Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
20-03-2025 om 10:35
Voordat je van alles beweert over wie er wel of geen voorrang of urgentie krijgen voor huisvesting is het goed om je eerst te verdiepen in de feiten. Dit is iets wat we lokaal geregeld hebben. Elke gemeente moet daarvoor een huisvestingsverordening hebben. Hier vind je die van de gemeente Amsterdam als voorbeeld:
https://assets.amsterdam.nl/publish/pages/1026185/publieksversie_huisvestingsverordening_amsterdam_2024_aangepaste_versie_2025.pdf
Fleurtje_5
20-03-2025 om 10:55
Daglichtlamp schreef op 20-03-2025 om 10:35:
Voordat je van alles beweert over wie er wel of geen voorrang of urgentie krijgen voor huisvesting is het goed om je eerst te verdiepen in de feiten. Dit is iets wat we lokaal geregeld hebben. Elke gemeente moet daarvoor een huisvestingsverordening hebben. Hier vind je die van de gemeente Amsterdam als voorbeeld:
https://assets.amsterdam.nl/publish/pages/1026185/publieksversie_huisvestingsverordening_amsterdam_2024_aangepaste_versie_2025.pdf
Ik ben niet 'we'. Ik hoef niet te praten als een ambtenaar of een Kamerlid. Ik ben een burger en zie veel om mij heen niet goed gaan.
En waarom waren sommige gemeentes in eens zo fel tegen het verbod van voortrekkerij?
https://nos.nl/artikel/2555840-gemeente-krijgt-30-000-euro-voor-huisvesting-statushouder 14 februari 2025 Gemeente krijgt 30.000 euro voor huisvesting statushouder
Niet alle "We" zijn het eens met die voortrekkerij die geregeld is:
Onderstaande bericht van 17 februari 2025:
https://nos.nl/artikel/2556233-kabinet-klaar-om-statushouders-voorrang-op-woning-te-ontnemen-gemeenten-verbijsterd Kabinet klaar om statushouders voorrang op woning te ontnemen, gemeenten 'verbijsterd'
Het wetsvoorstel dat moet regelen dat statushouders (asielzoekers die een verblijfsvergunning hebben gekregen) geen voorrang meer krijgen bij sociale huurwoningen is klaar. Minister Keijzer van Volkshuisvesting heeft de plannen bekendgemaakt.
Het voornemen om statushouders geen voorrang meer te geven stond al in het coalitieakkoord en het regeerprogramma. Coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB vinden dat de voorrang van statushouders bijdraagt aan de druk op de wachtlijsten in de sociale huur, waar de wachttijden al heel lang zijn.
"Met dit wetsvoorstel gaan we iedereen in Nederland gelijk behandelen bij het zoeken naar een sociale huurwoning", zegt BBB-minister Keijzer. "Statushouders krijgen geen voorrang meer. Hiermee doen we recht aan al die woningzoekenden die de gevolgen merken van de schaarste op de woningmarkt, van de jongere die het huis uit wil tot de oudere die een geschikte woning zoekt."
Statushouders kunnen zich overigens nog altijd inschrijven voor een sociale huurwoning, maar komen dan wel samen met de woningzoekenden op dezelfde wachtlijst.
'Onmenselijk'
Een aantal gemeenten noemt het voorstel "onmenselijk en een schijnoplossing" en zegt "verbijsterd" te zijn. Het gaat om zestien gemeenten die samen een reactie hebben geschreven, waaronder Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Groningen, Haarlem en de gemeente Westerwolde, waar het aanmeldcentrum van Ter Apel ligt.
Volgens de gemeenten zal door dit plan de doorstroom uit de asielzoekerscentra stokken, terwijl die centra vol zitten. Ze wijzen erop dat nu al een op de drie mensen in de opvang statushouder is. "Het leidt tot overvolle opvangcentra, en dus hoge kosten en meer mensen op straat." De gemeenten roepen het kabinet op het voorstel "met spoed in te trekken".
De drukte in azc's is iets waar minister Faber van Asiel en Migratie een oplossing voor moet vinden. Vrijdag schreef de PVV-bewindsvrouw aan de Tweede Kamer dat gemeenten 30.000 euro krijgen als zij een statushouder opnemen die nu nog in een asielzoekerscentrum wacht op een huis. Dat gaat dus ook om statushouders die (al dan niet met voorrang) een sociale huurwoning krijgen.
"Op de korte termijn ziet het kabinet zich genoodzaakt om maatregelen te nemen om het COA te ontlasten", aldus Faber. Ze hoopt dat gemeenten met een hogere beloning hun woningvoorraad met (onzelfstandige) wooneenheden uitbreiden en "efficiënter" omgaan met sociale huurwoningen via woningdelen.
12.000 wachtenden
Maar als het aan het kabinet ligt mogen gemeenten dus binnenkort juist geen voorrangsregeling meer inzetten om sociale huurwoningen te vinden voor de statushouders. Op de vraag hoe de twee kabinetsplannen zich tot elkaar verhouden zegt Keijzer dat Faber nu "een reëel probleem" van volzittende azc's wil aanpakken, terwijl zijzelf bezig "met het vormgeven van het stelsel naar de toekomst toe".
De Rijksoverheid bepaalt elk half jaar hoeveel statushouders gemeenten moeten huisvesten. Voor alle ruim 340 gemeenten samen gaat het om iets meer dan 25.000 mensen. Per 1 januari 2025 wachten 12.000 van hen nog op een woning.
Het wetsvoorstel van Keijzer is vandaag 'in consultatie' gegaan. Dat betekent dat iedereen op de plannen kan reageren. De minister bekijkt die reacties en past het voorstel mogelijk aan, waarna een definitief wetsvoorstel naar de Raad van State gaat voor advies. Daarna wordt het ingediend bij de Tweede Kamer.
Daglichtlamp
20-03-2025 om 10:58
Fleurtje_5 schreef op 20-03-2025 om 10:55:
[..]
Ik ben niet 'we'. Ik hoef niet te praten als een ambtenaar of een Kamerlid. Ik ben een burger en zie veel om mij heen niet goed gaan.
Wat mij betreft gaan we het veel vaker over wij hebben, in plaat van over wat anderen allemaal moeten doen. Wij zijn samen inwoners van Nederland.
Fleurtje_5
20-03-2025 om 11:02
En dit is niet alleen in gemeentes in Overijssel die aan vluchtelingen verdienen:
https://nos.nl/artikel/2530636-overijsselse-gemeenten-houden-tientallen-miljoenen-over-aan-opvang-oekrainers NOS Nieuws
zondag 28 juli 2024,
Overijsselse gemeenten houden tientallen miljoenen over aan opvang Oekraïners
................
De Overijsselse gemeenten zijn niet de enige die geld overhouden aan de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Uit onderzoek van De Limburger deze maand bleek dat gemeenten in Limburg in 2023 gezamenlijk een overschot van tenminste 75 miljoen euro hebben. Eerder dit jaar bleek uit onderzoek van De Stentor dat ook gemeenten in Gelderland en Flevoland in 2023 miljoenen euro's overhielden.
............
Fleurtje_5
20-03-2025 om 11:12
Daglichtlamp schreef op 20-03-2025 om 10:58:
[..]
Wat mij betreft gaan we het veel vaker over wij hebben, in plaat van over wat anderen allemaal moeten doen. Wij zijn samen inwoners van Nederland.
Maar niet alle bewoners worden gelijk behandelt:
https://www.straatconsulaat.nl/straat-consulaat/niemand-dakloos-in-2030-we-weten-niet-eens-hoeveel-mensen-nu-dakloos-zijn/ 28 maart, 2023
Het is zaak om een beter beeld te krijgen van de dak- en thuisloze mensen in Nederland. Voor het maken van beleid baseerde de overheid zich eerder altijd op cijfers van het CBS. Maar de CBS-cijfers zijn maar zeer beperkt relevant: sommige groepen worden bij voorbaat uitgesloten, zoals ‘niet-rechthebbende’ mensen en kinderen. Daarnaast, vanwege de zeer beperkte definitie van ‘dakloosheid’ die het CBS hanteert komen bepaalde groepen onvoldoende of niet in beeld, onder wie vrouwen en zelfredzame dakloze mensen bijvoorbeeld. In 2021 concludeerde het CBS zelfs dat de tien jaar lange toename in dakloosheid tot stilstand was gekomen. Belangenbehartigers van dakloze mensen zagen en zien die stabilisering niet.
We zijn dan ook blij het het kabinet daar nu verandering in brengt. Afgelopen december al presenteerden ministers Hugo de Jonge (Huisvesting), Carola Schouten (Armoedebeleid) en staatssecretaris Maarten van Ooijen (VWS) het plan van aanpak dakloosheid: Eerst een Thuis. Daarin wordt onder andere een nieuwe definitie geïntroduceerd: de ETHOS Light definitie. Dit is de uniforme Europese definitie en is breder dan de huidige definitie in Nederland.
.......etc.etc.etc............
En is er verandering in gekomen??
https://www.gemeente.nu/sociaal/aantal-daklozen-in-nederland-neemt-weer-toe/ 27 maart 2024 Op 1 januari 2023 waren er naar schatting ruim 30.000 mensen tussen de 18 en 65 jaar dakloos. Een jaar eerder waren dit er nog ongeveer 26.600, meldt het CBS.
Het aantal ligt hoger want daklozen boven de 65 jaar worden niet mee geteld in het aantal daklozen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2025/05/33-duizend-mensen-dakloos-begin-2024 33 duizend mensen dakloos begin 2024 28-1-2025 Op 1 januari 2024 waren naar schatting 33 duizend mensen tussen de 18 en 65 jaar in Nederland dakloos
Daglichtlamp
20-03-2025 om 11:17
Zoals vaak op dit forum krijgen daklozen pas weer aandacht als het gaat om huisvesting van statushouders. Het is een trend die we veel te vaak zien in draadjes hier (en bij bepaalde politieke partijen). Misschien kun je inhoudelijk meedoen in het draadje over dakloosheid? https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/daklozen-in-nederland
Fleurtje_5
20-03-2025 om 11:21
Daglichtlamp schreef op 20-03-2025 om 11:17:
Zoals vaak op dit forum krijgen daklozen pas weer aandacht als het gaat om huisvesting van statushouders. Het is een trend die we veel te vaak zien in draadjes hier (en bij bepaalde politieke partijen). Misschien kun je inhoudelijk meedoen in het draadje over dakloosheid? https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/daklozen-in-nederland
Het kreeg weer aandacht ná het nieuwsbericht van VANDAAG:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/930539496/toch-voorrang-statushouders-op-sociale-huurwoning-gemeenten-willen-verbod-minister-keijzer-omzeilen Toch voorrang statushouders op sociale huurwoning: gemeenten willen verbod minister Keijzer omzeilen
Fleurtje_5
20-03-2025 om 11:25
Daglichtlamp schreef op 20-03-2025 om 11:24:
Die daklozen waren er gister ook.
Mona ook.
Ik ben het helemaal eens met Mona en haar collega's, en had gehoopt dat er nou eindelijk recht word gedaan aan alle mensen die jaren op een wachtlijst staan en alle huizen aan zich voorbij zien gaan, en ook de mensen die dakloos zijn geworden en noodgedwongen ergens in een tentje moeten slapen.
BeesAreCool
20-03-2025 om 20:48
Fleurtje_5 schreef op 20-03-2025 om 10:55:
[..]
Ik ook. Veels te veel rechtse kabinetten achter elkaar.
Miraval
20-03-2025 om 21:14
BeesAreCool schreef op 20-03-2025 om 20:48:
[..]
Ik ook. Veels te veel rechtse kabinetten achter elkaar.
Ik vind dit ook altijd wel een aparte opmerking. De afgelopen kabinetten waren op zijn meest Centrum-Rechts en niet geheel rechts. Kabinet Rutte 2 was een centrum kabinet. Kabinet Rutte 1 was inderdaad een rechts kabinet, maar dat heeft slechts 2 jaar standgehouden.
Zoveel rechtse kabinetten zijn er dus niet geweest achter elkaar.
Nicole123
20-03-2025 om 21:22
Daklozen worden door sommigen alleen gebruikt als stok om asielzoekers mee te slaan. Schaamteloos misbruik maken van een kwetsbare groep om maar een emotie-trekkend argument op te proberen te voeren in de strijd tegen asielzoekers. Wie over daklozen (vrijwel) alleen over praat in een anti-asiel context laat zijn of haar ware motieven heel duidelijk kennen.
Wie echt om daklozen geeft pleit voor het verbeteren van het huisvestingsbeleid van arbeidsmigranten, voor het minder hierheen halen en afhankelijk zijn van arbeidsmigranten, voor het bestemmen van meer grondgebied voor woningbouw, voor flinke investeringen in de GGZ en verslavingszorg, voor bed-bad-brood initiatieven die voorkomen dat mensen rond gaan zwerven en in de illegaliteit belanden, voor investeren in schuldhulpverlening en budgetbeheer, voor een woning delen of splitsen mogelijk en financieel gunstig maken (kostendelersnorm afschaffen), voor daklozen direct een briefadres geven, voor de groep met de allerlaagste inkomens de koopkracht verbeteren, etc etc etc.
Miraval
20-03-2025 om 21:42
https://nos.nl/artikel/2560496-kamer-wil-steun-nederlandse-industrie-na-noodkreet-maar-hoe-blijft-onduidelijk
Goed dat hier een debat over is geweest. Ik hoop op een goede oplossing voor bedrijven zodat die in Nederland toekomst hebben.
De energiekosten in Nederland zijn veel te hoog, en dat gaat dus echt ten koste van de concurrentiepositie voor veel bedrijven. En daarmee veel banen, en het sluiten van deze bedrijven zal ook een impact hebben op de economie.
Verbazingwekkend vind ik dat we in Nederland 95 euro betalen en in Frankrijk 32 euro. Dat verschil is veel te groot.
Natuurlijk is verduurzamen een goed doel wat ook zeker nagestreefd moet worden, maar dit zou niet ten koste moeten gaan van bedrijven en banen. Zeker gezien de concurrentie die er is vanuit China zou Europa ook hier als eenheid iets moeten kunnen betekenen voor Europese bedrijven om te kunnen blijven bestaan. Minder belasting op energie lijkt me een hele goede stap.
Miraval
20-03-2025 om 22:05
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/03/20/eurocommissaris-kritisch-op-krimp-nederlandse-veestapel
Ook ander nieuws uit de EU, waar ik me heel goed in kan vinden. Innovatie is de oplossing, niet het krimpen van de veestapel. Want in deze onzekere tijden moet Europa niet alleen op defensiegebied onafhankelijk zijn maar ook op het gebied van voedselvoorziening.
https://www.foodlog.nl/gespot/2025-03-19
Daarnaast is er in delen van Europa een mesttekort, er moet kunstmest geïmporteerd worden vanuit Wit Rusland. Hier kan Nederland een rol spelen door het mestoverschot te verkopen aan die landen ipv importeren vanuit buiten Europa.
Neweve
20-03-2025 om 22:13
Fleurtje_5 schreef op 20-03-2025 om 10:24:
Dit zegt het College voor de Rechten van de Mens:
https://www.mensenrechten.nl/actueel/nieuws/2025/03/19/verbod-op-voorrang-statushouders-in-strijd-met-mensenrechten
Verbod op voorrang statushouders in strijd met mensenrechten
Een nieuw wetsvoorstel wil gemeenten verbieden om mensen met een asielstatus voorrang te geven bij de toewijzing van sociale huurwoningen. Mensenrechten zoals het recht op huisvesting en het recht op gezinsleven worden hierdoor geraakt. Het College voor de Rechten van de Mens stelt daarnaast vast dat het wetsvoorstel in de huidige vorm strijdig is met het verbod op discriminatie op grond van ras en nationaliteit.
....etc.etc.etc........
Hoe zit het dan met de rechten van de gewone mens die ook recht heeft op huisvesting en het recht op gezinsleven maar ergens in een te kleine oude caravan, auto, paardentrailer, oud gammel bootje, op een zolderkamer bij ouders, of in een tentje in het bos woont? Zij krijgen dus allemaal GEEN voorrang omdat statushouders WEL voorrang krijgen.
Naja als je hier geboren bent kan je je inschrijven zodra je 18 wordt en heb je meestal een sociaal vangnet waar je kan wonen. In andere situaties heb je de mogelijkheid voor urgentie.
Als statushouder heb je deze privileges niet dus krijg je sneller urgentie.
Verder zijn gemeentes verplicht de statushouders te huisvesten. Dus dan kan je ze beter in een huis huisvesten dan in een tentje bij jou op de stoep.