Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Herfstappeltaart
06-08-2025 om 15:55
Fleurtje_5 schreef op 06-08-2025 om 10:20:
[..]
Nee, ik heb hier juist geleerd dat Fleurtje_5 niet 'zonder bewijsmateriaal' iets mag verwoorden.
Wat jij plaatst vind ik allesbehalve bewijsmateriaal. Trouwens, een mening hoef je niet te bewijzen. Beschuldigingen wel.
Miraval
06-08-2025 om 16:50
Yumi schreef op 06-08-2025 om 15:47:
[..]
Vond je dit spotten over kleding? Hij zei dat haar kleding op de toekomst van de VVD leek, afgeslankt.... vanwege de verkeerde keuzes die ze gemaakt hebben.
Daarnaast denk ik dat jij iets hebt gemist want ze hebben het wel degelijk gehad over waar de pride voor staat. Over de homohaat, het niet hand in hand kunnen lopen, zich niet vrij kunnen bewegen..... Dat het symboolpolitiek is, omdat sommige er zijn om stemmen binnen te halen in plaats van daadwerkelijk iets doen tegen homohaat.
Het is maar wat je wilt zien..... zet de linkse bril eens af en probeer het totaal plaatje te zien, dan merk je dat het allemaal niet zo negatief is, zoals jou post hierboven.
Eens.
Ik lees echt te vaak dat mensen een klein fragment van bijvoorbeeld VI hebben gezien, iets waar om gelachen wordt (want het is en blijft natuurlijk entertainment, en het scoort goed dat is niet voor niets) terwijl er ook echt serieuze zaken besproken worden met deskundigen. En dat is echt interessant, het is geen Shownieuws oid.
Ik keek ook weleens naar Khalid en Sophie, daar gingen mijn tenen van krullen van die 2, maar de onderwerpen waren interessant en ook de andere kijk erop, dan die ik heb. Daardoor zie je dingen in een ander licht en kun je je eigen mening ook eventueel bijstellen.
Ik vind het echt van een bepaalde armoe getuigen om mensen of programma's zomaar af te schrijven omdat ze niet in je linkse of rechtse plaatje passen.
Oh Johan Derksen, die bromsnor van die onsmakelijke kaarsengrap, uhm ja maar ook degene die als een van de eersten op nationale tv zei dat hij de Palestijnse kant begrijpt en dat Israël zelf een groot aandeel had/heeft In wat er nu gebeurd. Niet de aanslag werd goedgekeurd, maar wel het waarom. Om maar even iets te noemen.
Daglichtlamp
06-08-2025 om 17:02
[..]
Vond je dit spotten over kleding? Hij zei dat haar kleding op de toekomst van de VVD leek, afgeslankt.... vanwege de verkeerde keuzes die ze gemaakt hebben.
Daarnaast denk ik dat jij iets hebt gemist want ze hebben het wel degelijk gehad over waar de pride voor staat. Over de homohaat, het niet hand in hand kunnen lopen, zich niet vrij kunnen bewegen..... Dat het symboolpolitiek is, omdat sommige er zijn om stemmen binnen te halen in plaats van daadwerkelijk iets doen tegen homohaat.
Het is maar wat je wilt zien..... zet de linkse bril eens af en probeer het totaal plaatje te zien, dan merk je dat het allemaal niet zo negatief is, zoals jou post hierboven.
Ik kreeg na een minuut kijken opnieuw reclame, dus nee ik heb niet meer gezien, daar had ik ook geen enkele behoefte meer aan. Het zijn altijd de vrouwen waarbij het om de kleding gaat
Yumi
06-08-2025 om 17:20
Daglichtlamp schreef op 06-08-2025 om 17:02:
[..]
Ik kreeg na een minuut kijken opnieuw reclame, dus nee ik heb niet meer gezien, daar had ik ook geen enkele behoefte meer aan. Het zijn altijd de vrouwen waarbij het om de kleding gaat
Dus jij hebt niet gezien dat ze het hadden over homohaat....oftewel waar het daadwerkelijk omgaat. Als ik niet naar het journaal kijk of de tv uitschakel, ga ik ook niet miepen dat er geen uitzending was.....
Waarom schrijf je nu wéér dat ze het over de kleding hebben en ook nog....dat het altijd de vrouwen zijn waar ze dit bij doen? Je begrijpt de grap niet, en je vult van alles in. Jammer dit!
felija
06-08-2025 om 17:22
Je hebt een punt, vind ik, miraval. Ik vind het wel interessant waarom een groep mensen zich al bij voorbaat in de interviews en opzet van Oranjezomer kunnen vinden en een andere groep veel meer neigt naar Khalid en Sophie, inhoudelijk gezien.
Belangrijker nog: hoe kun je respectvol met elkaar omgaan? Ik vind dat soms best lastig, helemaal als je qua standpunten mijlenver uit elkaar ligt en je andermans mening echt afbreuk vindt doen aan bijvoorbeeld de democratie.
Het politieke midden, om even ontopic te blijven, is daarom belangrijk, denk ik. Geen links- of rechts-radicaal, maar een middenkabinet, waarbij er van beide kanten (links en rechts om maar even bij die terminologie te blijven) water bij de wijn moet worden gedaan.
FaithfulDuck87
06-08-2025 om 17:57
Allemaal leuk om nu te zeggen dat je niet naar de personen moet kijken maar Fleurtje doet niet anders bij bv Timmermans, compleet stokpaardje van haar. Gaat niet alleen om inhoud maar vooral ook op persoon. Eigenlijk hetzelfde als ik zeg dat ik VI en Oranjezomer niet kijk, om een aantal personen die daar vaak zitten.
Miraval
06-08-2025 om 18:18
felija schreef op 06-08-2025 om 17:22:
Je hebt een punt, vind ik, miraval. Ik vind het wel interessant waarom een groep mensen zich al bij voorbaat in de interviews en opzet van Oranjezomer kunnen vinden en een andere groep veel meer neigt naar Khalid en Sophie, inhoudelijk gezien.
Belangrijker nog: hoe kun je respectvol met elkaar omgaan? Ik vind dat soms best lastig, helemaal als je qua standpunten mijlenver uit elkaar ligt en je andermans mening echt afbreuk vindt doen aan bijvoorbeeld de democratie.
Het politieke midden, om even ontopic te blijven, is daarom belangrijk, denk ik. Geen links- of rechts-radicaal, maar een middenkabinet, waarbij er van beide kanten (links en rechts om maar even bij die terminologie te blijven) water bij de wijn moet worden gedaan.
Eens, en dat is ook lastig. Nu heb ik ook moeite met een Wilders of Baudet of Van Baarle en Van Dijk. Ik kan niet zoveel met die populistische uitspraken die misschien wel een kern van waarheid bevatten, maar doordat de meningen zo extreem zijn, valt daar (voor mij) ook niet veel te halen.
Maar wanneer het gaat om een tv programma, wat aan de ene kant links of rechts is, maar ook of het puur informatief is of ook een stukje entertainment, ja daar vind ik wel iets van.
Je hoeft het natuurlijk niet te kijken, maar wanneer je zoiets prinicpieel niet kijkt (wat natuurlijk gewoon okee is, laat ik dat voorop stellen) dan kun je er ook geen mening over hebben. Dan roep je gewoon maar iets zonder je ergens in te verdiepen, dan kun je je beter onthouden van commentaar erop.
En het politieke midden is wat Nederland nodig heeft, want die is breed genoeg. Maar dan moeten mensen wel bereid zijn naar elkaar te luisteren en niet iemands mening of gevoel neerzetten als er niet toe doen, want die mening is niet juist.
Uiteindelijk bestaat iedere politieke partij ook maar gewoon uit meningen van mensen, die denken dat dat de juiste weg is om te bewandelen.
BeesAreCool
06-08-2025 om 18:30
[..]
Het denigrerende in dit topic stoorde jou toch?
Kijk eens in de spiegel.
Fleurtje_5
06-08-2025 om 19:34
Daglichtlamp schreef op 06-08-2025 om 10:45:
Yesilogoz was op de pride. Kwam daadwerkelijk een keer op voor de rechten van een groep mensen die steeds meer aan de rand van de samenleving komen te staan. Maar deze mannen spotten liever over haar kleding in plaats van het over de inhoud te hebben. Maar jij vindt dat blijkbaar wel best.
Wat een onzin weer.
Volgens mij was het toch echt Heleen die bij minuut 35.13 aan Noa vroeg 'Dilan had een goed topje aan Noa'. En Noa zegt 'ja een strak toppie'. En dan worden beelden getoond van de Pride, waarop Timmermans in eerst beeld verschijnt, die dan zegt 'zoveel mooie evenementen zijn er niet, we moeten onze stem laten horen, Loud and Proud'. Dan komt Femke Halsema in beeld en daarna gaat het bij Oranje Zomer over de muziek in Amsterdam. En legt René Froger uit waarom dat is.
Maar...ik zal je even herinneren wat er allemaal op dit topic werd geschreven over de kleding én het kapsel van minister Faber, wat wel echt werd geschreven en waar jij geen moeite mee had.
Yumi
06-08-2025 om 19:56
BeesAreCool schreef op 06-08-2025 om 18:30:
[..]
Het denigrerende in dit topic stoorde jou toch?
Kijk eens in de spiegel.
En meerdere met mij.
Het is maar net wat je wilt zien....
Daglichtlamp
06-08-2025 om 20:22
Fleurtje_5 schreef op 06-08-2025 om 19:34:
[..]
Maar...ik zal je even herinneren wat er allemaal op dit topic werd geschreven over de kleding én het kapsel van minister Faber, wat wel echt werd geschreven en waar jij geen moeite mee had.
Je hebt mij niet denigrerend zien schrijven over de kleding of het kapsel van Faber of daarmee instemmen.
Nicole123
06-08-2025 om 22:22
Daglichtlamp schreef op 06-08-2025 om 20:22:
[..]
Je hebt mij niet denigrerend zien schrijven over de kleding of het kapsel van Faber of daarmee instemmen.
Volgens mij zelfs niemand hier, behalve een enkeling die steeds roept dat erover geschreven zou worden. Er is wel veel kritiek gegeven op de keuzes, het beleid en de manier van politiek bedrijven van Faber.
Nicole123
06-08-2025 om 22:40
Het zou fijn zijn als mensen hier gewoon hun eigen mening verwoorden over politieke zaken, in plaats van: "dit is heel goed, zie dit filmpje vanaf minuut XX:XX". Ik heb helemaal geen zin om allerlei filmpjes te moeten gaan bekijken, van wie dan ook. Als ik in de bus zit of elders in gezelschap dan ga ik echt geen filmpjes aanklikken en anderen daarmee lastigvallen. En al helemaal niet van een entertainment TVprogramma (NB voor een Khalid en Sophie of Even tot Hier of iets dergelijks - als iemand daarmee zou komen - geldt dat ook, het gaat niet om links/rechts maar om entertainment versus feiten). Een informatiebron als je een stelling poneert is nuttig, maar dan met de feiten die je mening ondersteunen. En die je zelf dan ook kort benoemt, zodat lezers niet zelf de argumenten bij andermans mening (of zelfs überhaupt iemands mening) hoeven te zoeken. Als iedereen gewoon zijn eigen huiswerk doet wat betreft het verwoorden en onderbouwen van zijn mening praat het een stuk prettiger.
Nicole123
06-08-2025 om 22:52
En inhoudelijk: de verkiezingen kunnen gezien de peilingen wel eens heel interessant gaan worden zie ik. De strijd om degene die de 'lead' mag nemen en de premier mag leveren zal gaan tussen PvdA/GL, CDA en VVD (de PVV geeft zichzelf al buitenspel gezet) en dat kan nog alle kanten op. Ik acht de kans dat die 3 partijen een coalitie vormen met nog 1 partij erbij vrij groot (ze moeten ook wel, anders kan eigenlijk niet met deze verhoudingen), maar met welke? D66 is een logische keuze, want enigszins een middenpartij en de grootste van de kleine partijen, maar afhankelijk van de exacte uitslag zouden ook Volt, CU, JA21, SP of SGP een optie zijn. Al lijken me de laatste 3 een no go voor minstens 1 van de 3 coalitiegenoten. In ieder geval lijkt er wel echt wat te kiezen nu, het staat zeker nog niet vast, zowel wat betreft de grotere partijen (wie wordt de premier en heeft het meest te zeggen) als de kleinere (wie maakt kans op regeringsdeelname).
Daglichtlamp
07-08-2025 om 09:42
Ook SP heeft haar concept verkiezingsprogramma gepubliceerd. Het hele programma staat hier: https://sp-mediabucket.s3.eu-north-1.amazonaws.com/2025/08/SP_Concept_Verkiezingsprogramma_TK25.pdf
Eerlijke belasting voor de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs. Op dit moment is de relatieve belastingdruk voor de allerrijksten lager dan voor de lage- en middeninkomens. Dat is de wereld op zijn kop. Door doelgerichtde vermogens van de rijkste 0,3 procent miljonairs en miljardairs te belasten tegen een fair tarief van vijf procent komt er meer dan twaalf miljard euro per jaar vrij voor publieke taken waar honderd procent van Nederland beter van wordt. Voor deze redelijke belasting is de eerste vijf miljoen euro vermogen vrijgesteld, dus 99,7 procent van Nederland zal hier niet mee te maken hebben. Met een vertrekbelasting wordt voorkomen dat miljonairs vermogens naar belastingparadijzen wegsluizen
En over de erfbelasting:
Minder erfbelasting voor minder ongelijkheid. Tachtig procent van de erfenissen voor kinderen zijn kleiner dan honderdduizend euro, wij willen dat je dit bedrag belastingvrij kunt doorgeven aan je kinderen. Voor erfenissen tussen de honderd en vijfhonderduizend stellen we het tarief gelijk met de inkomstenbelasting, zodat we de loonbelasting kunnen verlagen. Boven de half miljoen is er een kleine groep die vele miljoenen erft, dat gaan we zwaarder belasten zodat enorme ongelijkheid niet meer van generatie op generatie wordt overgedragen. Juist deze grote vermogens worden via belastingtrucs praktisch onbelast overgedragen, dat beëindigen we zodat de erfbelasting voor gewone
mensen lager wordt en de miljonairs en miljardairs hun eerlijke deel gaan bijdragen. Met deze aanpassing zorgen we voor minder erfbelasting voor het grootste deel van Nederland en meer financiering voor onze belangrijke voorzieningen als zorg en onderwijs.