Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Over PFAS gesproken... In het Ad een artikel over nu Chemours, die vroeger bekend was onder Du Pont.
Chemours wist 30 jaar geleden al dat ze het grondwater onder de fabriek en in de omgeving ernstig vervuilden, met grote hoeveelheden giftige en kankerverwekkende PFAS. Dit is al die jaren verzwegen en ontkent als er vragen kwamen. In 2015 barst er rondom de fabriek van Du Pont in Amerika een milieu schandaal los, er komt een film over Dark Waters. Voor iedereen die hem nog niet gezien heeft een aanrader, ik heb hem meerdere keren gezien en het is een raadsel dat ze al die jaren door konden gaan. De industrie heeft het gevaar en schadelijkheid van PFAS sinds de jaren ’60 achtergehouden.

PFAS van Chemours-terrein rukt op richting drinkwaterbron: daarom komt er nieuw meetsysteem

Grondwater dat vanaf het terrein van Chemours in Dordrecht verontreinigd is geraakt met PFAS rukt langzaam maar zeker op richting een drinkwaterbron. Acuut gevaar is er niet, maar waterbedrijf Evides en de gemeente gaan om die reden de komende dertig jaar met speciale sensoren en peilbuizen wel de verontreiniging in beeld brengen.

Evides pleit, net als de gemeente Dordrecht, al langer voor een totaalverbod op het gebruik van PFAS, een verzamelnaam van een groep chemische stoffen die de gezondheid van mensen kunnen schaden. Onlangs riepen de Nederlandse gemeenten het kabinet nog op een nationaal PFAS-verbod in te stellen, maar dat is volgens het kabinet juridisch vrijwel onmogelijk. Het kabinet wil inmiddels afspraken maken met Chemours over het (nog verder) terugdringen van de PFAS-uitstoot.

Evides ziet ook van andere kanten gevaren voor het drinkwater. Zo kan verontreinigd rivierwater dat in het verleden in de diepe bodem is gedrongen ook een bedreiging vormen voor de kwaliteit van de grondwaterbronnen. Dit geldt eveneens voor het doorsijpelen van verontreinigende stoffen vanuit de voormalige stortplaatsen Crayestein West en Oost.

Het probleem met het grondwater speelt al langer. Sinds 1994 is er een systeem actief om verspreiding van het verontreinigde water onder het Chemours-terrein tegen te houden. Toch bleek in 2005 dat er alsnog verontreinigd grondwater buiten de begrenzing gekomen was.
PFAS van Chemours-terrein rukt op richting drinkwaterbron: daarom komt er nieuw meetsysteem | Dordrecht | AD.nl

Ruim 30 jaar geleden vindt het hoofdkantoor van DuPont in de Verenigde Staten de mogelijke vervuiling van de omgeving van de fabriek zo ernstig dat het ‘de hoogste prioriteit’ moet krijgen. Daarom stelt het bedrijf een PFAS-coördinator in Dordrecht aan. Die constateert dat door kapotte en scheurende leidingen er ‘grote hoeveelheden’ PFAS zijn gelekt en onder de fabriek ‘een stortplaats’ is ontstaan.
DuPont wist 30 jaar geleden al van ernstige PFAS-vervuiling in grondwater Dordrecht - Zembla - BNNVARA

Verontrustende berichten met die PFAS.

Wat ik ook verontrustend vind is die vervuilende Beau-mix. In 2023 werd er al over geschreven. Maar dan moet in 2025 nog steeds geknokt worden om die Beaumix tegen te houden. Die troep zit onder het wegdek en gaat blijkbaar sneller richting grondwater dan men had gehoopt. Ongelooflijk.

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen/onderzoek-naar-vervuiling-na-gebruik-van-beaumix-bij-aanleg-weg 2023
De Partij voor de Dieren in de Provinciale Staten van Zuid-Holland heeft schriftelijke vragen over de situatie gesteld aan het college. De provincie besloot vorige week om het drainagewater dat in een kelder onder de weg wordt opgeslagen voorlopig niet meer af te voeren richting het oppervlaktewater, omdat er vermoedelijk sporen van Beaumix in zijn aangetroffen. De gemeente Katwijk zegt bezorgd te zijn over de mogelijke risico's voor het milieu en de volksgezondheid.

https://nos.nl/regio/limburg/artikel/543136-limburgse-milieufederatie-wil-verbod-beaumix 31 juli 2024 Limburgse milieufederatie wil verbod Beaumix

Dit is toch niet te geloven. En dan moeten boeren koeien weg doen omdat er teveel koeienvlaaien vallen. Ik zie dan natuurlijke koeienstront dan dit:

Dagblad De Limburger: 

Veel PFAS gevonden in Beaumix voor A2-verbreding, aannemer trekt rapport in twijfel 14-02-2025

De omstreden bouwstof Beaumix die aannemer Boskalis wil gebruiken bij het verbreden van de Limburgse A2, bevat vijftig keer meer PFAS dan is toegestaan bij het gebruik van gewoon zand in grondwaterbeschermingsgebied.
...................

Afvalovens

Beaumix bestaat uit gewassen resten uit afvalovens. Aannemer Boskalis wil bij de verbreding van de Limburgse A2 een half miljoen ton van de omstreden bouwstof gebruiken. Eerder gebruik in Katwijk leidde tot vervuiling van afvoerwater. Het nieuws dat de bouwstof nu ook in Limburg gebruikt gaat worden, leidde tot protesten. Mede omdat het tracé voor enkele kilometers door een grondwaterbeschermingsgebied gaat.

Het laboratorium onderzocht de monsters ook op het mogelijk uitlogen van vijftien zware metalen. In een van de twee monsters werd een te hoge hoeveelheid antimoon gevonden. Omdat bij het onderzoek het gemiddelde wordt genomen van twee monsters, kwam het gehalte van deze ‘zeer zorgwekkende stof’ onder de norm uit.

Beaumix wordt gezien als een ‘circulaire bouwstof’ die hergebruikt kan worden als vervanging voor zand. Voor de bouwstof gelden echter andere normen dan voor zand. Als de nu gevonden zware metalen in een partij zand zouden voorkomen, zou er sprake zijn van ernstige verontreiniging. Nu ze in een bouwstof zitten, wordt wel aan de norm voldaan. Een situatie die door deskundigen moeilijk uitlegbaar wordt gevonden.

Even wat anders.
Ik ben het meestal helemaal eens met Wierd. En ook in dit gesprek ben ik het met hem eens. En Lale Gul zegt hier ook heel goede dingen:

https://youtu.be/U9it5bT2upk?si=5JQS2aE1aCY3wKz_  3 jul 2025  'Links RADICALISEERT en is GEVAARLIJKER dan EXTREEMRECHTS' 
Opiniemaker Wierd Duk wil het hebben over de radicalisering van politiek links in het westen. Volgens hem toont de motie van Kati Piri aan dat partijen als GroenLinks-PvdA steeds radicaler worden. "Ze zijn zo zeker van hun eigen gelijk dat ze niet merken dat ze radicaliseren." Volgens hem is extreemlinks gevaarlijker dan extreemrechts – juist omdat deze partijen diep zijn doorgedrongen in publieke instituties.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-07-2025 om 13:38 Topicstarter

Al die recente voorbeelden van vervuiling en de onwil van de regering om strengere regels te maken om bedrijven hierover aan te pakken laten wat mij betreft vooral zien dat we daar ook een linksere regering voor nodig hebben.

Kijk naar stemmingen over moties, hier een aantal voorbeelden :

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2023P05353&did=2023P05353

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2025P09487&did=2025P09487

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2025Z05251&did=2025D12043

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-07-2025 om 13:51 Topicstarter

Ik heb toch ook respect voor Bontenbal. Die eigenlijk voor strenger asielbeleid is, maar toch tegen de wetten stemt deze week, omdat de wetten niet goed in elkaar zitten. Ik wil meer politici die kwaliteit willen leveren, in plaats van alleen bezig zijn met de peilingen voor de volgende Tweede Kamerverkiezing. Nederland schiet niet op met politici die alleen bezig zijn met de waan van de dag.
https://www.ad.nl/politiek/in-de-cda-appgroepen-gonst-het-dinsdag-henri-bontenbal-moet-kleur-bekennen~ad3c18fc/

Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 13:51:

Ik heb toch ook respect voor Bontenbal. Die eigenlijk voor strenger asielbeleid is, maar toch tegen de wetten stemt deze week, omdat de wetten niet goed in elkaar zitten. Ik wil meer politici die kwaliteit willen leveren, in plaats van alleen bezig zijn met de peilingen voor de volgende Tweede Kamerverkiezing. Nederland schiet niet op met politici die alleen bezig zijn met de waan van de dag.
https://www.ad.nl/politiek/in-de-cda-appgroepen-gonst-het-dinsdag-henri-bontenbal-moet-kleur-bekennen~ad3c18fc/

Ik vind Bontenbal ook een goede politicus. Hij wil een visie hebben, daarin de weg wijzen en zijn kiezers meenemen. Niet populistisch alleen maar doen wat de kiezer zegt (terwijl ze vaak geen verstand van zaken hebben). Ook al kost hem dat stemmen. Ik ben het niet met al zijn standpunten eens, maar ik vind wel dat dit de manier is om een politiek leider te zijn.

https://nos.nl/artikel/2573653-eigen-bijdrage-voor-werkende-oekrainers-wordt-ruim-twee-keer-zo-hoog?utm_medium=social&utm_source=twitter

Ik weet niet goed of dit in dit draadje past, maar vooruit. De eigen bijdrage voor werkende Oekraïnse vluchtelingen in gemeentelijke opvang, gaat per 1 oktober omhoog naar 244 euro. Het was 105 euro. Alsnog niet duur natuurlijk, en ik vind het terecht ook wanneer ze eigen inkomsten hebben. Voor catering wordt dan een bedrag van 252 euro in rekening gebracht. 

Ik vond het sowieso al vreemd dat het zo lang heeft geduurd dat er een eigen bijdrage gevraagd werd. Dus deze verhoging kan ik eigenlijk prima mee leven. 

@Yumi ik heb die ook gezien, Dark Waters. Heel erg goed, maar tegelijkertijd ook verbijsterend hoe dit onder het tapijt geveegd werd door de verantwoordelijken. 

Ik heb ooit wel geweten dat DuPont hier een vestiging had maar op de een of andere manier nooit de link gelegd met Chemours. 

Ik vind het bizar dat deze praktijken 20 jaar na dit schandaal eigenlijk nog gewoon doorgaan zonder consequenties. En ja, daar moet de politiek echt iets aan doen. Ook al ben ik dan een rechtse kiezer, voor deze vervuilende bedrijven zou ik dan weer wel links stemmen bijvoorbeeld. Ik ga eens kijken wat het standpunt van het CDA hierover is. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-07-2025 om 16:22 Topicstarter

Ik denk dat vrijwel niemand tegen een hogere bijdrage is voor Oekraïners die zelf geld verdienen. Het valt me wel op dat de bijdrage niet inkomensafhankelijk is, waardoor het voor Oekraïners die maar beperkt geld verdienen wellicht straks beter is om maar helemaal te stoppen met werken.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2025/07/04/kabinet-wil-dat-oekrainers-meer-gaan-betalen-voor-opvang

Bij de opvang van Oekraïners zie je wel wat er mis gaat als je vluchtelingen alleen maar een tijdelijke status geeft. Inmiddels zitten Oekraïense vluchtelingen al jaren in een tijdelijke situatie. Er wordt geen werk gemaakt van integratie, van structurele taalcursussen. Of een gemeente werk maakt van een een opvang die ook voor de langere termijn geschikt is, is helemaal afhankelijk van de gemeente. Als je pech hebt zit je al jaren in een kleine kamer met je hele gezin, of met vreemden op 1 kamer. Als je pech hebt zit je al die tijd op een locatie waar zelf koken niet is toegestaan ,en je dus afhankelijk bent van catering (wat overigens duurder is voor de gemeenschap dan vluchtelingen zelf laten koken). Als je je middelbare school inmiddels hier hebt afgerond zit studeren op HBO of universiteit er niet in, eigenlijk is alleen het MBO bereikbaar (want voor HBO of universiteit geldt het instellingstarief, er is geen recht op beurs, geen recht op een OV-kaart). Zelfs het MBO is duurder dan voor Nederlandse of andere vluchtelingen kinderen omdat er geen recht is op beurs of op een OV-kaart.

Miraval schreef op 05-07-2025 om 14:55:

@Yumi ik heb die ook gezien, Dark Waters. Heel erg goed, maar tegelijkertijd ook verbijsterend hoe dit onder het tapijt geveegd werd door de verantwoordelijken.

Ik heb ooit wel geweten dat DuPont hier een vestiging had maar op de een of andere manier nooit de link gelegd met Chemours.

Ik vind het bizar dat deze praktijken 20 jaar na dit schandaal eigenlijk nog gewoon doorgaan zonder consequenties. En ja, daar moet de politiek echt iets aan doen. Ook al ben ik dan een rechtse kiezer, voor deze vervuilende bedrijven zou ik dan weer wel links stemmen bijvoorbeeld. Ik ga eens kijken wat het standpunt van het CDA hierover is.

Dat wat destijds een goede, oftewel slinkse manier om de link met het schandaal (deels) kwijt te raken. Dat het heeft gewerkt blijkt wel, uit jou reactie  

Ik heb tot de laatste verkiezingen links gestemd, in de hoop dat dit soort zaken zouden worden aangepakt, maar het heeft niets gebracht. Heb getwijfeld om op het CDA te stemmen, maar aangezien we in het verleden regelmatig een kabinet met het CDA hadden, heb ik daar geen vertrouwen in.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

05-07-2025 om 16:25 Topicstarter

Yumi schreef op 05-07-2025 om 16:23:

[..]

Dat wat destijds een goede, oftewel slinkse manier om de link met het schandaal (deels) kwijt te raken. Dat het heeft gewerkt blijkt wel, uit jou reactie

Ik heb tot de laatste verkiezingen links gestemd, in de hoop dat dit soort zaken zouden worden aangepakt, maar het heeft niets gebracht. Heb getwijfeld om op het CDA te stemmen, maar aangezien we in het verleden regelmatig een kabinet met het CDA hadden, heb ik daar geen vertrouwen in.

Ik denk dat alleen de PvdD hier echt consequent in is. Maar die is dan weer zo consequent dat ze dus nooit in een regering komen omdat ze geen compromissen sluiten. (Alhoewel, ze hebben de afgelopen maanden wel echt bewogen op defensie, dus wie weet.

Ik heb trouwens ook wel hoop op het CDA met Bontenbal, die als natuurkundige ook goed snapt wat er fysiek aan de hand is.  

Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 16:25:

[..]

Ik denk dat alleen de PvdD hier echt consequent in is. Maar die is dan weer zo consequent dat ze dus nooit in een regering komen omdat ze geen compromissen sluiten. (Alhoewel, ze hebben de afgelopen maanden wel echt bewogen op defensie, dus wie weet.

Ik heb trouwens ook wel hoop op het CDA met Bontenbal, die als natuurkundige ook goed snapt wat er fysiek aan de hand is.

Dat is een van de redenen waarom ik niet op de PvdD stem. Daarnaast zijn ze teveel betrokken bij extremistische actiegroepen zoals XR.  

Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 16:22:

Ik denk dat vrijwel niemand tegen een hogere bijdrage is voor Oekraïners die zelf geld verdienen. Het valt me wel op dat de bijdrage niet inkomensafhankelijk is, waardoor het voor Oekraïners die maar beperkt geld verdienen wellicht straks beter is om maar helemaal te stoppen met werken.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2025/07/04/kabinet-wil-dat-oekrainers-meer-gaan-betalen-voor-opvang

Bij de opvang van Oekraïners zie je wel wat er mis gaat als je vluchtelingen alleen maar een tijdelijke status geeft. Inmiddels zitten Oekraïense vluchtelingen al jaren in een tijdelijke situatie. Er wordt geen werk gemaakt van integratie, van structurele taalcursussen. Of een gemeente werk maakt van een een opvang die ook voor de langere termijn geschikt is, is helemaal afhankelijk van de gemeente. Als je pech hebt zit je al jaren in een kleine kamer met je hele gezin, of met vreemden op 1 kamer. Als je pech hebt zit je al die tijd op een locatie waar zelf koken niet is toegestaan ,en je dus afhankelijk bent van catering (wat overigens duurder is voor de gemeenschap dan vluchtelingen zelf laten koken). Als je je middelbare school inmiddels hier hebt afgerond zit studeren op HBO of universiteit er niet in, eigenlijk is alleen het MBO bereikbaar (want voor HBO of universiteit geldt het instellingstarief, er is geen recht op beurs, geen recht op een OV-kaart). Zelfs het MBO is duurder dan voor Nederlandse of andere vluchtelingen kinderen omdat er geen recht is op beurs of op een OV-kaart.

Volgens mij staat in het artikel dat gemeenten zelf oplossingen kunnen bedenken wanneer er minder geld door deze regeling overblijft dan alleen met leefgeld. Dus als het inkomen ontoereikend is kan de eigen bijdrage ook verlaagd worden. Maar in principe is die bijdrage natuurlijk sowieso al peanuts vergeleken met de leefkosten die je hebt in Nederland. 

En ik weet dat het allemaal niet ideaal is, maar ergens moeten er toch ook grenzen gesteld worden? Recht op een beurs, OV, toeslagen... dat kost allemaal een berg geld. Geld wat er niet is. Waar wil je dat vandaan halen? Ja bij de rijken, extra belastingen e.d. maar een fatsoenlijke tijdelijke opvang vind ik niet meer dan normaal, en alles wat extra kan is dan ook extra in mijn ogen. 

Qua integratie zie je juist dat Oekraïnse vluchtelingen veel meer bezig zijn met de maatschappij in Nederland omdat ze direct mogen werken. De taal, tja ik ken heel veel mensen die hier een permanente verblijfsvergunning hebben maar amper de taal spreken na meer dan 10 jaar hier woonachtig te zijn. (Via mijn werk, veelal vrouwen die via een tolk examen moeten doen en/of speciaal rijles volgen bij een Arabische rijschool omdat ze de taal niet beheersen.) Daar wordt ook nauwelijks werk van gemaakt hoewel het wel een vereiste is, die niet echt opgevolgd wordt naar mijn mening. 

Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 13:38:

Al die recente voorbeelden van vervuiling en de onwil van de regering om strengere regels te maken om bedrijven hierover aan te pakken laten wat mij betreft vooral zien dat we daar ook een linksere regering voor nodig hebben.

Kijk naar stemmingen over moties, hier een aantal voorbeelden :

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2023P05353&did=2023P05353

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2025P09487&did=2025P09487

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2025Z05251&did=2025D12043

Echt niet.

Bedrijven moeten gewoon aangepakt worden, ongeacht links of rechts. 

Met dit verschil dat we met links ook nog een engere kant op gaan.

Daarbij is die man-van-de-green-deal ook geen zuivere koffie met zijn green-deal-aanpak. Maar enfin, dat onderzoek loopt nog.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.