Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
27-03-2025 om 07:59
Daglichtlamp schreef op 26-03-2025 om 19:38:
Ik moet terugkomen op mijn woorden dat dakloosheid helemaal niet voorkomt in het regeringsprogramma. Het komt zelfs op twee plekken voor (helaas is er geen geld voor gereserveerd, dus het zijn vooral mooie woorden).
We bouwen meer middenhuurwoningen en vergroten het aanbod voor ouderen en specifieke doelgroepen, zoals jongeren, kleinere huishoudensen dak- en thuislozen.
(Dit is een bijzondere 'we' want het kabinet bouwt natuurlijk geen woningen, ze moeten vooral andere overheden in staat stellen om te faciliteren dat er woningen gebouwd worden).
Wat ze wel echt gaan doen is dit:
Ook blijven we regie voeren op de bouwopgave voor specifieke doelgroepen, zoals jongeren waaronder studenten, kleinere huishoudens en dak- en thuislozen. In het volkshuisvestingsprogramma worden afspraken gemaakt over de bouwopgave voor specifieke doelgroepen.
Al is dat nog steeds toekomstmuziek, want de verplichting voor een volkshuisvestingsprogramma wordt geregeld in deze nog niet aangenomen wet: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?cfg=wetsvoorsteldetails&qry=wetsvoorstel%3A36512
Dit is nog een wetsvoorstel van het vorige kabinet, wat vertraging opgelopen heeft door de wisseling van de wacht. Keijzer wilde eerst de wet nog weer anders voor die verder behandeld kon worden, maar de nota van wijziging is in februari eindelijk ingediend bij de Tweede Kamer.
Bij deze wet heeft de CU een amendement ingediend wat wel echt gaat helpen. Ze willen het verplicht maken dat gemeenten voorrang verlenen aan dakloze gezinnen met minderjarige kinderen (veel gemeenten doen dat al, maar door het verplicht te maken hoopt de CU dat schrijnende gevallen minder voorkomen).
https://www.eerstekamer.nl/behandeling/20241219/amendement_van_de_leden_grinwis_en/document3/f=/vmjiij0lqmye.pdf
Dus het word toch genoemd.
Het gaat mij om daden, niet enkel om woorden. 'We' gaan honderd woningen bouwen'. Is dat zo? 'We' zullen het zien. Feit is wel dat Mona Keijzer druk bezig is voor woningzoekenden. En voor gelijke behandeling voor woningzoekenden.
ps Want men kan de halve wereldbevolking wel eerst op willen vangen op deze stip, en al die tijd de daklozen Nederlanders in een tentje laten wonen, dan lijkt Nederland straks op een klein China.
Fleurtje_5
27-03-2025 om 08:07
Daglichtlamp schreef op 23-03-2025 om 16:55:
Dakloosheid is een ingewikkeld probleem, daar is niet 1 oplossing voor. Vaak moet eerst gewerkt worden aan problemen waardoor iemand dakloos is geworden. Soms gaat het om arbeidsmigranten die zonder werk zitten, die zijn vaak beter geholpen door een enkeltje naar huis (maar helaas, de regeringspartijen zagen niets in het voortzetten van de succesvolle pilot). Soms gaat het om verslaafden, of mensen met psychische problemen die niet zomaar in een gewone woonwijk passen. Je hebt gelijk Fleurtje dat hier meer aandacht voor zou moeten zijn.
Schokkend dat het in het Regeerprogramma van dit kabinet geen enkele keer gaat over dakloosheid.
Gelukkig dat je het ziet.
En te vaak is iemand dakloos geraakt door een scheiding, of baan verloren, kosten te hoog geworden, huur die opgezegd is en geen ander huis beschikbaar is. Of...zoals we gisteravond van een ervaringsdeskundige konden horen bij Vandaag Inside heeft de Toeslagenaffaire ervoor gezorgd dat iemand dakloos was geraakt.
Nicole123
27-03-2025 om 09:00
Fleurtje_5 schreef op 27-03-2025 om 07:57:
[..]
Jij weet er altijd weer een draai aan te geven alsof het klopt wat je zegt, terwijl het helemaal niet zo is.
Wat klopt niet wat ik zeg? Ik zie jou over dakloosheid enkel praten in termen van asielzoekers / statushouders. Dat kun je proberen te ontkennen, je kunt het weer proberen om te draaien alsof ik iets verkeerds doe, maar je posts zijn hier gewoon voor iedereen te lezen.
Nicole123
27-03-2025 om 09:06
Fleurtje_5 schreef op 27-03-2025 om 07:58:
[..]
Ik zeg niet dat het er niet of wel in staat. Want ik heb het 'programma' niet gelezen.
Je zegt dat het je stug lijkt dat het er niet in zou staan, dus je bent nu wel heel raar aan het draaien. Daglichtlamp heeft het opgezocht en zegt dat het er niet in staat, maar jij gaat ook daarna nog liever op je eigen vooronderstellingen af dan op de feiten. Erkennen dat je het mis had is ook een optie hè, als duidelijk blijkt dat je het mis had.
Fleurtje_5
27-03-2025 om 11:26
Nicole123 schreef op 27-03-2025 om 09:00:
[..]
Wat klopt niet wat ik zeg? Ik zie jou over dakloosheid enkel praten in termen van asielzoekers / statushouders. Dat kun je proberen te ontkennen, je kunt het weer proberen om te draaien alsof ik iets verkeerds doe, maar je posts zijn hier gewoon voor iedereen te lezen.
Dat MAAK JIJ ervan.
Fleurtje_5
27-03-2025 om 11:27
Nicole123 schreef op 27-03-2025 om 09:06:
[..]
Je zegt dat het je stug lijkt dat het er niet in zou staan, dus je bent nu wel heel raar aan het draaien. Daglichtlamp heeft het opgezocht en zegt dat het er niet in staat, maar jij gaat ook daarna nog liever op je eigen vooronderstellingen af dan op de feiten. Erkennen dat je het mis had is ook een optie hè, als duidelijk blijkt dat je het mis had.
Let op:
Schoondochter schreef op 26-03-2025 om 19:10:
Dat is echt niet iets waar je een mening over kunt hebben. Het is een feit dat het niet genoemd wordt, en het duurt ongeveer 1.5 minuut om dat op te zoeken.
Daglichtlamp schreef op 26-03-2025 om 19:38:
Ik moet terugkomen op mijn woorden dat dakloosheid helemaal niet voorkomt in het regeringsprogramma. Het komt zelfs op twee plekken voor (helaas is er geen geld voor gereserveerd, dus het zijn vooral mooie woorden).
En nogmaals voor de tigste keer:
Ik zeg niet dat het er niet of wel in staat. Want ik heb het 'programma' niet gelezen. Ik wil liever daden zien en niet alleen woorden. En ik zit niet in de Tweede Kamer en hoef regeerprogramma's niet te kennen. Ik lees kranten, volg op tv nieuwsberichten, kijk om me heen, en als ik iets zie dat niet deugd breng ik dat ter sprake ZONDER een regeerprogramma uit mijn hoofd te kennen.
felija
27-03-2025 om 13:53
Fleurtje_5 schreef op 27-03-2025 om 11:27:
[..]
Let op:
Dat is echt niet iets waar je een mening over kunt hebben. Het is een feit dat het niet genoemd wordt, en het duurt ongeveer 1.5 minuut om dat op te zoeken.Daglichtlamp schreef op 26-03-2025 om 19:38:
Ik moet terugkomen op mijn woorden dat dakloosheid helemaal niet voorkomt in het regeringsprogramma. Het komt zelfs op twee plekken voor (helaas is er geen geld voor gereserveerd, dus het zijn vooral mooie woorden).En nogmaals voor de tigste keer:
Ik zeg niet dat het er niet of wel in staat. Want ik heb het 'programma' niet gelezen. Ik wil liever daden zien en niet alleen woorden. En ik zit niet in de Tweede Kamer en hoef regeerprogramma's niet te kennen. Ik lees kranten, volg op tv nieuwsberichten, kijk om me heen, en als ik iets zie dat niet deugd breng ik dat ter sprake ZONDER een regeerprogramma uit mijn hoofd te kennen.
Ik vind het vreemd dat als de dakloosheid je na aan het hart ligt, je bij het uitbrengen van je stem dan niet als eerste kijkt welke partij daar in hun programma aandacht aan besteedt en op welke manier ze van plan zijn daar wat aan te doen, daar verdiep je je dan toch in? Hoe weet je anders waar je op moet stemmen?
En ja, je schrijft echt alleen over daklozen als het gaat over woningen voor statushouders, geeft verder niet, maar dat kun je dan toch gewoon bevestigen in plaats van het bij een ander neer te leggen?
Fleurtje_5
27-03-2025 om 15:57
Fleurtje_5 schreef op 27-03-2025 om 08:07:
[..]
Gelukkig dat je het ziet.
En te vaak is iemand dakloos geraakt door een scheiding, of baan verloren, kosten te hoog geworden, huur die opgezegd is en geen ander huis beschikbaar is. Of...zoals we gisteravond van een ervaringsdeskundige konden horen bij Vandaag Inside heeft de Toeslagenaffaire ervoor gezorgd dat iemand dakloos was geraakt.
Zo slecht kan je geheugen toch niet zijn. Het bericht hierboven is zelfs vanmorgen nog geschreven.
Het stoort me dat er steeds meer mensen ongewild dakloos raken en lange tijd dakloos blijven. (én voedselbanken de hulpvragen nauwelijks aankunnen). Het stoort me dan nóg meer als men boos is als statushouders geen voorrang meer mogen krijgen en gewoon gelijk behandeld horen te worden zoals iedere woningzoekende. Alsof een jonge moeder in deze tijd veilig is op straat, terwijl jonge sterke venten een huis toegewezen krijgen.
Nicole123
27-03-2025 om 16:22
Fleurtje_5 schreef op 27-03-2025 om 15:57:
[..]
Zo slecht kan je geheugen toch niet zijn. Het bericht hierboven is zelfs vanmorgen nog geschreven.
Het stoort me dat er steeds meer mensen ongewild dakloos raken en lange tijd dakloos blijven. (én voedselbanken de hulpvragen nauwelijks aankunnen). Het stoort me dan nóg meer als men boos is als statushouders geen voorrang meer mogen krijgen en gewoon gelijk behandeld horen te worden zoals iedere woningzoekende. Alsof een jonge moeder in deze tijd veilig is op straat, terwijl jonge sterke venten een huis toegewezen krijgen.
Je illustreert nog eens zelf dat je over dakloosheid enkel in de context van asielzoekers / statushouders schrijft. Waarom ontken je iets om het vervolgens direct weer te schrijven?
Nicole123
27-03-2025 om 16:46
felija schreef op 27-03-2025 om 13:53:
[..]
Ik vind het vreemd dat als de dakloosheid je na aan het hart ligt, je bij het uitbrengen van je stem dan niet als eerste kijkt welke partij daar in hun programma aandacht aan besteedt en op welke manier ze van plan zijn daar wat aan te doen, daar verdiep je je dan toch in? Hoe weet je anders waar je op moet stemmen?
Nou ja, ik kan me nog voorstellen dat mensen naar andere dingen kijken, zoals een stemwijzer of wat een partij stemt bij of indient aan moties. Daar is ze vast niet de enige in, ik ben bang dat de meerderheid van de Nederlanders de verkiezingsprogramma's niet leest.
Wat ik vooral niet begrijp is dat jij hier zegt het regeerprogramma gelezen te hebben en dat dakloosheid daarin niet genoemd wordt en dat dat dan met 'dat lijkt me stug' in twijfel getrokken wordt door iemand die het programma helemaal niet gelezen heeft. (En niet eens het verschil blijkt te weten tussen een verkiezingsprogramma en regeerprogramma) Daar blijkt wel heel duidelijk uit wie zich hier op feiten baseert en wie op persoonlijke aannames en opvattingen.
Fleurtje_5
27-03-2025 om 16:52
Fleurtje_5 schreef op 27-03-2025 om 11:27:
[..]
Let op:
Dat is echt niet iets waar je een mening over kunt hebben. Het is een feit dat het niet genoemd wordt, en het duurt ongeveer 1.5 minuut om dat op te zoeken.Daglichtlamp schreef op 26-03-2025 om 19:38:
Ik moet terugkomen op mijn woorden dat dakloosheid helemaal niet voorkomt in het regeringsprogramma. Het komt zelfs op twee plekken voor (helaas is er geen geld voor gereserveerd, dus het zijn vooral mooie woorden).En nogmaals voor de tigste keer:
Herhaling. Als jullie 'die woorden op papier' zo belangrijk vinden. Schoondochter noemt het hierboven een feit dat 'het niet genoemd word', maar het moge duidelijk zijn dat ze het zelf niet heeft gecheckt. Want Daglichtlamp is er dan achter gekomen dat het er wel in staat.
ps.Tegen de tijd dat er verkiezingen zijn weet ik heus wel wie er wat zegt of vind. Maar ik volg dan de politiek wel al véééééél langer dan die paar weken voor de verkiezingen. Vandaar dat ik er niet in trap als bijvoorbeeld meneer Timmermans dan de mooiste beloftes op papier zou maken.
Nicole123
27-03-2025 om 17:12
Oké, 2x genoemd. Mijn fout, ik was afgegaan op wat Schoondochter schreef over 0x. Ik vind 2x nog steeds niet erg veel in een document van tig pagina's (innovatie noemen ze 85x...). Jij wel? En wat maken ze ervan waar? Zijn ze al flink aan het bouwen?
En Timmermans die zijn beloftes niet waarmaakt? Grappig. Hoe lang zit hij al aan de knoppen, in de regering of überhaupt in de Tweede Kamer? Je gelooft opnieuw vooral in je eigen aannames en gevoelens, los van de feiten.
felija
27-03-2025 om 17:47
Fleurtje_5 schreef op 27-03-2025 om 16:52:
[..]
Herhaling. Als jullie 'die woorden op papier' zo belangrijk vinden. Schoondochter noemt het hierboven een feit dat 'het niet genoemd word', maar het moge duidelijk zijn dat ze het zelf niet heeft gecheckt. Want Daglichtlamp is er dan achter gekomen dat het er wel in staat.
ps.Tegen de tijd dat er verkiezingen zijn weet ik heus wel wie er wat zegt of vind. Maar ik volg dan de politiek wel al véééééél langer dan die paar weken voor de verkiezingen. Vandaar dat ik er niet in trap als bijvoorbeeld meneer Timmermans dan de mooiste beloftes op papier zou maken.
Timmermans zit helemaal niet in het kabinet, waarom je dat er nu weer bij haalt.
Dan juist, als je het al veel langer volgt dan die paar weken voor de verkiezingen, begrijp ik nog minder waarom je je dan niet inleest over het onderwerp dat jou zo aan het hart gaat: daklozen, zodat meer duidelijk wordt welke partij het beste bij je past.
Nicole123
27-03-2025 om 18:36
Fleurtje_5 schreef op 26-03-2025 om 18:30:
Blijkbaar doet het huidige kabinet, olv premier Schoof, het toch nog niet zo slecht, want Nederland staat nu op de vijfde plek voor gelukkigste mensen ter wereld. Voorheen stond Nederland op de zesde plek.
![]()
https://jeugdjournaal.nl/artikel/2560404-in-finland-wonen-de-gelukkigste-mensen-ter-wereld-nederland-vijfde
Uit je link: Dit keer zijn de jaren 2022 tot en met 2024 onderzocht.
Wat knap dat het kabinet Schoof, dat op 2 juli 2024 aantrad, al zo acuut en voor het overgrote deel zelfs met terugwerkende kracht zoveel invloed heeft gehad! 
Misschien toch eens je stellige aannames over het vorige kabinet herzien...
Schoondochter
27-03-2025 om 18:50
Nicole123 schreef op 27-03-2025 om 17:12:
Oké, 2x genoemd. Mijn fout, ik was afgegaan op wat Schoondochter schreef over 0x. Ik vind 2x nog steeds niet erg veel in een document van tig pagina's (innovatie noemen ze 85x...). Jij wel? En wat maken ze ervan waar? Zijn ze al flink aan het bouwen?
En Timmermans die zijn beloftes niet waarmaakt? Grappig. Hoe lang zit hij al aan de knoppen, in de regering of überhaupt in de Tweede Kamer? Je gelooft opnieuw vooral in je eigen aannames en gevoelens, los van de feiten.
Excuseer, ik zocht op 'dakloos'. Overigens is wat er in staat bijzonder weinig concreet.