Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
23-06-2025 om 17:15
Koko67 schreef op 23-06-2025 om 13:52:
[..]
Uiteraard , ze hebben in de peilingen 1 zetel verloren en ineens.....
Bij een partij die niet geleid wordt als een dictatuur kost het wel wat meer tijd dan een weekeind om tot zo'n radicale verandering te komen is mijn inschatting.
felija
23-06-2025 om 17:23
Yumi schreef op 23-06-2025 om 17:03:
[..]
Bedankt Felija!
Jij ook bedankt! Fijn dat je mij erop attendeerde!
Nighttripper
24-06-2025 om 09:07
Yumi schreef op 23-06-2025 om 13:04:
Ik ben wel klaar met die discussie over Fleurtje, dagen achter elkaar en het blijft maar duren. Hoe naar moet dit voor haar zijn, bah!
1.3 Het is niet toegestaan anderen te beledigen of opzettelijk te kwetsen. Openbaar aankondigen dat je iemand op je negeerlijst plaatst kan als kwetsend gezien worden.
Volledig mee eens.Ik vind persoonlijk ook dat wanneer iemand zich aan de forumregels houdt en het ontopic is,zoveel kan plaatsen als hij/zij wil. Een ander heeft daar m.i verder niets over te zeggen.Ja,je kan het mss irritant vinden,dat mag natuurlijk altijd. Dan 'demp' je bv die ander gewoon even/een tijd met de negeerknop,een prima uitvinding. Of je zoekt even een tijdje een andere hobbie,kan ook heel gezond zijn😉.
Fleurtje_5
24-06-2025 om 09:10
Ik las een column (van 20 juni 2025) van Leon Verdonschot met de titel:
35 stemmen voor een brandend Tel Aviv
Het gaat op dit topic over de Nederlandse politiek, en daarom hoop ik dat dit kleine stukje uit die column hier geplaatst mag worden.
.................
35 Kamerleden zijn donderdagavond door die ondergrens heen gezakt.
Voor sommige van die Kamerleden is dat niet verrassend: de DENK-parlementariërs zijn in hun stoutste dromen waarschijnlijk zélf ayatollahs.Maar zeker voor de PvdA is dit een historische breuk. Een zeer pijnlijke. Niet lang geleden vond Frans Timmermans nog dat Israël zichzelf mocht verdedigen. Nu steunt hij een motie die het land zelfs belet zichzelf te beschérmen. Je zou ook denken: hoe kritisch je ook bent op Netanyahu, dáár trek je een lijn. Een rode lijn. Al deze 35 Kamerleden hebben immers hun mond vol van rode lijnen. Maar niet van deze.
ps aan Anfisa. https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/nederlandse-politiek-we-zijn-terug-van-reces/?post=8008286#8008286
QuarterlyDinosaur18
24-06-2025 om 09:46
Wat bedoel je met de ps Fleurtje? Ik kan ‘em even niet plaatsen.
Wel eens met dit stukje:
Maar zeker voor de PvdA is dit een historische breuk. Een zeer pijnlijke. Niet lang geleden vond Frans Timmermans nog dat Israël zichzelf mocht verdedigen. Nu steunt hij een motie die het land zelfs belet zichzelf te beschérmen. Je zou ook denken: hoe kritisch je ook bent op Netanyahu, dáár trek je een lijn. Een rode lijn. Al deze 35 Kamerleden hebben immers hun mond vol van rode lijnen. Maar niet van deze.
Voor mij gaat PvdA een grens over en ook eens met forummers die de motie populistisch noemen. Na jarenlang PvdA te hebben gestemd, ga ik wat anders stemmen. Tegen de tijd dat er verkiezingen zijn verdiep ik me in de programma’s van Volt, D66 en CDA.
Poezenmeisje
24-06-2025 om 10:29
BBB (Drenthe) is verbijsterd over de uitspraken die commissaris van de Koning Jetta Klijnsma deed tijdens het GroenLinks-PvdA congres afgelopen zaterdag. Klijnsma stelde daar: “Ik zie in mijn provincie Drenthe dat als je helemaal geen bestuurservaring hebt, en mijn BBB’ers hebben dat niet, dat dat echt ellende oplevert.”
Een uitspraak die niet alleen feitelijk onjuist is, maar vooral ongehoord en onacceptabel is voor iemand in haar ambt.
...
Partijleider Caroline van der Plas is door Klijnsma persoonlijk gebeld. Klijnsma bood haar excuses aan en gaf aan dat ze de BBB-fractie persoonlijk wil spreken en in de komende Statenvergadering een verklaring wil afleggen. Maar Van der Plas noemt de uitspraak “ongehoord”:
“Dit was haar primaire reactie. En als dit je primaire reactie is, dan is dat wat je écht denkt. Dan is dat je oordeel over onze mensen. Daarmee zet je onze statenleden in Drenthe publiekelijk neer als onbekwaam. Dat terwijl zij dag in, dag uit keihard werken voor Drenthe.
...
BBB heeft laten weten de uitnodigingen van Klijnsma voor de TT zondag te hebben afgezegd. Zowel Caroline van der Plas als minister Femke Wiersma (LVVN), staatssecretaris van defensie Gijs Tuinman, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken (Herstel Groningen) en Koninkrijksrelaties Eddie van Marum, minister van Infrastructuur en Waterstaat Robert Tieman, Europarlementariër Jessika van Leeuwen en de waterschappen in Drenthe hebben de uitnodiging naar aanleiding van de uitspraak afgelopen zaterdag afgeslagen. Ook de statenleden en gedeputeerden van BBB Drenthe hebben laten weten dat ze zich afgemeld hebben om plaats te nemen in de skybox bij Jetta Klijnsma. “Een commissaris die zich zo uitlaat over onze mensen, hoeft van ons geen aanwezigheid te verwachten,” aldus Van der Plas.
...
Poezenmeisje
24-06-2025 om 11:38
Ik weet niet meer waar ik de eerdere reactie van Caroline van de Plas over het praktijkonderwijs plaatste, maar dit is het vervolg.
Ze is naar de diploma-uitreiking gegaan. 👍🏼🍾
https://x.com/lientje1967/status/1937164730084286826?t=ReB3dJ3XebOEEadeA04rWg&s=19
Koko67
24-06-2025 om 12:14
Poezenmeisje schreef op 24-06-2025 om 11:38:
Ik weet niet meer waar ik de eerdere reactie van Caroline van de Plas over het praktijkonderwijs plaatste, maar dit is het vervolg.
https://x.com/lientje1967/status/1937164730084286826?t=ReB3dJ3XebOEEadeA04rWg&s=19
Ik vind dat ze dat fantastisch gedaan heeft.
Neweve
24-06-2025 om 13:35
Poezenmeisje schreef op 24-06-2025 om 11:38:
Ik zou nooit op haar stemmen (vanwege de partij), maar ik vind Caroline een fijne persoonlijkheid.
Fleurtje_5
24-06-2025 om 13:40
Nare uitspraak van Klijnsma.
Heel mooi en goed van Caroline van der Plas. 
En wat goed dat de BBB-leden niet ingaan op de uitnodiging van Klijnsma:
![]()
En dan dit best wel interessant interview in Buitenhof 22 juni 2025:
Over motie Kati Piri | Frans Timmermans, Jaap de Hoop Scheffers, Sigrid Kaag | Buitenhof
Fleurtje_5
24-06-2025 om 13:43
Anfisa schreef op 24-06-2025 om 09:46:
Wat bedoel je met de ps Fleurtje? Ik kan ‘em even niet plaatsen.
Wel eens met dit stukje:
Maar zeker voor de PvdA is dit een historische breuk. Een zeer pijnlijke. Niet lang geleden vond Frans Timmermans nog dat Israël zichzelf mocht verdedigen. Nu steunt hij een motie die het land zelfs belet zichzelf te beschérmen. Je zou ook denken: hoe kritisch je ook bent op Netanyahu, dáár trek je een lijn. Een rode lijn. Al deze 35 Kamerleden hebben immers hun mond vol van rode lijnen. Maar niet van deze.
Voor mij gaat PvdA een grens over en ook eens met forummers die de motie populistisch noemen. Na jarenlang PvdA te hebben gestemd, ga ik wat anders stemmen. Tegen de tijd dat er verkiezingen zijn verdiep ik me in de programma’s van Volt, D66 en CDA.
Ik heb één keer op 10 berichten geantwoord, en dat was alleen afgelopen zondagmiddag. Nooit eerder. Dat is wel echt veel, vind ik zelf ook, maar het onderwerp van GL/PvdA vond en vind ik dan ook echt heftig. En het waren dus ALLEEN antwoorden of reacties op berichten van anderen, (omdat ik paar uren afwezig was geweest en veel bij te lezen had, en er verder bijna niemand op het topic aanwezig was).
Wat ik met mijn ps bedoelde? Jij schreef op 23 juni om 11.03 uur , dus een paar uur ná mijn laatste bericht (van 08.16 uur) het volgende:
Als ik weer 10 berichten van dezelfde persoon achter elkaar zie staan, ...........’
PS: En zoals ik al eerder schreef in mijn ps-linkje die jij "even niet kon plaatsen": Ik ga er niet meer in mee.Jij 'gaf een optie' schreef je zo net (maar wel over iets dat NIET klopte, je was gewoon even een meeloper', want als je hier werkelijk mee zou lezen wist je dat het niet klopte), maar wat wel ten koste gaat van mij.
Daglichtlamp
24-06-2025 om 13:43
Misschien had Klijnsma wel gelijk, maar dan nog had ze het in haar functie moeten weten dat je dat niet kunt zeggen.
QuarterlyDinosaur18
24-06-2025 om 13:53
Fleurtje_5 schreef op 24-06-2025 om 13:43:
[..]
Ik heb één keer op 10 berichten geantwoord, en dat was alleen afgelopen zondagmiddag. Nooit eerder. Dat is wel echt veel, vind ik zelf ook, maar het onderwerp van GL/PvdA vond en vind ik dan ook echt heftig. En het waren dus ALLEEN antwoorden of reacties op berichten van anderen, (omdat ik paar uren afwezig was geweest en veel bij te lezen had) en dus geen 'algehele boodschap' van Fleur.
Wat ik met mijn ps bedoelde? Jij schreef op 23 juni om 11.03 uur , dus een paar uur ná mijn laatste bericht (van 08.16 uur) het volgende:
Als ik weer 10 berichten van dezelfde persoon achter elkaar zie staan, heb ik tegenwoordig zoiets van ‘laat maar zitten’
Ik tel ze niet letterlijk Fleurtje, ik gaf een optie die ook bestaat bij overkill als iemand veel post die sommigen (waaronder ik) soms ervaren (het is aan anderen wat ze ermee doen). Een optie die later nogmaals wordt genoemd in het kader van dempen. Als jij daar een probleem mee hebt, dan is dat jouw probleem. Niet iedereen heeft dezelfde belevingswereld. Jij bent wie je bent en dat is prima. Wat mij betreft is deze discussie gesloten.
Stardust
24-06-2025 om 13:55
Daglichtlamp schreef op 24-06-2025 om 13:43:
Misschien had Klijnsma wel gelijk, maar dan nog had ze het in haar functie moeten weten dat je dat niet kunt zeggen.
Terecht dus ook dat ze door het stof gaat. Goed dat ze dat meteen doet. Ze had prima op kunnen houden met praten na een statement dat het vaak lastig werken is met mensen zonder bestuurlijke ervaring. Aan de andere kant moet er altijd ruimte zijn voor nieuw elan. De status quo in stand houden is uiteindelijk ook niet goed voor mens en maatschappij.
Yumi
24-06-2025 om 18:21
De Peiling van 1Vandaag.
Ja21 stijgt naar 9 zetels, de PVV staat nu op 32 zetels, de VVD blijft op 26. Ook GroenLinks-PvdA staat op 26 zetels en het CDA op 20.
JA21 stijgt naar 9 zetels in zetelpeiling, h... | EenVandaag