Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
felija
04-07-2025 om 21:24

Van Rikkert Zuiderveld.
Het verder dehumaniseren van onze medemens, die toch al niets heeft, zelfs geen identiteit.
felija
04-07-2025 om 21:30
BeesAreCool schreef op 04-07-2025 om 17:25:
[..]
Dit is een forum, dus ik mag hier schrijven.
Misschien vind je het niet leuk wat ik schrijf, dat kan.
Naar mijn mening heeft de PVV zich een zeer slechte coalitie partner getoond.
Ook denken veel van degenen die op ze gestemd hebben, dat ze een soort alleenrecht van beslissen zouden moeten hebben gehad over beleid, maar daar hadden ze veel te weinig zetels voor.
Precies, daar zit 'm de kneep. En die slachtofferrol dat Wilders niks kon, omdat hij werd tegengewerkt: nee, hij is geen dictator en heeft dus (gelukkig!!) geen alleenheerschappij.
Gelukkig leven we in een democratie waarin meer partijen het voor het zeggen hebben. Dat heeft niks te maken met tegengewerkt worden, wat sommige geestdriftige Wilders-aanhangers maar blijven beweren.
Daglichtlamp
04-07-2025 om 21:41
Daglichtlamp schreef op 04-07-2025 om 16:19:
[..]
Ik dacht dat de rechtse partijen vonden dat de asielwetgeving haast had. Nu moet eerst de raad van state advies geven, daarna eerst weer debatteren in de Tweede Kamer voordat de eerste Kamer zich erover gaat buigen. Dan heb je ook nog de kans dat de eerste Kamer een novelle toevoegt vanwege dit amendement, en de wet dus nog een keer langs de Tweede Kamer moet.
Of de Eerste Kamer verwerpt de hele wet vanwege dit amendement en het hele wetgevingstraject moet over.
Correctie, wat ik had moeten schrijven: je hebt kans dat de Eerste Kamer eerst een novelle vraagt van de regering, voordat ze gaan stemmen over deze wetten. Die moet dan eerst goedgekeurd worden door de Tweede Kamer. https://www.eerstekamer.nl/begrip/novelle
Dit amendement over strafbaar stellen van illegaliteit kan op verschillende manier het wetgevingstraject vertragen. Terwijl het praktisch niets uit gaat maken (omdat er alleen capaciteit is om illegalen te vervolgen die ook echte misdaden gepleegd hebben, en die groep kon dus ook zonder dit amendement al aangepakt worden).
Wat des te meer laat zien dat het dus op geen enkele manier echt gaat om het oplossen van de asielcrisis, maar op dit moment alleen om campagne voeren.
Miraval
04-07-2025 om 22:42
https://nos.nl/artikel/2573599-miljoen-aan-cash-merktassen-en-sieraden-cak-medewerkers-betrokken-bij-zorgfraude
Jeetje, hier schrik ik best van. 13 miljoen euro aan malafide zorgleveraars, omdat het via de regeling onverzekerde vreemdelingen gaat zijn de facturen niet of nauwelijks te controleren. Tja, met zulke regelingen dan vraag je toch bijna om fraude? Hier zal in de toekomst ook wel eea aan veranderd gaan worden hoop ik.
En ik hoop ook dat de fraudeurs een flinke gevangenisstraf en boete krijgen. Geld wat hard nodig is voor kwetsbare zo op deze manier in je eigen zak en voor eigen gewin gebruiken. Schandelijk.
Wellicht iets voor de nieuwe minister die over de zorg gaat straks.
Fleurtje_5
04-07-2025 om 23:11
Schoondochter schreef op 04-07-2025 om 15:44:
[..]
Je maakt er nogal een verhaal van, maar wat het punt is dat je probeert te maken begrijp ik niet.
Verder vraag je mij waar de mensen waren die tegen hadden kunnen stemmen. Maar ik zei nou juist dat het gaat om de mensen die voor stemmen. Die zorgen dat dit mogelijk gemaakt wordt. Het is heel raar dat je probeer een soort zwarte Piet toe te schuiven aan 'Linkse mensen' voor iets waar ze niet verantwoordelijk voor zijn.
Jij schreef dit:
Zeker. Maar niet voor de linkse mensen die tegen hadden willen stemmen. Het is niet hun schuld dat een wet aangenomen wordt. Dat ligt aan de voorstemmers.
Ik vind het raar dat JIJ de zwarte Piet wilt toe schuiven aan voor-stemmenden omdat jouw 'sint-Linksen' verstek lieten gaan en daarom NIET tegen hebben gestemd.
Fleurtje_5
04-07-2025 om 23:13
Loeki72 schreef op 04-07-2025 om 16:12:
[..]
Je weet toch, alles is de schuld van links. Zelfs dat de fascisten weer uit hun hol zijn gekropen. Makkelijk scoren van dom rechts.
Als links zo slim was geweest waren ze aanwezig geweest toen het er op aan kwam.
Fleurtje_5
04-07-2025 om 23:32
Neweve schreef op 04-07-2025 om 16:26:
[..]
Maar je krijgt geen boete als je iemand helpt om de parkeren op een invalide parkeerplaats als hij/zij geen invalide is.
Ik snap dat hier illegaal verblijven bestraft moet worden maar ik snap niet dat hulp aan illegalen ook bestraft moet worden.
Als ik iemand op straat een euro/broodje geef, of help met de weg naar het station controleer ik niet of hij/zij een geldig paspoort heeft.
Verder wordt er gemeten met 2 maten:
- als links een belachelijke motie indient is het hun schuld (ongeacht of de kamer voor of tegen stemt)
- als rechts een belachelijke motie indient is het de schuld van links dat hij is aangenomen...
Kleine nuance: ik ben het wel eens dat als je het echt zo belangrijk had gevonden dan was je wel aanwezig/zorg je dat er voldoende partijleden aanwezig zijn. echter is de schuldige nog steeds de indiener, danwel de minister.
Nou, voor mij hoeven mensen die anderen helpen geen straf te krijgen, en de illegalen ook niet. Alleen als de rechter en de Overheid zeggen 'we moeten keuzes maken want dit gaat ten koste van mensen die echt hulp nodig hebben', dus jij moet terug naar het land van herkomst. Dan moet die illegale gewoon terug, want dat is een uitspraak waar men zich aan te houden heeft. Net zoals ik een bekeuring zou moeten betalen als ik die onder mijn ruitenwisser vind als ik fout parkeer.
Maar ik hoorde gisteravond een dominee in een praatprogramma zeggen dat hij dan (als het strafbaar word) evengoed illegalen blijft opvangen in 'zijn' kerk. En ook zijn collega's (?) zouden dat blijven doen. En toen gunde ik die dominee op dat moment dus wel een fikse boete. Want het is opruiend wat hij doet. Politieagenten en hulpverleners krijgen al geregeld te maken met agressie, nu ook rechters en de Overheid?
Fleurtje_5
04-07-2025 om 23:34
Het is nu 23.33 uur. Ik zie verder geen forummer op dit forum. Maar ik heb wel een kwartier gewacht zodat iemand anders ook iets kan zeggen.
Fleurtje_5
05-07-2025 om 00:00
Miraval schreef op 04-07-2025 om 22:42:
https://nos.nl/artikel/2573599-miljoen-aan-cash-merktassen-en-sieraden-cak-medewerkers-betrokken-bij-zorgfraude
Jeetje, hier schrik ik best van. 13 miljoen euro aan malafide zorgleveraars, omdat het via de regeling onverzekerde vreemdelingen gaat zijn de facturen niet of nauwelijks te controleren. Tja, met zulke regelingen dan vraag je toch bijna om fraude? Hier zal in de toekomst ook wel eea aan veranderd gaan worden hoop ik.
En ik hoop ook dat de fraudeurs een flinke gevangenisstraf en boete krijgen. Geld wat hard nodig is voor kwetsbare zo op deze manier in je eigen zak en voor eigen gewin gebruiken. Schandelijk.
Wellicht iets voor de nieuwe minister die over de zorg gaat straks.
Het is inderdaad schandalig. Ik heb gelezen dat het over tien miljard per jaar gaat.
En dan zegt men dat de vergrijzing veel geld kost.
Waar ik nog meer van schrok: Dat het zorgpersoneel van het uitzendbureau helemaal geen zorgpersoneel was. Ze hadden valse diploma's. Het is zelfs op tv geweest.
https://hrprofessionalszorg.nl/2025/05/01/inspectie-treft-120-ongediplomeerde-zorgkrachten-aan-bij-uitzendbureau/ 1 mei 2025 Bij een uitzendbureau voor zorgpersoneel zijn 120 ongediplomeerde medewerkers aangetroffen. Ook werden vervalste diploma’s gevonden. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, de Nederlandse Arbeidsinspectie en de politie en een rondgang van Follow the Money.
Het onderzoek richt zich op het uitzendbureau Allround Care. In de afgelopen zes maanden zette dit bureau 120 van de 280 ingezette invalkrachten in op functies waarvoor zij niet gekwalificeerd waren. De medewerkers werkten onder meer in de jeugdzorg en gehandicaptenzorg.
Miljarden dus:
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/2134801c-40fa-426b-893d-d077fa6e7d82/fraude-in-de-zorg-miljarden-euros-vallen-in-de-verkeerde-handen 3 maart 2025 Terwijl de zorgsector kampt met grote tekorten, verdwijnt er ieder jaar tien miljard euro in de portemonnee van fraudeurs. Geld dat eigenlijk bestemd is voor de zorg.
Onderstaand NOS-bericht ging in 2021 al hierover:
https://nos.nl/artikel/2389321-crimineel-netwerk-rond-thuiszorgfraude-opgerold woensdag 14 juli 2021 Crimineel netwerk rond thuiszorgfraude opgerold
Maar ook in 2015, 2016 en 2017 was het mis:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/meer-fraude-met-zorgdeclaraties-opgespoord
...........
Net als in 2015 werd ook in 2016 veruit het meest gefraudeerd met PGB-budgetten (13,5 miljoen). Op de tweede plaats staat fraude in de wijkverpleging (ruim twee miljoen). Zorgverzekeraars maken zich zorgen om de toename van fraude in die sector, stelt de branchevereniging, en daarom intensiveren zij hun inspanningen tot opsporing.
...........
Werd in 2015 nog voor een bedrag van in totaal 485 miljoen euro per abuis ingediend, een jaar later gebeurde dat nog met 367 miljoen euro. ,,Voor zover de zorgverzekeraars hebben kunnen constateren", voegt een woordvoerder toe. ANP
BeesAreCool
05-07-2025 om 00:46
Fleurtje_5 schreef op 04-07-2025 om 23:34:
Het is nu 23.33 uur. Ik zie verder geen forummer op dit forum. Maar ik heb wel een kwartier gewacht zodat iemand anders ook iets kan zeggen.
Dat vind ik dan wel weer tof van je
Schoondochter
05-07-2025 om 08:12
Fleurtje_5 schreef op 04-07-2025 om 23:11:
[..]
Jij schreef dit:
Zeker. Maar niet voor de linkse mensen die tegen hadden willen stemmen. Het is niet hun schuld dat een wet aangenomen wordt. Dat ligt aan de voorstemmers.
Ik vind het raar dat JIJ de zwarte Piet wilt toe schuiven aan voor-stemmenden omdat jouw 'sint-Linksen' verstek lieten gaan en daarom NIET tegen hebben gestemd.
Ik heb even nagedacht wat ik hier nou op kan zeggen. Het doet denken aan mijn buurjongentjes die ruzie hebben, dan is alles altijd de schuld van de ander (jij zei dat ik je moest slaan! Echt waar mama!). Echt heel bijzonder om naar te luisteren, maar ik ga er niet aan meedoen. Volgens mij is de enige manier om uit dat patroon te komen weglopen, want een normaal gesprek helpt niet.
Ik ga even niet meer reageren in dit topic. Het is niet mogelijk het hier over politiek te hebben zonder in vage, ongefundeerde 'discussies' te belanden.
Daglichtlamp
05-07-2025 om 08:27
Fraude in de zorg is echt ingewikkeld. Soms denk ik dat we gewoon mee moeten in het SP plan en alle zorg nationaliseren. Maar dat is ook het kind met het badwater weggooien. Je verliest dan al je keuze.
Ik denk bijvoorbeeld aan een vriendin, die blij is dat ze zelf kan kiezen welke organisatie voor wijkverpleging bij haar langskomt, zodat ze niet gedwongen wordt om elke avond om 7 uur naar bed te gaan.
Ik zou in elk geval de zorg meer willen reguleren, zodat niet elke cowboy een zorgbureautje kan beginnen. Op dit moment is de zorg aantrekkelijk voor georganiseerde criminaliteit, dat moet linksom of rechtsom gestopt worden.
Zilver_gray
05-07-2025 om 08:31
Schoondochter schreef op 05-07-2025 om 08:12:
[..]
Ik heb even nagedacht wat ik hier nou op kan zeggen. Het doet denken aan mijn buurjongentjes die ruzie hebben, dan is alles altijd de schuld van de ander (jij zei dat ik je moest slaan! Echt waar mama!). Echt heel bijzonder om naar te luisteren, maar ik ga er niet aan meedoen. Volgens mij is de enige manier om uit dat patroon te komen weglopen, want een normaal gesprek helpt niet.
Ik ga even niet meer reageren in dit topic. Het is niet mogelijk het hier over politiek te hebben zonder in vage, ongefundeerde 'discussies' te belanden.
Dit vind ik zo ontzettend zonde!
Er blijven mensen weg uit dit topic die goede argumenten hebben, zich goed kunnen verwoorden, die al dan niet nieuwe inzichten brengen. Verfrissend om “nieuwe” forummers te lezen in dit topic.
Soms zie ik een hoop “nieuwe” reacties, ga dan enthousiast zitten lezen om tot de teleurstellende conclusie te komen dat er wéér -tig- vage berichten zijn geplaatst. Totaal uit zijn verband getrokken reacties op anderen, waardoor er een hele brei van onduidelijkheid ontstaat.
Het plezier om (voornamelijk) dit topic te lezen, laat staan serieus te reageren wordt minder. Jammer want sommigen hier hebben interessante linkjes en goede argumenten, die lees ik graag.
Fleurtje_5
05-07-2025 om 10:14
Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 08:27:
Fraude in de zorg is echt ingewikkeld. Soms denk ik dat we gewoon mee moeten in het SP plan en alle zorg nationaliseren. Maar dat is ook het kind met het badwater weggooien. Je verliest dan al je keuze.
Ik denk bijvoorbeeld aan een vriendin, die blij is dat ze zelf kan kiezen welke organisatie voor wijkverpleging bij haar langskomt, zodat ze niet gedwongen wordt om elke avond om 7 uur naar bed te gaan.
Ik zou in elk geval de zorg meer willen reguleren, zodat niet elke cowboy een zorgbureautje kan beginnen. Op dit moment is de zorg aantrekkelijk voor georganiseerde criminaliteit, dat moet linksom of rechtsom gestopt worden.
Precies. Zodat er gewoon één goede organisatie is die de zorg voor iedereen gelijk doet lijkt me toch misschien beter. Maar ook kijkt naar de behoeftes van de hulpvrager.
Jou vriendin heeft geluk dat ze een betrouwbaar iemand aan huis krijgt en geen ongediplomeerde met valse diploma's die haar tijd uitzit en alleen onterecht geld casht. En dat is al langere tijd gaande. Dat moet stoppen.
Fleurtje_5
05-07-2025 om 10:29
Daglichtlamp schreef op 03-07-2025 om 08:50:
Wanneer gaat de politiek een verbod op Pfas regelen? Nu is het dweilen met de kraan open.
Link naar het onderzoek: https://www.rivm.nl/nieuws/eerste-landelijke-onderzoek-naar-pfas-in-bloed
Het RIVM onderzocht 1500 bloedmonsters uit heel Nederland, die zijn afgenomen in de jaren 2016 en 2017. In vervolgonderzoek gaat het instituut ook monsters die dit jaar zijn afgenomen analyseren.
“Dat mensen meer pfas in hun bloed hebben dan de gezondheidskundige grenswaarde, wil niet zeggen dat mensen meteen ziek worden door pfas. Het betekent wel dat pfas effect kan hebben in het lichaam. Het immuunsysteem kan bijvoorbeeld minder goed gaan werken”, duidt het RIVM de resultaten. “De effecten zijn afhankelijk van de hoeveelheid pfas, de duur van de blootstelling en iemands persoonlijke gezondheidssituatie.”
Ik wil hier nog even op terug komen. Want hier moest ik aan denken toen ik vanochtend onderstaande in de krant las:
Defensie niet eens met dwangsom voor illegale lozingen Vredepeel: ‘Noodzakelijk om kazerne militair inzetbaar te houden‘
[foto van straaljager boven Vliegbasis De Peel]
Vredepeel Het ministerie van Defensie moet op straffe van een dwangsom nu echt stoppen met het illegaal lozen van sterk vervuild water bij voormalig vliegbasis De Peel in Vredepeel. Toch gaat het ermee door, om het terrein militair inzetbaar te houden.
Het waterschap Aa en Maas, dat zich uitstrekt over tal van oostelijk gelegen gemeenten in de provincie Noord-Brabant, heeft het ministerie vorige week een last onder dwangsom opgelegd. Het waterschap wil zo bewerkstelligen dat defensie stopt met illegaal lozen van met PFAS vervuild water op de Eessenloop. Voor iedere maand dat dit wel gebeurt, moet het ministerie 20.000 euro betalen, oplopend tot maximaal 120.000 euro.
......etc.etc.etc........