningen is), maar dat het aanpakken van asiel en migratie niet leidt tot de oplossing voor de al bestaande problemen. Bestaande problemen verdienen juist aparte aandacht en concrete oplossingen die op die al bestaande problemen zijn gericht in hoeverre dat mogelijk is. Sommige problemen zijn niet zomaar oplosbaar.
Fleurtje_5
07-08-2025 om 13:19
Daglichtlamp schreef op 06-08-2025 om 20:22:
[..]
Je hebt mij niet denigrerend zien schrijven over de kleding of het kapsel van Faber of daarmee instemmen.
Ik schreef NIET dat jij dat schreef.
Daglichtlamp
07-08-2025 om 13:25
Fleurtje_5 schreef op 07-08-2025 om 13:19:
[..]
Ik schreef NIET dat jij dat schreef.
Ik heb even teruggezocht, maar ik kan alleen maar vinden dat jij erover schrijft.
Fleurtje_5
07-08-2025 om 13:28
Daglichtlamp schreef op 07-08-2025 om 13:25:
[..]
Ik heb even teruggezocht, maar ik kan alleen maar vinden dat jij erover schrijft.
Dan pak een leesbril en lees het nog eens goed:
Fleurtje_5 schreef op 06-08-2025 om 19:34:
Maar...ik zal je even herinneren wat er allemaal op dit topic werd geschreven over de kleding én het kapsel van minister Faber, wat wel echt werd geschreven en waar jij geen moeite mee had.
Fleurtje_5
07-08-2025 om 13:39
Minister Faber werd op het uiterlijk bekritiseerd, er werd gelachen over haar outfit met prinsjesdag. Zelfs op VI werd gelachen om haar kapsel en haar oren.
Kritiek op haar handelen vind ik prima, maar kritiek op uiterlijk vind ik niet oké. Denigrerend zelfs. Dat heb ik ook op dit forum meermaals aangegeven.
Nu ging het een paar seconden over het pakje van Dilan Yesilogoz tijdens de Pride, en hopsaflops de mannen bij Oranjezomer deugen niet. En daarom schreef je:
Maar deze mannen spotten liever over haar kleding in plaats van het over de inhoud te hebben. Maar jij vindt dat blijkbaar wel best.
Terwijl het Heleen was die er over begon tegen Noa, en iemand (Jack?) had het over de afslanking van de partij (vanwege het slanke rokje van Dilan).
Jij schreef het niet over Faber, maar je zat er ook niet bovenop zoals je nu wel deed toen je dacht dat het 'de mannen bij Oranjezomer' waren.
Daglichtlamp
07-08-2025 om 13:47
Laat dan maar zien waar hier op het forum gespot wordt met Faber vanwege uiterlijkheden. Ik vind het niet terug.
(en dat ze dat wel doen bij VI verbaast me niets, ik kijk niet voor niets principieel niet).
Fleurtje_5
07-08-2025 om 13:52
Nicole123 schreef op 06-08-2025 om 22:40:
Het zou fijn zijn als mensen hier gewoon hun eigen mening verwoorden over politieke zaken, in plaats van: "dit is heel goed, zie dit filmpje vanaf minuut XX:XX". Ik heb helemaal geen zin om allerlei filmpjes te moeten gaan bekijken, van wie dan ook. Als ik in de bus zit of elders in gezelschap dan ga ik echt geen filmpjes aanklikken en anderen daarmee lastigvallen. En al helemaal niet van een entertainment TVprogramma (NB voor een Khalid en Sophie of Even tot Hier of iets dergelijks - als iemand daarmee zou komen - geldt dat ook, het gaat niet om links/rechts maar om entertainment versus feiten). Een informatiebron als je een stelling poneert is nuttig, maar dan met de feiten die je mening ondersteunen. En die je zelf dan ook kort benoemt, zodat lezers niet zelf de argumenten bij andermans mening (of zelfs überhaupt iemands mening) hoeven te zoeken. Als iedereen gewoon zijn eigen huiswerk doet wat betreft het verwoorden en onderbouwen van zijn mening praat het een stuk prettiger.
Onderstaande is wat ik wel en vooral waarom ik dit schreef:
Ik heb al eens op Emil Roemer gestemd, en ook op Lilian Marijnissen. Het voelde achteraf alsof het niet veel had uitgemaakt en dat mijn stem verloren was gegaan. Lilian kreeg nooit het aantal stemmen dat ze m.i. verdiende.
Jimmy Dijk zal ik niet op gaan stemmen.
Wat dan wel? Gisteren verwoorde Jack van Gelder het goed bij Oranjezomer. Ik zal kijken of ik het stukje kan terug vinden.
En toen de link van het fragment met op de minuut vermeld.

Ik zie hier zo vaak dat iemand een linkje plaatst om iets via die link te zeggen. Gisteren zelfs nog met de woorden:
Een interessante nummer 2 op de lijst van D66.
En dan komt een link met een stuk tekst. En dus ook niet met de eigen woorden waarom men die nummer 2 interessant vind. Ik heb er geen moeite mee. En blijkbaar heb jij er alleen moeite mee als Fleurtje_5 het ongeveer op datzelfde manier wil zeggen.
Het programma 'Khalid en Sophie' ???? Je loopt ver achter.
Daglichtlamp
07-08-2025 om 14:00
Nathalie van Berkel die op nummer twee komt bij D66 heeft nul politieke ervaring. Wèl werkt ze bij het UWV, aangezien het stelsel rondom arbeidsongeschiktheid dringend hervormd moet worden neemt ze wat dat betreft wellicht wel nuttige ervaring mee. Aan de andere kant zijn er de afgelopen periode nogal wat schandalen bij het UWV, dus ik vind het een gewaagde keuze om haar zo hoog te zetten.
Als je graag uitleg wilde had je het gewoon kunnen vragen Fleurtje, net zoals we aan jou uitleg gevraagd hebben over jouw link.
felija
07-08-2025 om 14:12
Dankzij het geduld van stardust met irritante reclames, is het raadsel omtrent het Oranjezomer-fragment iig opgelost. Kunnen we weer verder.
Fleurtje_5
07-08-2025 om 14:41
Daglichtlamp schreef op 07-08-2025 om 13:47:
Laat dan maar zien waar hier op het forum gespot wordt met Faber vanwege uiterlijkheden. Ik vind het niet terug.
(en dat ze dat wel doen bij VI verbaast me niets, ik kijk niet voor niets principieel niet).
Ik kan op dit topic geen berichten plaatsten van een ander politiek topic. Maar omdat je er naar vraagt op een toon alsof je me niet gelooft, noem ik waar je het kan terug vinden. Zie 'onder andere' het topic "Doorbraak Formatie" Pagina 237.
Een pagina later schrijf jij nog: "heel erg jammer dat we juist de vrouwen weer beoordelen op hun uiterlijk". En dat schreef je nadat er prachtige foto's van politici met mooie hoedjes op prinsjesdag zijn geplaatst. Niet over de narigheid over minister Faber.