Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
25-06-2025 om 08:46
Ik zag Femke Wiersma gisteravond op tv. Ze doet het goed. En dierenwelzijnsorganisaties zijn blij. Eindelijk gebeurd er wat, maar het heeft nog een weg te gaan eer het allemaal in kannen en kruiken zit.
Quote op Nieuws. nl 24 juni:
Wiersma wil stapsgewijs naar beter dierenwelzijn in veehouderij
...........
Demissionair minister Femke Wiersma (Landbouw, BBB ) wil in stappen naar strengere regels voor het welzijn van dieren in de veehouderij. In 2040 moeten dieren in stallen leven waar ze hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen. Koeien gaan bijvoorbeeld vaker naar buiten, biggen blijven langer bij het moedervarken en kippen krijgen meer ruimte.
De regels vloeien voort uit meer dan twee jaar onderhandelingen tussen de overheid, boerenbelangenbehartigers, dierenwelzijnsorganisaties en koepels van het agrarische bedrijfsleven. De onderhandelende partijen hebben het convenant dinsdag ondertekend.
...........
Schoondochter
25-06-2025 om 09:07
Bizar eigenlijk, dat we het een vooruitgang vinden dat dieren hun eigen natuurlijke gedrag kunnen vertonen.
Daglichtlamp
25-06-2025 om 09:15
Fleurtje_5 schreef op 25-06-2025 om 08:46:
Ik zag Femke Wiersma gisteravond op tv. Ze doet het goed. En dierenwelzijnsorganisaties zijn blij. Eindelijk gebeurd er wat, maar het heeft nog een weg te gaan eer het allemaal in kannen en kruiken zit.
Het zijn afspraken die veel minder ver gaan dan de wet die de Tweede Kamer een aantal jaren geleden aangenomen had. Dus niet alle dierenwelzijnsorganisaties zijn blij.
https://nos.nl/artikel/2572310-veehouders-ondertekenen-afspraken-over-verbetering-dierenwelzijn
Het compromis dat daaruit is gekomen, gaat minder ver dan het voorstel dat de Tweede Kamer had aangenomen. In de Algemene Maatregel van Bestuur worden minimumeisen gesteld. Zo wordt bijvoorbeeld geregeld dat koeien vaker naar buiten moeten kunnen, maar niet hoeveel vaker.
Wakker Dier: onacceptabel
Actiegroep Wakker Dier, die niet meedeed aan de onderhandelingen over het convenant, vindt deze uitkomst onacceptabel. De stichting wijst erop dat natuurlijk gedrag is dat een varken in de grond kan wroeten en dat een koe zelf naar buiten kan lopen om eten te zoeken.
Het hele convenant en de Kamerbrief zijn hier te lezen: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2025/06/24/dierwaardige-veehouderij
Loeki72
25-06-2025 om 10:04
Daglichtlamp schreef op 25-06-2025 om 09:15:
[..]
Het zijn afspraken die veel minder ver gaan dan de wet die de Tweede Kamer een aantal jaren geleden aangenomen had. Dus niet alle dierenwelzijnsorganisaties zijn blij.
https://nos.nl/artikel/2572310-veehouders-ondertekenen-afspraken-over-verbetering-dierenwelzijn
Het compromis dat daaruit is gekomen, gaat minder ver dan het voorstel dat de Tweede Kamer had aangenomen. In de Algemene Maatregel van Bestuur worden minimumeisen gesteld. Zo wordt bijvoorbeeld geregeld dat koeien vaker naar buiten moeten kunnen, maar niet hoeveel vaker.
Wakker Dier: onacceptabel
Actiegroep Wakker Dier, die niet meedeed aan de onderhandelingen over het convenant, vindt deze uitkomst onacceptabel. De stichting wijst erop dat natuurlijk gedrag is dat een varken in de grond kan wroeten en dat een koe zelf naar buiten kan lopen om eten te zoeken.Het hele convenant en de Kamerbrief zijn hier te lezen: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2025/06/24/dierwaardige-veehouderij
Ik vind het ook echt meer iets voor de bühne dan dat er iets veranderd wat dierenwelzijn betreft.
Daglichtlamp
25-06-2025 om 10:07
Loeki72 schreef op 25-06-2025 om 10:04:
[..]
Ik vind het ook echt meer iets voor de bühne dan dat er iets veranderd wat dierenwelzijn betreft.
Het is natuurlijk wel winst dat er wel iets gebeurt, we moeten eerlijk zijn dat is meer dan Wiersma's voorganger voor elkaar heeft gekregen. Ook de boeren zelf hebben zich hier wel aan gecommitteerd. (Al hebben de meest activistische clubs aan die kant natuurlijk ook niet getekend).
Poezenmeisje
25-06-2025 om 15:37
https://www.at5.nl/artikelen/233212/pvda-lid-amsterdam-verlaat-partij-na-motie-kati-piri
Keren Hirsch, fractievoorzitter van de Partij van de Arbeid in de stadsdeelcommissie van Zuid, verlaat de partij vanwege de motie over het beperken van de levering van defensieve wapens aan Israël. Voor Hirsch, die zelf uit een Amsterdams joodse familie komt, is dat 'een onacceptabele grens'.
Fleurtje_5
25-06-2025 om 16:31
Poezenmeisje schreef op 25-06-2025 om 15:37:
https://www.at5.nl/artikelen/233212/pvda-lid-amsterdam-verlaat-partij-na-motie-kati-piri
Keren Hirsch, fractievoorzitter van de Partij van de Arbeid in de stadsdeelcommissie van Zuid, verlaat de partij vanwege de motie over het beperken van de levering van defensieve wapens aan Israël. Voor Hirsch, die zelf uit een Amsterdams joodse familie komt, is dat 'een onacceptabele grens'.
Ik heb je link geopend en gelezen. Diep triest. Wat goed dat ze zich als eenmanspartij blijft inzetten tegen antisemitisme. Ze heeft gelijk 'haat bestrijd je niet met haat':
................
"Al maandenlang zien veel mensen mij niet meer als mijzelf, gewoon Keren de Amsterdammer met lieve familie, vrienden, een leuke baan en Ajacied. Ik ben gereduceerd tot de 'jood', de 'israeli' of 'de zionist' en met mij heel veel anderen in onze stad." Ze riep op om in gesprek te blijven met elkaar.
De Amsterdamse zat al een langere tijd in de knel met de positie van de PvdA rond het conflict, maar heeft nu na de motie van GroenLinks/PvdA-kamerlid Kati Piri besloten om de partij te verlaten. "Al te lang sterven er onschuldige burgers in het Midden-Oosten. Elke burgerdode is er één te veel, ongeacht geloof of nationaliteit. Daar moet een einde aan komen, maar dat mag nooit ten koste gaan van de veiligheid van anderen", zo licht ze haar besluit toe.
"Door het indienen en ondersteunen van de motie van het lid Piri geven zij aan geen oog te hebben voor de veiligheid van onschuldige Israëlische burgers." Het is voor Hirsch een 'onacceptabele grens' die ze niet kan en wil accepteren. Andere partijprominenten, onder wie Lodewijk Asscher, lieten deze week ook van zich horen over de omstreden motie en dat zij daarmee worstelen.
.........................
Miraval
26-06-2025 om 11:17
Ik kijk naar het debat momenteel, maar heb vooralsnog niet het idee dat dit iets op gaat leveren. Lijkt wel alsof partijen bezig zijn met verkiezingen en niet met het doorvoeren van een (nieuwe) migratiewet.
Miraval
26-06-2025 om 11:21
Wat is die Van Baarle toch een engerd. Hij kan het niet eens eens zijn met een verklaring waarin men afstand neemt van Sharia wetgeving. Ik mag toch wel aannemen dat de Sharia wetgeving iets is wat we NIET willen in Nederland?
Daglichtlamp
26-06-2025 om 11:58
Miraval schreef op 26-06-2025 om 11:21:
Wat is die Van Baarle toch een engerd. Hij kan het niet eens eens zijn met een verklaring waarin men afstand neemt van Sharia wetgeving. Ik mag toch wel aannemen dat de Sharia wetgeving iets is wat we NIET willen in Nederland?
Als Christen onderschrijf ik ook dat je God meer moet gehoorzamen dan mensen. Voor een moslim betekent deze geëiste verklaring zo ongeveer dat je afscheid neemt van je geloof. In plaats daarvan zou je ook kunnen eisen dat elke asielzoekers een variant op de verklaring van verbondenheid tekent (die is verplicht bij naturalisatie). https://open.overheid.nl/documenten/ronl-37c72027dd8bb12ee11eec472fdda63f2f3a4d29/pdf
Want natuurlijk moeten alle inwoners zich hier aan de Nederlandse wetten houden. Maar de PVV wil hier specifiek moslims raken. Ik heb daar geen respect voor. Ik heb van Baarle niet gehoord, dus ik weet niet hoe hij zijn punt gemaakt heeft, maar ik hoop toch echt dat dit amendement het niet haalt.
Bakblik
26-06-2025 om 12:27
ik zit ook te kijken. Die van Baerle is niet fris maar die Vondeling van de PVV je kan er ook wat van. Wat een discriminatoire uitspraken doet zij. Dit kan echt niet.
Daglichtlamp
26-06-2025 om 12:44
Miraval schreef op 26-06-2025 om 11:17:
Ik kijk naar het debat momenteel, maar heb vooralsnog niet het idee dat dit iets op gaat leveren. Lijkt wel alsof partijen bezig zijn met verkiezingen en niet met het doorvoeren van een (nieuwe) migratiewet.
De PVV dreigt gewoon dat ze tegen gaan stemmen. Maar zij willen sowieso geen oplossingen, stel dat we de problemen met het huidige asielstelsel echt oplossen, wie gaat er dan nog op hun stemmen?
Fleurtje_5
26-06-2025 om 12:56
Miraval schreef op 26-06-2025 om 11:21:
Dat mag ik graag met je mee aannemen.
Ik kwam zonet een artikel van Afshin Ellian tegen van 2 maart 2015 met titel:
Schokkend hoeveel westerse moslims fundamentalisme steunen
Het is een onaangename waarheid: talloze moslims die profiteren van de westerse welvaart keren zich later tegen seculiere wetten. De stopzetting van immigratie uit islamitische landen is de eerste noodzakelijke stap.
.................
Dat artikel is tien jaar geleden geschreven, maar nog heel up to date. Gewoon creepy.
Miraval
26-06-2025 om 13:33
Daglichtlamp schreef op 26-06-2025 om 11:58:
[..]
Als Christen onderschrijf ik ook dat je God meer moet gehoorzamen dan mensen. Voor een moslim betekent deze geëiste verklaring zo ongeveer dat je afscheid neemt van je geloof. In plaats daarvan zou je ook kunnen eisen dat elke asielzoekers een variant op de verklaring van verbondenheid tekent (die is verplicht bij naturalisatie). https://open.overheid.nl/documenten/ronl-37c72027dd8bb12ee11eec472fdda63f2f3a4d29/pdf
Want natuurlijk moeten alle inwoners zich hier aan de Nederlandse wetten houden. Maar de PVV wil hier specifiek moslims raken. Ik heb daar geen respect voor. Ik heb van Baarle niet gehoord, dus ik weet niet hoe hij zijn punt gemaakt heeft, maar ik hoop toch echt dat dit amendement het niet haalt.
Even voor de volledigheid, het gaat om de Shania WETGEVING, wat nogmaals duidelijk werd gemaakt door de staatssecretaris van de VVD. Maar nee, Van Baarle kon zelfs dat niet afkeuren. Dan ben je wat mij betreft gewoon af.
Daglichtlamp
26-06-2025 om 15:02
Waarbij je doet alsof elke moslim dezelfde shariawetgeving erkent. Dat is niet zo. Waar het om gaat is dat iedereen hier de Nederlandse wetgeving respecteert, vraag daar dan naar. Maar doe niet alsof elke moslim die wil leven zoals zijn geloof het hem of haar voorschrijft, ook de excessen onderschrijft die strijdig zijn met onze wetgeving.
We vragen joden of christenen ook niet om zich van de regels van hun geloof te distantiëren.