Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

felija schreef op 27-03-2025 om 17:47:

[..]

Timmermans zit helemaal niet in het kabinet, waarom je dat er nu weer bij haalt.

Dan juist, als je het al veel langer volgt dan die paar weken voor de verkiezingen, begrijp ik nog minder waarom je je dan niet inleest over het onderwerp dat jou zo aan het hart gaat: daklozen, zodat meer duidelijk wordt welke partij het beste bij je past.

Duidelijk dat je het niet snapt. Ik noemde Timmermans als voorbeeld nadat iemand schreef:

Quote uit bericht van 16:46 uur: ik ben bang dat de meerderheid van de Nederlanders de verkiezingsprogramma's niet leest.

Nicole123 schreef op 27-03-2025 om 18:36:

[..]

Uit je link: Dit keer zijn de jaren 2022 tot en met 2024 onderzocht.

Wat knap dat het kabinet Schoof, dat op 2 juli 2024 aantrad, al zo acuut en voor het overgrote deel zelfs met terugwerkende kracht zoveel invloed heeft gehad!

Misschien toch eens je stellige aannames over het vorige kabinet herzien...

https://www.nu.nl/buitenland/6349810/finland-voor-achtste-jaar-op-rij-gelukkigste-land-nederland-plekje-omhoog.html 20 mrt 2025

Finland is voor het achtste jaar op rij gerangschikt als het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, blijkt uit het World Happiness Report dat donderdag werd gepubliceerd. Nederland staat op de vijfde plek, één plaats hoger dan vorig jaar.

Net als vorig jaar staan de Scandinavische landen allemaal in de top tien. Denemarken staat op de tweede plaats, IJsland op drie, Zweden op vier en Noorwegen op zeven.

De geluksonderzoekers identificeerden een aantal factoren die mensen over het algemeen gelukkiger maken, zoals sociale steun, inkomen, levensverwachting, vrijheid en in hoeverre corruptie voorkomt in het land. Voor het rapport analyseerden onderzoekers de periode 2022 tot en met 2024.

De auteurs ontdekten onder meer dat het geloof in de vriendelijkheid van anderen veel nauwer verbonden is met geluk dan eerder werd gedacht. Zo werd een parallel getrokken tussen het geloof dat anderen bereid zijn een verloren portemonnee terug te geven en het geluk van de bevolking. In Scandinavië blijken mensen er vertrouwen in te hebben dat verloren portemonnees worden teruggegeven en gebeurt dat ook daadwerkelijk vaker.

Jeffrey Sachs, een van de redacteuren van het rapport, zegt dat de bevindingen van dit jaar "een fundamentele waarheid bevestigen".
"Geluk is geworteld in vertrouwen, vriendelijkheid en sociale verbondenheid."

Delen van eten draagt ook bij aan welzijn

De auteurs stelden daarnaast een sterk verband tussen het delen van maaltijden met anderen en welzijn vast. "Menselijk geluk wordt aangestuurd door onze relaties met anderen. Investeren in positieve sociale verbindingen en deelnemen aan welwillende acties gaan beide gepaard met geluk", zegt Lara Aknin, een van de redacteuren van het rapport.

Op de ranglijst staan 147 landen. Afghanistan bezet de laatste plaats.
Costa Rica (zesde) en Mexico (tiende) kwamen voor het eerst in de top tien terecht. Duitsland steeg van de 24e naar de 22e plek, terwijl de Verenigde Staten een positie daalden: naar de 24e plaats, de laagste positie die het land ooit bereikte.

'Het gaat om een gemiddelde'

Er kunnen een paar kanttekeningen worden geplaatst bij het rapport. "Het is gebaseerd op duizend inwoners per land. Dat is aardig wat, maar het zijn 'maar' duizend mensen. Het gaat dus om een gemiddelde", zei biologisch psycholoog en geluksprofessor Meike Bartels eerder tegen NU.nl.

"Je weet niet precies wat de spreiding in een land is. Om op het cijfer te komen, kun je veel verschillen hebben tussen al die mensen", zei de psycholoog. Daarnaast zijn de verschillen tussen landen in de top tien van de ranglijst niet heel groot. Meer daarover, en over waarom Finnen zo gelukkig zijn, lees je in het artikel hieronder.

Snap je mijn punt nou echt niet, dat je het artikel hier gaat herhalen? De periode gaat over 2022-2024, kabinet Schoof begon op 2 juli 2024. Kortom, je kunt het dus niet toeschrijven aan kabinet Schoof, eerder aan kabinet Rutte, voor zover je het al aan een kabinet wil toeschrijven.

Het kabinet Schoof heeft dus niks met de uitkomst van dat onderzoek te maken, dat was voor die tijd. Nog maar een keer....

Nicole123 schreef op 27-03-2025 om 19:18:

Snap je mijn punt nou echt niet, dat je het artikel hier gaat herhalen? De periode gaat over 2022-2024, kabinet Schoof begon op 2 juli 2024. Kortom, je kunt het dus niet toeschrijven aan kabinet Schoof, eerder aan kabinet Rutte, voor zover je het al aan een kabinet wil toeschrijven.

Ja precies.

Fleurtje_5 schreef op 27-03-2025 om 19:04:

[..]

https://www.nu.nl/buitenland/6349810/finland-voor-achtste-jaar-op-rij-gelukkigste-land-nederland-plekje-omhoog.html 20 mrt 2025

Finland is voor het achtste jaar op rij gerangschikt als het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, blijkt uit het World Happiness Report dat donderdag werd gepubliceerd. Nederland staat op de vijfde plek, één plaats hoger dan vorig jaar.

Net als vorig jaar staan de Scandinavische landen allemaal in de top tien. Denemarken staat op de tweede plaats, IJsland op drie, Zweden op vier en Noorwegen op zeven.

De geluksonderzoekers identificeerden een aantal factoren die mensen over het algemeen gelukkiger maken, zoals sociale steun, inkomen, levensverwachting, vrijheid en in hoeverre corruptie voorkomt in het land. Voor het rapport analyseerden onderzoekers de periode 2022 tot en met 2024.

De auteurs ontdekten onder meer dat het geloof in de vriendelijkheid van anderen veel nauwer verbonden is met geluk dan eerder werd gedacht. Zo werd een parallel getrokken tussen het geloof dat anderen bereid zijn een verloren portemonnee terug te geven en het geluk van de bevolking. In Scandinavië blijken mensen er vertrouwen in te hebben dat verloren portemonnees worden teruggegeven en gebeurt dat ook daadwerkelijk vaker.

Jeffrey Sachs, een van de redacteuren van het rapport, zegt dat de bevindingen van dit jaar "een fundamentele waarheid bevestigen".
"Geluk is geworteld in vertrouwen, vriendelijkheid en sociale verbondenheid."

Delen van eten draagt ook bij aan welzijn

De auteurs stelden daarnaast een sterk verband tussen het delen van maaltijden met anderen en welzijn vast. "Menselijk geluk wordt aangestuurd door onze relaties met anderen. Investeren in positieve sociale verbindingen en deelnemen aan welwillende acties gaan beide gepaard met geluk", zegt Lara Aknin, een van de redacteuren van het rapport.

Op de ranglijst staan 147 landen. Afghanistan bezet de laatste plaats.
Costa Rica (zesde) en Mexico (tiende) kwamen voor het eerst in de top tien terecht. Duitsland steeg van de 24e naar de 22e plek, terwijl de Verenigde Staten een positie daalden: naar de 24e plaats, de laagste positie die het land ooit bereikte.

'Het gaat om een gemiddelde'

Er kunnen een paar kanttekeningen worden geplaatst bij het rapport. "Het is gebaseerd op duizend inwoners per land. Dat is aardig wat, maar het zijn 'maar' duizend mensen. Het gaat dus om een gemiddelde", zei biologisch psycholoog en geluksprofessor Meike Bartels eerder tegen NU.nl.

"Je weet niet precies wat de spreiding in een land is. Om op het cijfer te komen, kun je veel verschillen hebben tussen al die mensen", zei de psycholoog. Daarnaast zijn de verschillen tussen landen in de top tien van de ranglijst niet heel groot. Meer daarover, en over waarom Finnen zo gelukkig zijn, lees je in het artikel hieronder.

Best gek, toch? We staan in de top 5 en toch wordt er heel wat geklaagd, gezucht en gesteund door ons Nederlanders.

Fleurtje_5 schreef op 27-03-2025 om 18:51:

[..]

Duidelijk dat je het niet snapt. Ik noemde Timmermans als voorbeeld nadat iemand schreef:

Quote uit bericht van 16:46 uur: ik ben bang dat de meerderheid van de Nederlanders de verkiezingsprogramma's niet leest.

Wat wil je dan? Iemand dan die van alles roept, maar niets nakomt?

Nicole123 schreef op 27-03-2025 om 19:18:

Snapte jij die knipoog-smilie niet in mijn bericht?

Quote:

Fleurtje_5
26-03-2025 om 18:30

Blijkbaar doet het huidige kabinet, olv premier Schoof, het toch nog niet zo slecht, want Nederland staat nu op de vijfde plek voor gelukkigste mensen ter wereld. Voorheen stond Nederland op de zesde plek.

felija schreef op 27-03-2025 om 19:48:

[..]

Wat wil je dan? Iemand dan die van alles roept, maar niets nakomt?

Werkelijk.

Fleurtje_5 schreef op 27-03-2025 om 22:53:

[..]

Quote:

Fleurtje_5

Blijkbaar doet het huidige kabinet, olv premier Schoof, het toch nog niet zo slecht, want Nederland staat nu op de vijfde plek voor gelukkigste mensen ter wereld. Voorheen stond Nederland op de zesde plek.

Nee, wat wilde je met je bericht zeggen dan? 

Fleurtje_5 schreef op 27-03-2025 om 22:55:

[..]

Werkelijk.

Ik reageer op wat jij zelf schrijft, kun je wel gaan facepalmen. 

Dus, wat heb jij liever: iemand die van alles  belooft, maar niets weet waar te maken of iemand die opschrijft wat zijn of haar streven is voor de betreffende partij? Zo moeilijk is die vraag toch niet, of wel? 

Fleurtje_5 schreef op 27-03-2025 om 22:53:

[..]

Quote:

Fleurtje_5

???????? Volgens mij lees jij slechts één zin uit iemand anders post, anders kan ik het niet verklaren. 

Volgende week debatteert de Tweede Kamer over een mogelijk vuurwerkverbod, waar politie, artsen en dierenorganisaties al heel lang om vragen. Of het er echt komt is nog spannend. De VVD is in ieder geval om en aangezien het volgens mij niet in het regeerprogramma staat is het een vrije kwestie, waarbij de VVD niet gebonden is aan de andere coalitiepartijen.

Ik hoop dat het erdoor komt. Minder doden en gewonden, minder geldverspilling door zowel burgers als overheid, minder milieuvervuiling, minder dierenleed, minder gevaarlijke situaties voor politie en hulpverleners. Met de kanttekeningen van de VVD dat bijv gemeenten en verenigingen met een vergunning nog wel vuurwerk mogen blijven afsteken ben ik het ook helemaal eens, daar komen ze denk ik ook wel uit met elkaar.

https://nos.nl/artikel/2561296-vuurwerkverbod-mogelijk-dichterbij-vvd-steunt-wetsvoorstel-onder-voorwaarden

Nicole123 schreef op 27-03-2025 om 23:25:

[..]

Nee, wat wilde je met je bericht zeggen dan?

- knip -

Vanmorgen las ik een blog dat ging over Stephan van Baarle van DENK die boos was over een rapport over de ‘maatschappij ontwrichtende’ discriminatie van moslims. 

En kwam zo juist dit tegen:

https://youtu.be/UNbnjE2hKeY?si=KALiICox3_DlQuxb NL (op het Youtubekanaal van Maarten van Rossum)
DENK-Kamerlid El Abassi probeert BBB-minister Mona Keijzer onderuit te halen

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.