Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-03-2025 om 20:13 Topicstarter

Castricum als voorbeeld, daar is al jaren geen voorrang voor statushouders. Heeft het geholpen? Helaas is de wachttijd voor een sociale huurwoning daar niet korter geworden.
https://www.volkskrant.nl/binnenland/in-castricum-ziet-mona-keijzer-hoe-ze-het-wil-sobere-opvang-voor-statushouders-er-is-hier-geen-zuurstof-geen-daglicht~b7993ec5/
‘Het werkelijke probleem in Castricum is dat er veel te weinig sociale huurwoningen zijn gebouwd’, aldus Brouwer. ‘Dat is een landelijk probleem, en dat los je niet op door statushouders een huis te ontzeggen. ‘Het is een gotspe dat ze dit in Den Haag als voorbeeld beschouwen’, vindt hij. ‘Bovendien is de wachttijd voor een woning in Castricum niet afgenomen sinds de voorrangsregel is afgeschaft.’

Miraval schreef op 20-03-2025 om 21:14:

[..]

Ik vind dit ook altijd wel een aparte opmerking. De afgelopen kabinetten waren op zijn meest Centrum-Rechts en niet geheel rechts. Kabinet Rutte 2 was een centrum kabinet. Kabinet Rutte 1 was inderdaad een rechts kabinet, maar dat heeft slechts 2 jaar standgehouden.

Zoveel rechtse kabinetten zijn er dus niet geweest achter elkaar.

De VVD zat jaren als grootste partij in de kabinetten en nu zitten we met een nog rechtser kabinet.

Zo'n "aparte opmerking" is het niet dus. 

Heel veel van de problemen nu zijn veroorzaakt door rechts. 

Het wordt tijd om dat eens te benoemen en niet altijd de schuld op anderen af te schuiven. 

BeesAreCool schreef op 21-03-2025 om 23:48:

[..]

De VVD zat jaren als grootste partij in de kabinetten en nu zitten we met een nog rechtser kabinet.

Zo'n "aparte opmerking" is het niet dus.

Het wordt tijd om dat eens te benoemen en niet altijd de schuld op anderen af te schuiven.

De problemen in Amsterdam worden veroorzaakt door een kneiterlinkse gemeente. Groot afvalprobleem, enorm gat in de begroting enz. enz. 
Dus een linkse regering gaat niet bij voorbaat zorgen voor een goed beleid.

Koko67 schreef op 22-03-2025 om 00:43:

[..]

De problemen in Amsterdam worden veroorzaakt door een kneiterlinkse gemeente. Groot afvalprobleem, enorm gat in de begroting enz. enz.

De rechtse regeringen hebben ervoor gezorgd dat er steeds meer taken bij de gemeenten komen met minder geld. 

Daglichtlamp schreef op 20-03-2025 om 11:17:

Zoals vaak op dit forum krijgen daklozen pas weer aandacht als het gaat om huisvesting van statushouders. Het is een trend die we veel te vaak zien in draadjes hier (en bij bepaalde politieke partijen). Misschien kun je inhoudelijk meedoen in het draadje over dakloosheid? https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/daklozen-in-nederland

Gisteren bij VandaagInside zei Johan Derksen precies zoals het is:

Zie vanaf 42.00 minuut (tot ongeveer minuut 44.00):

https://tvblik.nl/vandaag-inside/21-maart-2025

In welk land waar wij naar toe gaan krijgen wij voorrang op het verkrijgen van een woning boven de bewoners......"we kunnen de Nederlanders niet eens een woning geven"

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-03-2025 om 09:20 Topicstarter

Zoals ik al zei de dakloosheid krijgt alleen maar aandacht in het kader van huisvesting van statushouders, je bevestigd het alleen maar met je bericht hierboven.

We moeten eindelijk werk maken van het bouwen van meer betaalbare woningen.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

22-03-2025 om 09:24

Daglichtlamp schreef op 22-03-2025 om 09:20:

Zoals ik al zei de dakloosheid krijgt alleen maar aandacht in het kader van huisvesting van statushouders, je bevestigd het alleen maar met je bericht hierboven.

We moeten eindelijk werk maken van het bouwen van meer betaalbare woningen.

pcies en who the f#*k is Johan Derksen? Alleen een slechte voetbalanalist, die het liefst iedereen voor gek zet

Dubbel gepost. Sorry

Koko67 schreef op 22-03-2025 om 00:43:

[..]

Zoals ik zei; afschuiven, afschuiven, afschuiven en verder wat Loeki zegt. 

Daglichtlamp schreef op 18-03-2025 om 10:28:

[..]

Dat doen ze juist niet, ik denk dat ze juist naar elkaar toe bewegen onder de druk die nu ontstaat. Zie bijvoorbeeld de samenwerking van Yesilgöz en Timmermans in het Oekraïne debat.

Ik ben maar weinig bezig met onderling gemanipuleer en gemanipuleer van de kiezers. Het is jacht op de kiezersgunst, die enkele jaren te vroeg komt. Momenteel leidt het alleen nog maar af en het toont de parlementsleden zoals ze zijn onder stress: kennelijk speelt partijbelang ook dan nog de hoofdrol.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

22-03-2025 om 10:02 Topicstarter

rionyriony schreef op 22-03-2025 om 09:58:

[..]

Ik ben maar weinig bezig met onderling gemanipuleer en gemanipuleer van de kiezers. Het is jacht op de kiezersgunst, die enkele jaren te vroeg komt. Momenteel leidt het alleen nog maar af en het toont de parlementsleden zoals ze zijn onder stress: kennelijk speelt partijbelang ook dan nog de hoofdrol.

Het is net als bij het vorige kabinet, de onderlingen verhoudingen zijn zo slecht dat het heel erg onwaarschijnlijk is dat het kabinet de rit uitzit. Het gaat ergens over vallen. Dus is iedereen ook al bezig met de komende verkiezingen, ook al weten we nog niet wanneer.

Daglichtlamp schreef op 22-03-2025 om 10:02:

[..]

Het is net als bij het vorige kabinet, de onderlingen verhoudingen zijn zo slecht dat het heel erg onwaarschijnlijk is dat het kabinet de rit uitzit. Het gaat ergens over vallen. Dus is iedereen ook al bezig met de komende verkiezingen, ook al weten we nog niet wanneer.

Nee, dat zie ik veel optimistischer. Ze weten wat er op het spel staat. En wie wil nu de bevolking weer een nieuwe lange verkiezingsperiode aandoen. Terwijl het beleid van de oude elites vóór deze regering ook al niet werkte. Zou dan precies hetzelfde weer terugkomen terwijl de mensen anders wilden.

Ik begrijp wel dat de oude gevestigde partijen ervan dromen. Maar het is mijn droom niet.

Voorlopig ben ik meer bezig met twee mannen die het voor het zeggen hebben: de ene spreekt Russisch en de andere Engels-Amerikaans en ze zijn niet met ons bezig op een prettige manier. 

rionyriony schreef op 22-03-2025 om 10:14:

[..]

Nee, dat zie ik veel optimistischer. Ze weten wat er op het spel staat. En wie wil nu de bevolking weer een nieuwe lange verkiezingsperiode aandoen. Terwijl het beleid van de oude elites vóór deze regering ook al niet werkte. Zou dan precies hetzelfde weer terugkomen terwijl de mensen anders wilden.

Ik begrijp wel dat de oude gevestigde partijen ervan dromen. Maar het is mijn droom niet.

Voorlopig ben ik meer bezig met twee mannen die het voor het zeggen hebben: de ene spreekt Russisch en de andere Engels-Amerikaans en ze zijn niet met ons bezig op een prettige manier.

Welke mensen? Ik wilde wel anders dan dat het was, maar dit wilde ik absoluut niet. Ik heb dan ook op geen van die partijen gestemd, net als heel veel mensen met mij.

Overigens denk ik dat ze eerder niet willen vallen, omdat ze inmiddels allemaal kiezen zullen kwijtraken en dus hun macht. Dan omdat ze zoveel om hun kiezers geven, want daar hebben ze tot nu toe weinig blijk van gegeven. Anders was er wel inmiddels iets terecht gekomen van hun verkiezingsbeloftes

Lollypopje schreef op 22-03-2025 om 10:20:

[..]

Welke mensen? Ik wilde wel anders dan dat het was, maar dit wilde ik absoluut niet. Ik heb dan ook op geen van die partijen gestemd, net als heel veel mensen met mij.

Overigens denk ik dat ze eerder niet willen vallen, omdat ze inmiddels allemaal kiezen zullen kwijtraken en dus hun macht. Dan omdat ze zoveel om hun kiezers geven, want daar hebben ze tot nu toe weinig blijk van gegeven. Anders was er wel inmiddels iets terecht gekomen van hun verkiezingsbeloftes

Er is maar een meerderheid in de kamer nodig. In het huidige politieke landschap zijn er veel partijen die allemaal iets anders willen en elkaar voortdurend in de haren zitten.

Het is daarom moeilijk om voor elke wetswijziging een werkbare meerderheid te vinden. Dat zou men niet als ruzie of instabiliteit moeten zien.

De oude elites, wie bedoel je daarmee? Weet je wie het langst zittende kamerlid is?

En wie zijn 'de mensen' die het anders wilden en wat is dan 'anders'? Bijv SP, PvdD, GL en Volt hebben nog nooit in het kabinet gezeten en willen de dingen anders dan de vorige kabinetten Rutte. Bedoel je dat? Of moet 'anders' per se de rechtspopulistische hoek zijn? 

Juist als de zaken rondom de VS je zo aan het hart gaan zou ik daar huiverig voor zijn. In de VS was er ook ongeveer 50% van de mensen die de voorgaande regering zat was en het 'anders' wilde. Met Trump krijgen ze dat, het gaat nu heel anders. Ik zou spijt als haren op mijn hoofd hebben, voor die 'we willen het anders' stem op een politicus die het niet zo nauw neemt met democratie en mensenrechten. Weet je wie in de Nederlandse politiek de grootste bewonderaars zijn van Trump?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.